Oikein
Miehesi teki oikein, nämä palstamamma ääliöt eivät tajua oikeaa väärästä, koska ovat naisia.
Samassa lauseessa taidettiin puhua myös toisten kuuntelemisen ja ymmärtämisen tärkeydestä elämässä. Mutta eihän sitä kaikkea voi huomata yön tunteina^^ Entinen lahjakas, vielä lapsi.
Ei tuhoudu, mutta pahimmillaan lahjakkuus jää kannustamatta, mikä olisi sääli. Matemaattisesti lahjakas lapsi ei välttämättä ole sillä tavalla lahjakas tai älykäs, että helposti omaksuisi omalle ajattelutavalleen vieraita käsitteitä ja järjestyksiä.Tuhoutuisiko oppilaan matemaattinen lahjakkuus jotenkin peruuttamattomasti, jos hän muodostaisi lausekkeen siten kuin kirjassa on neuvottu ja tunnilla opetettu? Luulisi, että matemaattisesti lahjakas lapsi kykenisi omaksumaan myös nuo kertojan ja kerrottavan apukäsitteet, sen verran monta kertaa niitä minunkin alakouluiässäni 80-luvulla jankattiin.
[QUOTE="muhvi";25733104]Huoh..en jaksa toistaa itseäni. Lue koko ketju; olen siellä asian selittänyt jo moneen moneen kertaan. Ei tämän pitäisi olla oikeasti kauhean vaikea asia ymmärtää.Tuhoutuisiko oppilaan matemaattinen lahjakkuus jotenkin peruuttamattomasti, jos hän muodostaisi lausekkeen siten kuin kirjassa on neuvottu ja tunnilla opetettu? Luulisi, että matemaattisesti lahjakas lapsi kykenisi omaksumaan myös nuo kertojan ja kerrottavan apukäsitteet, sen verran monta kertaa niitä minunkin alakouluiässäni 80-luvulla jankattiin.
Itse entisenä lahjakkaana lapsena tiedän, että lahjakkaimmankin meistä on opittava kuuntelemaan ohjeita ja ymmärtämään mitä kulloinkin pyydetään.
Kiitoksia pitkästä ja mielenkiintoisesta viestistäsi. Se avasi minulle uusia näkökulmia aiheeseen. Olen itsekin soittanut ja opiskellut musiikin teoriaa, ja jaksan aina paasata musiikin ja matematiikan samankaltaisuudesta - molemmissa on outoa, lumoavaa symmetriaa.Ei tuhoudu, mutta pahimmillaan lahjakkuus jää kannustamatta, mikä olisi sääli. Matemaattisesti lahjakas lapsi ei välttämättä ole sillä tavalla lahjakas tai älykäs, että helposti omaksuisi omalle ajattelutavalleen vieraita käsitteitä ja järjestyksiä...
En osaa varsinaisesti vastata kysymykseen, vaikka voisin kysäistä kokemuksia yhdeltä asperger-ystävältäni. Mutta juuri tämänkaltaiset vääryydet minua rasittavat, ethän sinä tehnyt tehtävää yhtään väärin. Kuinka umpimielinen aikuisen täytyy olla että ei ymmärrä yhtään erilaisia näkökulmia?Anteeksi OT, mutta kun linjoilla näyttää olevan autismin kirjoon perehtyneitä, olisi kiva kuulla kommenttejanne. Taannoisen Asperger-henkilön pitkä ja mielenkiintoinen teksti sai nimittäin minutkin muistelemaan kouluaikojani.
Ensimmäisenä koulupäivänä meillä oli tehtävä, jossa piti piirtää karttaan tie koululta lähikauppaan. Tehtävän tarkoituksena oli kai lähinnä selvittää, onnistuuko ohjeiden noudattaminen ja onko käden koordinaatio niin hyvä, että pystyy piirtämään viivan kulkemaan kahden viivan väliin.
