Onko muilla tosiaan oikeus arvostella äitiyttäni?

  • Viestiketjun aloittaja huohh
  • Ensimmäinen viesti
huohh
Äitini, siskoni, kaverini yms ovat arvostelleet miten huono äiti olen, kun lapsi meni jo 8kk vanhana tutulle hoitoon. He eivät jostain syystä ymmärrä, etten vain voi olla kolmea vuotta kotona. Heidän päähänsä ei tunnu mahtuvan, että rakastan lastani silti, vaikka ura onkin minulle tärkeä.

Onko ihmisillä ihan oikeasti oikeus arvostella päin naamaa?
 
äitiys
Siihen joutuu äitiydessä tottumaan, että jokaisella on johonkin mielipide. Ja niitä lauotaan sekä seläntakana, että ihan ääneen. Itsensä joutuu kovettamaan, että terveen papereissa pysyy, eikä hypi muiden mielen mukaisesti. Tsemppiä!
 
Lex
Periaatteessa jokaisella milipiteenvapaus on, mutta jokaisella on myös oikeus valita seuransa paremmin.

Toisen ihmisen tarkoituksellinen loukkaaminen ja arvostelu on huonoa ja epäkunnioittavaa käytöstä, enkä sellaisia ihmisiä osaisi itsekään enää arvostaa takaisinpäin.
 
En nyt sanoisi,että kellään on oikeus arvostella toisen äitiyttä tai mitään muutakaan,mutta niin sitä vain ihmiset tekee.Etenkin näissä hoitoonlaittamisasioissa. Enhän mäkään ymmärrä miksi 8kk ikäinen pitää laittaa hoitoon vaikka ura olisi miten tärkeä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
äitiys
Mun mielestä on ihan peruskäytöstapoja olla arvostelematta toisten ihmisten päätöksiä, varsinkin kun se ei (toivottavasti) mitään muuta. Ja ap sullahan on ihan mainioin tilanne, jos tuttu vielä on hoitamassa lasta, oon hiukan kade ;)
T: toinen äiti, jolla on myös hyvä ja korkea koulutus - enkä aio hassta sitä työtä, jota olen tehnyt tämän eteen.
 
"Minda"
Kyllä varmasti on, mutta jos sitä toitottaa, siihen voi saada arvostelua. Kaikki, mitä ihminen tekee, altistuu arvostelulle. Jos et pidä siitä,niin voivoi.
Niin nimenomaan altistuu arvostelulle, mutta ei joka asiassa ole ulkopuolisilla oikeutta arvostella toisten tekemisiä.

Ap:n tuskin tarvitsee läheisilleen toitottaa lapsen viemistä hoitoon kun he huomaavat asian aivan itse. Täällä hän taas on anonyymi ja pohti nyt lähinnä tuota onko muka toisilla oikeutta arvostella.

Lapsen vieminen hoitoon on jokaisen perheen oma asia eikä siihen pitäisi olla kenelläkään muulla yhtään mitään sanomista. Pitäkööt huolta omista lapsistaan.
 
"poks"
Valitettavasti äitiys ei ole siinä mielessä pyhä kupla, että sitä saisi kommentoida vain positiiviseen sävyyn. Mikään asia ei ole sellainen. Mitä siitäkin tulisi, jos koskaan ei saisi huomauttaa mistään?

Sen sijaan kulloisessakin arvostelutapauksessa voidaan miettiä, oliko siinä niin paljon kummallista, että asiasta kommentoiminen oli ok vaiko vain turhaa. Jos äiti/isä on vaikkapa rättiväsynyt, on fiksumpaa antaa lapsi muutamaksi tunniksi tai vaikka yöksi hoitoon ja itse nukkua. Silloin se on lapsen ja koko perheen etu. Jos taas lasta pistetään usein hoitoon/hän viettää hoidossa yhtäjaksoisesti pidempiä aikoja vain siksi, että äidistä/isästä oli kotona tylsää, on aihettakin vähän huomauttaa.

Lapsen hoitoonlaitto on arvokysymys, josta suurimmalla osalla on mielipide, eikä sen ilmaiseminen tee kenestäkään munapäätä, kunhan sävy pysyy asiallisena. Itse veikkaan, että ap:n lähipiiri on ajatellut, että ap vaikuttaa siltä,e ttä hän ei millään tahdo antaa lapsen vaikuttaa elämäänsä = ei ole vielä kypsä äidiksi. Entä isä, olisi vähemman vaikea sulattaa sitä, että isä hoitaisi lasta kotona, kuin kiikuttaa vieraaseen ympäristöön vain siksi, ettei kestä olla lapsensa kanssa kotona.
 
a.p.
Olen kyllä kypsä äidiksi, sori nyt vaan. Isä ei voi jäädä myöskään kotiin. Ja kyllä, lapsi vaikuttaa silti elämäämme vaikka sattuukin olemaan 6h tutulla hoidossa.
 
"vieras"
Lain mukaan kyllä on oikeus, se onko se hyväkäytöksistä on eri asia.

Ihmiset arvostelee toisissa kaikkea, vanhemmuutta, hiusmallia, varallisuutta, ammattia jnejne. Miten äitiys siitä eroaisi?
 
"Vieras"
Onko se äitiyden arvostelemista jos on eri mieltä jostain toisen tekemästä ratkaisusta? Kyllä mäkin olen lasten suhteen tehnyt valintoja jotka ei ole kaikkien mun läheisteni mielestä hyviä ja silloin musta on ollut parempi että sanovat suoraan ja voin itse selittää tilannetta kuin että päin naamaa hymyilevät ja ymmärtävät ja seläntakana sitten haukkuvat. Mut silti noi ihmiset pitävät mua hyvänä äitinä vaikka teenkin jotain juttuja erilailla kuin he.
 
