Miten tämä tilanne menee?:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25870811]No ota työehtosopimuksesi esiin ja lue sieltä, hyvä ihminen! Alakohtaista, mutta yleensä avo- tai aviopuolison, oman lapsen tai vanhemman hautajaispäivät ovat palkallisia vapaapäiviä. Kuoleman vuoksi ei saa palkallista vapaata. Toki jos ei kuolemantapauksen vuoksi ole työkunnossa, niin siitä voi saada sairaslomaa.

Ap on siis poistunut luvatta harjoittelupaikaltaan uhmaten vielä esimiehen kieltoa. Ihan oikeissa töissä varmaankin koeajalla olevalle työntekijälle ilmoitettaisiin tässä tapauksessa, että huomenna ei enää tarvitse tulla.[/QUOTE]

Opiskelijalla ei tessiä ole, kunhan mietiskelen :D Työnantajan kannalta ap teki inhottavasti, mutta mulle ainakaan ei ykskään työ, oikea tai ei, ole niin tärkeä, että laittaisin sen mun läheisten edelle. En halua miettiä kuolinvuoteella, että harmi kun jäi ne rakkaiden hautajaiset välistä, mutta olinpahan kiltisti töissä joka päivä.

no se vastaav tavallaan on ns.johtaja myös siellä...eli sille ilmoitan mun menemiset ja tulemiset,siis justiin se ärsyttävä akka.. no miehen mummu on kuollut,kuoli puoliviiden aikaan tänään ja mies on nyt kotonaan. Mun äiti taas huomenna tulee lastemme kans kotiin... Niinkuin johonkin viestiin kirjoitin niin olen samalla myös työharjoittelussa koulun takia... sanoin kyllä vastaavalle että voin koravata poissaolot mutta ei ottanut kuuleviin korviinkaan,valitti vaan että en voi lähteä... mut pakko oli,omat lapset ois joutunu päineen olemaan. ja kyllä ainakin mulle oma mummuni on todella tärkeä ja vaikka mikä olis niin kyllä haluaisin viimeisen kerran elossa nähdä hänet. ihan sama vaikka potkut töistä sen takia saisin! olenko edelleen ääliö?
Kuulostat ylikiltiltä ja täällä on näitä kiusaajia kanssa, joiden juttuja ei tarvitse kuunnella. Pää pystyyn ja älä todellakaan pyytele anteeksi. Ihmistä kohdellaan huonosti, jos siihen antaa mahdollisuuden. Kyseinen ihminen on ihan hirviö moukka.

[QUOTE="vieras";25870811]
Ap on siis poistunut luvatta harjoittelupaikaltaan uhmaten vielä esimiehen kieltoa. Ihan oikeissa töissä varmaankin koeajalla olevalle työntekijälle ilmoitettaisiin tässä tapauksessa, että huomenna ei enää tarvitse tulla.[/QUOTE]

Aika monelta työpaikalta ei olisi tuollaisessa tilanteessa luvatta poistua...

Kyllä työnantaja voi olla täysin joustamaton ja järkkymätön ja olettaa, että työ on ykkönen työntekijän elämässä. Nykyaikana, kun sijaispula kolkuttelee ovea kannattaa kuitenkin miettiä kannatako se...

[QUOTE="vieras";25870832]Kuulostat ylikiltiltä ja täällä on näitä kiusaajia kanssa, joiden juttuja ei tarvitse kuunnella. Pää pystyyn ja älä todellakaan pyytele anteeksi. Ihmistä kohdellaan huonosti, jos siihen antaa mahdollisuuden. Kyseinen ihminen on ihan hirviö moukka.[/QUOTE]
Ja todellakaan missään normaalissa työpaikassa ei sanota, että tuossa tilanteessa ei voi lähteä, jos siitä ei ole mitään haittaa. Minusta voisit valittaa kyseisestä ihmisestä esimiehelleen. Ei lapsia hoitavilla ihmisillä pidä olla tuollaisia asenteita.