Sen sijaan että olisin piirtänyt viivan keskelle tietä, missä oli reilusti tilaa, nyhersinkin viivan tien pientareelle, millin verran vasemman laidan ulkopuolelle - koska minut oli opetettu kävelemään vasemmassa laidassa, asfaltoidun alueen ulkopuolella. Ja risteyskohdassa mietin tarkasti, miten tie kannattaisi ylittää, jotta näkyvyys olisi kaikkein paras, ja joutuisin viettämään kaikkein vähiten aikaa varsinaisella ajotiellä.
Tuntuihan se pahalta, kun tajusin kaikkien muiden tehneen tehtävän oikein, ja itselläni komeili paperissa iso punainen väärinmerkki. Vastaavia esimerkkejä kouluajoiltani on paljonkin.
Kuulunko minäkin ehkä jonnekin autismin kirjon lievempään päähän? Lisätään vielä, että arjen asioissa en ole yhtään pedantti, vaan pikemminkin hajamielinen sottapytty.
Totta. Mutta mielestäni olisi ehkä järkevämpää mitata sitä sanallisten ohjeiden ymmärtämistä vähän eri tavalla, eri yhteyksissä? Ei niin, että se vaikuttaa lapsesta epäloogiselta ja sysää lapsen pois matematiikan maailmasta pohtimaan sanallisen ilmaisun nyansseja. Kun joku lapsi voi tosiaan olla matemaattisesti lahjakas ja kielellisesti jäljessä. Ja sitä kielellistä kehitystä pitäisi minusta tukea ERIKSEEN, ei matematiikan kustannuksella.Useimmilla lahjakkailla lapsilla kuitenkin lienee kyky ymmärtää kohtuullisen hyvin sanallisia ohjeita - toinen juttu on, onko halua kuunnella ohjeita, jos tietää olevansa tiedollisesti huomattavasti ikätovereitaan edellä, ja kotonakin korostetaan enemmän lahjakkuuden ja oikean vastauksen kuin työnteon ja oppimaan opettelun merkitystä.
Ymmärrän pointtisi ja olen pisteytysasiasta ihan samaa mieltä.Kukaan ei ole kieltänyt opettamasta myös noita kirjojen asioita, on vain kritisoitu sitä, että pisteitä rokotetaan täysin oikeasta laskusta. Useampaan otteeseen on sanottu, että kokeeseen olisi voinut merkitä "laskusi on oikein, mutta meillä on tällainen käytäntö, että..."
Minusta on jotenkin hullunkurista, että erilaiset hahmotus- ja ajatustavat oikeasti halutaan lytätä koska "opetussuunnitelmassa/kirjassa on tällainen ohje ja tämä tehdään sitten sataprosenttisesti tällä tavalla, ja jos joku osaa tämän saman jutun vähän eri tyylillä niin se on väärin - nolla pistettä".
Tuollainen pilkunviilaus on harmittavan yleistä naisopettajilla, johtuu varmasti aika paljon kritisoimastani opettajien koulutuksen valintaprosessista, joka painottaa liikaa suorittamista ja pingottamista. Opettajiksi pitäisi päästä juuri niiden ihmisten, jotka osaavat opettaa erilaisia ihmisiä, ei niitä joilla on kaunein rivi kymppejä.
Se voi hyvinkin olla. Onko sinulla siis vielä samankaltaista, vai kasvoitko siitä ulos?Kuulunko minäkin ehkä jonnekin autismin kirjon lievempään päähän? Lisätään vielä, että arjen asioissa en ole yhtään pedantti, vaan pikemminkin hajamielinen sottapytty.
Eipä tuohon voi muuta todeta kuin että samaa mieltä olenTotta. Mutta mielestäni olisi ehkä järkevämpää mitata sitä sanallisten ohjeiden ymmärtämistä vähän eri tavalla, eri yhteyksissä? Ei niin, että se vaikuttaa lapsesta epäloogiselta ja sysää lapsen pois matematiikan maailmasta pohtimaan sanallisen ilmaisun nyansseja. Kun joku lapsi voi tosiaan olla matemaattisesti lahjakas ja kielellisesti jäljessä. Ja sitä kielellistä kehitystä pitäisi minusta tukea ERIKSEEN, ei matematiikan kustannuksella.
