Mitä ovat ne painavat syyt, jotta saa luvan raskauden keskeyttää?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
Itselle tosiaan tuli tuossa mieleen, kun luin, että tuo raja on 12 viikkoa, ja sitten pitää hakea erityislupaa (en aikaisemmin ollut tietoinen asiasta, kun noissa lippusissa, mitä sain, lukee vain, että on mahdollista saada viikolle 20 asti), että voiko ne tosiaan pakottaa mut synnyttämään lapsen, jota en halua. Ja adoptioo en edes harkitse. En ala kulkemaan näin pienellä paikkakunnalla tuolla maha pystyssä, ja sitten synnytyksen jälkeen kuuntelemaan ihmetyksiä siitä, missä se vauva oikein on.
No jos ei voi tehdä raskauden keskeytystä eikä tule keskenmenoa, niin sitten se on tietenkin synnytettävä. Aika sekaisin täytyy ihmisen olla, jos ulkopuolisten mielipiteet vaikuttaa enemmän kuin pienen lapsen elämä :O Todellakinko ainoa syy miksi et harkitse adoptiota (siinä tapauksessa että aborttia ei saa) on se, että joku saattaa ihmetellä asiaa :O

Huh huh. Hartaasti toivon, että viikkoja on vähemmän kuin luulit ja saat sen abortin. Toivon myös, että järki puhkeaa kukkaansa joskus päässäsi, ensimmäisenä tuli mieleen, että täytyy olla pikkaisen tyhmä jos on epäsäännölliset kuukautiset ja vielä tilanne, ettei voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, jos ei tosiaankin pidä HYVIN tarkkaan huolta siitä, ettei raskaus saa alkuaan.

ihan OT
Tuli vain mieleen, että oletteko kuullut niitä tarinoita, että abortoitu sikiö olisikin ollut elossa vielä kohdun ulkopuolella? Onkohan tuo ihan urbaanilegenda vai voisiko niin oikeasti käydä? Ja eikö 20 viikkoisena syntynyt keskonenkin voisi periaatteessa jäädä henkiin?

"huoh"
En tekisi aborttia millään viikoilla. Onneksi kaikki lapseni ovat voineet syntyä, myös vuosia eroni jälkeinen lapsi kun en voinut isänsä kanssa alkaa elää, niin hauska kuin hän olikin.
Oli kuitenkin jo isompia lapsia ja ei osannut heihin suhtautua oikein. Lapsi tavannut kuitenkin isäänsä silloin tällöin pitkän matkan vuoksi.

• Tykkää
Reactions: maisunen
"huoh"
Tuli vain mieleen, että oletteko kuullut niitä tarinoita, että abortoitu sikiö olisikin ollut elossa vielä kohdun ulkopuolella? Onkohan tuo ihan urbaanilegenda vai voisiko niin oikeasti käydä? Ja eikö 20 viikkoisena syntynyt keskonenkin voisi periaatteessa jäädä henkiin?
Kait hän hengissä on hetken synnyttyään. Niin raakaa, muutaman viikon päästä jo tehohoitoon. Missä on se raja, ei missään.

Kuulemma USAssa on ollut paljonkin, nämä on sitten jätetty kuolemaan johonkin ja osalta on niskat väännetty nurin yms. Näistä on siellä menossa useita oikeusjuttuja.

ihan OT
Hyi kamala!! Eikai lääkäri/kätilö voi oikeasti vääntää niskoja nurin elävältä vauvalta?? Siis mitenpäin nuo oikeuskäsittelyt ovat, eli jos näin kävisi että sikiö "selviäisikin" abortista, niin kuuluuko se lain mukaan tappaa, jättää sellaisenaan johonkin vai pyrkiä hoitamaan kuntoon?

"Kolikon toinen puoli"
No, itse jouduin keskeyttämään raskauden viikolla 20 vaikean, hyvin kivuliaan ja aina kuolemaan johtavan luustodysplasian takia. Vauva eli muutaman hetken syntymässä jälkeen ja kuoli syliini. Nuo lyhyet hetket ovat minulle hyvin tärkeä ja kaunis muisto, sillä rakastin ja rakastan kyseistä lastani hyvin paljon.

Juu mutta eikös nämä ole olleet yli 20-viikolla? Tai ei ole mun silmiini tullut aikaisempia. Pahin vähään aikaan kuulema juttu oli se 22-viikolla abortoitu joka eli 2vrk. :(

Ja ensimmäistä kertaa olen Räsäsen kanssa samaa mieltä, yleensä aiheuttaa minussa vain inhon tunteita: Päivi Räsänen: Abortoitu vaikeroi tunteja | Perhe | Iltalehti.fi

Sori menee ohi aiheen, ap:n tapauksessa ei ilmeisesti ole näin myöhäisistä viikoista kyse...