Opiskelijalla ei tessiä ole, kunhan mietiskelen :D Työnantajan kannalta ap teki inhottavasti, mutta mulle ainakaan ei ykskään työ, oikea tai ei, ole niin tärkeä, että laittaisin sen mun läheisten edelle. En halua miettiä kuolinvuoteella, että harmi kun jäi ne rakkaiden hautajaiset välistä, mutta olinpahan kiltisti töissä joka päivä.

No ei varmaan ole työpaikkaa, mistä ei etukäteen sopimalla saisi hautajaispäivää vapaapäiväksi.

Minusta kuulostaa syrjäytyneen jutuilta, jos kuvittelee työssäkäymisen tarkoittavan sitä, että työ menee läheisten edelle. :( Toivottavasti tulkitsin viestiäsi väärin.

Ap:n mies olisi oikein hyvin voinut a) ottaa lapset mukaan, b) hankkia toisen hoitajan tai c) mennä sairaalaan ap:n päästyä harjoittelusta. Ongelmahan tässä ei ole työelämän joustamattomuus vaan perheen kykenemättömyys järkevään toimintaan yllättävässä tilanteessa ja ap:n kyvyttömyys esittää asiaansa harjoittelupaikassa. Tietty sitä vartenhan siellä harjoittelussa ollaan, että opitaan elämään työelämän sääntöjen mukaan (huolehditaan henkilökohtaisesta hygieniasta, noudatetaan työaikoja, opetellaan noudattamaan esimiehen aka ärsyttävän akan antamia käskyjä jne.)

[QUOTE="vieras";25870840]Ja todellakaan missään normaalissa työpaikassa ei sanota, että tuossa tilanteessa ei voi lähteä, jos siitä ei ole mitään haittaa. Minusta voisit valittaa kyseisestä ihmisestä esimiehelleen. Ei lapsia hoitavilla ihmisillä pidä olla tuollaisia asenteita.[/QUOTE]

Voi apua! Eihän ap edes kertonut tilanteestaan muuta kuin että hänen on lähdettävä, koska lapsilla ei ole hoitajaa. :D

[QUOTE="vieras";25870832]Kuulostat ylikiltiltä ja täällä on näitä kiusaajia kanssa, joiden juttuja ei tarvitse kuunnella. Pää pystyyn ja älä todellakaan pyytele anteeksi. Ihmistä kohdellaan huonosti, jos siihen antaa mahdollisuuden. Kyseinen ihminen on ihan hirviö moukka.[/QUOTE]

Nimenomaan. Hirviö ja moukka on sellainen, joka vaatii työaikoja noudatettavan! Eikö ole mitään ihmisarvoa työttömällä, kun ei saa kotiinkaan lähtä miehen mummon sairastaessa! Missään nimessä ei pidä sortua sellaiseen, että pahoittelisi tai jopa pyytäisi anteeksi oman mielensä mukaan tekemistä, sellainen on narsistin uhriksi suostumista! Esimiehet ovat aina narsisteja, sillä valta vetää niitä sellaisiin. Lisäksi opistotasoisen tai sitä korkeamman koulutuksen saaneet ovat yleensä hirviömoukkia välilyönnillä! ;)

[QUOTE="vieras";25870849]No ei varmaan ole työpaikkaa, mistä ei etukäteen sopimalla saisi hautajaispäivää vapaapäiväksi.

Minusta kuulostaa syrjäytyneen jutuilta, jos kuvittelee työssäkäymisen tarkoittavan sitä, että työ menee läheisten edelle. :( Toivottavasti tulkitsin viestiäsi väärin.

