Paljonko teillä on kenkiä ja laukkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisin sanoen sinulla on noin viidet kengät aktiivisessa käytössä. Saanko kysyä mitä teet niillä 25 parilla jotka on ostettu juhlia varten? Onko ne 25 paria niin radikaalisti erilaisia että joka juhliin täytyy olla erilaiset, eri merkityssävyillä varustetut kengät? Vai mistä se johtuu?

Jos ihan oikeista TARPEISTA puhutaan niin ei kukaan tavallinen ihminen oikeasti TARVITSISI enempää kuin parit talvikengät, parit kesäkengät, parit välikausikengät, parit juhlakengät, kumpparit, ja erikseen liikuntaan ja kovempaan käyttöön tarkoitetut kengät. Eikä tarvitsisi edes tinkiä tyylistä, sillä jos järkevästi ostaa laadukkaita ja klassisia malleja eikä mitään trendipopoja, niin tuosta valikoimasta löytyy jo sopivat kengät jokaiseen asuun. Kaikki muu on tarpeetonta, mutta mikäs siinä, jos kulutushysteriasta tykkää.

Tämän viestin perusteella ei tarvitse enää yhtään ihmetellä miksi suomalaisia haukutaan tyylittömiksi pukeutujiksi kun kaikki eivät ymmärrä että on nimenomaan tyylikästä kun asukokonaisuus on viimeistelty asuun sopivilla ja sointuvilla kengillä ja laukulla.

[QUOTE="Anne";25856709]Nilkkurit ei toisistaan paljon eroa. Vähän eri korkoinen korko ja vähän erilaienn muoto. Osa kengistä on tullut ostettua mutta huomattua käytössä että osalla ei voi kauheasti kävellä joten valkkaan aina tarpeen mukaan kengät.
Ja sitten se että mitkä sopii millaistenkin vaatteiden kanssa. Yhden nilkkurit sopii farkkujen kanssa, toiset vaikka pillihousujen kanssa ja kolmannet hameen/mekon kanssa parhaiten.
Lenkkareissa sama juttu. Muuten ei varmaan tarviskaan kun yhdet nilkkurit/avokkaat/lenkkarit yms ja kenkiä voisi olla vähemmän.[/QUOTE]

Näin juuri, yhdet kengät nyt vain näyttävät paremmilta jalassa housujen kanssa, toiset hameen jne. Itseäni ainakin häiritsee jos kengät ovat ns. aivan "eri paria" vaatteiden kanssa, ellei niitä ole tarkoituskin käyttää silmiinpistävänä yksityiskohtana joka tarkemmin katsottaessa istuukin kokonaisuuteen ihan täysin.

Siis kyllähän sitä selviäisi vähemmilläkin kengillä, mutta onhan se mukavaa kun on eri tyylisiä kenkiä eri tyylisiin pukeutumisiin. En käytä yksiä korujakaan aina, valitsen nekin vaatetuksen mukaan -ja vaatetuskin vaihtelee, joskus mekko, joskus taas housut ja joskus hame. Vai onko jollain vaatteetkin kaikki yhtä ja samaa massaa, että samat asusteet sopii aina?

Tämän viestin perusteella ei tarvitse enää yhtään ihmetellä miksi suomalaisia haukutaan tyylittömiksi pukeutujiksi kun kaikki eivät ymmärrä että on nimenomaan tyylikästä kun asukokonaisuus on viimeistelty asuun sopivilla ja sointuvilla kengillä ja laukulla.

Todella tyylikkäät (ja laadukkaat/kalliit) kengät ja laukut ovat monipuolisia, rakas Watson ;) Kun on laadukkaat lähtökohdat ja silmää yhdistellä niin ei tosiaan tarvitse tuhottomasti erilaisia kenkiä eri asukokonaisuuksiin.

Veikkaanpa ettei monikaan tämän ketjun kirjoittajista puhu mistään Manoloista tai Fendin kengistä kun sanovat että heiltä löytyy kaapista kenkäpareja 40+. Eiköhän suurin osa ole jotain ketjuliikepaskaa, joka halventaa olemuksellaan asun kuin asun.

Todella tyylikkäät (ja laadukkaat/kalliit) kengät ja laukut ovat monipuolisia, rakas Watson ;) Kun on laadukkaat lähtökohdat ja silmää yhdistellä niin ei tosiaan tarvitse tuhottomasti erilaisia kenkiä eri asukokonaisuuksiin.

