Miten saada herkästi rasvoittuvat hiukset taas......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiuspulmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiuspulmaa

Vieras
näyttämään puhtailta pitempään kuin päivän tai pari?

Tuntuu myös, että hiukset eivät näytä yhtään tuuheilta, vaan valuvat usein päänmyötäisesti alaspäin. Juu, minulla on melkein hartioille ulottuvat hiukset. Aion kyllä nämä taas pätkäistä lyhyiksi keväämmällä.

Olen myös kokeillut joskus lomalla pitempää pesutaukoa, mutta ei tuokaan ole rasvaisuutta hiuksisa vähentänyt.

Samoiten olen kokeillut erilaisia rasvaisille hiuksille tarkoitettuja shampoita ynnä myös erilaisia hilseshampoita.

Tuntuu, että tässä muutama vuosi taaksepäin hiukset olivat ihan hyväkuntoiset, pysyivät puhtaan näköisinä ja tuuheina. Kunnes sitten yks'kaks muuttuivat rasvaisen näköisiksi ja ei niin tuuheiksi. Eikä hiusten kunto ole tuosta parantunut.

Samaa ongelmaa, hyppään ketjuun mukaan josko joku antais toimivan konstin.

Jos pesen joka päivä niin hiukset kuivuu hoitoaineista huolimatta. Ja jotenkin tuntuu että hoitoainetta kun laittaa niin sitten vasta nopeasti hiukset rasvoittuukin.

Ruma neuvo, mutta värjääminen tai permis kuivattaa päänahkaa muutamaksi viikoksi. Kuivashampoolla voi venyttää pesuväliä puolella päivällä, mutta tuotteen saatavuus on vähän niin ja näin.

No kannattaa vaan pitää se pesuväli, pari päivää. Ja ei ne hiukset nyt vaan ole yhtä puhtaat enään toisena päivänä, kuin pesun jälkeen... Mulla on ekana päivänä hiukset auki, ja toisena pistän kampauksen; nutturan, ponnarin tms. Ei huomaa likaisuutta niin hyvin.

Joskus käytän kuivashampoota tai käytän tyvikohottajaa, ne saa hiukset näyttämään kuohkeammilta vaikka ei olis just pesty/föönattu.

kuivashampoota käytän minä joka kolmas päivä pesen hiukset. 2. päivänä pesusta kuivashampoota juuriin ja hyvin toimii, kuivashampoo auttaa myös kampausten teossa ja kohottaa ym ym.. kokeile ehdottomasti1

Minulla ei oikeastaan auttanut kuin erilaisten LUONNONshampoiden kokeilu. Ennen pesin parin päivän välein hiukset ja rasvottuivat kovasti, mutta lyhyemmällä pesuvälillä hiukset kuivuivat korpuksi ka päänahka hilseili. Sitten lakkasivat normishampoot sopimasta ollenkaan - oli SEKÄ rasvaiset hiukset ETTÄ hilseilevä, ärtynyt ja verille asti kutiseva päänahka. Tosi hieno yhdistelmä...

No, kokeilujen jälkeen - Faith in Naturen, Laveran, Santen, Logonan yms. yms. erilaisia shampoita Hyvinvoinnin Verkkokaupasta tilanneena - pikkuhiljaa päänahka parani ja hiuksetkaan eivät ole enää korput eikä rasvaisetkaan kun pesen joka päivä. Toivottavasti tästä saisi kuitenkin vielä sitä pesurytmiä muutettua, koska parin päivän välein oli muuten hiuksilleni sopivampi pesuväli. Mutta olen kuitenkin huomannut, että useimmat luonnonshampoot parantavat päänahan oloa huomattavasti. Ei rasvoitu niin herkästi eikä hilseile ja punoita. Varmaankin jokin pH-juttu?

Minulla on myös yksi tuttu, jolle shampoot eivät sovi enää OLLENKAAN (yikes!) ja hän vannoo tuon artikkelin lopussa olevan ruokasoodasekoituksen nimiin:
http://www.vihrealanka.fi/node/5632

Ei kuulemma päänahka vaivaa enää yhtään. Ajattelin kokeilla sitä, kunhan tämänhetkinen shampoopulloni loppuu...

Ensinnäkin unohda kaikki rasvoittuville hiuksille tarkoitetut shampoot! Useimmat niistä tuotteista ovat liian vahvoja ja ne kiihdyttävät talituotantoa entisestään. Itse olen kaikki mahdolliset tuotteet kokeiltuani päätynyt siihen, että pisimpään hiukseni pysyvät puhtaita normaaleille hiuksille tarkoitetulla shampoolla.

Itsellä on aina ollut nopeasti rasvoittuvat hiukset ja olen vain hyväksynyt sen, että hiukset pitää pestä joka päivä (tosin en aina pese, jos olen vaikka kotona koko päivän).

