Imetys on JOKAISEN lapsen oikeus (kaveri pistää nyt vihaksi...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -eiainaymmärrä-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837792:
On se tyttösi kuitenkin jäänyt paljosta paitsi, vaikka olisikin "terve kuin pukki"... Ja ethän sinä sitä muuten edes vielä tiedä, tiedä vaikka joskus aikuisena tuleekin jotain seurauksia.

Mä olen ei-imetetty -40-vuotias, terve kuin pukki.
Eihän sitä tiedäkään, mutta eipä sitäkään tiedä olisiko sairaudet puhjenneet siltikin vaikka olisi imetetty 2 vuotta.

En ole imettänyt kumpaakaan lapsistani (syyt ei kuulu muille ) ja ovat terveitä teini-ikäisiä tänä päivänä. Iloisia ja reippaita, ja mulle todella läheisiä. Niin mistäköhän paljosta hekin ovat jääneet paitsi, kun en imettänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837831:
Jäi kertomatta että olihan sillä kaverilla perustelujakin... Tissit menee pilalle! Sanoi että on harkinnut silikonien ottamista joskus tulevaisuudessa (oma kuppi on melko pieni...). Kertoo mielestäni aika paljon arvomaailmoista.

Ja niinkuin ne tissit ei vähän rupsahtaisi jo siinä raskausaikana...

ai nyt muistit tämän tissiasian. Just joo....niin varmaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja maitovara
Erikoista ehkä, ettei halua edes yrittää, mutta eihän me tiedetä mitkä asiat siellä taustalla vaikuttaa. Esim. hyväksikäyttö nuoruudessa voi aiheuttaa sen ettei todellakaan halua imettää, vaikka haluaakin lapsen. Tai voi olla ettei olekaan kummempaa "ymmärrettävää" syytä.

Tuo korvike-diabetes-juttu oli ennen Iltistä Tiede-lehdessä ja siellä oli linkit alkuperäistutkimukseen.

Imetystä ei edistetä sillä että haukutaan ne, jotka eivät halua tai eivät voi imettää, vaan tukemalla toisia, hakemalla mieluummin sitä positiivista ilmapiiriä aiheen ympärille.

Mutta toisaalta, ap tämä on ihan hyvä kanava (jos ei huomioi yksityiskeskustelua) käydä tuota läpi, sinullakin on selvästi tunteet pinnassa ja imetys on nyt tärkeässä ja näkyvässä osassa elämääsi.

Ennen kuin kaikki lyttää ap:n, muistuttaisin että hänkin ansaitsee tukensa, vaikka nyt olisikin negatiivisia tuntemuksia joidenkin imettämättömyyttä kohtaan.

Se on kyllä jokaisen äidin ihan oma asia, että miten vauvansa ruokkii, kunhan ruokkii.

Itse imetin esikoista 1v4kk ja tätä toista imetän just niin kauan , kuin hyvältä tuntuu ja vauvalle ja mulle sopii, eikä se oo kenenkään muun asia.

Se on sit vissiin myös JOKAISEN äidin velvollisuus? Ei se aina kuule mene kuin saduissa ja mua ottaa ehkä eniten hermoon, että joku alkaa Jeesusteleen, että jokaisen äidin on omat lapsensa imetettävä, sama se onnistuuko homma vai ei!

Se, että sinä olet ilmeisesti voinut omas imettää, ei todellakaan tarkota sitä, että kaikki vois.

Kahta nuoremoas lasta täysimetin 6kk, kakkosta osittaisimetin 15kk asti ja kuopus on nyt sen 15kk eikä imetyksen loppumisesta tietoa. Esikoisen alku oli hankala, häntäkin silti täysimetin 4,5kk ja osittaisimetin 10kk ikään.

Siltikään kenenkään päätös olla imettämättä ei pistä vihaksi tai edes ärsytä. Ainoa mikä välillä ottaa päähän on se jos äidinmaidon ja imetyksen etuja väheksytään. Päätösen imettämisestä tekee äiti itse.

No en minäkään mitään perimmäisiä, oikeita syitä alkaisi tuosta asiasta sinunlaisellesi "ystävälle" kertomaan, vaan heittäisin jotain ylimalkaista.

Tosin sunlaises kanssa en varmaan kaveerais ollenkaan. Toivottavasti "ystäväsikin" löytää aidompaa, mukavampaa seuraa kuin sinä.

