Masentaa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kondylooma on yleisin seksiteitse tarttuva tauti etenkin nuorilla aikuisilla. Se on silmällä nähtävissä oleva syylämäinen muutos, jonka aiheuttaa jokin ihmisen papilloomaviruksista (human papilloma virus, HPV). Osa näistä papilloomaviruksista aiheuttaa tavallisia ihosyyliä, ja noin nelisenkymmentä virustyyppiä esiintyy sukuelinten alueella.

Virukset voidaan jakaa pienen ja suuren riskin viruksiin sen mukaan, millainen taipumus niillä on aiheuttaa kohdunkaulan syöpää tai siihen liittyviä solumuutoksia. Tavallisia kondyloomia aiheuttavat pienen riskin virukset, yleisemmin tyypit 6 ja 11. Sen sijaan tyypit 16 ja 18 kuuluvat suuren riskin virusten ryhmään. Kondyloomien ilmaantuminen ei siis missään tapauksessa tarkoita syövän kehittymistä, mutta etenkin naispotilaiden on erittäin tärkeää käydä säännöllisesti lääkärin tutkimuksissa ja Papa-seurannassa.

Virustartunta saadaan suorassa limakalvokontaktissa, tarttumista edistävät erilaiset ihovauriot ja muut samanaikaiset seksitaudit. Itämisaika virustartunnasta oireiden puhkeamiseen voi vaihdella kuukausista jopa vuosiin. Taudin ilmenemismuoto riippuu virustyypistä. Klassiset kondyloomat ovat oireettomia ihon ja limakalvon värisiä kukkakaalimaisia näppylöitä.

Virukset voivat siis aiheuttaa naisille myös solumuutoksia kohdunkaulan alueella ja jopa altistaa hoitamattomana kohdunkaulan syövän synnylle. Osa virustartunnan saaneista on kuitenkin täysin oireettomia, eikä tällaista piilevää tartuntaa voida havaita. Potilaan omalla immuunipuolustuksella on merkittävä tehtävä häätää virus pois elimistöstä.

Se on totta että lääkäreiltä pitäisi löytyä empatiakykyä. Empatiakykyineen kaikkineenkin monilla heistä on kiire ja joillain hiukan epätavallinen tapa kertoa asioista. Kuten muillakin ihmisillä. Lääkärikoulutukseen kuuluu hyvin vähän ihmissuhdetaitoja, ja on luonnollista, että joillain heillä ne ovat siis puutteelliset. Lääkärin ammattitaito on kuitenkin kokonaan toinen asia. Kaupungissa on yksi lääkäri, jonka ottaisin ilman muuta minua hoitamaan, koska hän on ammattitaitoisin gynekologi, jonka olen koskaan tavannut.Vähän tyly hän on, mutta todella taitava ja huomiokykyinen työssään. Itse haluan lääkäriltä, että hän tuntee riskit ja kertoo ne minulle, tuntee sairauden ja informoi minua asianmukaisesti. Jos lääkäri sanoisi minulle, että diabetekseen ei voi kuolla ja ole sinä vaan rauhassa, ajattelisin, että lääkäri on ammatitaidoton ja aliarvioi minua ja jättää tärkeää tietoa kertomatta.

Se ei ole tavoiteltavaa että lääkärit ovat empatiakyvyttömiä ja kohtelevat potilaita kylmästi. Enemmänkin se on vanhanaikainen "jäänne" johon pyritään saamaan muutosta.

Lääkäriltä pitääkin voida saada kaikki tieto sairaudesta mitä siihen liittyy, mutta sitä kaikkein pahinta vaihtoehtoa on turha tuoda esille ellei siihen ole riittävästi perustetta kuten Milannan tilanteessa nyt. Tuolla logiikalla lääkärin pitäisi joka käynnin päätteeksi sanoa, että voit muuten sitten jäädä auton alle ja kuolla kotimatkallasi. Tottahan tuokin on. Sivuhuomautuksena, että on muuten tutkittu, että optimistisesti sairauksiin (vakaviinkin) suhtautuvat paranevat nopeammin kuin ne, jotka eivät paranemiseensa usko, ja jotka ovat menettäneet toivonsa.

