Mitä ihmettä mä teen tuon 10v tytön kanssa :( *en vaan jaksa*

• Viestiketjun aloittaja en jaksa
  • Ensimmäinen viesti
no name
Tuohon on vielä ihan iisi tapaus! vaihdetaan niin voit kokeilla mitä on oikeasti hankalan lapsen kanssa eläminen.

Jatkuvaa uhmaa joka asiasta,hammaspesusta lähtien. Mitään ei saa itsenäisesti tehtyä.kiusaa siskoaan,lyö tätä ja kmuitakin kun suuttuu, heittää tavaroita suuttuessaan,jopa tahalleen kohte ihmisiä,puree raapii,sylkee, kiroilee, lällättelee,uhkailee.

pelleilee ruokapöydässä(tehnyt tätä sellasen 7vuotta) kaikki siirtymät vaikeita, tappelee jopa 3vuotiaiden kanssa kun ei millään tunnu tajuavan että on aika eriasia olla 3v kuin koululainen.

Mut hei meillä tää on jo helpottanut, enään lapsi ei hetiä purskutusvesiä,hammastahnaa,hamamsharjaa 10kertaa pitkin yhden hammaspesuaikana(enään on ongelmana vain keskittymiren puute).

No tätä se on kun on erilainen lapsi. Kyl tää tästä alkaa helpottaa ehkä siihen 18ikävuoteen mennessä :D

"vieras"
Pysy aikuisena ja ymmärrä että lapsella on juuri suuret muutokset alkamassa. Tuo oli kuin oman tytön käytös saman ikäisenä, kesti puolisen vuotta. Kirjoitin tänne jotakuinkin samanlaisen aloituksen aikoinaan.
:D Tuo kuuluu asiaan ja menee ohi.

mimmi.
kai sillä joku murkkuikäkin jo alkanut täyttää tänä vuonna 11v.

Mutta kahden päivän ajan mä oon ollut ihan neuvoton enkä vaan jaksa tuota tyttöä.
En tiä sit oonko liian kohtuutonkin mutta toivon että talon sääntöjä noudattaa kaikki

Eilen tyttö oli varastanut multa 1e (no ei paljon ) mutta viime marraskuussa varasti meiltä monen kympin edestä siis ainakin mitä ostettuja tavaroita laskeskeli niin 40-50e edestä. sillon jo puhuttiin että meiltä ei varasteta yhtään! Ja nyt kun oli 1e hävinnyt niin mä nostin kamalat kilarit tyttö inttää ja inttää selvää tapausta ja väittää ettei oo mitään tehnyt vaikka selvä tapaus. Annoin kotiarestia eilisen päivän.

Tänään tuli muistutuslappu kun oli jäänyt läksyt tekemättä ja näistäkin meillä on sääntö että jos muistutuslappu tulee ollaan se päivä kotona. Tyttö sai jälleen kunnon draaman aikeen intti vaan että opettajan vika ja muutkin sai ja ja.. Mä purskahdin itkuun kun en oikeesti jaksanu sitä inttämistä. käskin huoneeseen mutta tää vaan heittelee tavaroita ym

kun tämä riita oli laantunut ei mennyt kauaa kun selvisi että tyttö oli varastanut mun avaamattomasta suklaalevystäni yhden rivin.. ja sitten taas..

Vinkkejä nyt miten mä pärjään jatkossa tuon tytön kanssa? oonko mä kamala monsteri äiti?
Mä en vaan enään jaksa :( Kun joka viikko jostain jotain säätöö.
tyttö lupaa että ei ikinä enään varasta meiltä ja nyt taas käynyt rahapussilla (Tämäkin johtuu ehkä siitä että tytön bestis käy vanhempien rahapussilla ja ne ei puutu siihen ja ehkä mun tyttö ajattelee samoin mutta minäpä puutun)
VOI HELVETTI! Se oli vaan 1 saatanan EURO! Sehän on voinut sultakin hukkua ties minne!

JA MITEN HELVETISSÄ TYTTÖ VOI ___VARASTAA___ KOTONAAN SUKLAATA?!!!!????

Juuri tuollaisella tyrannosoinnilla karkoitat tytön kauas luotasi! Huomenna, kysy lapselta tarviiko johonkin rahaa ja sano että täst edes pyytää sitä jos tarvii! Tommonen ääliöäiti oli omanikin ja en ole vieläkään väleissä juuri. Tää sai niin vereni kiehumaan!

haloo
[QUOTE="vieras";25730544]Miksi hankit lapsia kun olet noin avuton? vähävaraisuus ja nössöys ei ole hyvä yhdistelmä. Haloo, euro ja yksi rivi suklaata???[/QUOTE]

haloo itsellesi. varastaminen on yhtä lailla varastamista. kaupastakin soittavat poliisin jos varastaa tikkarin.

ei ongelmaa
jos "varastaa" rivin suklaata, onko se paha? mikset vaikka jakanut suklaalevyäsi tytön kanssa? Ehkä hänen teki mieli suklaata, kun tiesi sinunkin siitä salaa syövän? miksi sinä syöt suklaata ja pidät suklaajemmoja muuten, kuin karkkipäivänä? samat säännöt kaikille? ja camoon, sen EUROn voit unohtaa, ja antaa olla! anna tytölle rahaa, jos tarvitsee-

[QUOTE="Kifa";25732123]Aloittajahan jo useamman kerran totesi että tyttö nimenomaan ei pyydä rahaa vaikka voisi vaan ottaa omin luvin.[/QUOTE]
Juu. Ja että on suurempiakin summia varastanut. Läksyt tekemättä. Huitoo ja sätkii äitiään kun tämä komentaa huoneeseen.

