NÄIN NAISTENPÄIVÄNÄ:eipä ole ihme,että suomalaiset naisetjäävät venäläisten naisten varjoon...

  • Viestiketjun aloittaja pari viikkoa palstaillut
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viivi";25828031]Ei, venäjä ei ole äidinkieleni.

Oletko nyt tyytyväinen? Vai mitä ihmettä oikein ajat takaa, en ymmärrä?[/QUOTE]

Et ymmärrä, mitä ajan takaa? Väännetäänpä rautalangasta: Jos et puhu kieltä x äidinkielenäsi, et voi tunnistaa, puhuuko henkilö y kieltä x äidinkielenomaisesti. Ymmärrätkö? Voit kyllä tunnistaa, että Berit puhuu ruotsia, mutta jos sinulla on itselläsi taustalla vain kouluruotsi, niin et huomaa, jos Berit käyttää omakeksimiä ilmauksia, joita kukaan muu ei todellisuudessa käytä, tai jos Berit puhuu suorastaan väärin.
 
"viivi"
[QUOTE="vieras";25828001]ehkä esimerkisksi sitä, että venäjässä on suuri ero puhekielen ja kirjakielen välillä, suurempi kuin suomenkielessä. Vaikka minäkin osaan melko hyvin kouluvenäjää, en oikein voi sanoa puhuvani venäjää.[/QUOTE]

Totta kai on, kuten kaikissa kielissä. Minä ainakin vain ihmettelin sitä, miksi Björn väittää, ettei Milanna osaa venäjää eikä viroa kunnolla, jolloin kysyin, mikä se hänen kielensä sitten on. Vastaus oli: en tiedä, varmaan siansaksa. Ei kovin asiallista.
 
"sama"
[QUOTE="vieras";25828016]Puhutko nyt venäläisestä vai neuvostoliittolaisesta yhteiskunnasta?[/QUOTE]

Molemmista. Neuvostoliiton ajat ovat iso osa historiaa ja ovat vaikuttaneet paljon tämänhetkisen venäläisen yhteiskunnan kehitykseen.
 
"vieras"
No ilmeisesti venäläisestä, koska neukkulassa oli kyllä alusta alkaen melkoiset suunnitelmat maan teolliselle kasvulle ja kaikkien ihmisten työllistymiselle. Se sosialismi u know.
Nykyisen suomalaisen yhteiskunnan siemenet on kylvetty 1800-luvulla Venäjän vallan aikana. Mm venäläiset antoivat kaikille suomalaisille, niin miehille kuin naisille, yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden vuonna 1906.

Tällä hetkellä Suomi on samalla uralla kuin Neuvostoliitto 80-luvulla, eli loppu häämöttää...
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25827786:
En tiedä, onko Venakko Milanna Virosta vai Venäjältä, mutta viroa ja venäjää hän ei ainakaan osaa puhua, tämä on fakta.
Venakon äiti on suomalainen, asuivat aikoinaan Virossa. Hänen äidinkieli on suomi.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25828066:
Et ymmärrä, mitä ajan takaa? Väännetäänpä rautalangasta: Jos et puhu kieltä x äidinkielenäsi, et voi tunnistaa, puhuuko henkilö y kieltä x äidinkielenomaisesti. Ymmärrätkö? Voit kyllä tunnistaa, että Berit puhuu ruotsia, mutta jos sinulla on itselläsi taustalla vain kouluruotsi, niin et huomaa, jos Berit käyttää omakeksimiä ilmauksia, joita kukaan muu ei todellisuudessa käytä, tai jos Berit puhuu suorastaan väärin.
Kyllä sen huomaa, vaiukkei itse kieltä puhuiskaan. Ja miksi venakko puhuisi lapsilleen venäjää, ellei ole venäläinen. Onhan sen etunimikin venäläinen, Viron venäläinen se on.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25827786:
En tiedä, onko Venakko Milanna Virosta vai Venäjältä, mutta viroa ja venäjää hän ei ainakaan osaa puhua, tämä on fakta.
...tiukkaa tekee välillä suomenkin kanssa jos kirjoittamisesta voi jotain päätellä...
 
Lunatic
[QUOTE="minä";25828089]Venakon äiti on suomalainen, asuivat aikoinaan Virossa. Hänen äidinkieli on suomi.[/QUOTE]

Miksi sillä on venäläinen etunimi? Varmasti on isä venäläinen, ja ovat asuneet Virossa.


Heh, ei mua oikeesti kiinnosta.:saint:
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";25828094]Muistapa tämä, kun seuraavan kerran aloitat sen feministien dissaamisen, kaikenmaailman turhien päivien viettämisestä mouhoamisen ja toisten naisten, siis ihan VAPAIDEN naisten, omien valintojen tuomitsemisen.[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan.. :LOL:
 
[QUOTE="minä";25828089]Venakon äiti on suomalainen, asuivat aikoinaan Virossa. Hänen äidinkieli on suomi.[/QUOTE]

Eikö ihmisen kuuluisi puhua sujuvasti äidinkieltään, ellei ole jotain kehityshäiriötä taustalla? Väittäisin ettei venakon äidinkieli ole ainakaan suomi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25828066:
Et ymmärrä, mitä ajan takaa? Väännetäänpä rautalangasta: Jos et puhu kieltä x äidinkielenäsi, et voi tunnistaa, puhuuko henkilö y kieltä x äidinkielenomaisesti. Ymmärrätkö? Voit kyllä tunnistaa, että Berit puhuu ruotsia, mutta jos sinulla on itselläsi taustalla vain kouluruotsi, niin et huomaa, jos Berit käyttää omakeksimiä ilmauksia, joita kukaan muu ei todellisuudessa käytä, tai jos Berit puhuu suorastaan väärin.
Minäpä uskallan väittää et suhteellisen heikollakin kielitaidolla pystyy päättelemään puhuuko joku kieltä x äidinkielenään vai ei.