Tosin uskon kyllä että Milannan kohdalla on nyt menneet puurot ja vellit sekaisin jossain vaiheessa. En ole nyt enää täysin selvillä että missä mennään, ja onko kyse osittain väärin ymmärryksistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
täällä lisää.... kyllä näitä on paljon netissä

Papilloomavirus / Kondylooma
HPV eli ihmisen papilloomavirus on yleisin sukupuoliteitse leviävä virus. Sukupuoliyhteydessä tarttuvia virustyyppejä on useita kymmeniä.
Osa näistä virustyypeistä aiheuttaa kondyloomia eli visvasyyliä. Toiset papilloomavirustyypit voivat aiheuttaa kohdunsuun solumuutoksia, jotka voivat näkyä papa-testissä.
Suurimmalla osalla naisilla HPV poistuu elimistöstä omia aikojaan. Osalla naisista HPV-tartunta aiheuttaa papa-näytteessä näkyviä solumuutoksia. Näistä muutoksista suurin osa häviää; elimistö itse poistaa viruksen ja sen aiheuttamat vauriot.
Pieni osa todetuista muutoksista voi edetä kohdunkaulan syövän esiasteiksi ja johtaa hoitamattomina kohdunkaulansyöpään. Siksi kannattaa käydä säännöllisesti papa-kokeissa.
Kondyloomat ovat syyliä
Kondyloomat ovat sukupuolielinten alueen syyliä. Kondylooman eli visvasyylän aiheuttaa papillooma-viruksen tietyt tyypit. Kondylooman esiintyvyydestä ei ole saatavilla tilastoja, mutta se on selvästi yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa. Arviolta 30–50 prosenttia aikuisista kantaa virusta elimistössään.
Papilloomavirus tarttuu yhdynnässä, jossa ei käytetty kondomia, suuseksissä tai käsien välityksellä. Käsien kautta tarttuminen edellyttää sitä, että kädellä kosketetaan ihoaluetta, jossa on kondyloomia ja sen jälkeen kosketetaan välittömästi toisen henkilön sukupuolielimiä.
Myös henkilö, joka ei tiedä kantavansa kondyloomaa (eli on oireeton, syyliä ei näy), voi tartuttaa sitä eteenpäin.
Viruksen itämisaika voi olla jopa vuosia
Papilloomaviruksen itämisaika vaihtelee muutamasta viikosta jopa vuosiin. Tartuntojen jäljittäminen voi olla vaikeaa, jos seksikumppanit vaihtuvat usein.
Kondylooma-tartunnan jälkeen sukupuolielinten limakalvoille ilmestyy pieniä valkoisia tai vaaleanpunaisia pilkkuja, jotka saattavat suurentua kukkakaalimaisiksi syyliksi. Ne ovat kooltaan yhdestä millistä muutamaan senttiin.
Miesten syylät ovat esinahan alla, virtsaputken suulla tai sisällä, kivespussissa, siittimen varressa tai peräaukon ympärillä.
Joskus kondyloomat näkyvät vain limakalvon tai ihon epätasaisena pintana. Etenkin naisten syyliä on joskus hankala havaita kohdunsuussa tai emättimessä. Kondylooma voi kutista, mutta on yleensä oireeton.
Papa-kokeessa on hyvä käydä säännöllisesti, sillä siinä näkyvät nekin limakalvomuutokset, jotka eivät ole silmillä nähtävissä.
Naisten kondylooma selvitetään papa-näytteen avulla
Naisten kondylooma selvitetään gynekologisessa tutkimuksessa. Usein apuna käytetään papa-näytettä, jotta nähdään, onko HPV-tulehdusta myös emättimen limakalvoilla ja kohdunnapukassa. Miehen kondylooma tutkitaan ulkoisella tarkastuksella.
Syylistä noin 30 prosenttia paranee itsestään. Jos syylä on kookas, kukkakaalimainen, se tuskin häviää ilman lisäapua. Kondylooman hoito on ongelmallista, koska taudinaiheuttaja on virus, jota vastaan ei ole lääkettä. Vain viruksen aiheuttamia oireita voidaan hoitaa ja näkyviä kondyloomia hävittää.
Hoitomuotoina ovat muun muassa penslaus, laser-hoito ja jäädytyshoito kondylooman tyypistä ja paikasta riippuen. Penslattavat lääkkeet nopeuttavat elimistön omien puolustusjärjestelmien käynnistymistä. Ne eivät siis hävitä virusta, mutta nopeuttavat parantumista.
Uusimman tiedon mukaan papilloomavirus poistuu elimistöstä maksimissaan neljän-viiden vuoden kuluttua tartunnasta. Tupakoimattomilla virus yleensä poistuu paremmin.
Kondylooma on kiusallinen seksitauti, koska syylät voivat puhjeta aika ajoin uudestaan. Kondylooma ei vaikuta raskauteen eikä aiheuta lapsettomuutta.
Rokote suojaa HPV:ltä
HVP-rokote antaa hyvän suojan yleisimpiä HPV-tyyppejä vastaan. Rokotteita on saatavilla kaksi. Toinen rokotteista suojaa kohdunkaulan syövältä ja sen esiasteilta sekä sukupuolielinten alueen kondyloomilta. Toinen rokote suojaa kohdunkaulan syövältä ja sen esiasteilta.
Rokote on saatavilla reseptillä apteekista. Rokote ei suojaa taudilta, jos tartunnan on jo saanut. Siksi rokote kannattaa ottaa hyvissä ajoin ennen ensimmäistä seksikontaktia. Myös kondomin käyttö on suositeltavaa, koska se on ainoa tapa suojautua muilta seksitaudeilta

