Eikö olisi syytä ottaa ylipainoisten vanhempien mahd. ylipainoiset lapset huostaan?

  • Viestiketjun aloittaja ajatellen tosissaan
  • Ensimmäinen viesti
ajatellen tosissaan
Vanhemmat eivät osaa huolehtia omata tai lastensa ravinnosta ja terveydestä.
Liikuntatottumuksetkin ovat olemattomia.

Ja nämä saavat kasvattaa lapsistaan tulevia diabeetikkoja, anorektikkoja, buliimikkoja ja ties miten häiriytyneitä ihmisiä, joiden hoidot maksavat yhteiskunnalle maltaita.

Neuvolan punnitusten yhteydessä pidettäisiin vanhemmille puhuttelu tarpeen mukaan ja käytäisiin läpi heidän taitonsa painonhallinnan osalta ja neuvottaisiin ravintoterapeutille ja kerrottaisiin ls-tukitoimista, joihin he olisivat oikeutettuja?

Ja jos tilanne ja painokäyrä ei oikene, niin huostaanotto.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";25887221]Entä jos äiti on ylipainoinen,isä normaalipainoinen ja lapsi alipainoinen?[/QUOTE]

Yleensä äidin ruokailutottumukset määrittävät pitkälti myös perheen ruokailutottumukset. Se että lapsi on alipainoinen ei kerro mitään siitä, minkä kokoinen hän on teini-iässä tai aikuisena.

En silti kannata ylipainoisten äitien lasten huostaanottoa.
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";25887268]Yleensä äidin ruokailutottumukset määrittävät pitkälti myös perheen ruokailutottumukset. Se että lapsi on alipainoinen ei kerro mitään siitä, minkä kokoinen hän on teini-iässä tai aikuisena.

En silti kannata ylipainoisten äitien lasten huostaanottoa.[/QUOTE]

Molemmat poikani ovat nyt teininä hoikkia vaikka itse olen runsaasti ylipainoinen.
 
=)
Juu, kaikki ylipainoiset äidit pitäis huostaanottaa! ;) Pelastettais tämän maan lapset... ;)

Mutta oikeesti, pahemipiakin asioita on, joitten takia olisi tarpeellista lapset huostaanottaa. Pitäis vain näille ylipainoisille antaa hyvää ohjausta neuvolan puolesta, ohjattais vaikka ravintoterapeutille koko sakki. Ja sitten tarkistuskäyntejä alkuun puolivuosittain!! Paljon parempi ratkaisu ja varmasti edullisempi.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";25887276]Molemmat poikani ovat nyt teininä hoikkia vaikka itse olen runsaasti ylipainoinen.[/QUOTE]

Vaikka teinipojat on hoikkia, ei se kerro mitään heidän ruokavaliostaan. He voivat silti syödä epäterveellisesti, mutta se ei vielä kerrytä painoa. Siltikään se ei ole hyväksi terveyden kannalta.
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";25887296]Vaikka teinipojat on hoikkia, ei se kerro mitään heidän ruokavaliostaan. He voivat silti syödä epäterveellisesti, mutta se ei vielä kerrytä painoa. Siltikään se ei ole hyväksi terveyden kannalta.[/QUOTE]

Katson millaista ruokaa lapsilleni tarjoan eivät syö huonosti.
 
"lyyti"
Saman ajattelutavan mukaan pitäisi esim. kaikkien tupakoivien vanhempien lapset ottaa huostaan. Lapset altistuvat passiiviselle tupakoinnille koko lapsuutensa, sitäkautta riski tiettyihin sairauksiin lisääntyy oleellisesti. Ja tilastollinen faktahan on, että tupakoivien vanhempien lapset alkavat itse tupakoida nuorena ei tupakoivien vanhempien lapsiin verrattuna. Tupakoinnin malli opitaan siis kotoa.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";25887322]Katson millaista ruokaa lapsilleni tarjoan eivät syö huonosti.[/QUOTE]

Sitten teillä on asiat hyvin!

Kaikilla ylipainoisilla ei ole tietoa siitä, mitä on normaali syöminen...
 