MUOKS: Niin paitsi tuo: "Henkilökohtaisesti en hyväksy aborttia varhaisemmassakaan vaiheessa"

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: maisunen
Hyi kamala!! Eikai lääkäri/kätilö voi oikeasti vääntää niskoja nurin elävältä vauvalta?? Siis mitenpäin nuo oikeuskäsittelyt ovat, eli jos näin kävisi että sikiö "selviäisikin" abortista, niin kuuluuko se lain mukaan tappaa, jättää sellaisenaan johonkin vai pyrkiä hoitamaan kuntoon?
Lääkäri kuulemma lähinnä, nää on ollu epämiellyttäviä tapauksia ja satoja uhreja, tosin aborttikäytäntö on siellä erilainen kuin Suomessa. Usein hoitajat todistajina, jotka ei oo lopulta enää kestäny sitä. Siellä on selvinnyt abortista muutama lapsi, joka on yritetty abortoida hyvin myöhäisillä viikoilla, mutta yleensä jonkun sortin keskosvammaa. Usein ei ole ollut lääkäriä silloin paikalla ja hoitaja on elävänä syntyneen toimittanut sairaalaan sen sijaan että olisi niskat katkonut kuten lääkäri halusi. Kuuluu lain mukaan hoitaa.
Kuulemma on sellaisiakin tapauksia, ilmeisesti venäjällä, että lapsen syntyssä se otetaan ulos jalat edellä ja vähän ennekuin pää syntyy tungetaan sinne metallinen teräväpäinen suppilo niskan kautta sisään ja imetään aivot ulos täysi-ikäiseltä vauvalta. Samaa tekniikkaa käytetään nuoremmilla vauvoilla Usassa abortointitekniikkana, n. 20 + viikkoisilla jotka täytyy jo synnyttää.

"vieras"
Täällä Yhdysvalloissa abortin saa viikolle 24 saakka. Jos sikiö selviää abortista, se tulee yrittää pelastaa. Olen kuullut ainakin yhdestä jutusta, jossa lääkäri tai hoitaja olisi tappanut elävänä syntyneen myöhäisessä vaiheessa abortoidun sikiön. Jos näin kävisi, sikiön tappanut henkilö joutuisi varmaankin syytteeseen taposta tms.

Minua kuitenkin kummastuttaa se, että miksi viikolla 22 syntynyttä keskosta ei saisi tappaa, mutta samanikäisen kohdussa olevan sikiön saa. Mikä niissä on erona?

Minä en henkilökohtaisesti hyväksy aborttia, koska en ymmärrä missä se raja ihmiselämän raja menee kesken raskauden.

"vieras"
[QUOTE="iida";25792912]No jos toi on ainoa syy niin aika älytöntä! Mitä väliä mitä muut ajattelee???[/QUOTE]

No eiköhän se nyt ole päivän selvää, että tuo ei ole ainoa syy joka estää adoptioon päätymisen. Ja suurin osa meistä elää suurimman osan elämää sosiaalisen paineen ja sääntöjen alla, nimenomaan välittäen mitä muut ajattelevat.

"xxx"
Mä hyväksyn suomen nykyisenkaltaisen lainsäädännön sellaisenaan, enkä rajoittaisi naisen oikeutta omatoimisesti tappaa & poistaa sikiötä sisältään vaikka viikolla 34 jos niikseen huvittaa, koska naisella on oikeus omaan kehoonsa ja 100% oikeus päättää, että käyttääkö sitä joku toinen vai ei. Sen sijaan sen jälkeen, kun lapsi on tullut äidistä ulos, pitää tilanne katsoa lapsen näkökulmasta.

Tällä ei ole niinkään tekemistä tunne-elämäni kanssa. Mulle itselleni vauva on ollut vauva alusta asti, olen toivonut lapsia ja surin aikaisilla viikoilla kesken mennyttä raskauttani. Mutta lakia ei säädetä sen perusteella, että mikä kenenkin mielestä tuntuu kliffalta ja mikä tuntuu epämiellyttävältä. Lainsäädäntö perustuu laajempaan tarkasteluun, etenkin etiikan, moraalin ja filosofian käsitteiden tarkasteluun. Minun - ja monen muun mielestä - naisella on oikeus päättää käytetäänkö hänen kehoansa johonkin tarkoitukseen vai ei. Terveydenhoitohenkilökunnalle on annettu tähän perustuen oikeus ja velvollisuus avustaa naisia tiettyyn pisteeseen asti. Tietyt pisteet ovat lähinnä käytännön sanelemia, ei niinkään mitään sikiön kannalta merkittäviä päivämääriä.

Toivon, että asia ratkeaa ap:n kannalta hyvin...

