Mitä Lego -leikkejä leikitte useimmiten lapsesi kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja admin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mitä Lego -leikkejä leikitte useimmiten lapsesi kanssa?

• Äänestäjiä yhteensä
    28
  • Kysely suljettu .
Rakennellaan avaruusaluksia, pikaveneitä tms. välillä asumuksen tapaisia, jossa hirviöt ja muut hahmot asuvat.

Itse rakentelen mielelläni lapseni kanssa, mutta kun pitäisi aloittaa leikki niin on jo oma kroppa jumissa jostakin kohtaan. Legot ovat esillä lähes (lattialla osa, osa laatikossa) kokoajan ja hyllyssä on tärkeimmät luomukset rivissä ja niillä leikitään päivittäin.

Minkälaisia pelialustoja te teette ja minkälaisia lautapelejä pelaatte legoilla? Itselläni ei leikkaa ollenkaan ja kuitenkin yli 90% vastasi tuohon kategoriaan. Mahtaako olla virhe vai olenko itse näin ulkona nykymenosta?!?

Samaa ihmettelin tuon lautapelivastausten määrän kanssa kun UteliasUlla. Onko joku virhe?

Meillä on jonkun verran duploja, joista 2,5-vuotiaan kanssa rakennetaan esim. sirkus, maatila, kerrostalo, mummola, koirahoitola, eläintarha... Sitten lapsi leikkii alustalla ja minä yritän pitää 10kk vanhan siskon pois rikkomasta leikkiä. Pieni lähinnä imeskelee vielä palikoita ja rikkoo torneja.

2,5-vuotiaalla tytöllämme on aika paljon duploja, mm. eläintarha ja kauppa. Tyttö tykkää syöttää ja hoitaa eläintarhan eläimiä ja laittaa niitä minun rakentamiini aitauksiin. Kauppaa leikkii myös. Torneja rakenneltiin/kaadettiin paljon, kun lapsi oli pienempi, mutta kyllä hän välillä vieläkin innostuu tornia kasaamaan. Duplot ovat viime aikoina alkaneet kiinnostaa enenevissä määrin, kun mielikuvituksen kehittyminen selvästi antaa edellytykset ihan kunnon leikkeihin.

Rakentelin poikani kanssa kaikenmailman pienoismailmoja aikoinaan. Nyt poikani on murrosiässä ja legot jääneet isän kaapin täytteeksi ja kuulemma isi ei saa niitä hukata, koska poikani haluaa säästää ne tuleville lapsilleen.
No kyllähän legoja jonkinverran kerääntyi ja muutakin krääsää, jotka on täyttäneet isin vaatekaapit.

Tässä kuva legoista, joita ei saa hukata.

Kysely oli vähän suppea, joten vastaan näin: Meillä pojat 4v. ja 7v. rakentavat legoista yleensä mm. kakkuja yms. leikkiherkkuja, joita haluavat mun sitten ostavan ja syövän. Legot on usein mukana muissaakin leikiessä ilman, että niistä välttämättä rakennellaan mitään.

Meillä Duploista tehdään rakennuksia, milloin mihinkin tarkoitukseen. Joko autoille (Disney: Cars -duplot) tai eläimille tai joskus rakennetaan vaikka mummolaa tai tädin kotia. Tyttö keskittyy tornien tai tasaisen lattian rakentamiseen, poika ohjeistaa äitiä mitä ulottuvuuksia vielä pitää saada.. itsekin rakentaa aika hyvin suoraseinäistä rakennusta, mutta pääasiassa keskittyy leikkimään sitten äidin rakentamaan ympäristöön.

Ja ne Autot-hahmot, niillä nyt leikitään ihan mitä vaan ja ihan missä vaan! Tytön rakkain lelu on Salli-duplo :)

Meillä ollaan vasta siirrytty pikkulegoihin ja suosiossa ovat nyt kaikenlaiset autot. Aikuinen kasaa pienoismallin ja lapsi purkaa rakentaen samalla oman mielensä mukaan. Poika on pian 4v ja jaksaa näpertää kauankin kerrallaan.

Yhteistyössä