Mun 15v poikani aikoo alkaa lähihoitajaksi.

• Viestiketjun aloittaja kauhistus
  • Ensimmäinen viesti
nolo tapaus
Ensinnäkin, lähihoitajakoulutukseen ainakin Tampereella voi hakea ammattiluiko-koulutusta, kesto 4 vuotta.

Toiseksi, aina voi opiskella myös iltalukiossa samalla, jos haluaa.

Kolmanneksi, ammttikorkeaan voi aina hakea tai opiskella rinnakkaisammatin. Rinnakkaisammattiin valmistuu kahdessa vuodessa ensimmäisen opiskelun jälkeen ja sitten voi halutessaan opiskella jompaa kumpaa ammattikorkeassa tai tehdä töitä.

Neljänneksi, mieslähihoitajalle maksetaan paremmin kuin naiselle.

Ei se nyt noinkaan mene. Riippuu ihan töistä. Kyllähän mielisairaaloihin otetaan mieslähihoitajia mielummin ainakin suljetuille, kun tarvitaan fyysistä voimaa. Mutta muuten ei pidä paikkaansa

Eikös hän voi myöhemmällä iällä lukea toisen, kolmannekin ammatin jos tahtoo?
Hienoa, että nuori mies tietää jo hieman mikä ala innostaa ja töitä saa varmasti, kun hoitaa asiansa muuten opiskellessa hyvin.
Mä olisin tosi tyytyväinen omieni kohdalla valinnasta :) Kunhan vaan intoa oppia, lukea uutta eikä jäädä potkimaan kiviä, tuijottamaan nettiä öisin ja nukkua päivisin...

"vieras"
[QUOTE="vieras";25709927]Kyllä kuule niillä on ihan samat palkat kuin meillä naisillakin. ;)

Mun mies on lähihoitaja ja monta tuttua miestä myös. Ihan on sama palkka kuin minulla.[/QUOTE]Jatkan :

Niin ja töissä ovat mielenterveysongelmaisten parissa, suljetulla.
Riippuu tuo palkka vielä siitäkin, että oletko yksityisellä vai kunnallisella puolella töissä.
Yksityisillä on huonompi palkka kuin kaupungilla.

Mun mielestä olisi hieno juttu, jos poikani haluaisi peruskoulun jälkeen lukea lähihoitajaksi :)

Töitä riittää, ja myöhemmin voi opiskella vaikka mitä muuta & tehdä siinä sivussa työtä - ei tarvitsisi ottaa opintolainaa eikä kituuttaa.

Esimerkiksi päiväkodin setä olisi tosi kähee ammatti pojalle.

Mieslähihoitajille on töitä vaikka muille jakaa joten sen puolesta hyvän ammatin valitsee ja etenemismahdollisuudet on hyvät!

Mä en ite niin arvosta lukioo, mut saapahan ammatin ja lähärin papereilla voi hakea ihan samoihin kouluihin kun lukionkin nykyisin :)

Olisin vain halunnut että valitsisi paremman palkatun työn. Mutta haluaa lasten ja nuortenpuolen lähihoitajaksi. Pitää lapsista ja varmasti oma lapsuutensa mikä ei ollut kovin kiva vaikuttaa ammatin valintaan.
Ja se hyvin palkattu työ ei aina tee elämästä ihanaa! Kunnioita pojan halua mennä tohon työhön, se on sen elämä! Mieluummin ite teen kivaa työtä vaikka palkka olis huono kun paskaa työtä ja palkka hyvä. Olisin paljon onnellisempi jos tekisin pitkän työtaipaleeni aikana mukavaa työtä!

Ja se hyvin palkattu työ ei aina tee elämästä ihanaa! Kunnioita pojan halua mennä tohon työhön, se on sen elämä! Mieluummin ite teen kivaa työtä vaikka palkka olis huono kun paskaa työtä ja palkka hyvä. Olisin paljon onnellisempi jos tekisin pitkän työtaipaleeni aikana mukavaa työtä!
Niinpä.

Ja enemmän työssäkäyvä lähihoitaja tienaa kuin työtön akateeminen, jos sitä rahaa ajattelee...

• Tykkää
Reactions: Xtina ja Champion
[QUOTE="vieras";25709927]Kyllä kuule niillä on ihan samat palkat kuin meillä naisillakin. ;)

Mun mies on lähihoitaja ja monta tuttua miestä myös. Ihan on sama palkka kuin minulla.[/QUOTE]

Tuttavani mies oli ensin sairaalassa, sitten lastentarhassa, parempaa palkkaa sai kuulemma kuin naishoitajat, sillä miehiä pyritään kosiskelemaan alalle.

"iida"
[QUOTE="yyhoo";25709291]Mutta tilanne voi olla toinen sitten opiskelujen jälkeen... ;) Ja mikä pakko se on koko elämäänsä "äidin helmoissa" asua, joten aina voi lähteä vaikka se työn perässä muulle paikkakunnalle, jossa työtä on. Ja meinaatko, että teidän seudulta ei koskaan jää esim. eläkkeelle tai muuten pois porukkaa töistänsä. Joten jos ala kiinnostaa ja sitä haluaa tehdä, niin ei niitä haaveita kannata kuitenkaan kaataa sen perusteella, että just nyt ei siinä naapurikortteerissa ole sopivaa työpaikkaa. Tilanteet muuttuu...[/QUOTE]

Tarkoitin sitä,että muuta suuntautumisvaihtoehtoa ei täällä ole kuin vanhuspuoli.

Hyvä, että sai opiskelupaikan! Moni 15-vuotias ei kuitenkaan vielä oikeasti tiedä, mitä haluaa tehdä isona. Nykyajan ihminen joutuu joka tapauksessa kouluttautumaan useampaan ammattiin, ennenkuin eläkkeelle pääsee (paitsi ehkä hoitoalalla).
Peesi! Tai siis, eihän tuo vielä ole paikkaa saanut, kun yhteishakukin on vasta edessäpäin!
Oma tyttö vasta vajaa kuukausi sitten löysi paikan, johon haluaa hakea. Lukio ei óle ollut suunnitelmissa muutenkaan. Olen onnellinen, että löysi "oman paikkansa", nyt vaan toivon, että tyttö sinne pääsee!

Ap:n pojalle myös toivotan onnea, jos oikeasti sinne haluaa, niin toivottavasti myös pääsee!

Yhteistyössä