Mä toivon, että et koskaan ilmaise lapsillesi, miten olet kokenut joutuneesi uhrautumaan heidän vuokseen. Äidilläni oli aikoinaan vähän samaa vikaa. Lapsuudessani sitä ei huomannut, mutta kun tulimme siskoni kanssa teini-ikään ja nuoriksi aikuisiksi, äitini muuttui marttyyriksi ja muisti aina huomauttaa, miten hän oli kaikkensa meidän eteemme tehnyt ja meidän vuoksemme uhrautunut. Koska siskoni on esikoinen, hänelle otti tämä yhdessä vaiheessa koville. Hänen syytäänhän se oli, että äiti joutui uhrautumaan ja "luopumaan loistavasta tulevaisuudestaan". Siskoni jopa välillä mietti, oliko hän alunperinkään toivottu lapsi vai sattuiko vaan pilaamaan äidin elämän syntymällä. Mä pääsin helpommalla, koska olin sisaruksista nuorempi ja äitini elämä "oli jo pilalla"
Äidilleni ei tullut kuuloonkaan, että yhteen olisi pojan kanssa muutettu ilman papin aamenta. Niinpä siskoni jaksoi sinnitellä kotona 21-vuotiaaksi asti ja meni sitten naimisiin. Sen jälkeen minä jäin perheen ainokaiseksi ja äitini muuttui varsin kontrolloivaksi. Voin sanoa ihan suoraan, että elämä 18-vuotissynttäreideni jälkeen ollut kotona ihan ruusuilla tanssimista, koska äitini ei halunnut päästää musta irti eikä hyväksyä sitä, että en ollutkaan enää hänen määrättävissään vaan mulla oli omakin elämä. Enpä mä ehtinyt asia vuottakaan täysi-ikäiseksi tuloni jälkeen kotona, kun yhden riidan päätteeksi sitten pakkasin kamani ja äidin suureksi kauhuksi ovet paukkuen lähdin. Enkä palannut takaisin.
Ei me koskaan siskoni kanssa pyydetty, että äiti meidän vuoksemme uhrautuisi. Hän teki aikuisena ihmisenä valintansa itse ja mun mielestä oli aika kohtuutonta syyttää meitä niistä valinnoista. Mä en ole omien lasteni kohdalla halunnut ripustautua heihin niin, että he eivät joko uskalla lähteä tai sitten lähtevät mahdollisimman nuorena, koska eivät kestä enää takertuvaa äitiään. Olen halunnut, että lapseni muuttavat omilleen sitten, kun se heidän elämänsä suunnitelmiin sopii. Ei ole ollut tarpeen pitää kiirettä, mutta ei myöskään tarvitse sääliä minua ja olla sen vuoksi lähtemättä, että äiti jäisi yksin. Jos ei tuo kuopus kolmen vuoden päästä osoita aikeita lähteä, täytyy varmaan alkaa hellästi tuuppimaan...vaikka järjestämällä pari kertaa viikossa martta-iltoja ja kutsua porukka ikäneitoja meille juomaan kahvia ruusukupeista, virkkaamaan pitsiliinoja ja kuuntelemaan nupit kaakossa Eino Gröniä