Opetatko lapsillesi, että säännöistä ei tarvitse välittää???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mhm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mhm"

Vieras
Tällainen kysymys tuli mieleen kun luin tuota uimahallikeskustelua.

Eli osan keskustelijoista mielestä uimahallin säännöistä ei tarvitse välittää, sillä kouluikäisen pojan on päästävä äidin kanssa naisten pukuhuoneeseen (vaikka se onkin uimahallin sääntöjen vastaista).

Tai toinen esimerkki parin kuukauden takaa:
Olin itse jättänyt 4-vuotiaan tyttöni kotiin, kun lähdin esikoisen kanssa katsomaan K7 elokuvaa (koska vanhemman kanssakin pitäisi olla vähintään 5v). Siinä jonossa sitten kuuntelin, kun eräs äiti opasti lastansa, että "jos täti kysyy, niin sinä olet sitten 5-vuotias".

Molemmissa on mielestäni vähän samasta asiasta kyse: Pidätkö sinä säännöistä kiinni vaikka ne olisivat sinun/lapsesi kannalta vähän harmittavia vai opetatko, että säännöistä voi vähän luistaa, silloin kun siitä on itselle hyötyä?

Silloin jos sääntö on typerä, eikä sitä voi perustella, saatan antaa lapselle luvan olla välittämättä säännöistä. Harmi että tyhmiä sääntöjä jossain tehdään, sillä ne vievät kunnioitusta auktoriteetteihin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Millä tavoin noita sääntöjä voi kiertää ostettaessa lippuja uimahalliin? Valehdellaan pojan oleva tyttö vai miten siitä lipuostosta pääsee läpi väärälle puolelle?

Opetan lapset noudattamaan sääntöjä kun ne vaikuttavat muiden ihmisten elämään tai ovat paikkaan sidonnaisia: kaupassa noudatetaan kaupan sääntöjä, uimahallissa uimahallin sääntöjä ja kotona vanhempien sääntöjä.

Kotisäännöt voivat poiketa "suositelluista", esim. poikamme sai 3-vuotiaana koota 5-vuotiaiden legoja.

• Tykkää
Ei kaikkia sääntöjä tarvitse noudattaa. Riippuu ihan säännön typeryydestä.
Siekö sen määrittelet vai ne jotka syystä ovat säännöt laatineet? Tätä kansaa me sitte kasvatetaan päiväkodeissa ja kouluissa. "äiti on sanonu" ja "sää et mua määrää" on ne yleiset perustelut vintiöiden suusta ku puhutaan säännöistä ja niiden noudattamisesta.

[QUOTE="vieras";25814090]Silloin jos sääntö on typerä, eikä sitä voi perustella, saatan antaa lapselle luvan olla välittämättä säännöistä. Harmi että tyhmiä sääntöjä jossain tehdään, sillä ne vievät kunnioitusta auktoriteetteihin.[/QUOTE]

Peesi.

Tuossa uimahalliketjussa oli kyse erityislapsesta, mikä mun mielestä tekee asiasta ihan eri jutun. Kyllä säännöistäkin voi neuvotella ja niitä voi kyseenalaistaa.

[QUOTE="vieras";25814160]Kyllä ne avimet sopivat vain naisten tai miesten puolelle. Jos uimahallissa on joku sääntö, niin luulisi lipunmyyjän puuttuvan asiaan, mikäli äiti ei härskisti valehtele ikää tai sukupuolta.[/QUOTE]

no joo...tääl on vaan sellasia korttikaappeja ja toisessa portit heti kassalta. Korttipaikassa mennään kassan takaa joten kukaan ei näe millepuolen menee. Ja toisessaki on jotku yhteissysteemit kun ei me kotonakaan aina tiedetä mikä on kummankin ranneke,silti ollaa päästy jokakerta kaapeille ja uimaan.

Opetan lapset noudattamaan sääntöjä kun ne vaikuttavat muiden ihmisten elämään tai ovat paikkaan sidonnaisia: kaupassa noudatetaan kaupan sääntöjä, uimahallissa uimahallin sääntöjä ja kotona vanhempien sääntöjä.