Mä tajuan kouluruåtsillani rantahurrien käyttävän omakeksimiä ilmauksia ja sanoja puhuessaan "ruåtsia".
 
"viivi"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25828066:
Et ymmärrä, mitä ajan takaa? Väännetäänpä rautalangasta: Jos et puhu kieltä x äidinkielenäsi, et voi tunnistaa, puhuuko henkilö y kieltä x äidinkielenomaisesti. Ymmärrätkö? Voit kyllä tunnistaa, että Berit puhuu ruotsia, mutta jos sinulla on itselläsi taustalla vain kouluruotsi, niin et huomaa, jos Berit käyttää omakeksimiä ilmauksia, joita kukaan muu ei todellisuudessa käytä, tai jos Berit puhuu suorastaan väärin.
Pystyn kyllä tunnistamaan, puhuuko henkilö x äidinkielenään kieltä, jota osaan hyvin. Tiedoksesi, että olen kielten ammattilainen, joten minulla on hyvä kielikorva.

Venäjää en ole opiskellut, joten en osaa sanoa niiden muutaman kuulemani sanan perusteella, puhuiko mainittu henkilö sitä äidinkielenään.

Tartuin vain melko tylyyn vastaukseesi, kun kysyin mitä ko. henkilö sinusta puhuu: "Kuule en tiedä, siansaksaa varmaan. Tai sitten hän on niin vaikeasti vammainen, ettei kykene puhumaan mitään kieltä äidinkielenveroisesti."

Väitätkö, ettei ko. henkilöllä ole niin sanotusti ykköskieltä, äidinkieltä? Vammaiseksi haukkuminen lienee asiatonta.
 
"sama"
Joo no totuus nyt vaan on se, että ei ne miehet meille mitään ole tarjottimella antaneet, itse on pitänyt vaatia. Juuri koulutus, äänioikeus ja kaikki.
Eipä tietenkään, mutta Suomessa olosuhteet tasa-arvon kehittymiselle ovat olleet paljon otollisemmat monellakin tavalla. Suomessa on ollut helpompi vaatia, kun nainen on lähtökohtaisesti ollut paremmassa asemassa kuin venäläiset sisarensa. Suomi on myös huomattavasti pienempi maa kuin Venäjä, jolla on myös iso vaikutus.

Miten ihmeessä kukaan voi kuvitella, että historialla, yhteiskunnalla ja kulttuurilla ei olisi merkittävä rooli tällaisissa asioissa? Kaikki kehittyy käsi kädessä. Tämähän on nyt ihan lukion historiantuntien peruskauraa ymmärtää tällaisia yhteyksiä.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";25828114]Minäpä uskallan väittää et suhteellisen heikollakin kielitaidolla pystyy päättelemään puhuuko joku kieltä x äidinkielenään vai ei.

Mä tajuan kouluruåtsillani rantahurrien käyttävän omakeksimiä ilmauksia ja sanoja puhuessaan "ruåtsia".[/QUOTE]

Niinpä. Ja suomenruotsalaisten ja oikeiden ruotsalaistenkin käyttämän kielen erottaa leikiten.
 
[QUOTE="vieras";25828114]Minäpä uskallan väittää et suhteellisen heikollakin kielitaidolla pystyy päättelemään puhuuko joku kieltä x äidinkielenään vai ei.

Mä tajuan kouluruåtsillani rantahurrien käyttävän omakeksimiä ilmauksia ja sanoja puhuessaan "ruåtsia".[/QUOTE]

Hahhah, joopa joo. Se, että luulee tietävänsä, ei tarkoita että tietäisi.
 
Miksi sillä on venäläinen etunimi? Varmasti on isä venäläinen, ja ovat asuneet Virossa.


Heh, ei mua oikeesti kiinnosta.:saint:
Mites se nyt meni...juuri yksi päivä jossain ketjussa venakko kertoi; äiti on suomalainen ja isä puoliksi venäläinen ja puoliksi saksalainen.

Mutta se mikä on hänen äidinkielensä, ei paljastu näistä seikoista ;)
 
Viimeksi muokattu:
Lunatic
[QUOTE="sama";25828125]Eipä tietenkään, mutta Suomessa olosuhteet tasa-arvon kehittymiselle ovat olleet paljon otollisemmat monellakin tavalla. Suomessa on ollut helpompi vaatia, kun nainen on lähtökohtaisesti ollut paremmassa asemassa kuin venäläiset sisarensa. Suomi on myös huomattavasti pienempi maa kuin Venäjä, jolla on myös iso vaikutus.

Miten ihmeessä kukaan voi kuvitella, että historialla, yhteiskunnalla ja kulttuurilla ei olisi merkittävä rooli tällaisissa asioissa? Kaikki kehittyy käsi kädessä. Tämähän on nyt ihan lukion historiantuntien peruskauraa ymmärtää tällaisia yhteyksiä.[/QUOTE]

Nainen ei ole missään maassa ollut "lähtökohtaisesti paremmassa asemassa", taistellen sieltä on noustu. Pohjasakkaa on oltu koko maailmassa, Suomi mukaanlukien.
 

Yhteistyössä