Tämä "kertolaskun sanajärjestys" on vain yksi pieni asia, mutta siksi juuri se ihmetyttääkin niin paljon. Minusta olisi hyvä jos lapsia jo pienestä pitäen kannustettaisiin siihen omaan hahmotustapaan silloin kun se vain on mahdollista. Tällaisessa tapauksessa, jossa kumpikin järjestys on matemaattisesti oikein, en näe syytä ruveta "korjailemaan" lapsen ajattelutapaa. Kun pahimmillaan (jos kuvitellaan että lapsella on vähän omalaatuinen hahmottelutapa, kuten minulla musiikissa) siinä väännetään ajattelua sellaiseen muottiin että se hidastaa lapsen oppimista ja saa tuntemaan epävarmuutta. Opettaja kun ei voi nähdä päältä, kuka on vain laiska seuraamaan sanallisia ohjeita pilkulleen ja kenellä on ihan oikeasti erilainen hahmottelutapa.
Törmään edelleen jatkuvasti arjessa siihen, että hahmotan asiat eri tavoin kuin muut. Toki koulunkäynti on opettanut mekanismeja, joilla selviän tilanteista paremmin kuin ensimmäisenä koulupäivänäni. Siksi tietyssä mielessä puolustan tuota koulun tasapäistävää vaikutusta.Se voi hyvinkin olla. Onko sinulla siis vielä samankaltaista, vai kasvoitko siitä ulos?
Olen täysin eri mieltä. Matematiikka on kieli, yliopistomatematiikka on pääasiassa todistamista, ei niinkään numeroiden kanssa pelata. Pienimmänkin merkein oikein päin laittaminen on tärkeää. Matemattiikka on ajattelua. Siis korkein matematiikka.Totta. Mutta mielestäni olisi ehkä järkevämpää mitata sitä sanallisten ohjeiden ymmärtämistä vähän eri tavalla, eri yhteyksissä? Ei niin, että se vaikuttaa lapsesta epäloogiselta ja sysää lapsen pois matematiikan maailmasta pohtimaan sanallisen ilmaisun nyansseja. Kun joku lapsi voi tosiaan olla matemaattisesti lahjakas ja kielellisesti jäljessä. Ja sitä kielellistä kehitystä pitäisi minusta tukea ERIKSEEN, ei matematiikan kustannuksella.
Tämä "kertolaskun sanajärjestys" on vain yksi pieni asia, mutta siksi juuri se ihmetyttääkin niin paljon. Minusta olisi hyvä jos lapsia jo pienestä pitäen kannustettaisiin siihen omaan hahmotustapaan silloin kun se vain on mahdollista. Tällaisessa tapauksessa, jossa kumpikin järjestys on matemaattisesti oikein, en näe syytä ruveta "korjailemaan" lapsen ajattelutapaa. Kun pahimmillaan (jos kuvitellaan että lapsella on vähän omalaatuinen hahmottelutapa, kuten minulla musiikissa) siinä väännetään ajattelua sellaiseen muottiin että se hidastaa lapsen oppimista ja saa tuntemaan epävarmuutta. Opettaja kun ei voi nähdä päältä, kuka on vain laiska seuraamaan sanallisia ohjeita pilkulleen ja kenellä on ihan oikeasti erilainen hahmottelutapa.
Ihan samaa mieltä. Antakaa hyvät ihmiset niille opettajille työrauha - se on teidänkin lastenne etu.Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;25733841:Minusta ongelma on se, että suomalaisilla on auktoriteettiongelma. Vanhemat hyppivät opettajien silmille jos huomaavat opettajan tekemän virheen. Opettajillaon paljon oppilaita, kaikki tekevät virheitä, opettajat ovat ihmisiä. Tässä kohtaa (aloitukseen viittaan) opettaja ei tehnyt edes virhettä.
