Imetys on JOKAISEN lapsen oikeus (kaveri pistää nyt vihaksi...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -eiainaymmärrä-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

-eiainaymmärrä-

Vieras
Kaverini palaili pari viikkoa sitten laitokselta tyttövauvansa kanssa ja tänään kävin vauvaa katsomassa. Äiti alkoi kahvinjuonnin lomassa lämmitellä tytölle maitopulloa ja kysyin varovaisesti että kuinkas imetys johon äiti sanoi ettei halua imettää. Siis ihan vaan ettei HALUA!! Utelin sitten tietty vähän lisää ja kävi ilmi, että tämä "äiti" oli jo raskausaikana päättänyt ettei aio imettää ja että hän oli pyytänyt ja saanut laitoksella ollessaan heti synnytyksen jälkeen jotain maidon nousun estävää lääkitystä! Siis voiko joku olla itsekkäämpi ja tyhmempi?? Ettei edes yritä imettää lasta?? Ymmärrän sellaisia äitejä joilla maitoa ei vaan syystä tai toisesta millään kovista yrityksistä huolimatta tule, mutta tämä!! Ei elämä...

Tuntuu ihan järkyttävän kamalalta tuommoinen kun itse harjoittelin nännit verillä ja rintakumien kanssa imettämistä monta viikkoa ennenkuin lähti kunnolla käyntiin... Nyt oma lapsi 7 kk ja imetän vieläkin, täysimetin puolivuotiaaksi ja ihan varmasti jatkan vielä ainakin muutaman kk:n. Kaverini on toki aina ollut hieman itsekkään oloinen ja muutenkin aika outo joissain asioissa, mutta että tämä... Ei tarvis tuommosille lapsia ollenkaan! PISTÄÄ VIHAKSI!!

Ja miten voi täällä Suomessa olla että synnytyslaitoksella sellaista maidon nousua estävää lääkettä tuollaisessa tilanteessa ihan noin vaan annettaan??? Olen aina luullut että ne aineet on sitä varten jos vauva kuolee synnytyksessä, annetaan adoptioon tai äidillä on sairaus jonka vuoksi ei voi imettää...

Buahahahaa... :laugh:

"Koska MINÄ taistelin viikkokausia nännit ruvella imetyksen puolesta, niin kaikkien muidenkin pitäisi!" :xmas:

Vapaa maa hei. Vapaa maa. Imetys on hyvä asia, mutta vapaaehtoista - eikä edes välttämätöntä loppupeleissä, saati huostaanoton peruste.

No niinpä, taitaa ap olla vähän katkera. Joo, ei toi nyt ihan ehkä tervettä oo ettei HALUA imettää, mut kyllä ap:sta paistaa katkeruus aika täysillä.

Buahahahaa... :laugh:

"Koska MINÄ taistelin viikkokausia nännit ruvella imetyksen puolesta, niin kaikkien muidenkin pitäisi!" :xmas:

Vapaa maa hei. Vapaa maa. Imetys on hyvä asia, mutta vapaaehtoista - eikä edes välttämätöntä loppupeleissä, saati huostaanoton peruste.

Taidat olla sitten ihan yhtä itsekäs kuin tuo kaverini... Kyllä JOKAISEN äidin pitäisi kaikkensa tehdä että se lapsi saa edes alkuun sitä oman äidin maitoa!

Kyllä mulla käy kaverini kaltaisten äitien lapsia sääliksi... Se imetys kun on sille lapselle paljon paljon muutakin kuin sitä maitoa. Ihan eri asia saada olla iholla ja äidin tissillä kuin imeä jotain pulloa. Ja taaskin luin vasta eilen iltasanomien sivulta tutkimuksen jonka mukaan näillä korvikevauvoilla on paljon suurempi riski sairastua diabetekseen (mikä muuten alkaa olla suomessa jo aikamoinen riesa) kuin rintaruokituilla. :(

Hei!
En minäkään tahtonut imettää synnytyksen jälkeen ja sen päätöksen tein jo raskausaikana. Niin tai näin, tyttö mennyt pituuskäyrien yläpäässä ja painokin kohdillaan ja terve kuin pukki.

Niin että kunnioita kaverisi päätöstä, kyseessä hänen lapsensa ja tee omasi kohdalla ihan mitä lystää.