Veikkaanpa ettei monikaan tämän ketjun kirjoittajista puhu mistään Manoloista tai Fendin kengistä kun sanovat että heiltä löytyy kaapista kenkäpareja 40+. Eiköhän suurin osa ole jotain ketjuliikepaskaa, joka halventaa olemuksellaan asun kuin asun.

Linkitätkö kuvia kengistä (sanotaan vaikka kolmet-viidet) joilla pärjäisi kaikenlaisten pukeutumisten kanssa, kiitos?

Yhdet kesäkengät yhdet kevät-/syyskengät, kahdet talvikengät, kumisaappaat ja kolmet läpsyt + lukematon määrä (yli 30) korko-, eli juhlakenkiä. Laukkuja vain vähän: kaksi olkalaukkua ja pari kesäkassia + paljon (yli 10) iltalaukkua, erivärisinä.

Eli sanoisinko lyhyesti että n. 40 kpl kenkiä ja n. 20 kpl laukkuja.

Laukkuja pari kappaletta, sitten on sellaisia isompia, mutta ne on lähinnä tavaroiden kuljetukseen, niitä ei varmaan tässä tarkoitettu.

Kenkiä minulla on muistaakseni neljät sandaalit, kahdet kesäkengät, yhdet keinupohjakengät ja kahdet talvikengät.

Siis kyllähän sitä selviäisi vähemmilläkin kengillä, mutta onhan se mukavaa kun on eri tyylisiä kenkiä eri tyylisiin pukeutumisiin. En käytä yksiä korujakaan aina, valitsen nekin vaatetuksen mukaan -ja vaatetuskin vaihtelee, joskus mekko, joskus taas housut ja joskus hame. Vai onko jollain vaatteetkin kaikki yhtä ja samaa massaa, että samat asusteet sopii aina?

Ei ainakaan minulla ole, hyvin erilaisia vaatekokonaisuuksia löytyy kaapista. Mutta valitsen ostokseni sen verran tarkkaan että jokainen vaate/kenkä sopii useampaan yhdistelmään. Esimerkiksi minusta tärkein kriteeri nauhakengille on juuri se, että ne sopivat tarvittaessa sekä värikkään mekon, "tylsemmänvärisen" puolihameen, mustien suorien housujen ja farkkujenkin kanssa. Ja talvisaappaat minulla on kalliit ja hienot, mutta sen verran "perus"malliset että ne sopivat asuun kuin asuun. En myöskään osaa kuvitella kesäistä asua johon laadukkaat perusballerinat eivät sopisi. jne. jne.

Toisin sanoen: suunnittelulla ja käyttämällä mielikuvitusta vähälläkin pärjää tylsistymättä. Aika hyvä sääntö kengissä on se, että kaapista löytyy mustaa, ruskeaa ja vähän punaista. Sitten on kengät joka asuun, IMO.

Esimerkiksi minusta tärkein kriteeri nauhakengille on juuri se, että ne sopivat tarvittaessa sekä värikkään mekon, "tylsemmänvärisen" puolihameen, mustien suorien housujen ja farkkujenkin kanssa. Ja talvisaappaat minulla on kalliit ja hienot, mutta sen verran "perus"malliset että ne sopivat asuun kuin asuun. En myöskään osaa kuvitella kesäistä asua johon laadukkaat perusballerinat eivät sopisi. jne. jne.

Hei laitas esimerkkikuvia tällaisista, kiitos :)

Linkitätkö kuvia kengistä (sanotaan vaikka kolmet-viidet) joilla pärjäisi kaikenlaisten pukeutumisten kanssa, kiitos?

No ei kai kukaan nyt ihan kolmella-neljällä kenkäparilla pärjäisi, ja sitä paitsi se riippuu aina ihmisen omasta pukeutumistyylistä. Mutta jos minun pitäisi valita vain viisi kenkäparia omaan tyyliini niin pärjäisin aika pitkälle näillä:

http://www.starstyleinc.com/lanvin-ballerina-flats-in-black-pic31640.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_DfcQJ6xsV...8veM8YG5y8/s1600/77890+VIENNA+LACE+UP+tan.jpg

http://www.desertlivingtoday.com/wp-content/uploads/2010/09/white-keds-sneakers.jpg

http://shesaidshoes.com/wp-content/uploads/2011/10/Fendi-Chameleon-1.jpg (nämä mustina, en löytänyt tähän hätään kuvaa)

http://1.bp.blogspot.com/_KEPDwdxsHVQ/TD9Ly1Bw_pI/AAAAAAAAANg/b-_oHFiFD_8/s1600/Festival12.jpg (nämä Melissan kengät ovat kumia, joten täydelliset sateisina syyspäivinä :D)

Toki monen mielestä nämä kengät ovat ihan hyi yök, mutta kun nyt pyysit linkittämään niin nuo ovat tosiaan sellaisia joita itse voisin yhdistää melkein mihin tahansa. Urheilukengät jne. tietysti erikseen.

