Kuka muistaa meidän "kissa ja koira ei tule toimeen"-ongelman? Tilannepäivitystä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Meille tuli siis viime pääsiäisenä koiranpentu ja melkein heti koiran tulon jälkeen kissa alkoi pissailemaan sänkyihin yms. ja oli selkeästi tosi stressaantunut koirasta (ja kaikki feliwayt kokeiltiin ja eläinlääkärissä kiikutettiin. Ei minkäänlaista apua).

Tein varmaan virheen kun koiran ollessa ihan pikkupentu (suunnilleen kissan kokoinen) annoin niiden suht vapaasti leikkiä ja painia keskenään. Kun koira kasvoi niin rajoitin hiukan painimista ja mun (tai miehen) läsnäollessa koira hillitsikin itsensä hyvin mutta kun aikuisen silmä vältti niin elukat oli aina toistensa kimpussa, vieläkin se oli enemmänkin leikkiä mutta kissa mm. kynsi koiran päähän ja korvaan haavan yms...

Tilanne meni siihen että elukat lopulta melkein tappoivat toisensa, koira hyökkäsi ihan selvästi agressiivisena kissan kimppuun (eikä kissan nähdessään välittänyt vaikka meidän 2v olis ollut välissä vaikka muuten osasi lapsia varoa ja suhtautui niihin nätisti) ja puri kissaa, kissa raapi ja puri niin että kerran koiralta lähti pieni pala korvasta ja toisella kertaa irrotin kissan kynttä 1cm koiran silmän yläpuolelta. Ja tätä tapahtui välittömästi kun mun silmä vältti, en siis voinut käydä edes toisessa huoneessa ilman että ensin eristin eläimet eri huoneisiin (mikä oli kans helpommin sanottu kuin tehty kun molemmat osas avata ovia).

Kyllä mä jo jonkun aikaa tajusin että ei tuu mitään, jomman kumman on lähdettävä mutta kun en ois halunnut luopua kummastakaan... Kissa on ollut meillä kauemmin ja on lasten niin en varmaan ikinä olis saanut anteeksi muksuilta jos olisin laittanut kissan pois. Nyt sitten koira on ollut uudessa kodissa 2,5 viikkoa (ja hyvässä kodissa onkin) ja meillä on pikkuhiljaa palannut rauha taloon. Kissa ei enää pissaile muualle kuin pihalle tai laatikkoonsa ja on muutenkin ihan kuin eri eläin: se kehrääkin taas ja on paljon rennompi.

Aina ei vaan kaikkien elukoidenkaan kemiat sovi yhteen, välillä mulla on tosi paha mieli koko episodista mutta kuitenkin mä koen yrittäneeni lähes kaiken ja en halunnut ottaa sitä riskiä että jompi kumpi eläimistä oikeasti kuolee tai satuttaa itsensä pahasti tai että joku muksuista on välissä kun tappelu alkaa. Enkä kokenut hyväksi vaihtoehdoksi sitäkään että seuraavat 10-15 vuotta eläimet olis asuneet saman katon alla mutta olleet eristyksissä toisistaan (ja ihmisistä).

Että semmosta. Ajattelin vaan kertoa kuinka tässä lopulta kävi kun aikoinaan oli pitkäkin ketju aiheesta =)

Sun virhe oli tosiaan varmaan tuo, että annoit niiden painia keskenään silloin kun koira oli vielä pieni. Tosin vaikka et ois antanutkaan, niin ei voi tietää oisko ne silti tulleet toimeen keskenään. Jotkut eläimet ei vaan sovellu yhteen, toiset taas menee ilman mitään harmia.

Mikä koira teillä oli? Menikö jollekin tutulle?

Niinhän se menee, että toisinaan ne oikeimmat ratkaisut ovat niitä vaikeimpia tehdä. Hienoo, että kissa on selkeesti toipumassa! Meillä on 1v2kk vanha koira ja tekisi mieli joskus vuoden päästä ottaa toinenkin samaa rotua oleva koira taloon. Mutta saa nähdä nyt, itselläkin on se pelko, että mitäs jos eivät tulekaan toimeen ja sit siitä uudesta tulokkaasta pitäiskin luopua. En kyllä tiedä, onko tuo miten yleistä, etteivät toimeen tulisi.

Mikä koira teillä oli? Menikö jollekin tutulle?

Niinhän se menee, että toisinaan ne oikeimmat ratkaisut ovat niitä vaikeimpia tehdä. Hienoo, että kissa on selkeesti toipumassa! Meillä on 1v2kk vanha koira ja tekisi mieli joskus vuoden päästä ottaa toinenkin samaa rotua oleva koira taloon. Mutta saa nähdä nyt, itselläkin on se pelko, että mitäs jos eivät tulekaan toimeen ja sit siitä uudesta tulokkaasta pitäiskin luopua. En kyllä tiedä, onko tuo miten yleistä, etteivät toimeen tulisi.

Meillä oli sekarotuinen (dalmista, saksanpaimenkoiraa, lapinkoiraa), en tiedä että oisko koirassa ollut sit taustalla jotain riistaviettistä rotua vai mistä johtui tuo käytös kissaa kohtaan.
Ei mennyt tutulle mutta hyvän kodin sai, vein itse paikan päälle ja ollaan kuultu kuulumisia sieltä.

Mä oon vähän välillä haaveillut toisesta kissasta mutta nyt saa jäädä sellaiset ajatukset, en uskalla ottaa enää mitään muuta eläintä jos toi yks nyt on ihmisiksi (tai siis kissoiksi :D).

Meillä oli sekarotuinen (dalmista, saksanpaimenkoiraa, lapinkoiraa), en tiedä että oisko koirassa ollut sit taustalla jotain riistaviettistä rotua vai mistä johtui tuo käytös kissaa kohtaan.
Ei mennyt tutulle mutta hyvän kodin sai, vein itse paikan päälle ja ollaan kuultu kuulumisia sieltä.

Mä oon vähän välillä haaveillut toisesta kissasta mutta nyt saa jäädä sellaiset ajatukset, en uskalla ottaa enää mitään muuta eläintä jos toi yks nyt on ihmisiksi (tai siis kissoiksi :D).

Lapinkoiralla ainakin on riistaviettiä, itselläni on kaksi lappalaista. Toki meillä on myös kaksi kissaa ja koirat rakastavat niitä, joten se ei kyllä selitä koirasi käytöstä kissaa kohtaan. Veikkaan enemmän vain, että koira ärsyyntyi kissan raateluun ja tuli siksi agressiivikseksi.

[QUOTE="mama";25813913]Lapinkoiralla ainakin on riistaviettiä, itselläni on kaksi lappalaista. Toki meillä on myös kaksi kissaa ja koirat rakastavat niitä, joten se ei kyllä selitä koirasi käytöstä kissaa kohtaan. Veikkaan enemmän vain, että koira ärsyyntyi kissan raateluun ja tuli siksi agressiivikseksi.[/QUOTE]

Mites sun lappalaiset tulevat toimeen keskenään, onko koskaan ollut ongelmia? Ovatko koirasi samaa vai eri sukupuolta? Millainen ikäero koirillasi on?

Mä kirjoittelin äsken nikillä "dasp", mutta ajattelin saavani näin paremmin sun huomiosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25813921:
Hienoa, että asiat järjestyivät lopulta, vaikka ratkaisu ei varmasti helppo ollutkaan. Lapsille varmasti mieluisin päätös kuitenkin.

Jep, lapset on kovin tyytyväisiä tähän ratkaisuun :)

Yhteistyössä