Asumisjärjestelyt uusiksi?

• Viestiketjun aloittaja Problemas
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
70 euroa on tosiaankin nimellinen summa. Vuokra 250 euroa on todella kohtuullinen yksiöstä. Jos e ei kelpaa, niin heittäisin ulos. Oma ammattikoulua käyvä poikani saa vuokra-asuntoonsa Kelalta asumislisää n. 200 euroa kuussa, joten luulisi tytön saavan ainakin saman. Maksakoon tytön vanhemmat puuttuvan osan, jos tytöllä ei ole siihen varaa.

"joku"
Nimellinen summa on 70 euroa kuussa, johon sisältyy KAIKKI! (sähkö, vesi, ruoka, oikeus käyttää suihkua javessaa keittiötä yms, oma kalustettu makuuhuone.) Vaatteet sun muut ylimääräiset hankinnat maksaa itse.

Yksiön vuokra olisi 250 euroa + vesi ja sähkö mittarin mukaan.
Järkyttävää. Te siis oikeasti elätätte häntä, kun kerran ruuankin saa. Pysykää tiukkoina, että hän muuttaa sinne yksiöön tai pois. Ei kai isovanhemmat nyt kuitenkaan niin urpoja ole, että tuon takia katkaisisivat välit lapsenlapsiinsa vaikka hetken voisikin olla sinun ja miehesi kansas kireät välit.

tsemppiä
Hän ei halua ottaa mitään lainoja, eikä sen suuremmin kiinnosta opiskelujen päälle vielä töitäkin tehdä.
Siis tilannehan on nyt se, että tätä nuorta naista ei kiinnosta lainan ottaminen, mutta sen sijaan hänelle on ok että teillä on korkoa kasvava asuntolaina, jonka hedelmistä hän lähes kuluitta nauttii? Jos teidän ei tarvitsisi elättää tätä miehen siskoa, niin teillä olisi varaa käyttää omaan perheeseen hieman enemmän tai sitten esimerkiksi lyhentää sitä omaa asuntolainaanne vähän nopeammassa tahdissa, jolloin se ehtii kasvaa hieman vähemmän korkoa. Mutta miehen siskoa ei huvita ottaa opintolainaa, joka on yksi osa opintotukea?

Olkaa tosiaankin tiukkoina, teitähän vedätetään mennen tullen.

Saako kysyä, onko tässä taustalla jotakin, mikä selittää näin kertakaikkisen omituisen kuvion? Joku sukulaisuussuhteisiin vaikuttava uskonto, mielenterveysongelmia tms.?

"huu"
Mikä ihmeen velvollisuus teillä muka on aikuista ihmistä elättää? Vuokra kuulostaa vähintäänkin kohtuulliselta, jos ei likka pärjää, menköön töihin tai pyytäköön apua vanhemmiltaan. Mitä mieltä miehesi on kaikesta?

-----
[QUOTE="mamma";25686232]Kyllä ihmetyttää, jos ei aikuinen ihminen voi edes omia kulujaan kattaa! Teillähän ei ole minkäännäköistä velvollisuutta elättää tuollaista aikamiesnaista. Muuttakoon vuokralle yksiöön tai hiihtäköön hiiteen. On totta että opiskelijan saama opinto- ja asumistuki on pienehkö, mutta se riittää ihan hyvin kohtuulliseen vuokraan ja kuukauden ruokiin jos osaa ostaa muutakin kuin sitä kalleinta ja "parasta". Ja saahan sitä valtiontakaamaa opintolainaakin, jos muka niin tiukille menee. Ainahan voi vaikka hankkia ilta-/viikonlopputöitä.[/QUOTE]

Opintotuki asumislisineen on jotain alle 500 euroa, itselläni 490 euroa. Sillä ei elä kuin ehkä pikkupaikkakunnalla tai jos asuu soluasunnossa, jonka vuokra on max. 300 euroa. Pääkaupunkiseudulla matkustaminen maksaa jo 25-45 euroa kuussa, lisäksi netti+puhelinlasku yht. n. 30 euroa, satunnaisesti pitää ostaa koulutarvikkeita kuten muistiinpanovälineitä ja ehkä joku kirjakin, jota tarvitsee kurssilla ja joka on jatkuvasti varattuna kirjastossa. Lounas maksaa noin kaksi euroa koululla, siitä tulee jo kuussa yli 80 euroa. Muutakin olisi toki hyvä syödä päivän mittaan :)

Käytännössä opiskelijan tulee siis joko saada rahoitusta vanhemmiltaan (aika noloa täysi-ikäiseltä jos se on jatkuvaa), käydä töissä (hirveä kyttääminen, ettei tulorajat ylity ja aikaa pois opinnoista) tai ottaa lainaa (valmistuessa on sitten kiva vajaan kymppitonnin laina niskassa, jos useamman vuoden sitä nostaa). Mutta en valita, jokin tuki on parempi kuin ei tukea ollenkaan :)

Asiaan, en kyllä ymmärrä, miten se nainen on jaksanut asua samassa asunnossa veljensä perheen kanssa näin kauan. Ehkä vähän hassua ap:lta tässä vaiheessa alkaa enää potkia opiskelijaa pellolle, mutta ihan hyvin voitte mielestäni pyytää siskoa etsimään uuden asunnon, jos ei se yksiökään kelpaa. Jostain opiskelija-asuntosäätiöstä varmasti löytyisi parissa kuukaudessa jokin melko edullinen kämppä. Paljon siinä teidän yksiössä muuten olisi vuokra?