Jos se on täysin hyväksyttävää ja normaalia joissain perheissä, niin...no mä toivon ettei meidän lapset ala hengaamaan niissä perheissä missä tuollaista ihan ok juttuna pidetään.

• Tykkää
Reactions: Wolt
nii just
[QUOTE="Kifa";25732073]Kannattaa ottaa yhteyttä paikkakuntanne perheneuvolaan, lähetteen sinne saa vaikka koululääkäriltä.[/QUOTE]

Et ole tosissas? :D Tehkää nyt kärpäsestä härkänen tosiaan!
Ihan vain tiedoksi että tuo on normaalia ongelmointia tuossa iässä!

"Kifa"
Vaikka kuinkakin olisi normaalia niin jos äidistä tuntuu ettei jaksa eikä tiedä mitä tehdä niin kyllä hänellä on oikeutta saada tuohon tilanteeseen tukea ja sitä varten kasvatus- ja perheneuvolat on keksitty.

"vieras"
Juu. Ja että on suurempiakin summia varastanut. Läksyt tekemättä. Huitoo ja sätkii äitiään kun tämä komentaa huoneeseen.

Jos se on täysin hyväksyttävää ja normaalia joissain perheissä, niin...no mä toivon ettei meidän lapset ala hengaamaan niissä perheissä missä tuollaista ihan ok juttuna pidetään.
Kyllä on normaalia että lapset tekee niitäkin juttuja joiden tietää olevan väärin.
On se sullakin vielä edessä. Neuvo sen jälkeen. Joissakin tapauksissa puhekaan ei auta ja asia hoituu lopulta ihan itsekseen.

"Vieras"
jos "varastaa" rivin suklaata, onko se paha? mikset vaikka jakanut suklaalevyäsi tytön kanssa? Ehkä hänen teki mieli suklaata, kun tiesi sinunkin siitä salaa syövän? miksi sinä syöt suklaata ja pidät suklaajemmoja muuten, kuin karkkipäivänä? samat säännöt kaikille? ja camoon, sen EUROn voit unohtaa, ja antaa olla! anna tytölle rahaa, jos tarvitsee-
En mäkään tuota suklaan varastamistamkovin suurena rikoksena pidä, mutta rahan kyllä. Ei ole kyse summista/asioista jota varastaa,vaan siitä että varastaminen on väärin! Mitä olisi pitänyt tehdä? Taputtaa päähän?

Voi voi jos tekee mieli, sitten voi kauniisti kysyä lupaa. Ja hei, miksi aikuiset ei saisi syödä karkkia silloin kun haluaa? Kyllä aikusilla saa olla ihan eri säännöt kun lapsilla, toki ei ole reilua mennä nenän eteen syömään mutta kyllä aikuinen ja lapsi ovat ihan eri asiat.

Vanhempien ei kuulukaan ola lasten kavereita ja tasavertaisia heidän kanssaan!

"vieras"
Aika lepsuja kavattajia täällä.. Minä en anna kaivaa kaappeja ja pölliä suklaita tai rahaa. Meillä suklaat voi olla leipomiseen tarkoitettuja ja lapset tietää sen. Aikuisilla voi olla karkkijemma ja lapset kasvaa aikuisiksi ja saa sitten halutessaan ostaa karkkia milloin vain. Lapsi on lapsi, aikuinen on aikuinen. Aikuisen tehtävä on olla aikuinen, asettaa raja ja pitää se.

Minä kyllä hermostun, jos huoman, että keksipakkaan on kajottu tai jäätelöä on otettu. Kun on sovittu, että ne ei ole välipaloja. Niitä voi pyytää, mutta luvatta ei oteta.

• Tykkää
Reactions: Wolt
"vieras"
[QUOTE="Kifa";25732168]Vaikka kuinkakin olisi normaalia niin jos äidistä tuntuu ettei jaksa eikä tiedä mitä tehdä niin kyllä hänellä on oikeutta saada tuohon tilanteeseen tukea ja sitä varten kasvatus- ja perheneuvolat on keksitty.[/QUOTE]

Juu äiti sinne voi mennä hakemaan neuvoa tyttärensä normaalin varhaismurkkuiän kestämiseen. Kyllä. :D
Luuletteko te että teinien kanssa pitäisi tai on aina niin auvoista? Ja jos ei ole, niin perheneuvolaan. :D Hyvä meininki.

