Kielikysymys....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kieliäkieliä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25748029]Koska 28.000 åålantilaista ei viitsi opiskella suomea täytyy 5.000.000 suomalaisen opiskella ruotsia. Järkevää?[/QUOTE]

Tässä kun vertailee näitä kahta lukua, niin pakkoruotsi tuntuu entistä hullumalta asialta. Tämähän on siis aivan järjetöntä ajan ja rahan haaskausta opettaa viidelle miljoonalle ruotsia kun sama vaikutus saataisiin opettamalla 28 tuhannelle suomea. Kustannukset veronmaksajille tippuisivat 99.5 prosenttia!

[QUOTE="vieras";25748171]Periaatteessa et tarvitse venäjää, mutta käytännössä tarvitsisit.[/QUOTE]

Venäläisiä asiakkaita on tooooosi vähän. Virolaisia on enemmän, mutta heitäkin silti vähän. Työkaverini ei puhu eestiä edes kerran viikossa. Ja kun kaikki meidän asiakkaat on kuitenkin Suomessa toimivia yrittäjiä, niin osaavat kyllä puhua suomea (tai ruotsia) riittävästi. Yhtään viron tai venäjän kielistä ihmistä en ole koskaan joutunut siirtämään eteenpäin kielen vuoksi, mutta ruotsia puhuvan olen, koska en itse osaa tarpeeksi.

Firma, jossa olen töissä, toimii myös Ruotsissa. Jos osaisin kielen riittävän hyvin, voisin toimia myös Ruotsin markkinoilla. Venäjällä meillä ei ole toimintoja.

Ruotsia käytän töissä päivittäin, venäjää olisin tarvinnut kerran viimeisen kahden vuoden aikana. Mutta uskon että venäjä tulee tulevaisuudessa tärkeämmäksi, ja olisi tarkoitus lähteä syksyllä venäjän kurssille ihan mielenkiinnosta.

[QUOTE="vieras";25747989]Jostain kumman syystä kaksikielisyys ei ole rikkaus Åålannissa. Miksiköhän ei ole, osaako kukaan kertoa järkevää syytä siihen?[/QUOTE]
Se on puhtaasti asennekysymys. Ahvenanmaalaiset haluavat kuulua Ruotsiin.

[QUOTE="vieras";25748252]Ruotsia puhuvat eivät osaa suomea tai enkkua?[/QUOTE]

Tottakai ruotsalaiset osaavat englantia, mutta työpaikallani on tapana palvella asiakasta omalla äidinkielellään, jos mahdollista.

Yhteistyössä