Problemas
Taustalla ei ole mitään uskontoa, mielenterveysongelmia tms. Tämä sisko muutti meille "väliaikaisesti", tarkoituksenaan etsiä oma yksiö. Suurin syy taitaa kuitenkin olla se, että hän on perheen "vauva."
Mies on kanssani samaa mieltä, että haluaa siskon muuttavan joko yksiöön tai etsivän majoituksen muualta. Myös hänen mielestään meidän suhteemme ja oman perheen elämä kärsii tästä tilanteesta.

----
Ymmärrän että on hankala asia, mutta musta olisi reilua sitä siskoakin kohtaan ottaa muutto suoraan puheeksi. Oletteko siis ihan istuneet alas yhdessä ja keskustelleet siskon kanssa asumisjärjestelyistä? Voi vaikuttaa aluksi negatiivisesti suhteisiin, mutta loppujen lopuksi varmasti parempi, kuin se ''bad blood'' jota jatkuvasta kyräilystä syntyy.

"tii-"
Laskekaa jotain numeroja siitä kuinka 70 euroa ei kata mitään siskon kuluja ja käyttäkää sitä sanojenne tukena. Muistuttakaa, että tilanteen piti olla väliaikainen. Onko siskolla edes kunnolla käsitystä paljon hän kuluttaa rahaa, kun ei ruokaa osta?

Neuvo
Tehkää niin, että esitätte asian miehen vanhemmille siten, että teillä ei kertakaikkiaan ole varaa elättää enää tätä opiskelijaa. Yleensä vanhemmat ihmiset ymmärtää ainakin rahan päälle.

Aivan käsittämätöntä, että yläkerrassa on käyttämätön huoneisto ja sisko loisii teidän nurkissa..

Keittiönoita
Tehkää niin, että esitätte asian miehen vanhemmille siten, että teillä ei kertakaikkiaan ole varaa elättää enää tätä opiskelijaa. Yleensä vanhemmat ihmiset ymmärtää ainakin rahan päälle.

Aivan käsittämätöntä, että yläkerrassa on käyttämätön huoneisto ja sisko loisii teidän nurkissa..
Näin juuri. Jos miehen vanhemmat haluavat tukea tytärtään nyt opiskeluaikana, hehän voivat maksaa sen yksiön vuokran. Vuosi on tietysti lyhyt aika, mutta koska muutto ei ole tuon kauemmas, niin senhän tekee yhdessä päivässä. Luulisi, että 25 ihan mielellään asuisi yksiössä eikä veljensä nurkissa.

"vieras"
Mun vanhemmalla ja nuoremmalla siskolla oli sama ongelma. Sisko otti nuoremman asumaan luokseen, mutta koska joutui kustantamaan nuoremmalle kaiken (joka ei siis tehnyt mitään, maksoi kuussa 30-40e), pisti nuoremman hakemaan oman yksiön. Nyt on taas rauha maassa ja välit korjautuivat loppupeleissä melko nopeaan :)

Pistäkää siis se miehen sisko pellolle, viis siitä mitä mieltä muut ovat.

Niin, ja niitä maksamattomia vuokria voi sitten ulosotosta hakea jos tilanne siihen menee ;)

"vieras"
Mun vanhemmalla ja nuoremmalla siskolla oli sama ongelma. Sisko otti nuoremman asumaan luokseen, mutta koska joutui kustantamaan nuoremmalle kaiken (joka ei siis tehnyt mitään, maksoi kuussa 30-40e), pisti nuoremman hakemaan oman yksiön. Nyt on taas rauha maassa ja välit korjautuivat loppupeleissä melko nopeaan :)

Pistäkää siis se miehen sisko pellolle, viis siitä mitä mieltä muut ovat.

Niin, ja niitä maksamattomia vuokria voi sitten ulosotosta hakea jos tilanne siihen menee ;)

"..."
Voimia ap.
Meillä on yhteen sukulaiseen välit poikki melkeempä yhtä naurettavan homman kautta (kaikki jotka on kuulleet tarinan on joko revenneet täysin tai sitten miettineet toisen osapuolen psyykkistä tilaa).

