Auttakaapas ideoimaan parasta suomalaista ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
poronkäristystä ( oikeaa poroa, ei riista moskaa.. thyi!!!) + puikoista tehtyä muusia puolukkaa lisäksi. leipäjuustoa+ hilloja. voinisuja, ohrarieskaa.

lapinmuorin käristyskeittoki vois olla aika hyvä vaihtoehtö :)

uusiapottuja,kuppikastike ja lämminsavulohta

Rössypotut. Pottumuusi mustikkasopalla. Siinä pari lähialueen perinneruokaa, on varmasti eksoottista.

Lättyjä tietenkin paistat ja mansikoiden ja kerman kans tarjoat.

Eikös se makkara justiin oo melkosen tyypillistä ku sitä paljo syödään. Pottumuusia ja makkaraa, makaronilaatikkoa, ruskeaa kastiketta, läskisoosia. Silliä ja uusia pottuja voilla.

Jos grillaat, grillaa kalaa. Grillatut lihat ja makkarat ei ole mun mielestä mitenkään tyypillisen suomalaista ruokaa, niitä mätetään muuallakin.
Mä en ajattele asiaa ihan niin, että olisi ruokaa, jota vain suomalaiset syövät. Pikemminkin niin, mitä meillä suomalaisilla on tapana syödä. Kalan grillaus on tosin erinomainen idea, koska mun esikoinen syö kalaa, vaikkei muuta lihaa syökään. Eli menee sekin kärpänen samalla iskulla :) Mutta juhannus on vain juhannus ja ajattelin muina päivinä grillata korkeintaan kerran, jos sitäkään.

Uudet perunat, lasimestarinsilli, graavilohi, karjalanpaisti,imelletty perunalaatikko, lanttulaatikko, kantarellimuhennos, perunapiirakat munavoilla, kaali-puolukkasalaatti sinappi- oljy- etikkakastikkeella, karpalokiisseli kermavaahdolla, kotikalja, tilaviini.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25743585:
Mä en ajattele asiaa ihan niin, että olisi ruokaa, jota vain suomalaiset syövät. Pikemminkin niin, mitä meillä suomalaisilla on tapana syödä. Kalan grillaus on tosin erinomainen idea, koska mun esikoinen syö kalaa, vaikkei muuta lihaa syökään. Eli menee sekin kärpänen samalla iskulla :) Mutta juhannus on vain juhannus ja ajattelin muina päivinä grillata korkeintaan kerran, jos sitäkään.

Suomessa on hyvät makkarat, jos vertaa vaikka Pohjoismaihin ja Britteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25743298:
Hyviä ideoita :flower: Juhannukseksi - jos ei ole sääennusteessa ihan tajuttoman huono ilma - lähdetään systerin mökille Keski-Suomeen ja siellä kotakeittiössä järven rannalla tulee varmaan grillailtua koko juhannus. Ja täytyykin kysyä, onko sillä mökillä onkivapoja, jos vaikka koitettaisiin itse saada järvikaloja ja tehdä vaikka ahvensoppa. Mun tuurilla saan pari kitukasvuista särkeä tai ruutanaa, mutta jospa Ahti olisi anteliaampi ulkomaalaiselle, jolle jo pelkästään järvi on ennennäkemätön asia :)

Grillikodassa on varmaankin iso muurikka, sillä saa hyvin tehtyä suomalaisen paellan.
Tietty myös ohukaisia, pitsoja, sultsinoita jne

Onkien avuksi yksi katiska voisi olla kova sana.

Suomalaisista merikaloista saa hyvää sushia, tarpeet varmaan löytyy hallista.
(Ei tietty mitään perinteistä suomi-ruokaa)

mulle tuli mieleen silakkapihvit. kotijuustoa ja mansikkahilloa lakkojen sijaan. uunipuuroa. karjalanpiirakoita. ruisleipia erilaisilla taytteilla. siikaa. salaattia. viinimarjamehua tai laurin lemmenjuomaa. ahvenanmaan pannukakkua. raparperimehua. irman piirakka tai mustikkapiirakka. tekis mieli lisata jamie oliverin raparperijalkkari mutta ei mene suomalaisten perinneruokien kategoriaan...

Yhteistyössä