Ap:n mies olisi oikein hyvin voinut a) ottaa lapset mukaan, b) hankkia toisen hoitajan tai c) mennä sairaalaan ap:n päästyä harjoittelusta. Ongelmahan tässä ei ole työelämän joustamattomuus vaan perheen kykenemättömyys järkevään toimintaan yllättävässä tilanteessa ja ap:n kyvyttömyys esittää asiaansa harjoittelupaikassa. Tietty sitä vartenhan siellä harjoittelussa ollaan, että opitaan elämään työelämän sääntöjen mukaan (huolehditaan henkilökohtaisesta hygieniasta, noudatetaan työaikoja, opetellaan noudattamaan esimiehen aka ärsyttävän akan antamia käskyjä jne.)[/QUOTE]

Hah, joo en mä syrjäytynyt ole, älä pelkää :laugh: Tarkoitin, että sellaista työtä en ikinä halua tehdä, jossa ei ole yhtään joustoa esim. nyt vaikka jos pitäisi saada vapaata hautajaisiin. Mutta onneksi suurin osa työnantajista on sen verran järkeviä, että pystyy myös joustamaan. Tietysti sitä joustoa vaaditaan sitten myös työntekijältä tarvittaessa.

Joo, ehkä ap:n perhe olisi voinut hoitaa asian toisin. Mutta jos ei voinut niin kyllä minun mielestä voisi työnantaja joustaa jos on tilanne, jossa lapset pakko hoitaa, kyseessä vain muutama tunti ja tosiaan ei pitäisi muiden työntekijöiden pulaan jäädä kun harjottelija on "ylimääräinen".

[QUOTE="vieras";25870849]Ap:n mies olisi oikein hyvin voinut a) ottaa lapset mukaan, b) hankkia toisen hoitajan tai c) mennä sairaalaan ap:n päästyä harjoittelusta. Ongelmahan tässä ei ole työelämän joustamattomuus vaan perheen kykenemättömyys järkevään toimintaan yllättävässä tilanteessa ja ap:n kyvyttömyys esittää asiaansa harjoittelupaikassa. Tietty sitä vartenhan siellä harjoittelussa ollaan, että opitaan elämään työelämän sääntöjen mukaan (huolehditaan henkilökohtaisesta hygieniasta, noudatetaan työaikoja, opetellaan noudattamaan esimiehen aka ärsyttävän akan antamia käskyjä jne.)[/QUOTE]

a) eiköhän nuo lapset ole vähän liian pieniä yllättäin lähtemään saattokeikalle. Kuoleminen on joskus pitkäkin prosessi ja ennenkaikkea ei aina niin mukava ja kaunis prosessi.
b)luetun ymmärtäminen oli? ap on tuonut selkeästi esiin, ettei vaihtoehtoehtoja enää ollut
c)Kuolema nyt vaan ei kulje kellokortin ja työnantajan tahdon mukaan, vaikka miten työnantajat sen niin haluaisi menevän. Kyllä sinne sairaalaan kannattaa lähteä heti kun hoitaja soitaa, kahden tunnin päästä voi olla jo myöhäistä...

Kyllä tässä nimenomaan on ongelma työelämän joustamattomuus. Työntekijöillä nyt vaan sattuu olemaan muutakin elämää ja niitä yllättäviä tilanteita voi tulla. Kaikkea ei voi ennakoida, vaikka työnantaja miten haluaisi!

Enkä katso asiaa pelkästään työntekijän silmin, olen itsekin roolissa, jossa olen esimiesasemassa ja mm sijaisia taloon hankin.

Mä en ikinä menis tollaseen paikkaan töihin jos tuollainen natsimeininki työharjoittelussakin :D ei tollasest parist tunnista tarvii ees ilmottaa kelalle tai työkkäriin.

a) eiköhän nuo lapset ole vähän liian pieniä yllättäin lähtemään saattokeikalle. Kuoleminen on joskus pitkäkin prosessi ja ennenkaikkea ei aina niin mukava ja kaunis prosessi.
b)luetun ymmärtäminen oli? ap on tuonut selkeästi esiin, ettei vaihtoehtoehtoja enää ollut
c)Kuolema nyt vaan ei kulje kellokortin ja työnantajan tahdon mukaan, vaikka miten työnantajat sen niin haluaisi menevän. Kyllä sinne sairaalaan kannattaa lähteä heti kun hoitaja soitaa, kahden tunnin päästä voi olla jo myöhäistä...