Eikö tämä 25 vuotias ole kuullut sossusta mitään? Vanhempiensa omistamaan asuntoon ehkä ei saisi niin helpolla tukia ja rahoja, mutta oma vuokra-asunto, miellä mies saa opintotukea tuon 250e (hei muuten ja on kans 25v :) niin kyllä se asumistukea sais ja lainaa ei taida saada nostettua kun tietyn summan kuukaudessa -jos siis on louttokelpoinen. Jos vaikka puhelinlasku on jäänyt maksamatta ja mennyt ulosottoon (moni tuttu teki näitä vajaa 10v sitten 18v, kun tiesvät ettei rahat riitä ja lainaa ei koskaan sais maksettua takas) ja sossu maksaa sitten sen, mihin ei jää rahaa. Aikuinen tarttee kuitenkin sen pari sataa menoihinsa ja safkaan.

Mulla asu, tosin alaikänen, sisko luona kun oli iso asunto. Mitään rahajuttuja ei ollu, mutsi anto nimellisen "elatustuen", isän elarin sisko sai itte, mut kyllä se alaikänen tyttö teki hommia punkkasa eteen. Oli lastenhoitoapuna ja autto viikonloppusiivouksissa, vaikka menikin hurjasti omia menojaan.

Ja sit oon joskus seurustellu pojan kaa, joka oli 18v ja makso äitilleen huoneestaan vuokraa. Ja koko kämpän vuokra oli markka-aikaan joku 800mk ja siitä opiskelija makso siis puolet ja ruuasta myös. Ei sillä perheellä rahaa ollu kauheemmin tai ne mitenkään ilkeitä ollu, mut kasvatuksellisesti hyvin toimittu ja mulla on sellanen viba, että n.19v alkanut työsuhde on kestänyt jo yli 10v -siinä sivussa on valmistuttu työtä vastaavaan ammattiinkin, ilman velkoja.

Lyhennettynä: sen miehen siskon etu elämään olisi se, että olisi jo aiemmin päässyt vastaamaan kaikin puolin omasta elämästään.

....
Mä en vaan vieläkään tajua,että mua kaksi vuotta nuorempi ihminen voi edes haluta elää tolla tavalla toisten siivellä..
Elä. Mie aattelen, et miten mahollista kun ite oon 15 vuotiaasta asti hoitanu omat asiani ja vasta 26 vuotiaana ottanu oman asuntolainan, jota ennen on ollut vaan pieni autolaina...Välillä on silleen, et eihän tuo eläminen oo periaatteessa ollu niin vähällä mahollista, mut hengissä ollaan ja isi on tällähetkellä velkaa mulle :) (paitsi en ikinä kyllä pyytäs takasi, enkä ees muista summia..) Tosin oon missannu kaikki hyvät kännit tässä viimesen 15 vuoden aikana :(

Jos se sisko on kerta miehen suvun "vauva" niin ei ihmekään että siskon vanhemmat(ja muut sukulaiset) mielelellään pitäisivät sen siskon veljensä nurkissa elätettävänä. Mielenkiintoinen jatkumo että kun vanhempien elatusvelvollisuus loppuu niin veli saa jatkaa elättämistä. Kenenkä ristiksi sisko menee sitten opiskeluiden jälkeen?

Järkyttävää että tuollaisia ihmisiä on, en ymmärrä kuinka kukaan kehtaa käyttää toisia noin hyväksi. Ei jumalauta mulla antaisi ylpeys periksi heittäytyä toisten elätettäväksi ja vielä pilkka hintaan.

[QUOTE="vieras";25686598]Voi kuvitella kuinka mielenkiintoista tulee olemaan vuokran periminen siskolta.[/QUOTE]

No ei tule olemaan vaikeaa, jos vuokrasopimus tehdään, ja lisätään siihen vaikka ehdoksi, että mahdollinen asumistuki kelalta maksetaan suoraan vuokranantajan tilille. Jos vuokrarästejä kertyy, niin ei kun ulosoton kautta perimään.

"Vieras"
Mä olen vähän huomannut semmoista ilmaa, että ne tyypit, jotka ovat selviytyäkseen opinnoistaan ja niiden rahoittamisesta, selviävät kyllä. Jos kuitenkin tarjotaan mahdollisuuutta päästä aika reiskasti paljon helpommalla ja elää silti mukavasti, se tilaisuus kyllä käytetään.

Eli jonkin verran on nuorta ihmistä hyvä tukeakin, mutta omille jaloilleen pitää kyllä myös opettaa nousemaan.

Moni pärjää ihan sen viisivuotisen opiskelujen kestonkin täysin omillaan, joten miksi tämä nuori nainen ei pärjäisi yhtä vuotta?

"..."
Itse voisin kyllä elättää omaa pikkusiskoani tuolla tavalla, mutta tilaa ja omaa rauhaa arvostavana laittaisin hänet kyllä siihen yksilöön. En kuitenkaan perisi vuokraa kuin ihan nimellisen summan, mutta ruuat vedet yms. saisi maksaaa itse.

Yhteistyössä