Kielikysymys....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kieliäkieliä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kieliäkieliä

Vieras
Kumpaa kieltä sinä tarvitset / tarvitsisit enemmän OMASSA työssäsi,
ruotsia vai venäjää?
esim. viimeisen kahden vuoden sisällä.

Jos et osaa kumpaakaan, lasket tilanteet joissa olisi tarvinnut osata.

Omassa asiakaspalvelutyössäni tuo painottuu reilusti venäjän puolelle,
ruotsia olisin todella tarvinnut vain muutamia kertoja.

Mites teidän työpaikalla?

Ruotsia tarvitsen ja käytän päivittäin. Venäjää tarvisin silloin kun venäjän kielen taitoinen kollegani on pois mutta sitä tarvitaan vähemmän kuin ruotsia koska suurin osa asiakkaistamme on Ruotsissa ja Norjassa.

Meillä on asiakkaita mm. Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Itsestään selvästi käytetään englantia, ei kukaan ole edes olettanut tai ehdottanut muuta. Eihän ne edes tiedä Suomen pakkoruotsista. Ovat ihmeissään kun jollekin olen kertonut.

Mun on varmaan tyhmä vastata tähän, koska olen kääntäjä, ja yritykseni tarjoaa käännöksiä kielipareissa suomi-englanti-suomi ja ruotsi-suomi. Tai tarjoaa muitakin, mutta minä käännän noita ja muut teetän muilla. Venäjä olis toki todella hyödyllinen myös.

Asun kaksikielisellä paikkakunnalla (puolet suomenkielisiä ja puolet ruotsinkielisiä). Työssä käytän suomea ja englantia. Ruotsia ja venäjää en ole tarvinnut lainkaan.

Tässä nykyisessä työssä enemmän ruotsin kieltä, mutta muuten en ole ikinä tarvinnut ja tässäkin työssä vain siksi, että kyseisellä työpaikalla on joku ihme tarve ja pakkomielle mielistellä ruotsinkielisiä kuin jonain muinaisjäänteenä.

Ihan omassa elämässäni olisi venäjän kieli ollut itselleni miljoonaa kertaa hyödyllisempi. En siis osaa venäjän kieltä.

[QUOTE="vieras";25747989]Jostain kumman syystä kaksikielisyys ei ole rikkaus Åålannissa. Miksiköhän ei ole, osaako kukaan kertoa järkevää syytä siihen?[/QUOTE]

Koska suomenkielisiä on Ahvenanmaalla vain n. 5%.

(huom. ruotsinkielisiä on Suomessa n. 5%, mutta logiikkahan ei ole koskaan ollut ruotsinkielisten vahva laji tässä asiassa).

ruotsi ja siitä on ollut enemmän hyötyä kuin arvata saattaa, ja haittaa olisi siitä jos ei osaisi.

ehkä se venäjäkin käyttökelpoinen olisi, mutta tympeä sitä on ollut opiskella. eikä ole tullut vielä tilannetta vastaan, että sen puuttuminen todella harmittaisi

[QUOTE="vieras";25748029]Koska 28.000 åålantilaista ei viitsi opiskella suomea täytyy 5.000.000 suomalaisen opiskella ruotsia. Järkevää?[/QUOTE]

Voisivatko pakkoruåtsin kannattajat kommentoida onko tämä järkevää vai ei ja perustelujakin olisi kiva kuulla.
:)

Ruotsia tarvitsen useammin ja jos osaisin paremmin, tarvitsisin vielä enemmän. Venäjää meillä ei tarvita periaatteessa ollenkaan, mutta virolainen työkaverini kyllä juttelee välillä venäjää tai viroa asiakkaille, jos huomaa, että se on asiakkaalle helpompaa kuin suomi.

Yhteistyössä