Se ei ole tavoiteltavaa että lääkärit ovat empatiakyvyttömiä ja kohtelevat potilaita kylmästi. Enemmänkin se on vanhanaikainen "jäänne" johon pyritään saamaan muutosta.

Lääkäriltä pitääkin voida saada kaikki tieto sairaudesta mitä siihen liittyy, mutta sitä kaikkein pahinta vaihtoehtoa on turha tuoda esille ellei siihen ole riittävästi perustetta kuten Milannan tilanteessa nyt. Tuolla logiikalla lääkärin pitäisi joka käynnin päätteeksi sanoa, että voit muuten sitten jäädä auton alle ja kuolla kotimatkallasi. Tottahan tuokin on. Sivuhuomautuksena, että on muuten tutkittu, että optimistisesti sairauksiin (vakaviinkin) suhtautuvat paranevat nopeammin kuin ne, jotka eivät paranemiseensa usko, ja jotka ovat menettäneet toivonsa.

Mitä tuohon raskausdiabetekseen tulee, niin syyt epäillä sitä ovat kyllä hyvin painavat, mikäli äidin paino on noussut 30kg, lapsivettä on epänormaalin paljon ja epäillään sikiön makrosomiaa. Etenkin, jos äiti lisäksi myöntää syövänsä huomattavia määriä makeaa, ja sanoo,ettei voi tai aio vähentää sen syömistä. Mehän emme tietenkään tiedä miten lääkäri on asiansa sanonut, mahdollisesti hyvinkin painokkaasti, etenkin jos potilas vaikuttaa vastentahtoiselta ryhtymään toimenpiteisiin eli vähentämään makeaa. Se ei tietenkään ole tavoiteltavaa että lääkäri on kylmä tai empatiakyvytön, mitä en ole sanonutkaan, se on kuitenkin ihan tavoiteltavaa, että asiansa sanoo suoraan. On myös muuten muistaakseni tutkittu, että potilaat, jotka saavat tietoa sairaudestaan suhtautuvat hoitoonsa myönteisemmin kuin ne, joilta tietoa pimitetään.

Mitä tuohon raskausdiabetekseen tulee, niin syyt epäillä sitä ovat kyllä hyvin painavat, mikäli äidin paino on noussut 30kg, lapsivettä on epänormaalin paljon ja epäillään sikiön makrosomiaa. Etenkin, jos äiti lisäksi myöntää syövänsä huomattavia määriä makeaa, ja sanoo,ettei voi tai aio vähentää sen syömistä. Mehän emme tietenkään tiedä miten lääkäri on asiansa sanonut, mahdollisesti hyvinkin painokkaasti, etenkin jos potilas vaikuttaa vastentahtoiselta ryhtymään toimenpiteisiin eli vähentämään makeaa. Se ei tietenkään ole tavoiteltavaa että lääkäri on kylmä tai empatiakyvytön, mitä en ole sanonutkaan, se on kuitenkin ihan tavoiteltavaa, että asiansa sanoo suoraan. On myös muuten muistaakseni tutkittu, että potilaat, jotka saavat tietoa sairaudestaan suhtautuvat hoitoonsa myönteisemmin kuin ne, joilta tietoa pimitetään.

Puhuin itse tuosta HPV:stä. Yllä olevasta olen samaa mieltä, mutta tuohon viimeiseen lauseeseen, että nimenomaan, tietoa pitääkin antaa, muttei perusteettomia kauhukuvia.

ei hän edes tiennyt että syön makea paljon, sekä se ei tiennyt että painoa on tullut 30kg, mä vast kerroin kun vauvan perusteella se sanoi että mulla on diebetes, sitten kun mä painoa keroin, se sanoi että on aivan varmasti se

[QUOTE="mmmm";25667805]mene ihmeessä siihen sokerirasitukseen, sillähän se selviää onko diabetes vai ei ja on ihan helppo juttu. Helsingissä se tehdään kaikille yli 25v odottajille.[/QUOTE]

Onko sillä mitään merkitystä, jos on menossa rv 37...

mut niin. Mä viimeks yritin kysyä, mutta en löytänyt kohtalotovereita...