Ongelma suomen kouluissa on se, että lapset eivät kunnioita ketään. Se taas saa alkunsa näistä vanhemmista. Ja johtaa myös siihen että opettajat uupuvat ja menettävät kunnioituksen opetettaviaain kohtaan. Heistä puhutaan negatiivisesti jne.
Jos olisin opettaja ja hyväksyisin alkup. tehtävästä pelkästään 3x4=12 oikeaksi vastaukseksi, niin minulta jäisi epäselväksi kyseisen oppilaan kohdalla seuraavat seikat: ymmärtääkö oppilas, että kertolasku on oikeasti lyhennysmerkintä yhteenlaskulle? Ymmärtääkö oppilas, mitä ovat kertoja ja kerrottava? Osaako oppilas mallintaa ongelman kuvallisessa/sanallisessa muodossa tai muodostaa kuvallisesta/sanallisesta ongelmasta lausekkeen?Kukaan ei ole kieltänyt opettamasta myös noita kirjojen asioita, on vain kritisoitu sitä, että pisteitä rokotetaan täysin oikeasta laskusta. Useampaan otteeseen on sanottu, että kokeeseen olisi voinut merkitä "laskusi on oikein, mutta meillä on tällainen käytäntö, että..."
Minusta on jotenkin hullunkurista, että erilaiset hahmotus- ja ajatustavat oikeasti halutaan lytätä koska "opetussuunnitelmassa/kirjassa on tällainen ohje ja tämä tehdään sitten sataprosenttisesti tällä tavalla, ja jos joku osaa tämän saman jutun vähän eri tyylillä niin se on väärin - nolla pistettä".
Tuollainen pilkunviilaus on harmittavan yleistä naisopettajilla, johtuu varmasti aika paljon kritisoimastani opettajien koulutuksen valintaprosessista, joka painottaa liikaa suorittamista ja pingottamista. Opettajiksi pitäisi päästä juuri niiden ihmisten, jotka osaavat opettaa erilaisia ihmisiä, ei niitä joilla on kaunein rivi kymppejä.
Niin siis mistä olet eri mieltä? Kukaan ei ole tässä puolustellut väärinymmärrettyjä laskutehtäviä, vaan kritisoinut epäloogisia muka-sääntöjä kuten "kertoja ja kerrottava eivät saa vaihtaa paikkaa", jotka eivät perustu yhtään mihinkään ja voivat pahimmillaan sotkea pienen oppilaan ymmärrystä.Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;25733841:Olen täysin eri mieltä. Matematiikka on kieli, yliopistomatematiikka on pääasiassa todistamista, ei niinkään numeroiden kanssa pelata. Pienimmänkin merkein oikein päin laittaminen on tärkeää. Matemattiikka on ajattelua. Siis korkein matematiikka.
Tuo ei ole totta. Suomen kouluissa lapset kunnioittavat opettajia ja opettajat lapsia. Myös vanhemmat kunnioittavat suurelta osin opettajia. Kyse on vain siitä että kunnioitus on luontevaa ja lämmintä, ei pakonomaista auktoriteettiin tuijottamista kuten Koreassa. Yhdysvalloissa taas ei ole kunnioitusta, vain kuria.Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;25733841:Ongelma suomen kouluissa on se, että lapset eivät kunnioita ketään. Se taas saa alkunsa näistä vanhemmista. Ja johtaa myös siihen että opettajat uupuvat ja menettävät kunnioituksen opetettaviaain kohtaan. Heistä puhutaan negatiivisesti jne.
Hyvä että tämä ketju aukesi, joten vastaan vielä tähänAlkuperäinen kirjoittaja säpäle;25733896:Ja kaikki nämä seikat pystyt päättelemään, jos oppilas kirjoittaa 4x3? Mistäs siinä tapauksessakaan voi tietää, onko oppilas vain ottanut numerot sieltä tehtävästä ja lätkäissyt jonkin merkin väliin?