Lapsen tukistaminen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli lapsesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietääkseni tukistaminen ei ole laitonta. Minulla on oikeus tukistaa lastani, jos haluan (minulla ei ole lapsia, eikä ole tarkoitus hankkiakaan 10 vuoteen), siihen ei kukaan sano yhtään mitään.

Olen edelleen äitini lapsi, onko hänellä siis oikeus tukistaa minua edelleen, jos teen jotain väärin? Saanko käyttää omaa oikeuttani nostaa häntä kohtaan syyte, koska hän loukkasi fyysistä koskemattomuuttani?

Vertauksesi on todella huono, koska mitä pahaa huumeiden käytössä on? Ei mitään, nimenomaan oma asia. Sitten jos ryöstelee, pahoinpitelee tai raiskailee niin niistä joutuu vastuuseen samalla tavalla kuin selvinpäinkin. Voin ymmärtää sen, että ollaan huolissaan lapsesta jota tukistetaan, mutta miksi sinä olisit huolissasi siitä, että joku tuntematon aikuinen käyttää jotain päihdettä joskus?

Ei ollut kyse siitä, mistä olen huolissani vaan siitä mikä on LAIN mukaan väärin.

Huumeet ovat Suomessa laittomia ja sellaisina saavat pysyäkkin... Jos haluat tietää mitä pahaa huumeiden käytössä mielestäni on, niin tee siitä erillinen ketju, niin kerron.

[QUOTE="Anne";25781961]Olen edelleen äitini lapsi, onko hänellä siis oikeus tukistaa minua edelleen, jos teen jotain väärin? Saanko käyttää omaa oikeuttani nostaa häntä kohtaan syyte, koska hän loukkasi fyysistä koskemattomuuttani?[/QUOTE]

Ihme porukkaa täällä. MINUN MIELIPITEENI, minulla on oikeus myös siihen.

Tukistaminen ei ole väkivaltaa!!

Toivottavasti sinä menetät jo mahdolliset lapsesi. Ihan jo sen takia, että toivot toiselle tuollaista.

"Hieman" eri asia lapsen menettäminen, kuin se, ettei saa lapsia...

En vaan todellakaan toivo KENELLEKKÄÄN sellaiselle aikuiselle lapsia, joka hyväksyy väkivallan käytön. On sairasta, että joku hyväksyy sellaisen käytöksen...

Olisi hienoa kuulla jotain perusteita sille, miksi lapsia saa tukistaa ja mäiskiä? Mikä siihen oikeuttaa? Tuntisitko itsesi hyväksi äidiksi lapsesi pieksämisen jälkeen?

Ei ollut kyse siitä, mistä olen huolissani vaan siitä mikä on LAIN mukaan väärin.

Huumeet ovat Suomessa laittomia ja sellaisina saavat pysyäkkin... Jos haluat tietää mitä pahaa huumeiden käytössä mielestäni on, niin tee siitä erillinen ketju, niin kerron.
Jaa, että lastensuojeluilmoituksia sitten tehdään vain sen laittomuuden takia? Teetkö myös ylinopeudesta tai näpistyksestä? Jospa kuitenkin yritettäisiin saada ihmiset ymmärtämään miksi joku teko on moraalisesti väärin, eikä vaan sanota että "laitonta hyi", mielestäni se olisi ainakin paljon hedelmällisempää.

Ja en ole hirveän kiinnostunut sinun huumeperusteluistasi, sen aika lailla tietää jo mitä sieltä tulee kun noin loistavaa vertausta alunperinkään käytit, taisi olla ensimmäinen "inhottava" asia mieleen pälkähti.

Ja johan se tukistaminenkin muuttui mäiskimiseksi. Ei taida olla muuta kuin tunnepohjaista "olen oikeassa tässä" tarjolla, vaikka asiaa pystyisi perustelemaan ihan oikeastikin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rtee
Ihme porukkaa täällä. MINUN MIELIPITEENI, minulla on oikeus myös siihen.

Tukistaminen ei ole väkivaltaa!!