"Vieras"
Itselle tosiaan tuli tuossa mieleen, kun luin, että tuo raja on 12 viikkoa, ja sitten pitää hakea erityislupaa (en aikaisemmin ollut tietoinen asiasta, kun noissa lippusissa, mitä sain, lukee vain, että on mahdollista saada viikolle 20 asti), että voiko ne tosiaan pakottaa mut synnyttämään lapsen, jota en halua. Ja adoptioo en edes harkitse. En ala kulkemaan näin pienellä paikkakunnalla tuolla maha pystyssä, ja sitten synnytyksen jälkeen kuuntelemaan ihmetyksiä siitä, missä se vauva oikein on.
Sikiö raskausviikolla 20:

0 Weeks Gestation

20 weeks

Some experts have concluded that the unborn child is probably able to feel pain.
The skin becomes less transparent as fat begins to deposit.
Eyebrows and lashes appear.
Breathing-like movements become regular and are detected by ultrasound, but the lungs have not developed enough to permit survival if birth occurs.
The unborn child turns its entire body side to side and front to back.
The length is about 6 to 7 inches.

Totuus
Tsemppiä ap:lle VASTUULLISESTA ratkaisusta. Kuinka elämää näkemättömiä ja ymmärtämättömiä ovat nämä sikiön suojelijat.

Minimoidaan asianomaisten kärsimys, ja silloin abortti on vastaus.

Mitä suunnatonta kärsimystä aiheuttaakaan adoptio sekä äidille että lapselle. Äidille se tarkoittaa päivittäistä, traumaattista, syvää surua elämän loppuun asti. Lapselle se aiheuttaa aina kriisin johon liittyy tunteita hylkäämisestä ja epätietoutta juuristaan. Monesti tarvitaan vuosien terapiaa jotta asian kanssa oppii elämään. En toivo tällaisia turhia kokemuksia kellekään. Adoptio- ja sijoituslapsia on maailmassa valmiiksi jonoksi asti. Suomessa asuu suuri määrä vanhempiensa hylkäämiä lapsia, joko henkisesti tai fyysisesti, jotka jäävät rikkinäisiksi sieluiksi.

Kyllä on EPÄEMPAATTISTA porukkaa täällä, ei voi muuta todeta. Nyt pois sormi raskauden keskeyttäjää osoittamasta, ja mars peilin eteen: Milloin itse avaan kotini oven huostaanotetulle lapselle? Milloin alan tehdä vapaaehtoistyötä niiden lasten parissa, joita ei abortoitu, ja ovat sen tähden vailla hoivaavia vanhempia? Olenko itse tehnyt kaikkeni rakkautta vailla olevien lasten puolesta? Onko omatuntoni puhdas?

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Vieras"
Tsemppiä ap:lle VASTUULLISESTA ratkaisusta. Kuinka elämää näkemättömiä ja ymmärtämättömiä ovat nämä sikiön suojelijat.

Minimoidaan asianomaisten kärsimys, ja silloin abortti on vastaus.

Mitä suunnatonta kärsimystä aiheuttaakaan adoptio sekä äidille että lapselle. Äidille se tarkoittaa päivittäistä, traumaattista, syvää surua elämän loppuun asti. Lapselle se aiheuttaa aina kriisin johon liittyy tunteita hylkäämisestä ja epätietoutta juuristaan. Monesti tarvitaan vuosien terapiaa jotta asian kanssa oppii elämään. En toivo tällaisia turhia kokemuksia kellekään. Adoptio- ja sijoituslapsia on maailmassa valmiiksi jonoksi asti. Suomessa asuu suuri määrä vanhempiensa hylkäämiä lapsia, joko henkisesti tai fyysisesti, jotka jäävät rikkinäisiksi sieluiksi.

Kyllä on EPÄEMPAATTISTA porukkaa täällä, ei voi muuta todeta. Nyt pois sormi raskauden keskeyttäjää osoittamasta, ja mars peilin eteen: Milloin itse avaan kotini oven huostaanotetulle lapselle? Milloin alan tehdä vapaaehtoistyötä niiden lasten parissa, joita ei abortoitu, ja ovat sen tähden vailla hoivaavia vanhempia? Olenko itse tehnyt kaikkeni rakkautta vailla olevien lasten puolesta? Onko omatuntoni puhdas?
Nyt kyllä heitit sellaista skeidaa ettei tosikaan! Kyse on kokonaisesta pienen ihmisalun murhaamisesta. Elävä, tunteva vauva!! Mieti nyt vähän noiden liioittelujesi keskellä. Etkö osaa oikeasti ajatella tuon enempää?

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="Vieras";25793826]Nyt kyllä heitit sellaista skeidaa ettei tosikaan! Kyse on kokonaisesta pienen ihmisalun murhaamisesta. Elävä, tunteva vauva!! Mieti nyt vähän noiden liioittelujesi keskellä. Etkö osaa oikeasti ajatella tuon enempää?[/QUOTE]

Täytyyhän sitä murhaa jotenkin perustella.

Yhteistyössä