"vieras"
Onko kyse nyt sinun äitiytesi arvostelusta vai olisivatko he vain ihan vilpittömästi huolissaan lapsestasi? Ero on hiuksen hieno. Minusta läheisten pitää saada kyseenalaistaa tekemiäni valintoja. Eri asia, jos "arvostelijat" olisivat puolituttuja tai ventovieraita. Hyvä, että sanovat mielipiteensä suoraan, eivätkä puhu selän takana. Sinä teet toki päätöksesi itse, mutta kyllä on hyvä olla valmis ne läheisille perustelemaan.
 
"vieras"
Onhan meillä sanan- ja mielipiteenvapaus tässä maassa.

Sinä voit sen sijaan miettiä miten reagoit muiden puheisiin ja arvosteluun. Koska puhetta ja arvostelua äitiys ja vanhemmuus aiheuttavat hautaan asti niin voisit hetken tosissasi miettiä miten annat arvostelun vaikuttaa itseesi ja miten kovasti ottaudut muiden sanomisiin. Yleensä ei kannata ottautua.
 
La Paset
Meillä vietiin poika hoitoon vielä aikaisemmin, mutta siitä on jo vuosia. Minä en kuullut miltään taholta tuollaisia
puheita. Jokaisella on oikeus toimia niin kuin tahtoo. Ei lapsi siitä pilaannu, jos on hoidossa. Ennen, kun ei ollut
pitkiä lapsilomia, lapset vietiin heti äitiysloman jälkeen hoitoon.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitiys;25686050:
Siihen joutuu äitiydessä tottumaan, että jokaisella on johonkin mielipide. Ja niitä lauotaan sekä seläntakana, että ihan ääneen. Itsensä joutuu kovettamaan, että terveen papereissa pysyy, eikä hypi muiden mielen mukaisesti. Tsemppiä!
Taidan olla onnellisessa asemassa, kun en ainakaan tiedä, että kukaan olisi arvostellut minun äitiyttäni. Tai sitten olen tavallista heikkokuuloisempi?
 
"sss"
[QUOTE="vieras";25686291]Lain mukaan kyllä on oikeus, se onko se hyväkäytöksistä on eri asia.

Ihmiset arvostelee toisissa kaikkea, vanhemmuutta, hiusmallia, varallisuutta, ammattia jnejne. Miten äitiys siitä eroaisi?[/QUOTE]

Niin, eipä se eroakaan...jos mulle tulisi joku kaveri saarnaamaan noista asioista niin olisi sitten entinen kaveri :D En kaipaa moukkia lähipiiriini.
 
"hei"
Ihmiset ei välitä siitä onko niillä oikeus vai ei. Ei niitä kiinnosta tuleeko arvostelun kohteelle paha mieli vai ei. Ne nauttii siitä, että saa mollata ja pitää huonona sitä joka tekee eri ratkaisut kuin valtaväestö.

Sorrun joskus myös itse arvostelemaan muita, vaikka periaatteessa sitä inhoankin. Eihän se, että ihmettelen vaan vaikka miehelle toisten ratkaisuja, ole yhtään sen vähemmän tuomittavaa kuin se ääneen julkisesti arvosteleminen. Ihan vasta ihmettelin miehelle saman tyylistä asiaa mistä sinä arvostelua saat. Miespä ei ollutkaan kanssani samaa mieltä vaan valotti mulle asian toista puolta hieman - sitä mitä kaikki eivät ehkä ymmärrä tai tiedä - ja kummasti se munki mielipide siinä sitten muuttui. Eli ne ei ap vaan ymmärrä. En minäkään sinua ymmärrä, jos tuntisin sut paremmin niin voisinpa ymmärtääkin. Semmosta se elämä on.
 
äitiys
[QUOTE="hei";25686525]Ihmiset ei välitä siitä onko niillä oikeus vai ei. Ei niitä kiinnosta tuleeko arvostelun kohteelle paha mieli vai ei. Ne nauttii siitä, että saa mollata ja pitää huonona sitä joka tekee eri ratkaisut kuin valtaväestö.

Sorrun joskus myös itse arvostelemaan muita, vaikka periaatteessa sitä inhoankin. Eihän se, että ihmettelen vaan vaikka miehelle toisten ratkaisuja, ole yhtään sen vähemmän tuomittavaa kuin se ääneen julkisesti arvosteleminen. Ihan vasta ihmettelin miehelle saman tyylistä asiaa mistä sinä arvostelua saat. Miespä ei ollutkaan kanssani samaa mieltä vaan valotti mulle asian toista puolta hieman - sitä mitä kaikki eivät ehkä ymmärrä tai tiedä - ja kummasti se munki mielipide siinä sitten muuttui. Eli ne ei ap vaan ymmärrä. En minäkään sinua ymmärrä, jos tuntisin sut paremmin niin voisinpa ymmärtääkin. Semmosta se elämä on.[/QUOTE]

Olipa hienosti sanottu! :)
 
mammamamma
Saatan itse arvostella muista joissain asioissa, mutten ole koskaan, en koskaan arvostellut kenenkään äitiyttä jne. Minulle on monet sanoneet, haukkuneet ja arvostelleet laukoen omia "periaatteita" kun tein lapseni nuorena. Ihan sama, mut onkos sitä nyt pakko kaikkea sanoa. Olen monestikkin sanonut, että jos joku löytää oikein helvetin täydellisen ihmisen tai Jumalan jostain, ilmoittakaa minulle, heitä kuuntelen.
 

Yhteistyössä