Kylläpäs kengät aiheutavat suuria tunteita! Ostan itse melko laadukkaita kenkiä, en kyllä mitään manoloita, mutta suht hyviä kuitenkin, eli tekonahkaisia kertakäyttökenkiä en harrasta.
Ja kyllä, usein ostan juhliin nimenomaan ne uudet kengät, ehkä jopa laukunkin, ja pukeudun sitten siihen "vanhaan" yksinkertaiseen juhlamekkoon. Koruja en oikein osaa käyttää, joten kyllä ne kauniit kengät kummasti piristävät asua.
Perusballerinoja en osaa ajatella juhlavaatteena, vaikka olisi miten laadukkaat.

Toki monen mielestä nämä kengät ovat ihan hyi yök, mutta kun nyt pyysit linkittämään niin nuo ovat tosiaan sellaisia joita itse voisin yhdistää melkein mihin tahansa. Urheilukengät jne. tietysti erikseen.

Käsitin, että noin yleisestikin kritisoit kenkien määrää ja että vähemmilläkin pärjää kun valitsee sopivanlaiset. Luulin, että pystyisit siis osittamaan muutamat "yleispätevät" kengät kritiikkisi tueksi, mutta joo, ei ollut noista ainakaan yhdetkään minun makuuni tai tyyliini :D Edelleen tykkään, että on monet ja moneen menoon :D

No ei kai kukaan nyt ihan kolmella-neljällä kenkäparilla pärjäisi, ja sitä paitsi se riippuu aina ihmisen omasta pukeutumistyylistä. Mutta jos minun pitäisi valita vain viisi kenkäparia omaan tyyliini niin pärjäisin aika pitkälle näillä:

http://www.starstyleinc.com/lanvin-ballerina-flats-in-black-pic31640.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_DfcQJ6xsV...8veM8YG5y8/s1600/77890+VIENNA+LACE+UP+tan.jpg

http://www.desertlivingtoday.com/wp-content/uploads/2010/09/white-keds-sneakers.jpg

http://shesaidshoes.com/wp-content/uploads/2011/10/Fendi-Chameleon-1.jpg (nämä mustina, en löytänyt tähän hätään kuvaa)

http://1.bp.blogspot.com/_KEPDwdxsHVQ/TD9Ly1Bw_pI/AAAAAAAAANg/b-_oHFiFD_8/s1600/Festival12.jpg (nämä Melissan kengät ovat kumia, joten täydelliset sateisina syyspäivinä :D)

Pidin kaikista paitsi viimeisistä, ja juuri tuon tyyppiset kengät ovatkin usein itsellä ahkerimmassa käytössä. Itse vaan tykkään pukeutua niin, että vaatteet on melko yksinkertaisia ja klassisia, ja asusteet sitten persoonallisempia.
Nämä nyt on ihan makukysymyksiä.

Käsitin, että noin yleisestikin kritisoit kenkien määrää ja että vähemmilläkin pärjää kun valitsee sopivanlaiset. Luulin, että pystyisit siis osittamaan muutamat "yleispätevät" kengät kritiikkisi tueksi, mutta joo, ei ollut noista ainakaan yhdetkään minun makuuni tai tyyliini :D Edelleen tykkään, että on monet ja moneen menoon :D

No siis tottakai "yleispätevät" omaan tyyliin, eikä sellaiset jotka sopivat kenen tahansa tyyliin...

Joku kulkee aina koroilla, joku (kuten minä) lähinnä matalilla kengillä, jne. Joku tykkää väreistä, jollakin aina mustaa. Joku käyttää Kedsejä, joku Converseja...

Mutta kai jokaisella jokin punainen lanka on pukeutumisessaan kuitenkin, ja jos tarpeeksi miettii sitä OMAA "punaista lankaa" niin jokaiselle löytyy sellaiset kengät jotka sopivat mahdollisimman moneen asuun. Sitä vain tarkoitin.

Mutta mikäs siinä, jos TYKKÄÄ ostaa joka menoon uudet halpiskengät niin ei ole minulta pois. (Ja jos on varaa ostaa monen sadan euron kengät joka menoon, niin more power to you.)

Tai no, on se meidän tulevilta lapsenlapsenlapsilta pois, mutta väliäkös niillä ;) Ei onneksi olla itse näkemässä.