Perustele väitteesi?

Tukistaminen sattuu ihan kuten lyöminenkin. Tukistaminen voi aiheuttaa lapsessa vihaa ja pelkoa, ihan kuten lyöminenkin. Tukistamisesta voi tulla näkyviä ruhjeita, kuten lyömisestäkin. Miten tukistaminen mielestäsi eroaa lyömisestä?

"Hieman" eri asia lapsen menettäminen, kuin se, ettei saa lapsia...

En vaan todellakaan toivo KENELLEKKÄÄN sellaiselle aikuiselle lapsia, joka hyväksyy väkivallan käytön. On sairasta, että joku hyväksyy sellaisen käytöksen...

Olisi hienoa kuulla jotain perusteita sille, miksi lapsia saa tukistaa ja mäiskiä? Mikä siihen oikeuttaa? Tuntisitko itsesi hyväksi äidiksi lapsesi pieksämisen jälkeen?

Kuten jo sanoin, tukistaminen ei ole väkivaltaa mielestäni. Mäiskiminen ihan eri asia! Jos lapsi ei puhumalla opi tavoille, niin mielestäni tukistaminen ei ole täysin huono vaihtoehto.

Ja kuten olen jo sanonut, en itse ole käyttänyt väkivaltaa, enkä suunnitellut käyttäväni.

50-vuotta sitten tukistaminen oli täysin hyväksyttävää, mitä tapahtui? Ei se ole siitä mihinkään muuttunut, samalla tavalla se tuotti kipua ennenkin.

Tukistaminen on lapseen kohdistuvaa väkivältaa, se on laissakin kiellettyä. Se on sitten eri asia, miten todistat sen. Jos teet vaan ilmoituksen, ne voivat kiistää etteivät ole ikinä kurittaneet lapsiaan fyysisesti, siinä on vaan sun sanasi niitten sanaa vastaan.
Sun pitäisi saada kuvattua vaikka puhelimellasi sellainen tilanne. Mutta et saa kuvata kuin omassa kodissasi tai omalla tontillasi, tai julkisissa tiloissa ja julkisilla, yleisillä alueilla.

Jaa, että lastensuojeluilmoituksia sitten tehdään laittomuuden takia? Teetkö myös ylinopeudesta tai näpistyksestä? Jospa kuitenkin yritettäisiin saada ihmiset ymmärtämään miksi joku teko on moraalisesti väärin, eikä vaan sanota että "laitonta hyi", mielestäni se olisi ainakin paljon hedelmällisempää.

Ja en ole hirveän kiinnostunut sinun huumeperusteluistasi, sen aika lailla tietää jo mitä sieltä tulee kun noin loistavaa vertausta alunperinkään käytit, taisi olla ensimmäinen "inhottava" asia mieleen pälkähti.

Ketään en ole kehoittanut mitään ilmoituksia tekemään, mutta kyllä se on ilmoituksen paikka, jos lapseen kohdistuu väkivaltaa. Lueppas aikaisempiakin kirjoituksiani, niin huomaat, että olen parustellut asiaa myös muillakin argumenteilla, kuin vain väkivallan laittomuudella. :)

Huumevastaisuudestani sinä et tiedä mitään, eikä kannata olettaa mitään perussettiä sen suhteen, mutta eipä siitä sen enempää. Eiköhän me kuitenkin olla samoilla linjoilla tämän lapsiin kohdistuvan väkivallan kanssa? :)

Kuten jo sanoin, tukistaminen ei ole väkivaltaa mielestäni. Mäiskiminen ihan eri asia! Jos lapsi ei puhumalla opi tavoille, niin mielestäni tukistaminen ei ole täysin huono vaihtoehto.

Ja kuten olen jo sanonut, en itse ole käyttänyt väkivaltaa, enkä suunnitellut käyttäväni.

50-vuotta sitten tukistaminen oli täysin hyväksyttävää, mitä tapahtui? Ei se ole siitä mihinkään muuttunut, samalla tavalla se tuotti kipua ennenkin.