Eipä kuulu minulle toisten imetykset. Minusta imetys on hyväksi vauvalle ja suotavaa kaikille joiden terveys ei sitä estä, mutta silti ymmärrän että vain valinnat oman lapseni kohdalla kuuluvat minulle -muut kasvattakoot kuten parhaaksi näkevät, eikä imettämättömyys ole huonon äidin merkki.

Omani on 1,5 v. ja imetän yhä. Mutta meillä imetys on sujunut alusta asti todella helposti.

Mut siis oikeesti. Tää nyt on provo, mut mä en ymmärrä noita imetyksestä vouhkaavia. Imetys kuitenkin on pieni juttu lapsen elämässä moneen muuhun asiaan verrattuna, miksette muhkaa niistä muista asioista?!?! Siksikö kun tämän asian tiimoilta ei tartte ajatella mitään oikeasti vaikeaa?

No mun mielestä toi tissien rupsahtaminen on ihan hyvä peruste olla imettämättä. Näin itsekin tein. Ónneksi pysyin vetoamaan lääketieteellisiin syihin mutta periaatteessa ne eivät olisi olleet este imetykselle. Mutta sillä sain lääkityksen joka estää maidon nousun ;)

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837792:
On se tyttösi kuitenkin jäänyt paljosta paitsi, vaikka olisikin "terve kuin pukki"... Ja ethän sinä sitä muuten edes vielä tiedä, tiedä vaikka joskus aikuisena tuleekin jotain seurauksia.

Tämän takia ne imetystilastot meillä niin surkeita ovat. Ei saa sanoa pahaa sanaa mistään ja siksi sitten mussutetaan että ihan yhtä hyvää se korvikekin on kuin rintamaito... Vaikka eihän se näin tietenkään oikeasti ole.

Kerrotko ihan perusteellisesti nyt, että mistä kaikesta ei-imetetty jää paitsi noin niinkuin muuten kuin juuri siitä tissimaidosta? Minä olen usein verrannut pullovauvani syömisasentoa sylissäni imettävän ystäväni vauvan asentoon yms. enkä nää niissä mitään eroa. Onko tähän siis oikeasti jotain todellisia pointteja olemassa muuta kuin maidon koostumus?

Tiedätkö sinä sitten varmasti, että koska olet imettänyt, niin lapsellesi ei aikuisena tule mitään sairauksia? Jos minun lapsellani alkaa vaikkapa silmä karsastamaan, niin johtuuko se automaattisesti siitä, että en ole häntä imettänyt? Seuraavaksi varmaan väitetään, että pulloruokitut lapset jäävät imetettyjä useammin auton alle tai eivät opi uimaan kuin vasta aikuisina jos silloinkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837730:
Taidat olla sitten ihan yhtä itsekäs kuin tuo kaverini... Kyllä JOKAISEN äidin pitäisi kaikkensa tehdä että se lapsi saa edes alkuun sitä oman äidin maitoa!

Kyllä mulla käy kaverini kaltaisten äitien lapsia sääliksi... Se imetys kun on sille lapselle paljon paljon muutakin kuin sitä maitoa. Ihan eri asia saada olla iholla ja äidin tissillä kuin imeä jotain pulloa. Ja taaskin luin vasta eilen iltasanomien sivulta tutkimuksen jonka mukaan näillä korvikevauvoilla on paljon suurempi riski sairastua diabetekseen (mikä muuten alkaa olla suomessa jo aikamoinen riesa) kuin rintaruokituilla. :(

Mun lapseni eivät ole saaneet rintaa sairauteni vuoksi. Silti ovat olleet iholla ja nukkuneet ihan kiinni iholla perhepedissä, syötetty AINA sylissä. Ei kai nämä sulje toisiaan pois?

No oletpas sankari kun ihan nännit verellä nyyh nyyh marttyyri.
Se on JOKAISEN naisen oma valinta eikä sitä tarvitse kritisoida, ei ikinä voi tietää mitä taustalla.
Ei kuulu sinulle. :)

Munkin yksi kaveri teki samoin. Tosin erotuksena se että hän jaksoi ekat 6 viikkoa pumpata rintamaitoa lapselleen joten korviketta vauva sai vasta sitten. Mutta pullosta anto rintamaidon kun koki epämiellyttäväksi imettää. Hyvä lapsi siitä on kasvanu.

mun on vaikea uskoa, että tällaisia oikeesti on. Älä huoli, kyllä ne imetyshormonit siitä tasaantuu ja joskus vielä ymmärrät, että se imetys on aika pieni juttu äitiyden kokonaisuudessa, ja imetyksen merkitys lapsen terveydelle ei ole mikään satavarma sekään.

Yhteistyössä