Kotisäännöt voivat poiketa "suositelluista", esim. poikamme sai 3-vuotiaana koota 5-vuotiaiden legoja.

talossa talon tavalla onkin viisas sääntö. Kylässä joku asia saattaa olla kielletty mikä kotona on sallittu. Silloin mennään talon säännöillä. Ja elokuvateatterissa tai uimahallissa mennään myös talon sääntöjen mukaisesti. Jossain uimahallissa saa hyppiä allaan laidalta toisessa ei. Mutta sen paikan sääntöjä totellaan missä ollaan.

[QUOTE="mä";25814142]Mun "kaveri" kävi omenavarkaissa syksyllä 5v tyttönsä kanssa :/[/QUOTE]

sIIS IHAN HIRVEETÄ :d jOO ONHAN VARASTAMINRN VÄÄRIN, MUT EN TIEDÄ YHTÄKÄÄN OMENAPUIDEN OMISTAJAA JOKA PYSTYISI ITSE HYÖDYNTÄMÄÄN KOKO SADON TAI VÄLITTÄSI JOS JOKU VIE MUUTAMAN OMENAN. mEILLE AINAKIN SAA TULLA OMPPUVARKAISIIN. Oho sori caps ei jaksa korjata.

[QUOTE="nipo";25814271]säännöt on tehty rikottavaksi kyllä mekin itse päätämme mikä lapsellemme on hyväksi ja mikä ei ja pikku valehtelu ei pahaa tee[/QUOTE]

Tää sit kannattaa muistaa kun lapsi tulee murkkuikään :)
Onnea vaan :) valitsemallanne teillä.

sIIS IHAN HIRVEETÄ :d jOO ONHAN VARASTAMINRN VÄÄRIN, MUT EN TIEDÄ YHTÄKÄÄN OMENAPUIDEN OMISTAJAA JOKA PYSTYISI ITSE HYÖDYNTÄMÄÄN KOKO SADON TAI VÄLITTÄSI JOS JOKU VIE MUUTAMAN OMENAN. mEILLE AINAKIN SAA TULLA OMPPUVARKAISIIN. Oho sori caps ei jaksa korjata.

Se vain on juridisesti sen omenapuun omistajan päätettävissä, kenen hän sallii niitä omenoita käyttää.

Noin muutenkin lapselle olisi hyvä osoittaa asioiden syy-seuraussuhteita, eikä vain osoittaa, että varastamisen voi aina perustella sillä, ettei varkauden kohde voi/halua/osaa hyödyntää varastettua hyödykettä itse.

Varastamisessa on muitakin ongelmia kuin se, että varkauden kohde menettää omaisuuttaan. Sellainen asia olisi hyvä selventää lapselle.

En kuitenkaan väitä, että joku viisivuotias on nyt pilalla siksi, että on käynyt omppuvarkaissa vanhempansa kanssa, kyllä kokonaisuus on tärkeämpää kuin tuommoiset yksittäiset jutut.

Mä opetan lapiani noudattamaan sääntöjä, mikäli ne ovat järkeviä. Meidän uimahallissa YLI 7-vuotiaat menevät oman sukupuolesna pukuhuoneisiin, joten tuon voi tulkita niin että 7-vuotias voi mennä vielä omalle puolelleen. Toisaalta jos mulla olisi tyttö, lapset olisivat eriarvoisessa asemassa, koska tyttö voisi tulla mun mukaan samaan pukukoppiin, mutta poika ei voisi. Onneksi mulla onkin vain kaksi poikaa, jotka pitää siis vieroittaa ennen 7v:n ikää, tai siis toinen pitää toisella se on jo myöhäistä, mutta nyt vieroitetan.