No niinpä, taitaa ap olla vähän katkera. Joo, ei toi nyt ihan ehkä tervettä oo ettei HALUA imettää, mut kyllä ap:sta paistaa katkeruus aika täysillä.

Ja miksi paistaisi? Minähän imetän ja oikein onnistuneesti, kohta jo kahdeksatta kuukautta. Hyvin ja ongelmitta se alkoi sujumaan sen parin ekan harjoitteluviikon jälkeen. Varmaan kaikilla tekee alkuun kipeää, se pitää vaan kestää!

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837730:
Taidat olla sitten ihan yhtä itsekäs kuin tuo kaverini... Kyllä JOKAISEN äidin pitäisi kaikkensa tehdä että se lapsi saa edes alkuun sitä oman äidin maitoa!

Kyllä mulla käy kaverini kaltaisten äitien lapsia sääliksi... Se imetys kun on sille lapselle paljon paljon muutakin kuin sitä maitoa. Ihan eri asia saada olla iholla ja äidin tissillä kuin imeä jotain pulloa. Ja taaskin luin vasta eilen iltasanomien sivulta tutkimuksen jonka mukaan näillä korvikevauvoilla on paljon suurempi riski sairastua diabetekseen (mikä muuten alkaa olla suomessa jo aikamoinen riesa) kuin rintaruokituilla. :(
Mä täysimetin 6,5 kk tämänhetkistä kuopustani, ja osittaisimetin 1 v 9 kk asti.

Esikoisen imetyksen kohdalla taistelin kuukausia, sitten tajusin antaa periksi.

Tulevaa kolmatta toivon imettäväni pitkään, vuoden päivät ainakin.

Että just niin itsekäs olen ;)

Mutta silti mielummin tulisin verratuksi sun kaveriisi, kuin sinuun...en pidä imetysfanaatikoista, jotka nostavat imetyksen äitiydessä kaiken muun ylitse, ja jotka olisivat ottamassa lapset pois niiltä jotka ei syystä tai toisesta imetä.

Ja imetystietouteni ammennan kuitenkin jostain muualta kuin Ilta-Sanomista.

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837747:
Ja miksi paistaisi? Minähän imetän ja oikein onnistuneesti, kohta jo kahdeksatta kuukautta. Hyvin ja ongelmitta se alkoi sujumaan sen parin ekan harjoitteluviikon jälkeen. Varmaan kaikilla tekee alkuun kipeää, se pitää vaan kestää!

Ei minulla vain tehnyt kipeää. Enkä ymmärrä asennettasi. Anna ihmisten elää omaa elämäänsä ja tehdät omat valintansa. Jos sinä toimit jollain tavoin, kaikkien ei tarvitse. OK?

Ehkäpä kaveri ei halua kertoa sinulle ihan kaikkea?
En minäkään henkilökohtaisia asioita sellaiselle kaverille, joka ensimmäisenä juoksee
keskustelupalstalle arvostelemaan kertoisi.
Joskus vaan on helpompi sanoa esim. en halua, kun lähteä selittelemään todellisia syitä, jotka
voivat olla erittäinkin hankalia ja stressaavia.

Eihän tilanne välttämättä kaverillasi ole tämä, mutta pointtini on, että ehkä ei aina pitäisi ensimmäisenä olla
arvostelemassa, jos ei oikeasti ihan 100 varmasti tiedä todellista syytä ja tilannetta.

• Tykkää
Reactions: zenn
Hei!
En minäkään tahtonut imettää synnytyksen jälkeen ja sen päätöksen tein jo raskausaikana. Niin tai näin, tyttö mennyt pituuskäyrien yläpäässä ja painokin kohdillaan ja terve kuin pukki.

Niin että kunnioita kaverisi päätöstä, kyseessä hänen lapsensa ja tee omasi kohdalla ihan mitä lystää.

On se tyttösi kuitenkin jäänyt paljosta paitsi, vaikka olisikin "terve kuin pukki"... Ja ethän sinä sitä muuten edes vielä tiedä, tiedä vaikka joskus aikuisena tuleekin jotain seurauksia.

