Mikähän vaivaa 6-vuotiasta poikaa?

Mun 6v. pojalla on ollut jo tosi kauan kakka löysällä, välillä ripulillakin. Nyt on alkanut olemaan myös verta kakassa. Tämän lisäksi poika on myös hyvin väsynyt, kalpea ja ruokahaluttomuuskin vaivaa. Mahaansa valittelee usein (ei kipua, mutta tuntuu kuulemma jotenkin oudolta). Tuota kakan löysyyttä/ripulia tutkittiin joskus n. vuosi sitten, mutta mitään syytä ei siihen löydetty. Mutta nyt siis uutena vaivana tuon löysyyden lisäksi tuo verisyys ja nuo muut oireet. Onko kenenkään lapsella ollut mitään vastaavaa? Ja jos on ollut niin mistä on johtunut? Alkaa jo huoli painaa, kun on poika niin väsynytkin jo.
 
Viimeksi muokattu:
"Lissu"
Terveyskirjaston sivuilta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00548

Lapsella voi esiintyä verta ulosteessa useasta syystä. Kuumeiseen ripulitautiin voi joskus liittyä veriulosteita, jolloin kyse on tavallisimmin bakteeriperäisestä suolistotulehduksesta. Veriripuli edellyttää aina lääkärissäkäyntiä. Tutkimuksissa pyritään aiheuttajabakteeri selvittämään ja tarvittaessa määräämään antibioottihoito. Erityisen ongelmallinen on niin kutsuttu EHEC-bakteeri, joka voi jälkitautina aiheuttaa munuaissairautta (hemolyyttisureeminen oireyhtymä).

Pitkittynyt ripuli, kuumeilu, vatsakivut, väsymys ja veriulosteet voivat olla seurausta myös kroonisesta (pitkäaikaisesta) tulehduksellisesta suolistosairaudesta (colitis ulserosa, Chronin tauti) (ks. «Haavainen paksusuolentulehdus ja Crohnin tauti»1). Tavallisimmin kyse on yli 10-vuotiaasta lapsesta, mutta joskus harvoin myös tätä nuoremmasta. Tulehduksellista suolistosairautta epäiltäessä tulee aina hakeutua hoitoon, sekä colitis ulserosa että Chronin tauti ovat nykyisin hyvin hoidettavissa.
 
noooo
Niin ja lisään vielä, että verikokeita on otettu n. 3 viikkoa sitten, joista ei mitään selvinnyt.
Tämä ei tosiaan näykään verikokeessa, mutta anemian syynä on aina yksi tavallisimmista ja pahenee rautatableteista, jotka ärsyttää suolistoa.

Liian karkea kuitu ruoassa ärsyttää lisää. Teetko itse ruoat?

Haepa apteekista Lasten Salutemia, ettei arka suu estä kokonaan syömästä:

...potilaita, joilla mikä tahansa SLS:ää sisältämätön hammastahna (entsyymeillä tai ilman) on lievittänyt huomattavasti suun aftaongelmaa. Havainto ei ole yllättävä koska SLS:n ihoärsytystä on raportoitu jo 1957 (Blohm) ja suuärsytystäkin jo 1972 (Stec). Myös SLS:n haittavaikutuksen mekanismi on kohtalaisen hyvin tunnettu. Se liittyy tämän pesuaineen moniin tapoihin heikentää ihon ja (suun) limakalvojen luontaista puolustusta ja lisätä niiden läpäisevyyttä. Suomalaisessa väitöskirjassa (Rantanen 2003) havaittiin suun limakalvon sähköisissä impedanssimittauksissa SLS:n ärsyttävä vaikutus myös terveisiin suun limakalvoihin." - Tenovuo kirjoitti jossain kauan sitten.

