U
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Peesaan sua. Ja itse olen aina saanut erittäin hyvää hoitoa ja palvelua Tyksissä äitiyspolilla, prenataaliosastolla, lapsivuodeosastolla...
Jotkut potilaat ottaa nokkiinsa ihan turhaan; kokevat ihan normaalin selkeän napakan faktapuheen tylynä ellei se sisällä yltiömäisesti empatiaa. Kai siellä joku voi joskus hiukan tylystikin sanoa, mutta kyllä se niin menee että lääkäri kertoo senhetkiset tosiasiat ja empatia haetaan sitten muualta.
kyllä mäkin olisin paniikissa ap:n tilanteessa.
mä oon nykyään niin pelkoinen etten edes uskalla enää papa-kokeseen mennä koska oon ihan varma että mulla on pahoja solumuutoksia.
Totta. Monelle potilaalle on kuitenkin tarpeenkin sanoa asiat suoraan, että sinulle on muodostumassa diabetes jos et muuta elintapojasi piste. En puhu nyt vain aloittajan tapauksesta, kun en ole ollut paikalla kuulemassa vaan yleensä. Yksityisellä on sitten aikaa enemmän lässyttää ja selittää asioita juurta jaksian. Äitiyspolilla varsinkin kiire on usein niin kova, että selittely ja empatia jää sitten hoitajan kontolle.
kävin jo![]()
Totta. Monelle potilaalle on kuitenkin tarpeenkin sanoa asiat suoraan, että sinulle on muodostumassa diabetes jos et muuta elintapojasi piste. En puhu nyt vain aloittajan tapauksesta, kun en ole ollut paikalla kuulemassa vaan yleensä. Yksityisellä on sitten aikaa enemmän lässyttää ja selittää asioita juurta jaksian. Äitiyspolilla varsinkin kiire on usein niin kova, että selittely ja empatia jää sitten hoitajan kontolle.
Kun mä laitoin itse sen kännös.... Ja miks en usko, siellä on kerrottu oikeat faktat, niitä löytyy joka paikassa netissä, ihan myös suomeksin
Mutta kysymyksiä sulla jäi paljon ja pelkoja.
miten joku voi sanoa että voin jopa kuolla, kun hän ei edes tiennyt onko minulla jotain tai ei, lopujen lopuksi ei ollut
Koska se on totta: jos sinulla on raskasdiabetes ja jatkat makean syömistä, niin todellakin voit kuolla. On lääkärin tehtävä kertoa näistä riskeistä, myös ennen varmuutta siitä onko sairautta vai ei. Olisi lääkärietiikan vastaista sanoa, että ei sulla nyt mitään varmaan ole, vedä vaan sitä makeaa rauhassa.
Koska se on totta: jos sinulla on raskasdiabetes ja jatkat makean syömistä, niin todellakin voit kuolla. On lääkärin tehtävä kertoa näistä riskeistä, myös ennen varmuutta siitä onko sairautta vai ei. Olisi lääkärietiikan vastaista sanoa, että ei sulla nyt mitään varmaan ole, vedä vaan sitä makeaa rauhassa.
Onko varmaa, että kyse ei ole kielimuurista & väärinymmärryksistä?
Lääketieteen asiat on aika hankala maallikon ymmärtää ihan omalla äidinkielelläkin.
Itse olen kyllä tuosta toista mieltä. Kyllä lääkäriltäkin pitää löytyä empatiakykyä. Ihme kun toiset lääkärit ehtivät olemaan ystävällisiä ja empaattisia tuon saman kiireen keskellä. Ihmistä pitää hoitaa kokonaisvaltaisesti, olipa sitten lääkäri tai hoitaja. Eikä pahimpia kauhuskenaarioita tarvitse potilaalle kertoa ellei siihen ole hyvää perustetta ja faktoja alla. Joka sairaudessa on ne ääripäät, joihin kuitenkin vain harvojen sairaudet johtavat.
Mutta kun minulla EI OLE diabetesta. Hän teki mulle kuolema diagnoosi ilman rasituskoetta
Ymmärsin sen ettei sinulla ole diabetesta.Mutta lääkärin tehtävä on silti kertoa riskeistä. Jos sinulla olisi raskausmyrkytyksen oireita, niin niistäkin riskeistä kerrotaan jo ennen kuin diagnoosi on tehty. Aikaisemmin oli sellainen politiikka, että lääkärit panttasivat tietoa, eivätkä esim. kertoneet potilaalle, mitä sairautta hänellä epäillään, siitä on nyt jo pitkään pyritty pois ja mielestäni hyvä niin.
Kyllä ymmärrän sun pointi ja tottakai heille pitää kertoa.
Mutta mulle kävi tosinpäin, hän ei sanonut että vain epäilee hän sanoi että aivan varmasti mulla on diabetes, kun paino tuli 30kg, lapsivesimäärä on iso ja vauva on jättiläinen. Että siks tarvitsen rasituskoe, kun hän halua nähdä että ehkä jopa tarvitsen jo insuliinia. Sekä hän piti mua siellä 1,5tuntia ja koko mun pää pisti sekaiseks
Joillain lääkäreillä on kyllä huono ulosanti, se on tietenkin väärin jos hän on sanonut että sulla aivan varmasti on diabetes. Siihen kiinnitetään nykyään kovin paljon huomiota, kun kakkostyypin diabetes ja raskausdiabetes on lisääntyneet räjähdysmäisesti ja uhkaavat lasten ja äitien hyvinvointia. Makean liika syöminen raskausaikana ei tietenkään kannata, vaikka ei olekaan raskausdiabetesta, se ei sittenkään ole terveydelle hyväksi.
niin se sanoi jos en lopeta syöminen voi kuollakin siihen ja että nyt pitä syödä mx 1500kaloria päivässä, eli karpaus.....
nyt syön samalla tavalla kuin ennenkin ja lapsivesimäärä 2ssa eri lääkärissä oli ihan normaali, sekä vauvan koko nyt 3500 ja rv vähn päälle 37