Kyllä tässä nimenomaan on ongelma työelämän joustamattomuus. Työntekijöillä nyt vaan sattuu olemaan muutakin elämää ja niitä yllättäviä tilanteita voi tulla. Kaikkea ei voi ennakoida, vaikka työnantaja miten haluaisi!

Enkä katso asiaa pelkästään työntekijän silmin, olen itsekin roolissa, jossa olen esimiesasemassa ja mm sijaisia taloon hankin.
Jos on töissä palvelukodissa jossa ollaan lähes koko työvuoro yksin, niin se on voivoi jos joku sukulainen kuolee sillä hetkellä. Ei voi hoitaja jättää kymmentä ihmistä yksin, laiminlyödä heidän ruokiaan ja lääkkeitään. Ei niitä sijaisia niin vain saada paikalle kun sijaisista on oikeasti pula.

[QUOTE="Hoitsu";25870879]Jos on töissä palvelukodissa jossa ollaan lähes koko työvuoro yksin, niin se on voivoi jos joku sukulainen kuolee sillä hetkellä. Ei voi hoitaja jättää kymmentä ihmistä yksin, laiminlyödä heidän ruokiaan ja lääkkeitään. Ei niitä sijaisia niin vain saada paikalle kun sijaisista on oikeasti pula.[/QUOTE]

Ap:n tilanne nyt ei kuitenkaan ollut tuo vaan on harjoittelussa (ei vastuullinen). Periaatteessa siis ap:n paikalla olo tai olemattomuus ei pitäisi sen kummemmin vaikuttaa mihinkään, koska paikalla on niitä oikeita hoitajia tarpeeksi.

[QUOTE="Piika-äiti";25869821]Eikö ihmisiä opeteta enää missään puhumaan, neuvottelemaan ja keskustelemaan vastaantulevista tilanteista?

Jos olisit mennyt sen "vanhan vihaisen akan" luo tai päiväkodinjohtajan luo ja kertonut asiallisesti tilanteen, että miehesi mummo on kuolemaisillaan ja toivoo näkevänsä vielä hänet ja että teillä on pienet lapset ja joudut lähtemään ja että olet hyvin pahoillasi ja valmis tekemään puuttuvat tunnit jonakin toisena päivänä, niin luulen että olisit saanut lähtöluvan ja sinulla ei olisi nyt ongelmaa.

Jos joutuu lähtemään tuolla tavalla force majoure -tyyppisesti niin silloin täytyy olla valmis neuvottelemaan ja kertomaan tilanteen taustaa, jotta muut ymmärtävät mistä on kyse. Se on kohtuullista koko työyhteisöä kohtaan.

Ensimmäisenä päivänä enemmittä selityksittä kesken työpäivän lähtevää harjoittelijaa ei kovin kummoiseksi tuon tempun jälkeen todellakaan noteerata.[/QUOTE]

<3 vieras tykkäsi tästä

Hah, joo en mä syrjäytynyt ole, älä pelkää :laugh: Tarkoitin, että sellaista työtä en ikinä halua tehdä, jossa ei ole yhtään joustoa esim. nyt vaikka jos pitäisi saada vapaata hautajaisiin. Mutta onneksi suurin osa työnantajista on sen verran järkeviä, että pystyy myös joustamaan. Tietysti sitä joustoa vaaditaan sitten myös työntekijältä tarvittaessa.

Väännetäänkö rautalangasta? Aivan varmasti läheisen hautajaisiin saa työpaikassa kuin työpaikassa vapaata, mutta on täysin eria asia maksaako työnantaja siitä palkkaa!

