Onko sinulla ollut helppo elämä vai rankka elämä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Koita nyt sitten tuosta valita, kun mun elämä on hyvin selkeästi ollut molempia? Joissain suurissa elämän osa-alueissa olen päässyt todella helpolla, mutta vastaavasti joissain toisissa kaikki mahdollinen on mennyt vaikeimman kautta.

Ei kai täällä kellään helppoa ole.

"vieras"
Rankka elämä. Vanhempien ero ollessani 7v. Koulukiusaamista, hyväksikäyttöä, työttömyyttä, köyhyyttä, lapsen vamma ja sairaus (syntynyt keskosena), 2 keskenmenoa, puoliso jolla mielenterveysongelmia. jne...

Varmaan sijoittuisi jonnekin välimaastoon mutta jos noista kahdesta täytyy valita niin helppo sitten. On toki niitäkin joilla on ollut helpompaa mutta toisaalta myös niitä joilla on paljon rankempaa. Tykkään kuitenkin elämästä tällaisena, vaikka heikkojakin hetkiä on

mama the strange
Viisi vuotta sitten olisin sanonut, että rankka. Nyt sanon, että kaikesta huolimatta helppo.

Olen kokenut vuosien kuluessa koulukiusaamista, huumekierteen, rahaongelmia, vakavan sairauden (joka kaikista todennäköisyyksistä huolimatta on voitettu), mielenterveyden horjumista, vaikean parisuhteen, yksinhuoltajuuden, työttömyyttä, lapsettomuutta....

Minulla on kuitenkin koko ajan ollut läheisiä ihmisiä, joihin olen voinut turvautua. Omassa elämässä näenkin tärkeimmäksi voimavaraksi ihmissuhteet, ne voivat kantaa läpi vaikeidenkin aikojen.

Olen myös viime vuosina saavuttanut sisäisen rauhan ja mielen tyyyneyden. Näitä asioita monet etsivät turhaan koko elämänsä. Kokoajan elämässäni on myös ollut asioita, jotka tuottavat iloa.

Loppujen lopuksi helppo, vaikka ehkä olisi jonkun toisen mielestä rankka. Mun elämään on kuulunut alkoholisti yh-äiti, joka vaihteli miehiä kuin sukkia, koulukiusaamista yms. Mutta toisaalta kaikki mitä olen halunnut elämässä saavuttaa olen saavuttanut tai tulen saavuttamaan. Mä olen aika päättäväinen enkä jää märehtimään menneisyyttä.

kökköliini
teininä oli RANKKAA jopa niin rankkaa että olin tappamassa itseäni. sitten tajusin lopettaa tyhjän ressaamisen ja sen jälkeen on ollut helppoa. eli hmm... kohtuulisen helppo.

Silja.S
Rankka. Muistan yhden helpohkon vuoden, kun olin 17v. Sitä ennen ja sen jälkeen ihan syntymästä tähän päivään on ollut enemmän ja vähemmän vaikeaa, vaikka yritän pitää huumorilla elämäntahtoa yllä. Koetuksella on ollut ja on tälläkin hetkellä.

"vieras"
Varmaan ulkopuolisen silmin rankka ja on se sitä omastakin mielestä aika ajoin, keskimääräistä enemmän on ollut vastoinkäymisiä mutta tällä hetkellä olen suht tyytyväinen elämääni. Paljon siinä on nytkin elementtejä jotka antaisin heti pois mutta paljon myös hyvää.

Minulla oli hyvä lapsuus ja sain kasvaa ehyeksi.
Sen voimin olen pysynyt kasassa (hengissä, katkeroitumattomana, kittkeröitymättömänä) huolimatta nuoruus- ja aikuisvuosien suurista tragedioista ja merkittävistä vastoinkäymisistä (lapsen, lapsenlapsen, puolison kuolemat, oma syöpä ja muut vakavat sairaudet, konkurssi jne.)

En osaa määritellä onko helppoa vai vaikeaa...
:)

Yhteistyössä