Ei p----a! Olen tehnyt vauvalle sosetta suolaa sisältävästä kanasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Olen jo jokusen kuukauden tehnyt vauvalle sosetta kanafileestä ja ollut uskossa, että kyseessä on maustamaton kana. Mutta tänään katsoinkin, että kyseessä on "miedosti suolattu" kanan filee! :O

Vauva on 10 kk ja noita tekemiäni myrkkysoseita on syönyt noin kolme kertaa viikossa. Kanafilee sisältää suolaa 0,6 % ja yhdessä ateriassa on ehkä noin 1-2 tl tuota kanaa. Sanokaa pliis, etten ole myrkyttänyt vauvaani tuolla suolan määrällä.

No et ole myrkyttänyt. Samoista minäkin tein kun meidän kaupasta ei vaan tahtonyt löytää sellaista kanaa mihin ei olisi tungettu tuota suolaa. Pieni määrä se on kuitenkin mitä vauva siitä suolaa saa.

Relax nyt. Et ole tehnyt mitään peruuttamatonta. Suolan määrä jää tuossa ihan minimaaliseksi. Sitä paitsi suola (eikä sen sisältämä natrsium) edes ole mitään myrkkyä. Natriumia on myös äidinmaidossa. Se on ihmiselle välttämätön aine.

Kanaa tulee soseeseen niin vähän ettei tuo suolamäärä ole kovinkaan iso. Unohda koko juttu.
Olen itsekin joskus vahingossa ostanut noita "Maustamattomia kanafileitä", miten niin muka maustamattomia jos niissä on suolaa? Ja mielestäni 0,6 % ei ole niin kovin "miedosti suolattu".

Rauhoitu nyt! Siis tuohan on ihan minimaalinen määrä suolaa. Voisin kuvitella, että esim. parissa ruokalusikallisessa raejuustossakin on enemmän suolaa kuin tuossa kanan määrässä. Ei sitä suolaa nyt tarvitse neuroottisesti varoa, lähinnä, ettei suolaa käytetä erikseen vauvojen ruoan maustamiseen samoin kun moni käyttää yrttimausteita jne jo varhaisesta vaiheesta.

Et ole tainnu ikinä antaa lapselle leipää? Siinäkin on suolaa,monissa vielä enemmän kun tossa kanassa.

Rauhotu tosiaan,et ole myrkyttämässä lastasi. Vai ajattelitko että jos kerran alle 1v ei saa antaa suolaa ja yli 1v saa syödä samaa ruokaa kun muu perhe,lapsen elimistö "oppii" käsittelemään suolaa yhdessä yössä?

Tarkkana pitää olla, mutta on ymmärrettävää että menemme joskus lankaan kun ihan tuoreelta maustamattomalta lihalta näyttävään tuotteeseen sotketaan kaikkea lisäaineita ja sontaa.

[QUOTE="just";25809876]mikä vitun amatööri ei tutki pakkausselosteita todella tarkkaan, kun on kyseessä vauvanruoka? palaapa suosiolla niihin uusavuttomien purkkiruokiin kun et osaa tehdä turvallista ruokaa!!! onneks ei ole minu pentu kysees. alle 1v ei saa suolaa lisätä ruokaan![/QUOTE]

käy kyllä sun lapses sääliksi :(

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Tiedättekö miksi tuollaisia miedosti suolattuja kananlihoja ylipäätään myydään?

Maustamattomana myytävien lihojen tulee olla tuoreita, eikä niitä saa olla pakastettu välillä. Esimerkiksi eteläamerikkalaista kanaa ei voi myydä maustamattomana, koska sitä ei pysty kuljettamaan tänne tuoreena. Tuota sääntöä voidaan kiertää tällä miedosti suolaamisella. Miedosti suolatun kanan paketti ei vahingossa muistuta erittäin paljon naturel-pakettia.

Mulle kävi vähän sama, oon antanut vauvalle raejuustoa, ja vasta tällä viikolla huomasin että sehän sisältää suolaa!! Kävin läpi kaikki kaupan raejuustot ja kaikissa suolaa. Lidl raejuusto pitää vielä tarkistaa sisältääkö se...

Ei syytä huoleen. Nuo suolan määrät ovat ihan minimaalisia, leivästä saa enemmän.

Enemmän minua huolestuttaa se, että joka paikassa suositellaan vauvoille kaupan hedelmäsoseita, joissa on melkein kaikissa lisättyä sokeria.

[QUOTE="just";25809876]mikä vitun amatööri ei tutki pakkausselosteita todella tarkkaan, kun on kyseessä vauvanruoka? palaapa suosiolla niihin uusavuttomien purkkiruokiin kun et osaa tehdä turvallista ruokaa!!! onneks ei ole minu pentu kysees. alle 1v ei saa suolaa lisätä ruokaan![/QUOTE]

Voi lapsi parkaa ku tollasella asenteella varustetun vanhemman kanssa joutuu elämää.

Myös pieni lapsi tarvitsee hyvin pieniä määriä suoloja. Neuvolan ohjeilla saat suurimmaksi osaksi pyyhkiä persettäsi. Älä huoli :)

Älä nyt tuommoisia kirjoita. Monilta ihmisiltä puuttuu nykyään maalaisjärki, mikä ilmenee juuri siten että neuvolan ohjeita noudatetaan kirjaimellisesti. Toinen (huomattavasti pahempi) vaihtoehto olisi, että tehtäisiin just niin kuin joku ventovieras netissä käskee.

Ei syytä huoleen. Nuo suolan määrät ovat ihan minimaalisia, leivästä saa enemmän.

Enemmän minua huolestuttaa se, että joka paikassa suositellaan vauvoille kaupan hedelmäsoseita, joissa on melkein kaikissa lisättyä sokeria.

Missä suositellaan niitä hedelmäsoseita? Jos ja kun suositellaan, syy siihen on selkeästi se, että niitä halutaan vain myydä mahdollisimman paljon.

Leipää voi tehdä itsekin, suolattomana. Niin minä tein ainakin.

Mutta tosiaan, ei varmaan ole ap:n vauvalle koitunut haittaa kevyesti suolatun kanan syönnistä, jos on muutakin ruokaa ja nimenomaan suolatonta.

Yhteistyössä