Natriumlauryylisulfaatti on samaa, kuin tuo sodiumlaurylsulfat ja sitä on myös lääkkeissä, porevalmisteissa usein. Käyttääkö hän jotakin apteekkivalmistetta?
 
vaahtoava aines pois
Näissä valmisteissa on sitä, löytyy kohdasta 6 tuoteselosteessa:

http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
 
voit autaaa, kun tiedät
Ruokapäiväkirjaan kannattaa kirjoittaa ihan kaikki, mitä on syönyt. Esimerkiksi tomaatit kannattaa olla luomua:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=SKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194606478269&p=1192553427666&pagename=SKAWrapper
 
vanhemmille perusjuttua
Alkuperäinen kirjoittaja voit autaaa:
Ruokapäiväkirjaan kannattaa kirjoittaa ihan kaikki, mitä on syönyt. Esimerkiksi tomaatit kannattaa olla luomua:
Satakunnan Kansa
Karkea merisuola käyttöön, ilman mitään paakkuuntumisenestoaineita (sis syanidia!). Katso, ettei ainakaan aromisuolaa eikä Pansuolaa ole ruoassa ollenkaan, tuolta sairaiden palstalta kerran löytynyt:

"...Kummallista kyllä esim. kesällä huomasin, että esim. makkaroissa, joku toinen merkki saattoi tehdä vatsan todella kipeäksi, kun taas toisesta ei mitään vaivoja. Kuulostaa varmasti omituiselta, mutta jostain syystä jotkut suolat eivät sovi minulle esim. Pan suola. Tavallinen suola sopii kyllä. En tiedä, mutta outoa se on minunkin mielestä ;D. Onko toisessa suolassa sitten jotain sellaista mikä ei vain sovi minulle? En tiedä.

Jos joku ruoka ei sovi minulle niin yleensä sen huomaa sitten vatsakipuina, kramppeina jne. Yritän syödä kaikkea ja monipuolisesti. Yritin joskus noita dieetti ruoka juttujakin ja silti tuo suolisto näytti tulehtuvan, joten en tiedä minkä ruoka-aineen pois jättäminen sitten voisi auttaa :-/. "

Onhan siinä Pansuolassa lysiinihydrokloridi, joka on arominvahvennetta, kuten hiivauutteet ym, sama vaikutus kuin E621:llä: lisää mahahappojen eritystä:-(
 
miten jakselee nyt?
Alkuperäinen kirjoittaja voit autaaa:
Ruokapäiväkirjaan kannattaa kirjoittaa ihan kaikki, mitä on syönyt. Esimerkiksi tomaatit kannattaa olla luomua:
Satakunnan Kansa
MUTTA kermat ja sokerit ei saaolla luomua, koska niissä on usein karrageenia ja luomusokerissa on glysiiniä ja glutamiinihappoa. Niistä mulle tulee migreeni, joten ei kovin huoletonta ainetta ole sekään.

Mutta syitä TÄYTYY osata etsiä oikeasta paikasta, kuten tämäkin:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/lapsettomuus.htm
 
Kiitos kaikille vastanneille! Ensinnäkin teen ruoat itse. Kaikenlaisia lisäaineita olen yrittänyt välttää jo pidemmän aikaa (esim. kaikenlaiset liha/broilersuikaleet jne. ostan marinoimattomana ja maustan ne itse). Suola mitä meillä käytetään on kristallisuolaa, enkä käytä muutenkaan mitään sellaisia mausteita mistä löytää esim. sitä natriumglutamaattia. Valmisruokia meillä ei syödä oikeastaan juuri ollenkaan (tosin pinaattilettuja olen toisinaan ostanut, kun poika niistä niin tykkää). Oliiviöljyä käytän ruuanlaitossa ja leivän päälle käytetään Oivariinia.
 
