mitä leikitte lastenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykyään leikin tosi harvoin, juurikin siitä syystä että leikkivät paljon keskenään nuo 2,3-ja 4-vuotiaat. Luen kirjoja, lauletaan,esikoisen kanssa kai tulikin enempi istuttua lattialla joidenkin palikoiden kanssa..

Rakentelen pojan kanssa (3v.) legojuttuja, leikitään junaradalla. Askarrellaan, muovaillaan. Ostin vastikään ekan lasten laulukirjan ja tykkää kovasti laulaa yhdessä. Nykyään poitsu oppinut jo paremmin itekseenkin leikkimään ja puuhailemaan, ettei mun tarvi olla siin kokoajan mukana. Ennen stressasinkin sitä paljon et pitää nyt kovasti leikittää poikaa. Nyt osaan ottaa vähän rennommin. Joka päivä ei tarvi innostua leikkimään jossei siltä tunnu. Siivous ja pyykin ripustaminen kuivumaan on sellasia kotitöitä missä poika tykkää olla mukana.

Meillä 2-vuotias joka odottaa pikkusisarusta lähiaikoina. Kauheasti en pysty enää kokoni takia lattialla seurana olemaan, mutta välillä yritän. Mäkin olen aikaisemmin stressannut siitä leikittämisestä, mutta nyt on pakko totuttaa lasta leikkimään itsekseenkin. Olen siinä sitten usein enemmänkin sivussa ja tuntuu lapselle riittävän. Paljon luetaan ja lauletaan, ne on lapsen ihan lempipuuhaa. Autan tietysti nukeille vaatteita tai legojen kanssa jos meinaa kiukku tulla. Joskus maalataan tai muovaillaan (sitten enempi kun jää hoidosta pois). Koitan myös ottaa mukaan kotihommiin jos meinaa tylsistyä, saa mm. laittaa omia vaatteitaan pyykkikoneeseen ja se on hänestä hirveän hauskaa :)

2veen kanssa rakennellaan legoilla, leikitään leluilla.. lapsi on aika mielikuvituksekas, joten pitkälti riittää kun seuraa sen juttuja ja touhuilee mukana :) tänään "kalasteli" sukkahousuja roikottamalla yläkerran portaikosta ja toi sit mulle saaliit syötäväksi.

Piirtäminen ja maalaaminen on hirveen kivaa ja kaikki mahdolliset vesileikit/läträäminen ihan mahtavuutta, mutta toki niistä jää vähän jälkiä siivottavaksi. Palloilla "pelataan" myös paljon, ollaan vuoronperään maaleina yms.

Meillä lapset 7v, 4v, 2v. Leikkivät myös paljon keskenään. Mutta välillä pelailemme erilaisia pelejä, askartelemme, rakennamme legoilla, leikimme little people leluilla, ajamme autoilla, leikimme nukeilla, barbeilla, brazeillä... näillä kahdella jälkimmäisellä 4v.poika ei pahemmin leiki =). Rakentelemme junarataa, näitä pääasiassa... niin ja ulkona persmäki, lumityöt yhdessä jne.

Nuorimman kanssa touhuillaan yleensä,kun esikoinen on eskarissa..Ja ikäeroakin on sen verran,ettei leikit mene oikein "yksiin" heillä.

Mä olen huono "leikkimään",mutta rakentelen leego juttuja ja eläimille karsinoita yms..
Värittelyt,piirtelyt,maalailut jne on meillä kaksi vuotiaalla nyt suosiossa..
Ja kirjoja katsellaan..Lukemisesta ei mitään tule,kun sivut kääntyy kesken tarinan. Mielummin tyttö näyttää asioita ja hälle pitää kertoilla mikä on mikäkin. :)

Ulkona pulkkamäkeä,lumikyhäelmiä...

Meillä on tyttö reilu 1v8kk. Rakennetaan Duploilla, leikitään ruoanlaitto- ja kahvinkeitto-leikkejä (lähinnä tyttö tekee ruokaa ja äiti syö ja juo), joskus leikitään esim. pehmoilla (viimeks oli Smurffidisco :D ).

Minä luin kirjoja ja vein lapsia ulos leikkimään/metsäkävelylle/tms. Palloa käytiin potkimassa, leijaa lennättämässä, yms.

En ole sellainen äiti joka viihtyisi lattialla nukke- tai ukkelileikeissä. Minusta on kiva että lapseni ovat osanneet leikkiä hienosti itsekin.

Mun lapsilla on sisarus, mutta ei se ole asiaan liittynyt. Ei nuo aina ole samaan aikaan kotona olleet, todellakaan.

Meillä on yksi lapsi, tyttö 3v. Me leikitään muumitalolla, smurffeilla, leikkikeittiöllä (tyttö tekee ruokaa ja mä syön :) ), rakennellaan legoilla, tehdään palapelejä, käydään "metsäretkellä" peiton alla syömässä eväitä, leikitään kuurupiiloa ja viimeisimpänä on alettu pelata lautapelejä. Mä ja mies leikitään paljon tytön kanssa, vaikka viime aikoina hän on alkanut viihtyä omissa leikeissään enemmän yksikseenkin.

Siivotaan ja laitetaan ruokaa (tyttö esim pilkkoo kurkut salaattiin yms). Piirretään, maalataan, soitetaan, lauletaan ja tanssitaan. Painitaan, kutitetaan ja luetaan kirjoja. Leikitään piilosta, legoilla ja leluilla. Rakennellaan palikoilla ja puujunaradalla. Ulkoillaan, hoidetaan eläimiä. Katsotaan telkkaa ja pelataan xboxilla. Pelataan erilaisia pelejä, viimeisimpänä innostuksena on korttipelit.

Tyttö reilu 4v.

Yhteistyössä