Tämän takia ne imetystilastot meillä niin surkeita ovat. Ei saa sanoa pahaa sanaa mistään ja siksi sitten mussutetaan että ihan yhtä hyvää se korvikekin on kuin rintamaito... Vaikka eihän se näin tietenkään oikeasti ole.

Jos nyt jostain syystä meille tulisi toinen lapsi (ei suunnitelmissa) niin minäkään en imettäisi ollenkaan. Siitä syystä, että itselläni imetys aiheutti suurta ahdistusta (en tiedä voidaanko puhua synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, en ottanut tätä ikinä puheeksi neuvolassa, mutta onhan ne hormoonit ainakin sekaisin vielä imettäessäkin) ja heti kun lopetin imettämisen tunsin itseni taas normaaliksi. Sitä ennen ahdisti, odotin että kasvaisipa tämä vauva isommaksi jne. Tämän takia, jos vastaava tilanne tulisi niin en imettäisi ollenkaan.. nauttisin enemmän siitä vauva-ajasta.

Olen joskus sitä miettinyt että kumpiko se sille vauvalle on parempi: se että saa äidin maitoa hinnalla millä hyvänsä (äidin nännit verillä ja tuskissaan huutaa että ime nyt saatana nopeammin että tilanne on ohi.. tällaisestakin olen kuullut) vai se että saa korviketta, mutta se ruokailuhetki on paljon, paljon rauhallisempi. Ääri esimerkit, mutta noinkin voi olla.. Eikö se vauvalle ole silloin parempi että saa pullosta?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
En lähtis tuomitsemaan ketään imetyksen perusteella.
Kaverillas voi olla jokin muu syy imettämättömyyteensä (sairaus tms) mitä ei halua kaikille kertoa eli kuittaa ennemmin syyn sillä ettei halua.

Tai sitten ei vaan halua, hän voi olla hyvä äiti vaikka ei imettäisi.

Mua ei kyllä jaksa kiinnostaa imettääkö joku vai ei ja jos niin miksi. Saati arvostella kenenkään äitiyttä sillä perusteella.
Mä oon imettänyt edelliset 5 lasta mutta seuraavaa en aio/todennäköisesti pysty imettää ja ajatus on suorastaan helpottava ;)

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837730:
Ihan eri asia saada olla iholla ja äidin tissillä kuin imeä jotain pulloa. Ja taaskin luin vasta eilen iltasanomien sivulta tutkimuksen jonka mukaan näillä korvikevauvoilla on paljon suurempi riski sairastua diabetekseen
Onko se riski sitten pienempi, jos äiti kuitenkin olisi halunnut imettää, muttei voinut? :saint:

(kerroit ymmärtäväsi niitä äitejä jotka ei pysty imettämään, ja silti luettelet asioita jotka pätevät kaikkiin imetettyihin tai imettämättä jätettyihin)

Ap: Maailma on taynna naisia jotka ihan paattavat olla imettamatta, Suomessahan imetys on todella yleista, mutta monissa maissa ei ole.

Itse imetin 1v3 kk, mutta en tieda ketaan hollantilaisnaista joka olisi imettanyt kuukautta pidempaan.

Terveita vauvoja kasvaa korvikkeellakin.

Ehkäpä kaveri ei halua kertoa sinulle ihan kaikkea?
En minäkään henkilökohtaisia asioita sellaiselle kaverille, joka ensimmäisenä juoksee
keskustelupalstalle arvostelemaan kertoisi.
Joskus vaan on helpompi sanoa esim. en halua, kun lähteä selittelemään todellisia syitä, jotka
voivat olla erittäinkin hankalia ja stressaavia.

Eihän tilanne välttämättä kaverillasi ole tämä, mutta pointtini on, että ehkä ei aina pitäisi ensimmäisenä olla
arvostelemassa, jos ei oikeasti ihan 100 varmasti tiedä todellista syytä ja tilannetta.

Jäi kertomatta että olihan sillä kaverilla perustelujakin... Tissit menee pilalle! Sanoi että on harkinnut silikonien ottamista joskus tulevaisuudessa (oma kuppi on melko pieni...). Kertoo mielestäni aika paljon arvomaailmoista.

Ja niinkuin ne tissit ei vähän rupsahtaisi jo siinä raskausaikana...

Yhteistyössä