Luin tuon jutun tuolta Crohn ja colitis ry:n sivulta. Ja kyllähän tuolta omalta pojalta löytyy hyvinkin näitä kaikki lueteltuja oireita. Eli aftoja on ollut suussa välillä tosi useinkin (ei tosin tällä hetkellä). Vauvasta asti on ollut jonkinlaista ekseemaa jaloissa (onneksi kuitenkin aika lievänä) ja ontelosyyliä on ollut nyt noin puolen vuoden ajan. Hammastahnan olen aikonut muutenkin vaihtaa, sekä lapsilleni että itselleni juuri sellaiseen jossa tuota SLS:ää ei ole. Mutta enpä ole tullut ajatelleeksi että sitähän on muissakin tuotteissa. Nyt täytyy kyllä katsoa kaikki kotoa löytyvät pesuaineet läpi ja ostaa sellaisia mistä tuota "myrkkyä" ei löydy. Olkoon sitten vaan kalliimpia, mutta lasten terveys on kyllä etusijalla. Mutta voiko tuo SLS siis tehdä näitä suolisto-oireita tai siis sitä löysää kakkaa, ja myös näitä muita oireita. Tosin anemiaahan voi pojalla kyllä olla, kun on niin kauan kärsinyt tuosta löysästä ulosteesta ja nyt siis myös sitä verta on tullut. Vaikkakin verikokeen mukaan hb ihan ok, mutta satun tietämään että se ei ensimmäisenä näykään siinä hemoglobiinin laskuna.
Edelleenkin muuten kiinnostaisi ne muiden kokemukset.
Niin, ja täällä meilläpäin saa ainakin melkein itse ehdotella noita verikokeita toisinaan, kun ei tunnu osaavan läheskään aina kaikkia oikeita ottaa. Mitä enemmän itse tietää asioista sitä parempi. Tosin sitten kun menet jotain ehdottamaan itse, että josko otettaisiin jotain kokeita tai että voisiko olla jostain tietystä kyse, niin eipä ne lääkärit siitäkään tykkää. Mutta lujana saa olla, että kunnolla tutkitaan.
 
paulamummu
Oliiviöljyä käytän ruuanlaitossa ja leivän päälle käytetään Oivariinia.
Oliiviöljy täytyy olla luomua, tietysti... MUTTA Oivariinista muuan tuttava tuli kamalan sairaaksi kerran ja sen jälkeen en ole sitä itsekään käyttänyt. Syy täytyy olla siinä Valion käyttämässä D-vitamiinivalmisteessa, mitä se tosiaan sisältää ja siinäkun onmaissiöljyä, se riittää syyksi herkimmille, ettei voi sietää. Vaihda se suolattomaan voihin tai luomuvoihin, kun sitäkin nyt kaupoissa on:)

Valio Oivariini
 
Oliiviöljy täytyy olla luomua, tietysti... MUTTA Oivariinista muuan tuttava tuli kamalan sairaaksi kerran ja sen jälkeen en ole sitä itsekään käyttänyt. Syy täytyy olla siinä Valion käyttämässä D-vitamiinivalmisteessa, mitä se tosiaan sisältää ja siinäkun onmaissiöljyä, se riittää syyksi herkimmille, ettei voi sietää. Vaihda se suolattomaan voihin tai luomuvoihin, kun sitäkin nyt kaupoissa on:)

Valio Oivariini
No täytyy varmaan sitten vaihtaa tuo Oivariinikin sitten tuohon oikeaan voihin. Kiitos tiedosta!
 
No kannattaisiko kuitenkin siellä lääkärissäkin käydä...
Lääkärissä on siis käyty ja verikokeita otettiin, mutta niistä ei löytynyt mitään mikä olisi näitä oireita selittänyt. Lääkäri sitten sanoi, että kysyy neuvoa asiaan erikoistuneelta lääkäriltä keskus-sairaalassa, jossa käytiin joskus vuosi sitten. Mutta ei ole sen koommin koko lääkäristä kuulunut mitään (liekö unohtanut koko asian) Olen yrittänyt saada tätä lääkäriä puhelimen päähän, mutta eipä tunnu onnistuvan. Ja voin kertoa, että täällä meilläpäin ei ainakaan nää terveydenhuoltoon liittyvät asiat toimi niinkuin pitäisi. Jos et itse osaa vaatia riittäviä tutkimuksia ja hoitoa, niin voi pian jäädä saamatta.
 

Yhteistyössä