Mutta mikäs siinä, jos TYKKÄÄ ostaa joka menoon uudet halpiskengät niin ei ole minulta pois. (Ja jos on varaa ostaa monen sadan euron kengät joka menoon, niin more power to you.)

Tai no, on se meidän tulevilta lapsenlapsenlapsilta pois, mutta väliäkös niillä ;) Ei onneksi olla itse näkemässä.

Tätähän minäkin -onko se joltain pois, jos joku ostelee kenkiä =)

Eikä se muuten poissulje sitä, etteikö kierrätystä ja ympäristönsuojelua voisi harrastaa sitten jotenkin muuten ;)

[QUOTE="alma";25860845]
Perusballerinoja en osaa ajatella juhlavaatteena, vaikka olisi miten laadukkaat.[/QUOTE]

Tässä kai puhuttiin kengistä yleensä, eikä pelkästään juhlakengistä, mutta itse asiassa kesällä käytin tällaisia sekä juhla- että arkikenkinä ;) En oikeastaan muita olisi tarvinnutkaan, sopivat melkein kaiken kanssa nämäkin (siis minun vaatekaapissani tietysti, en puhu muiden vaatekaappien puolesta, toim. huom.):

Pretty Ballerinas Red Suede

Eikä se muuten poissulje sitä, etteikö kierrätystä ja ympäristönsuojelua voisi harrastaa sitten jotenkin muuten ;)

Ei toki, ja se on hyvä jos harrastaa. Itseäni vaan alkaa pikkuhiljaa ahdistaa että mahtaakohan mitkään pienemmät ympäristönsuojelutoimet auttaa mitään.

Minä en aja autolla, mutta naapuri ajaa katumaasturilla jopa 100 metrin päähän Siwaan, jne... plus miinus nolla.

En tiedä. Mutta jokainen tekee sen verran kuin pystyy, se on oikein.

Eihän balleriinat sovi esim. cocktail-mekon saati iltapuvun kanssa?

No iltajuhlia minulla ei ollut, mutta kyllä sellaisen fiftarihenkisen cocktail-mekon kanssa sopi ihan hyvin :)

Mutta kyllä minulla ihan korkokengätkin löytyy, eivät vaan ole kovin ahkerassa käytössä. Tykkään joko matalista kengistä tai sitten todella korkeista tolppakoroista. Sellainen välimuotokorko ei oikein miellytä omaa silmää, ja millään kapeilla koroilla en osaa kävellä kaatumatta.

Kuudet kengät, sisältäen juhlakengät, kumpparit, talvisaappaat,2x lenkkarit ja tennarit. Kaksi laukkua, olkalaukku ja reppu.
Ja hyvin näillä pärjää=), enempi olis liikaa.

mulla joku noin 30 paria kenkia ja kymmenisen kasilaukkua. kengat lahinna ranskalaista kohtuuhintaista merkkia (70eur pari) sitten lk bennettia repettoa ja louboutinia 160-800eur pari. laukuissa dior lancel coach abaco etc 400-1500eur
kaytan aika lailla loppuun, heitan pois ja ostan uusia. ei ole oikein kaappitilaa ja kosteusprosentti ei ole oikein hyva nahan sailytykseen...

Kenkiä: korkokenkiä 3, 1 balleriinat, 2 sandaalit, 1 tennarit, 1 lenkkarit, 1 kumpparit, 2 paria talvi/syyskenkiä, 1 suihkusandaalit siis yhteensä 12 paria

Laukkuja: 1 reppu, 1 iso-matkakassi, 1 viikonloppulaukku, 2 olkalaukkua ja 1 käsilaukku, 4 pikkulaukkua (joita en käytä ikinä) siis 10 yhteensä.

Kenkiä on 30<. En tarkelleen tiedä, kun kenkiä on niin monessa paikassa. Etuovella sekä takaovella omat kasat, vaatekapissa osa kesäkengistä, varastossa muuttolaatikollinen vanhoja kenkiä, sekä muovipussillinen Makuuhuoneen kaapinpäällä 3 kegät laatikoisa odottamassa keväisempiä kelejä. Ehkä toi 30 paria on käyttökenkiä ja siihen päälle isot kasat vanhoja kenkiä mitä oon koittanu kirppikselläkin myydä, mutta ei ole mennyt kaupaksi. Voikos UFF:in laatikoihin laittaa ehjiä kenkiä? Laukkuja taitaa olla n10-15 kappaletta. Plus reput ja salikassit, mitä en laukkuihin laske.

Yhteistyössä