On vanha harhaluulo, etteikö hiuksia voisi pestä joka päivä. Itse asiassa, on tärkeää, että nimenomaan nopeasti rasvoittuvat hiukset pestään sitä mukaan kuin on tarve, monilla usein siis joka pv. Koska liika rasva hiuspohjassa voi tukkeuttaa niitä huokosia eikä päänahka pääse hengittämään.

Ei mitkään tauot hiustenpesussa auta, kuten huomasitkin. Pahempaa haittaa teet päänahallesi, jos annat rasvoittua liikaa pidentämällä pesuväliä tai tukkimalla päänahan huokosia kuivashampoilla.

[QUOTE="vieras";25748305]
Ei mitkään tauot hiustenpesussa auta, kuten huomasitkin. Pahempaa haittaa teet päänahallesi, jos annat rasvoittua liikaa pidentämällä pesuväliä tai tukkimalla päänahan huokosia kuivashampoilla.[/QUOTE]

Ei tuo ole totta sellaisenaan. Pahinta haittaa tehdään sillä, että annetaan rasvoittua ja sitten rasva pestään tehoaineilla pois. Saadaan aikaan se talikierre...

Mutta päänahka on mahdollista totuttaa ensin lievempiin pesuaineisiin ja pikkuhiljaa pidempään pesuväliin, joka on sille pidemmän päälle terveellisempää.

Ei rasvoitu niin herkästi eikä hilseile ja punoita. Varmaankin jokin pH-juttu?

Minulla on myös yksi tuttu, jolle shampoot eivät sovi enää OLLENKAAN (yikes!) ja hän vannoo tuon artikkelin lopussa olevan ruokasoodasekoituksen nimiin:
Elä ilman: Shampoo | Vihreä Lanka

Ei kuulemma päänahka vaivaa enää yhtään. Ajattelin kokeilla sitä, kunhan tämänhetkinen shampoopulloni loppuu...

Ei, vaan kemikaaleille herkistyneen ihmisen reaktio.

Mitenköhän tuo soodasysteemi, onko ns kerta-annos?
Pakkohan tuota on kokeilla :D

Kokeilkaa silikonitonta shampoota, esim Erittäin hienoa suomalaista shampoota, Herbinan tai XZ:n tuotteita. Omalla kohdallani silikonillisit shampoot saivat hiukset näyttämään rasvaisilta vastapestyinäkin, ja hiukset menivät tosiaan aina päätä myöten eikä niihin saanut nostetta millään. Käyttäkää hoitoainetta vain hiusten latvoihin ja pituuksiin, ei päänahkaan. Peskää hiukset haalealla/lämpimällä vedellä, ei liian kuumalla tai liian kylmällä. Vähentäkää raskaiden muotoilutuotteiden käyttöä, ne monesti saavat hiukset tuntumaan tahmaisilta ja likaisilta. Käyttäkää syväpuhdistavaa shampoota n. kerran viikossa mikäli käytätte paljon muotoilutuotteita.

Mulla on tosi nopeesti rasvoittuvat hiukset. Ennen pesin joka päivä ja hiukset oli tosi huonossa kunnossa. Kun aloin pestä joka toinen päivä rauhottui rasvoittuminenkin vähän. Joskus olen pesemättä monta päivää kun olen kotona ja kun pesen ne niin sitten niistä tulee tosi puhtaat ja tuuheat. Pitkää väliä on vaan vaikea pitää sillä hiuspohja alkaa kutittamaan...

Hoitoaine rasvoittaa hiuksia joten en laita sitä ollenkaan päänahkaan, vain latvoihin (ilman hoitoainetta mun hiuksista tulee pörröiset ja takkuiset).

Soodapesua kokeilin joskus n. puoli vuotta. Toimi mutta olihan se tosi vaivalollista (tosi tarkkaan sai pestä että tulee puhdasta, hankalaa kun sooda ei vaahtoa). Pitäisköhän kokeilla sekoitaa soodaa tavalliseen shampooseen?

Joo kannattaa vaan olla sillä rasvaa tihkuvalla tukalla, vaikka viikkokin putkeen, niin kyllä se siitä. Viikon jälkeen voi sit pestä ihan vaan vedellä. Kannattaa pitää mielessä, että kaikki shampoot ja sen sellaset on saatanasta. Rasvaletti rules!

[QUOTE="kolmen äiti";25748479]Pesemällä joka päivä. Näin minä teen ja aina on tukka hyvin :) Aamurutiini, vie aikaa n. 15 - 30 min, siis pesu ja laitto.[/QUOTE]

No mites sitte kun jos mä pesen hiukset vaikka aamukahdeksalta, niin 12 tunnin kuluttua on jo rasvaisen näköiset? Ja jos en pese vielä ennen nukkumaan menoa, mun tukka on aamulla ihan likomärän näköinen :x Siis rasvoittuu ihan järjetöntä vauhtia. Lääkäri vaan sanoi että ei haittaa, vähennä rasvaa ruokavaliosta. Miten helvetissä multa onnistuisi esimerkiksi karppaus tän tukan kanssa? :O Epäilen jotain hormoonijuttua, mutta kun lääkärit ei ota todesta alkuunkaan..