Kyllä olen itsekin käynyt pienenä tyttönä isäni kanssa paljonkin uimahallissa, ja menin miesten puolelle ainakin vielä 5-vuotiaana. Ei siihen aikaan vouhotettu muutenkaan mistään alastomuudesta niin kuin nykyään. Toki ajat muuttuu, ja nykyään on pedofiilitapauksia ollut julkisuudessa, joten ihmiset ovat niistä tietoisempia ja varovaisempia, mutta silti minusta pienen lapsen on turvallisempaa mennä vanhemman kanssa hänen puolelleen kuin selviytyä yksin omalla puolellaan.

En kyllä kaikkia sääntöjä noudata, joita on keksitty. Ei kaikissa säännöissä ole järkeä.

Siekö sen määrittelet vai ne jotka syystä ovat säännöt laatineet? Tätä kansaa me sitte kasvatetaan päiväkodeissa ja kouluissa. "äiti on sanonu" ja "sää et mua määrää" on ne yleiset perustelut vintiöiden suusta ku puhutaan säännöistä ja niiden noudattamisesta.

Jos kaikkia sääntöjä pitää noudattaa ihan vain sen perusteella, että ne ovat sääntöjä niin sen takanahan on olettamus siitä, että sääntöjen/lakien säätäjät ovat erehtymättömiä. Tämä ajatus on todella pelottava viimeistään sitten kun Hitler laatii säännön, että juutalainen naapuri pitää ilmiantaa. Suomessa meillä on sentään asiat sen verran hyvin, että suuri osa säännöistä ja laeista ovat järkeviä. En kuitenkaan pysty ymmärtämään ajattelua, jossa sääntöä pitää noudattaa sokeasti riippumatta siitä kuinka typerä tai järjetön se on.

• Tykkää
Tottakai sääntöjä saa ja pitääkin joskus kyseenalaistaa ja käyttää omaa järkeä.
Mutta useinmiten säännöille on myös joku syy jota ei välttämättä edes heti tule ajatelleeksi.
Ja kun lapsen maailma vielä on mustavalkoisempi kuin aikuisen, niin mielummin opetan lapseni siihen, että sääntöjä noudatetaan. Ja joskus yhdessä vanhempien kanssa harkitaan ja joustetaan.

Mutta jos esim uimahallilla tai vaikka HopLopilla on joku sääntö, niin silloin nähdäkseni asiakkaan on joko noudatettava "talon" sääntöjä tai jäätävä pois. Et sinä voi vielä lastasi HopLoppiinkaan ja päättää, että hän saa tehdä jotain mitä yleisissä järjestyssäännöissä kielletään...

[QUOTE="mmmm";25818312]Tottakai sääntöjä saa ja pitääkin joskus kyseenalaistaa ja käyttää omaa järkeä.
Mutta useinmiten säännöille on myös joku syy jota ei välttämättä edes heti tule ajatelleeksi.
Ja kun lapsen maailma vielä on mustavalkoisempi kuin aikuisen, niin mielummin opetan lapseni siihen, että sääntöjä noudatetaan. Ja joskus yhdessä vanhempien kanssa harkitaan ja joustetaan.

Mutta jos esim uimahallilla tai vaikka HopLopilla on joku sääntö, niin silloin nähdäkseni asiakkaan on joko noudatettava "talon" sääntöjä tai jäätävä pois. Et sinä voi vielä lastasi HopLoppiinkaan ja päättää, että hän saa tehdä jotain mitä yleisissä järjestyssäännöissä kielletään...[/QUOTE]

Juur näin. Talon säännöillä. Ei voi mennä oman mielen mukaan ja rukata sääntöjä jotka koskevat kaikkia kävijöitä. Se että maksaa itsensä sisään, meinaa sääntöjen noudattamista. Hallisäännöillekin on syynsä, niitä ei ole tehty kenenkään kiusaksi ja huvikseen. Tässä törmätään päiväkodeissakin. Lapsille on opetettu että sääntöjä voi kiertää, mutta kun hoidossa on paikan säännöt ja ne ovat aivan syystä niin ei voi lapsi olettaa että äitin sanominen pätee ja se että ei tarvi jos ei haluu...

Yhteistyössä