äiti ja lapsi kirjoilla eri kaupungeissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän perheeseen kuuluu minä, mies ja lapsi. Olen kotihoidontuella. Olemme muuttamassa Tampereelta Helsinkiin. Onko mahdollista, että mieheni ja lapseni siirretään normaaliin tapaan muuton yhteydessä kirjoille helsinkiin uuteen asuntoomme, mutta minä jään kirjoille tähän tampereen asuntoomme (joka siis toistaiseksi jää tyhjilleen, on meidän omistuksessa) vaikka asunkin oikeasti siellä helsingissä miehen ja lapsen kanssa? Tämä järjestely tulisi siksi, että olen jonottanut kohta puoli vuotta erääseen leikkaukseen täällä tampereella enkä millään haluaisi aloittaa leikkausjonon pohjalta helsingissä. Eli siis odottaisin n. kuukauden-kaksi että leikkaus on tehty ja siirtäisin sitten minäkin kirjani sinne helsinkiin?
Jos näin menettelemme, niin saanko silti kotihoidntuen, kuntalisän ja lapsilisän normaalisti? Tai siis miehelle ne sitten varmaan menevät kun asuu virallisesti lapsen kanssa, mutta kumminkin, saadaanko ne normaalisti?

Vaikka hoitotakuu onkin, se leikkaus ei välttämättä tule siinä ajassa. Helsinki voi tuottaa saman nopemmin, ei voi tietää. Lisäasiat menee uusiksi, koska lapsi muuttaa toiseen kaupunkiin.

siis mä olen saanut jo leikkauajan täältä tampereelta, joten tuskimpa ihan niin nopeasti helsinki pystyy mulle tarjoamaan. Miten lisäasiat menee uusiksi? Eikö kotihoidontuki tule kuitenkin miehelle, kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa? lapsilisänkin luulisi tuleavn siitä riippumatta kenen kanssa lapsi on kirjoilla, ja kuntalisä, eikös sekin kuulu tuohon kotihoidontukeen niin että sen pitäisi normaalisti tulla?

mikset jättäisi lastakin kirjoille tampereelle niin saisit tuet normaalisti? jos oikein ymmärsin?

haluaisin siirtää hänet helsinkiin, että jos tulee esim. terveyskeskusessa käymisen tarvetta niin ne on aina helpompi hoitaa omalla kotipaikkakunnalla, kuin että laps olisi kirjoilla toisella paikkakunnalla ja pitäisi aina mennä ns. vieraspaikkakuntalaisena. Miten ne tuet sitten muuttuvat (paitsi tietysti esim. kuntalisä on eri summa eri kaupungeissa)?

Sinuna laittaisin kelan sivujen kautta kysymyksen suoraan kelaan. Ainakin mulle on vastattu kaikkiin kysymyksiin viimeistään seuraavana päivänä. Ovat soittaneet, jos on tarvinnut kysellä lisätietoja ja vastaus on tullut myös sähköpostiin.

Yhteistyössä