"mkk"
[QUOTE="vieras";25887296]Vaikka teinipojat on hoikkia, ei se kerro mitään heidän ruokavaliostaan. He voivat silti syödä epäterveellisesti, mutta se ei vielä kerrytä painoa. Siltikään se ei ole hyväksi terveyden kannalta.[/QUOTE]

Meillä kaikki muut hoikkia paitsi minä. Lapset ja mies kun ovat urheilijoita, niin ruokavalioon on jo aikojen alusta lähtien pitänyt kiinnittää erityistä huomiota. Se on ihan tasan tarkkaan kunnossa ja syömme kaikki terveellisemmin kuin keskivertosuomalaiset. Miksi mä sitten olen ylipainoinen? Siksi, että olen aina ollut tunnesyöjä, ja vetelen erilaisiin tunnetiloihin lähinnä suklaata. Mikä pahinta, teen sen vielä salaa, eli yleensä iltaisin/öisin, kun muu perhe on jo nukkumassa. Jonkun pitäisi varmaan vinkata miehelle, että se potkii mut pellolle.
 
"lyyti"
Niin ja vielä ylipainosta; lihavuushan ei välttämättä johdu epäterveelisestä ruuasta. Monet lihavat ihmiset syövät suht´ terveellisesti, mutta he vain syövät liikaa+liikkuvat liian vähän. Ei jokainen lihava ihminen ole roskaruuan suurkuluttaja. Tällaisten vanhempien lapset oppivat siis kotoaan terveellisen ruuan mallin ja koska lapset liikkuvat luonnostaan, niin lapset voivat olla hyvinkin normaalipainoisia ja oikeat ruokatottumukset omaavia. Pitäisikö nämäkin lapset huostaanottaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"lyyti"
[QUOTE="mkk";25887332]Meillä kaikki muut hoikkia paitsi minä. Lapset ja mies kun ovat urheilijoita, niin ruokavalioon on jo aikojen alusta lähtien pitänyt kiinnittää erityistä huomiota. Se on ihan tasan tarkkaan kunnossa ja syömme kaikki terveellisemmin kuin keskivertosuomalaiset. Miksi mä sitten olen ylipainoinen? Siksi, että olen aina ollut tunnesyöjä, ja vetelen erilaisiin tunnetiloihin lähinnä suklaata. Mikä pahinta, teen sen vielä salaa, eli yleensä iltaisin/öisin, kun muu perhe on jo nukkumassa. Jonkun pitäisi varmaan vinkata miehelle, että se potkii mut pellolle.[/QUOTE]

Eli sut pitäisi huostaanottaa lastensuojelutoimenpiteenä ;)
Vitsi, vitsi...Meillä on ihan samanlainen tilanne, siis tunnesyöjä ja perheen ainoa ylipainoinen täälläkin.
 
"Mari"
Tällä samalla kaavalla voisi sitten huostaanottaa myös lapset joiden vanhemmat:

-polttavat tupakkaa
-käyttävät nuuskaa
-ryyppäävät
-riitelevät
-ovat köyhiä
-ovat kouluttamattomia
-kuuluvat johonkin ääriliikkeeseen tai kannatavat niiden arvoja
-asuvat sotkuisessa kodissa
-kärsivät mielenterveysongelmista, vaikkapa masennuksesta
-syövät eineksiä
-tekevät liikaa lapsia
-ovat liian ujoja ja hiljaisia
-tekeät yleensäkin virheitä ja vääriä ratkaisuja elämässä
jne. jne. jne.

Eli sitten meillä kellään ei olisi lapsia :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Sairaalloisen ylipainoiset lapset voisi viime kädessä ottaa huostaan, viis siitä paljonko heidän vanhempansa painavat.

Lapsen pahoinpitelyähän se on, jos jo ennestään erittäin lihavalle lapselle syötetään sipsejä, pizzaa ja hampurilaisia. Tai jos lapsi elää pelkillä ranskiksilla, juustonaksuilla ja limpparilla.
 
veroja lisää
Millä ajattelit rahoittaa huostaanotot? Kuntien talous on jo muutenkin kuralla. Oletko valmis maksamaan joka kuukausi pari tonnia ylimääräistä veroa, jotta edes osa naapurin lapsen huostaanottokuluista saadaan maksettua?
 
"Lisbet"
Minä huolehdin eräästä ylipainoisesta lapsesta koulussa, kun äiti on huolissaan, että lapsi syö liikaa kouluruokaa. Ja nyt lapsi sitten kertoi, että hänellä on joka päivä karkkipäivä ja saa kaupassa valita herkkuruuat:O Lapsi 6 vuotta!
 
"mkk"
[QUOTE="lyyti";25887380]Eli sut pitäisi huostaanottaa lastensuojelutoimenpiteenä ;)
Vitsi, vitsi...Meillä on ihan samanlainen tilanne, siis tunnesyöjä ja perheen ainoa ylipainoinen täälläkin.[/QUOTE]

Niinpä kai, vaikka tuskinpa mua mihinkään huolittaisiin. Hankala tapaus. :D
Vakavasti ottaen mä olen nyt ihan tosissani opettelemassa tästä mun ongelmastani pois pienin askelin.
 