Mulla on kokemusta siitä että oma mummo kuoli, minä ja mun äiti lähdettiin kesken työpäivien pois, samoin mun sisko toisella paikkakunnalla.

Vain minä ja mun äiti sai palkkaa tuolta ajalta, kun oltiin kaikki pari päivää pois töistä. Sisko ei. Vissiin kai bisnesmaailmassa kovemmat arvot, kunnallisella puolella meni oma ilmoitus-sairasloman piikkiin. Toki hänkin sai pois töistä olla, kun ei kyennyt itkemiseltä töihin. Kaikki me kerrottiin rehellisesti mitä oli tapahtunut eikä kenelläkään ollut vastalausetta töistä pois lähdölle. Ap tässä sen sijaan kertoi vain ettei lapsille ole hoitajaa, ehkä totuus olisi kannattanut kertoa?

Ja ilmiselvä asennevammahan tässä koko jutussa paistaa...

en ole lapsuudenpaikkakunnalla:D ja lisäksi mies on oikeissa töissä,tekee niitä kotona. ite olne vaan kuukauden harjottelussa tuolla... nii.. lisäksi meillä on varmasti muuten paremmin asiat kuin esim sulla:D oma talo ja rahaa on ...

Heh. Voi vittu mikä asennevamma. Kuule, jos sulla tai teillä todellakin on rahaa ja on ollut tiedässa että mummo kohta kuolee, niin olisitte vähän voineet miettiä sitä varahoitosysteemiä jo etukäteen. Kato, rahalla saa ja hevosella pääsee, you know. Eli olisitten etukäteen miettineet PALKALLISEN lastenhoitajan kyseisen tilanteen varalle.

Kuule, teit väärin. Ei töistä saa olla pois. Tuohan on vähän sama tilanne kuin äitiyslomalla oleva äiti sairastuu ja on vain puolikuntoinen hoitamaan lapsia. Tai äitiyslomalla oleva äiti menee hammaslääkäriin. Mitä hän tekee lapsilleen? No kuule hoitaa ne siitä huolimatta itse. Hoitaa sairaana tai ottaa mukaan hammaslääkäriin.

Totaalinen asennevamma. Tuskin tulet saamaan kovin hyvää arvosanaa tuosta työstä/työharjoittelusta. Siis eihän tuo ole mikään syy olla pois töistä. Ei se vitunkaan pätkää kuulu sille sun pomolle tai "palkanmaksajalle" miten olet lapsesi hoidon noin huonosti järjestänyt! Ei se ole työpaikan ongelma. Ja teillähän sentään on rahaa, toisin kuin monella muulla. Olisitte palkanneet lapsille hoitajan.

Totta kai työnantaja antaa esim. hautajaisiin vapaata, mutta eihän tässä olleet hautajaiset kyseessä, vaan lasten hoitaminen. Eikä tässä ollut kyseessä edes se, että ap itse olisi mennyt sinne sairaalaan, vaan pelkkä lasten hoitaminen. Se on hieman eri asia kuin esim. hautajaiset. Ja vaikka lapset olis sairastuneet, niin ap:llä ei olis ollut syytä olla pois, koska isä on tällä hetkellä lasten hoitaja, ei ap.

En ymmärrä näitä kommentteja, joissa sanotaan melkein tyyliin "sehän oli VAIN mummo". Siis oikeasti? Kyllä minusta pitäisi olla itsestäänselvää, että tällaisessa tapauksessa on oikeus lähteä kesken päivän töistä. Ei ehkä lain mukaan, mutta silloin laki on huono. Missä on ihmisyys ja yhteisöllisyys? Kyllä ne menevät rahan (=työ) edelle.