[QUOTE="vieras";25748489]Joo kannattaa vaan olla sillä rasvaa tihkuvalla tukalla, vaikka viikkokin putkeen, niin kyllä se siitä. Viikon jälkeen voi sit pestä ihan vaan vedellä. Kannattaa pitää mielessä, että kaikki shampoot ja sen sellaset on saatanasta. Rasvaletti rules![/QUOTE]

Mitä tuo sarkasmi ketään auttaa? Jos sinulle sopii normaalit shampoot ja se että peset joka päivä, niin good for you. Rasvaletiksi haukkuminen ei kuitenkaan auta ketään joka oikeasti kärsii päänahkansa kunnosta.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="joku";25748480]

Soodapesua kokeilin joskus n. puoli vuotta. Toimi mutta olihan se tosi vaivalollista (tosi tarkkaan sai pestä että tulee puhdasta, hankalaa kun sooda ei vaahtoa). Pitäisköhän kokeilla sekoitaa soodaa tavalliseen shampooseen?[/QUOTE]

No mutta eihän se vaahto pese!
Eli tottumusko takana? Tiukka vaahdotus ja sit tuntuu että tehoaa ja tulee puhdasta? :D

En mä kyllä sekoittaisi soodaa shampooseen, soodalla saa aikaan usein hauskoja kemiallisia reaktioita ....

[QUOTE="joku";25748480]Soodapesua kokeilin joskus n. puoli vuotta. Toimi mutta olihan se tosi vaivalollista (tosi tarkkaan sai pestä että tulee puhdasta, hankalaa kun sooda ei vaahtoa). Pitäisköhän kokeilla sekoitaa soodaa tavalliseen shampooseen?[/QUOTE]
Kun soodaa silti aikansa "vaahdottaa" eli hieroo päätä silleen kuin shampoolla, niin mulla ainakin ykskaks se sooda muuttuu sellaiseksi liukkaaksi. Silloin kai ne rasvat irtoavat soodaan mukaan päänahasta.

[QUOTE="vieras";25748489]Joo kannattaa vaan olla sillä rasvaa tihkuvalla tukalla, vaikka viikkokin putkeen, niin kyllä se siitä. Viikon jälkeen voi sit pestä ihan vaan vedellä. Kannattaa pitää mielessä, että kaikki shampoot ja sen sellaset on saatanasta. Rasvaletti rules![/QUOTE]

No no..... jotkut on herkempiä- ja jotkut sitten herkempiä jollekin muulle asialle...

Googleta joskus shampoon incilistan ainesosia, toisinaan tekee järkyttäviä löytöjä.... mm juuri vaahtoavista ainesosista, tai lasten shampoiden 'pesee ilman kyyneleitä' ainesosista.

Ja kyllä, käytän tavallisia minäkin vaikka viherryn toisinaan melkoisesti.

[QUOTE="...";25748522]Mitä tuo sarkasmi ketään auttaa? Jos sinulle sopii normaalit shampoot ja se että peset joka päivä, niin good for you. Rasvaletiksi haukkuminen ei kuitenkaan auta ketään joka oikeasti kärsii päänahkansa kunnosta.[/QUOTE]

No sitä se prkle auttaa, kun mulle aina sanotaan, että älä pese ja ole sillä rasvatukalla monta päivää putkeen, älä pese shampoolla vaan pelkällä vedellä - sitä se auttaa! Vituttaa kun jotkut ei tajua, että toisille se tukan helevetin nopea rasvoittuminen on IHAN OIKEA ONGELMA. Pesemättömyys tuskin ratkaisee ongelmaa, vai???

[QUOTE="vieras";25748574]No sitä se prkle auttaa, kun mulle aina sanotaan, että älä pese ja ole sillä rasvatukalla monta päivää putkeen, älä pese shampoolla vaan pelkällä vedellä - sitä se auttaa! Vituttaa kun jotkut ei tajua, että toisille se tukan helevetin nopea rasvoittuminen on IHAN OIKEA ONGELMA. Pesemättömyys tuskin ratkaisee ongelmaa, vai???[/QUOTE]

Jos nyt lopetettais se kiroaminen sentäs.

Pelkkä vesi ei pese ja sitä ei kukaan tässä ketjussa ole edes vaihtoehdoksi ehdottanutkaan.

Jos täytyy pestä hiukset joka kolmas päivä, niin ei niitä nopeasti rasvoittuviksi voi sanoa. En ymmärrä miksei hiuksia voisi pestä esim. joka toinen päivä, kun monet pesevät joka päivä.

No minusta on harvinaista, jos aikuisen hiukset pysyvät puhatina ihan kolme päivää. Ehkä vanhemmilla ihmisillä pysyvät, mutta kyllä kolmen päivän välein pesu on melko harvoin.

Yhteistyössä