RUOKAHAASTE Vol: 21

Keittiönoita
Poron sisäfilee, kaarnikka-minttusuklaakastike ja karpalochutney

Poron marinoiminen:
- 2 poron sisäfilettä
- 10 katajanmarjaa
- 1 murskattu valkosipulinkynsi
- 10 kokonaista valkopippuria
- 8 kokonaista rosepippuria
- 5 kokonaista mustapippuria
- 1 pieni punasipuli silputtuna
- 1 dl ruokaöljyä
- 1 tl suolaa

Murskaa pippurit ja katajanmarjat. Lisää suola, silputtu punasipuli ja valkosipuli. Lisää öljy. Sekoita ainekset ja laita poron sisäfileet marinadiin. Anna marinoitua yön yli. Huom! Voit laittaa jäiset fileet marinadiin sulamaan.

Kastike:
- 2 pientä tai 1 iso laakerinlehti
- 1 punasipuli
- n. 10 cm pala porkkanaa
- n. 5 cm pala palsternakkaa
- n. 5 cm pala varsiselleriä
- 1 tl kuivattua persiljaa
- nokare voita
- 1,5 dl vettä
- 1,5 dl portviiniä
- ½ tl suolaa
- 2 rkl Maizenaa
- 3 rkl Kaarnikka-minttusuklaahyytelöä (kuva alla)

Sulata voi paistokasarissa. Ruskista punasipuli, porkkana, palsternakka ja varsiselleri voissa. Lisää vesi, portviini, suola, laakerilehdet ja persilja. Anna kastikkeen kiehua kasaan noin 45 min. Siivilöi kastike. Lisää sekaan Maizena sekä kaarnikka-minttusuklaahyytelö. Anna hautua miedolla lämmöllä noin 5 min.

Karpalochutney:
- 1 pieni punasipuli
- 1,5 dl karpaloita
- 3 rkl hillosokeria
- 1 rkl balsamiviinietikkaa

Kuori ja silppua sipuli. Laita sipulisilppu, karpalot, hillosokeri ja balsamiviinietikka pieneen kattilaan ja kuumenna koko ajan sekoittaen kiehuvaksi. Vähennä lämpöä ja anna hautua noin 10 min. Anna jäähtyä.

Poron paistaminen:
- marinoidut porofileet
- suolaa
- mustapippuria
- voita

Pyyhi fileistä ylimääräinen marinadi pois talouspaperilla. Ripottele fileiden pinnalle hieman suolaa ja mustapippuria. Kuumenna pannulla voi ja ruskista fileet pannulla. 1-1,5 minuuttia molemmin puolin riittää.

Tarjoile puikulaperunoiden, höyrytettyjen porkkanoiden ja salaatin kera.

Isompi kuva täällä:
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/A2/haaste_poro2.jpg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25743849:
no voi helevetinperse. ei tippakaan punaviiniä kastikkeeseen.
onneks en suunnittele muutenkaan kauheen tarkkaan etukäteen, keksin jotain muuta.
Mä en oo vielä koskaan syönyt hyvää punaviinikastiketta. Joten mä olisin tosi tyytyväinen, jos mun kastikkeeseeni ei löytyis sitä mistään. Punkku muuten on kyllä hyvää, ja oikeestaan ainoo alkoholi mitä mä juon, mutta ruoassa en tykkää. Niinkun ei muistakaan alkoholeista.

Pilkotaan sisäfile sopivan kokosiin paloihin, maustetaan eri pippureilla, sinapinsiemenillä jne..
laitetaan maustumaan yöksi jääkaappiin.
(peuraa ja hirvee, ovat erikokosta ja erimakusta :p )

Otetan huoneenlämpöön ajoissa ennen valmistamista.
Ennen paistamista nuijitaan kevyesti pihvinuijalla.

Paistetaan voissa molemmin puolin ja loppuvaiheessa pala mozarellaa päälle pehmenemään.

Silläaikaa toisella pannulla paistellaan grillimausteella maustettuja sipulirenkaita ja tomaattiviipaleita. Paistuneet sipulit ja tomaatit vierekkäin lihan päälle.

Pihvipannulle tippa kermaa, annetaan hautua.

Kuoritaan pottuja ja lohkotaan kulhoon, mukaan sipulia, paprikaa paloina + mausteet ja oliiviöljy.
Sekotellaan ja laitetaan kuumaan uuniin paahtumaan.

Lautaselle mukaan kurkkua, tomaattia ja ameriikankurkku viipaleita.

Just söin ja maku oli just mitä piti mutta muuten en ole tyytyväinen ollenkaan.

ne pihvit on sitte siellä kastikkeen, tomaatin, sipulin ja mozarellan alla. :ashamed:

Viimeksi muokattu:
Naudan sisäfilee, punaviinikastike, punaviinissä haudutetut porkkanat, feta parmesan salaatti ja perunamuusi.

Punkkukastike:
Lihalientä
Punaviiniä
Korianteria
suola
pippuri
basilika
fariinisokeri
siirappi
balsamico viinietikka

Tee lihaliemi ja paahda fariinisokeri. kaada lihalimei sokerin joukkoon ja lisää punaviini. Anna kiehua hiljalleen kunnes alkoholi on haihtunut. Lisää mausteet ja n.teelusikallinen balsamicoa. Anna hautua hetki.

Paista lihasta pinnat kiinni. mausta pippurilla ja suolalla, laita uuniin paistopussissa ja anna olla kunnes lihan sisälämpö on 70 astetta.

Hyvää oli ja Tandarra punaviini oli yllättävän hyvää myös juomana (kastikkeessa parhainta tähän astisesta.

(korjaan reseptiä huomenna kun nyt on muka kiiru :D )

• Tykkää
Reactions: ticotico
Äh, mä en millään jaksaasi nyt naputella tuota reseptiä... Ruoka on valmis, kuvattu ja syöty. :D

Laitan kuvan ja koitan jaksaa kirjootella reseptiä. On siis naudan sisäpaisti täytettynä valkosipulilla, mustapippuri-tuorejuustolla ja mausteilla ja käärittynä pekoniin.

Uploaded with ImageShack.us

• Tykkää
Reactions: ticotico
luin
Mä ostan joitakin marinootuja lihoja, mutta tuon paistin marinadi näytti niin ällöltä, että en halua edes tietää miltä maistuu.

Eipä täälläkään kaupassa turhan paljo oo maustamattomia lihoja. Parhaiten varmaan broileris, mutta mä en oo pystyny syömään sitä hetkeen aikaan ku luin yhden uutisen missä perheenäiti oli löytäny jonku loisen tms. marinoimattomattomien broilerfileitten seasta... Oli ottanu sormiensa väliin sen mustan sieltä pakkauksesta ja se oli kiemurrellu... :x
se liikkuva olio oli verihyytymä.

Pörssissä ihan vaan suola, pippuria, ja paistetaan öljystä ja voissa. Perunat rosamundalohkoja, pippuria, valkosipulia, öljyjä, suolaa ja chiliä. Uuniin grillivastuksille. Vastikkeesta kermaa, suolaa, ripsu pippuria ja vähän herkkutattikuutiota. Salaattia, kurkkua, paprika ja tomaattia.

Yhteistyössä