[QUOTE="vieras";25732173]Kyllä on normaalia että lapset tekee niitäkin juttuja joiden tietää olevan väärin.
On se sullakin vielä edessä. Neuvo sen jälkeen. Joissakin tapauksissa puhekaan ei auta ja asia hoituu lopulta ihan itsekseen.[/QUOTE]
Mä kuulin vuosia sitten senkin, että eskari- ja ekaluokkauhma kaikkine äidin lyömisineen yms on mullakin vielä edessä, mutta ei ole näkynyt ainakaan esikoisen kohdalla.

Epänormaalia on mun mielestä se, että jotkut vanhemmat pitää ihan normaalina ja hyväksyttävänä sitä, että 10 v lapsi varastelee, jättää läksyt tekemättä, huitoo äitiään jne. Tottakai lapsi ja nuori kokeilee rajojaan aika ajoin, mutta vanhemmat asettaa ne rajat eikä katso vääriä tekoja läpi sormien ja naureskele niille.

[QUOTE="vieras";25732227]no toi suklaa rivin syöminen ja siitä suuttuminen on jo liikaa, mitäs et piilota mamma herkkujas paremmin :D[/QUOTE]

No siitä mäkään en suuttuisi...:D

Paitsi jos viimeisen rivin söisi :kieh:

"Vieras"
[QUOTE="vieras";25732198]Juu äiti sinne voi mennä hakemaan neuvoa tyttärensä normaalin varhaismurkkuiän kestämiseen. Kyllä. :D
Luuletteko te että teinien kanssa pitäisi tai on aina niin auvoista? Ja jos ei ole, niin perheneuvolaan. :D Hyvä meininki.[/QUOTE]

Mistä lähtien on ollut normaalia varastaa? Ei nyt ehkä tuo euro tai suklaa, mutta jos o aiemmin jäänyt kiinni isommista summista.

Yhtään en enää ihmettele mikä näitä nykyteinejä vaivaa, jos kaikki on sallittua, millekään asialle ei viitsitä tehdä mitään " koska tuo nyt kuuluu ikään" verukkeella.

On se nyt kumma, että vamhemmta eivät enää uskalla komentaa lapsiaan, jotteivat vaan olisi heidän silmissään tylsiä ja tyhmiä, eli vanhempia!

[QUOTE="vieras";25730544]Miksi hankit lapsia kun olet noin avuton? vähävaraisuus ja nössöys ei ole hyvä yhdistelmä. Haloo, euro ja yksi rivi suklaata???[/QUOTE]

Ehkä kyse ei olekaan materian arvosta vaan jostain paljon arvokkaammasta, nimittäin PERIAATTEISTA?? Taidat olla moraalisesti aika rajaton tyyppi.

Keittiönoita
Alkaa varmaan olla murkkuikä tulossa. Nyt olisi hyvä ajankohta yhdessä miettiä, millaisia sääntöjä teillä jatkossa on. Varastaminen on aina väärin, olipa kyse kympeistä, eurosta tai suklaasta. Kuitenkin tyttösi ei ole enää ihan pikkunaperokaan ja mielellään olisi "isompi" kuin mitä onkaan. Mun mielestä nyt olisi hyvä ajankohta höllentää talutusnuoraa esimerkiksi vaihtamalla karkkipäivä viikkorahaan. Myöskin on hyvä lapsen kanssa sopia, mitä kaapeista saa syödä ja mitä ei. Meillä on tuon ikäisten kanssa ollut sääntö, että kaikkea saa ottaa, ellei erikseen ole toisin sanottu. Jos esim olen ostanut keksipaketin ja leivoksia, koska meille on tulossa vieraita, niin silloin olen erikseen sanonut, että ne on tarkoitettu vieraille. Jos en ole sanonut, niin silloin saa ottaa. Toki niin, että muillekin perheenjäsenille riittää.

Varaudu siihen, että pikkuhiljaa yhä useammasta asiasta joudutte pohtimaan säännöt uusiksi. Lapselle tulee antaa lisää oikeuksia, mutta samalla ne oikeudet tuovat mukanaan vastuuta: luvatta ei oteta, ei syödä pikkuveljenkin osuutta jne. Oikeuden voi menettää, jos ei huolehdi siihen liittyvästä vastuustakin.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
[QUOTE="mamaa";25732005]Minä muistan ikuisesti, kun isä väitti minun varastaneen häneltä 10 markkaa, enkä ollut ikinä varastanut keneltäkään mitään. Eikä millään uskonut, kun vakuutin että en ole. Muistan sen yhä kuin eilisen päivän miten epäreilulta ja kohtuuttomalta se tuntui, ja miten loukkaantunut ja surullinen olin, vaikka siitä on 22 vuotta.

Että älä nyt ole ihan vitivarma että varasti sen eurosi. Sellainen pieni kolikko on saattanut vaikka tippua. Totta kai on voinutkin varastaa, mutta on voinut myös olla varastamatta vaikka kuinka olet "varma".[/QUOTE]

Mulla on samanlainen kokemus ja edelleen se vituttaa kun sitä ajattelen. Toivottavasti ap on nyt AIVAN varma, että tyttö on euron varastanut.

Yhteistyössä