"Paola"
Mua ärsyttää suuresti tuo ajatustapa, että ylipainoiset syöttävät lapsilleen epäterveellistä ruokaa.

Onko noin mahdotonta tajuta, että kyllä me ylipainoiset tiedetään mitä on normaaliruoka ja sitä myös tarjoamme lapsillemme. Itse syön samaa ruokaa, mutta liian isoja annoksia. Lisäksi herkuttelen lapsen nähden, mutta myös salaa. Liikun liian vähän verrattuna siihen mitä syön. Lapsi taas liikkuu päivän aikana paljon kun on niin energinen pakkaus. Aivan varmasti kuluttaa sen mitä syö vaikka välillä herkutteleekin. Lapsi alkaa vasta nyt ala-asteella olemaan normaalimpi kun aiemmin oli vähän liian hoikka.
 
"vieras"
Sairaalloisen ylipainoiset lapset voisi viime kädessä ottaa huostaan, viis siitä paljonko heidän vanhempansa painavat.

Lapsen pahoinpitelyähän se on, jos jo ennestään erittäin lihavalle lapselle syötetään sipsejä, pizzaa ja hampurilaisia. Tai jos lapsi elää pelkillä ranskiksilla, juustonaksuilla ja limpparilla.
Itselläni bmi on siellä yli 40, mutta lapset on normaalikokoisia. Oma painoni johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta jos saa olla syy. Jos lapsistani tulee sairaalloisen ylipainoisia lapsina niin valitettavasti olen sitä mieltä, että ne on parempi ottaa huostaan, koska silloin perheessä pahasti jotain pielessä. Ja jos lapselleni tulee tuo kilpirauhasen vajaatoiminta niin yritän huomata sen ajoissa ettei käy niin kuin itselleni, että hoitamattomana tulee yllättäen +30kg/vuosi lisää painoa ja olo on muutenkin kurja, eikä ne kilot karise millään entisiin.
 
"liisi"
Ei kai kilpirauhasenvajaatoiminta tarkoita ikuista lihavuutta. Jos homma on hoidossa niin ylös, ulos ja lenkille. Itse olen pudottanut vuodenalusta 10 kiloa ja homma jatkuu... Liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Ruokapuoli kuntoon!
 
"vieras"
[QUOTE="liisi";25887720]Ei kai kilpirauhasenvajaatoiminta tarkoita ikuista lihavuutta. Jos homma on hoidossa niin ylös, ulos ja lenkille. Itse olen pudottanut vuodenalusta 10 kiloa ja homma jatkuu... Liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Ruokapuoli kuntoon![/QUOTE]

Ei kai tarkoitakaan. Tuo oli pohjalla ja sitten kun on pitänyt aloittaa niin tuli murheita ja raskaanakin olin. Tekosyitä? No luultavasti sitäkin.
 
Ihan hirveetä katseltavaa kun pienelle pullukalle lapselle syötettään vaan suklaavanukkaita ja pullaa kun ei muka syö muuta. Mut tämä oli kyllä ihan normaalipainoinen äiti, kai niidenkin lapset pitäis huostaanottaa. Tarkemmin ku ajattelee niin eikö meidän lihavien lapset pitäis meiltä viedä oli ne sitten lihavia tai ei, läskit kun on tosi ällöjä eikä lasten pitäis sellasta joutua sietämään, niitähän voidaan vaikka kiusata.

Ehkä yhteiskunnan pitäis kustantaa sellasia työsiirtoloita joihin voitais sulkea kaikki ylipainoiset pois kunnon ihmisten elämää häiritsemästä. Ja samaan parakkiin voitais varata paikka myös tyhmille ihmisille. Ne jotka paranee vaivastaan päästettäis takas yhteiskuntaan ja ne typerät jäis sinne iäksi.
 
Eikös juuri jossain päin Suomea oltu otettukkin huostaan ylipainoisten vanhempien ylipainoiset lapset, koska vanhemmat kieltäytyivät ravitsemusterapeutin käynneistä?
Mielestäni ensiksi vanhemmille olisi annettava tukea, juuri ravitsemusterapeutilla käynnit, mahdollisesti perhetyö/perheneuvola ja jos niihin ei suostuta niin silloin mahd. huostaanotto.
 

Yhteistyössä