Tullaan taas tähän...eli selititkö tämän teidän tilanteen siellä töissä? varmasti olisivat ymmärtaneet sielläkin. Ymmärrän toki ettei miehesi halunnut viedä lapsia mukanaan sinne ja että yksinään heitä ei voi jättää. Mutta kyllä sinun työsi on ihan yhtä tärkeää kuin oikeat työt mutta tottakai voit palata takaisin töihin ja saatkin palata. Laitat vaan siihen Kelan lappuun ettet ole ollut tänä kyseisenä päivänä töissä ja selvityksen siitä!

[QUOTE="vieras";25870937]En ymmärrä näitä kommentteja, joissa sanotaan melkein tyyliin "sehän oli VAIN mummo". Siis oikeasti? Kyllä minusta pitäisi olla itsestäänselvää, että tällaisessa tapauksessa on oikeus lähteä kesken päivän töistä. Ei ehkä lain mukaan, mutta silloin laki on huono. Missä on ihmisyys ja yhteisöllisyys? Kyllä ne menevät rahan (=työ) edelle.[/QUOTE]

Niin, mutta kun kysymyshän ei tässä ollut siitä, että kyseessä oli "vain mummo", vaan se, että lapsille piti saada hoitaja. OLISI OLLUT TÄYSIN ERI ASIA, JOS AP ITSE OLISI MENNYT KIIREELLÄ SINNE SAIRAALAAN KATSOMAAN SITÄ MUMMOA. Vaan kyse oli siitä, että ap meni lapsenvahdiksi. Isän olisi pitänyt järjestää tämä ja kun perheellä on rahaa, niin mikä esti etteikö olisi voinut etukäteen sopia esim. maksullisesta hoitajasta? Kun se nyt on näköjään ollut tiedossa, että mummolla on lähtö lähellä.

Omalla työpaikallani päiväkodissa kesken päivän lähteminen olisi onnistunut, kun syyn vaan kertoisi muille ja sitten korvaa puuttuvat tunnit tekemällä pitemmän päivän toisena päivänä. Pakkohan omat lapset on jonkun hoitaa.

[QUOTE="vieras";25870840]Ja todellakaan missään normaalissa työpaikassa ei sanota, että tuossa tilanteessa ei voi lähteä, jos siitä ei ole mitään haittaa. Minusta voisit valittaa kyseisestä ihmisestä esimiehelleen. Ei lapsia hoitavilla ihmisillä pidä olla tuollaisia asenteita.[/QUOTE]

Ainakin alkuperäisen tekstin mukaan ap ei töissä kertonut, mikä tilanne on, ainoastaan ettei lapsilla ole hoitajaa. Mistä silloin työnantaja voi tietää, mikä on tilanne? Voi jopa kuvitella, että tuo on etukäteen suunniteltu, kun ei työt nappaa. Ap teki siinä virheen, kun ei kertonut, mikä on tilanne. Ei se työnantaja mikään meedio ole, joka tietää kertomatta, mitä tapahtuu.

[QUOTE="vieras";25870811]No ota työehtosopimuksesi esiin ja lue sieltä, hyvä ihminen! Alakohtaista, mutta yleensä avo- tai aviopuolison, oman lapsen tai vanhemman hautajaispäivät ovat palkallisia vapaapäiviä. Kuoleman vuoksi ei saa palkallista vapaata. Toki jos ei kuolemantapauksen vuoksi ole työkunnossa, niin siitä voi saada sairaslomaa.

Niin julmalta kuin se tuntuukin, tämä on valitettavasti totta. Esimiehen kanssa voi neuvotella asiasta, että tekee tunnit takaisin, mutta periaatteesa tuo ei ole riittävä syy kesken työpäivän työpaikalta poistumiseen.

Suurin osa ihmisistä sentään olisi riittävän empaattisia myöntämään tuon muutaman tunnin poissaolon tällaisen syyn takia. Mutta jos AP:n asenne on ollut kaikkea muuta kuin neuvotteleva niin ymmärrän hiukan työnantajaakin.

Yhteistyössä