Olen yksi tukistettu ja remmillä kasvatettu lapsi. Sanomista yrittivät mutta kun satuttaminen ja pelon aiheuttaminen oli helpoin tie.
Muistan kuinka jo pienenä pelkäsin isän kättä ihan normaaleissakin elämäntilanteissa, pelkäsin että läimäsee. Ja kun korotti vähänkin ääntä niin pelkäsin jo valmiiksi kipua, joka remmistä tulee, niin että mahassa kierti.
Teini-iässä sitte löin äitiä riitatilanteessa.
Eihän se ole väärin? Eripurassa väkivalta on ratkaisu, siihen minut on kasvatettu.
Riidellessäni toisten ihmisten kanssa tulee vastustamaton himo lyödä, sehän on ihan normaali reaktio. Joitakin poikaystäviäkin olen lyönyt teini-iässä, ennen kuin aloin ymmärtää missä ongelma on.
Oman lapsen kohdalla on todella vaikeaa tehdä toisin. Lasken kymmeneen, lyön toisessa huoneessa nyrkkiä seinään, pinna kasvaa pikkuhiljaa. Puhun, rauhoitun, rauhoitan tilanteen, puhun uudestaan. En lyö, tukista, nipistä. Haluan kasvattaa lapsestani fiksun ihmisen joka hallitsee itsensä, käyttäytymisensä ja pystyy selvittämään riitatilanteet puhumalla.

Selittäisitkö vielä sen tukistamisen ja lyömisen eron?

Itse en nimittäin näe tukistamisessa mitään oikeaa.

[QUOTE="Anne";25782022]Olen yksi tukistettu ja remmillä kasvatettu lapsi. Sanomista yrittivät mutta kun satuttaminen ja pelon aiheuttaminen oli helpoin tie.
Muistan kuinka jo pienenä pelkäsin isän kättä ihan normaaleissakin elämäntilanteissa, pelkäsin että läimäsee. Ja kun korotti vähänkin ääntä niin pelkäsin jo valmiiksi kipua, joka remmistä tulee, niin että mahassa kierti.
Teini-iässä sitte löin äitiä riitatilanteessa.
Eihän se ole väärin? Eripurassa väkivalta on ratkaisu, siihen minut on kasvatettu.
Riidellessäni toisten ihmisten kanssa tulee vastustamaton himo lyödä, sehän on ihan normaali reaktio. Joitakin poikaystäviäkin olen lyönyt teini-iässä, ennen kuin aloin ymmärtää missä ongelma on.
Oman lapsen kohdalla on todella vaikeaa tehdä toisin. Lasken kymmeneen, lyön toisessa huoneessa nyrkkiä seinään, pinna kasvaa pikkuhiljaa. Puhun, rauhoitun, rauhoitan tilanteen, puhun uudestaan. En lyö, tukista, nipistä. Haluan kasvattaa lapsestani fiksun ihmisen joka hallitsee itsensä, käyttäytymisensä ja pystyy selvittämään riitatilanteet puhumalla.[/QUOTE]

Minunkin lapsuuttani varjosti väkivalta... Onneksi pääsin jo 14-vuotiaana pois kotoa ja silloin aloin ymmärtää, ettei väkivalta olekaan oikein.

Itselläni on niin monta vuotta jo kulunut, että omille lapsille on ollut helppoa opettaa oikeanlaista käytöstä. :)

Lyöminen sattuu, se on selkeästi väkivaltaa. Ja siis tottakai tukistaminenkin sattuu, jos sen tarpeeksi rajusti tekee, mutta mielestäni sen voi suorittaa myös "hellemmin".

Tiedän ihmisiä, jotka nauttii siitä, kun heidän hiuksiaan nykii.

Voihan sitä myös läppäistä hellemmin, mutta ei se silti ole oikein. Tukistaminen on väärin teki sen sitten "hellästi" tai kovasti.

Mutta älä pliis sotke tähän mitään aikuisten fetissejä... Hieman eri asia, kuin lapsen tukistaminen.

Yhteistyössä