Onko täällä muita kellä oli raskauden aikana papa muutoksia? Mua niin kiinnosta tietä, mitä on synnytyksen jälkeen?

Onko joku tarvinnut hoitoa vai menivätkö ne pois itsestä?

Koska se on totta: jos sinulla on raskasdiabetes ja jatkat makean syömistä, niin todellakin voit kuolla. On lääkärin tehtävä kertoa näistä riskeistä, myös ennen varmuutta siitä onko sairautta vai ei.

Anteeksi nyt, mutta tuolla logiikalla jokaiselle naiselle, jolla on kyhmy rinnassa, pitäisi kertoa että se on syöpää ja jos et tee sille mitään, kuolet.

mut niin. Mä viimeks yritin kysyä, mutta en löytänyt kohtalotovereita...

Onko täällä muita kellä oli raskauden aikana papa muutoksia? Mua niin kiinnosta tietä, mitä on synnytyksen jälkeen?

Onko joku tarvinnut hoitoa vai menivätkö ne pois itsestä?

On aika epätavallista ottaa papakoetta raskauden aikana mm. hormonaalisten muutosten ja alkuraskauden aikana keskenmenoriskin kasvun takia. Eli et varmaankaan tuohon saa vastausta.

Yritä olla stressaamatta. Helpommin tietty sanottu kuin tehty. :)

[QUOTE="vieras";25671189]Tuli vaan mieleen, että onko miehesi tutkittu mahdollisten tautien varalta? Voihan olla, että saat häneltä tartunnan aina vaan uudelleen?[/QUOTE]

ei sellaista voi tarttua uudelleen, sekä kun ei ole melkein ihmisiä olemassa kellä ei olisi hpv virusta

ei sellaista voi tarttua uudelleen, sekä kun ei ole melkein ihmisiä olemassa kellä ei olisi hpv virusta

Kyllä tarttuu uudelleen:

Pieni osa infektioista voi jatkua ja hoitamattomana kehittyä pitkän ajan kuluessa syöväksi. Kohdunkaulan syöpää edeltää aina HPV:n tartunta, ja syöpä kehittyy esiasteiden kautta. Pitkittynyt infektio lisää esiastemuutoksien kehittymisriskiä. HPV-infektion toteamisesta syövän kehittymiseen kestää vähintään seitsemän ja yleensä yli 10-20 vuotta.

[QUOTE="vieras";25671631]Kyllä tarttuu uudelleen:

Pieni osa infektioista voi jatkua ja hoitamattomana kehittyä pitkän ajan kuluessa syöväksi. Kohdunkaulan syöpää edeltää aina HPV:n tartunta, ja syöpä kehittyy esiasteiden kautta. Pitkittynyt infektio lisää esiastemuutoksien kehittymisriskiä. HPV-infektion toteamisesta syövän kehittymiseen kestää vähintään seitsemän ja yleensä yli 10-20 vuotta.[/QUOTE]

No oletko sinä lääkäri?:)

Mulle varma 10lääkärä sanoivat ja 2 suomen parhaimista asiantuntijoista ettei se tartu uudelleen, koska mulla jo imunni siihen. Jos mä vaihdan toseen kumpaniin, siten saan uudelleen joku muu tartunta ja taas voi olla sama ongelma tai voi olla että ei...

Sama kun influenssa ei voi tartua uudelleen tai vesirokko. Sekä esiastemuutokset yleensä paranee itsestään, mutta jos liian pahaa esiastemuutos niin on 10% riski jos on nuori että joskus 10-20v päästä tulee syöpää

[QUOTE="vieras";25671603]No mutta pitäähän se tartuttaja hoitaa![/QUOTE]

Mutta mistä mä tiedän kuka on tartuttaja, mä vai mies? Kun se ehkä oli minulla jo 10vuotta? Ehkä mieheltä olen saanut.... Sinun periateella sitten koko Suomi pitää Hpv hoitoon pistää? Kun siitä kukaan ei hoita ilman oireita, kun se paranee itsestä ja jos ei paranee, niin lääkärit auttaa parantaa, esim kun muutokset poistetaan, elimistö itse putsa viruksen pois ajan kanssa tai sitten ne muutokset menee itsestä pois yleensä, se on vaan niin outo virus. Ärsyttä kun sellaista edes on olemassa

Yhteistyössä