Tyttären voimisteluharrastus, jonka luulin olevan suhteellisen edullista!

• Viestiketjun aloittaja pökerryksissä!
  • Ensimmäinen viesti
pökerryksissä!
Olen aivan pökertynyt, kun 10-vuotiaan tyttöni voimistelupuku maksaa 200 euroa!!!

Tyttö harrastaa joukkuevoimistelua ja aloitti nyt talvella uudessa ryhmässä. Aikaisemmin ollut vain ns. harrastelijavoimistelussa, mutta pääsi nyt mukaan kilpajoukkueeseen ja järkytyin, miten jumppapuku voi maksaa noin paljon ja itse pitää ommella vielä paljetteja ja liimata jotain timantteja lisäksi :O

Onko muilla lapsia, jotka harrastaa voimistelua? Maksaako ne puvut aina näin paljon???

pökerryksissä!
Koko joukkueelle tehdään uudet puvut kuulemma joka kerta kun tulee uusi kilpailuohjelma (puvun pitää kuulemma sopia esityksen teemaan). Eli kevät- ja syksykaudella. Huh! Tyttö on kyllä hyvin innoissaan, kun pääsi kilparyhmään. Äiti ei ihan niin innoissaan tästä rahan menosta.

"vieras"
Omani on vähän nuorempi, harrastaa myös joukkuevoimistelua. Ja luulin minäkin lapsen valinneen edullisen harrastuksen... Harjoituksia pari kertaa viikossa, kausimaksu parisataa, edustusasu reilun satasen, esiintymisasu (siis jumppapuku) oli nyt vain kolmisen kymppia, siihen neljänkympin legginsit, tossut, hyppynarut yms. Aika reilusti siihen on saanut uppoamaan... Mitä tohon pukuun sisältyy?

pökerryksissä!
Puku on kyllä tosi nätti, ei siinä mitään. Sellainen jumppapuku, jossa on hame. Kukkakuvioita puvussa, että onhan siinä ompelijalla varmaan hommaa ollut. Kangas on osittain sellaista kimaltavaa (tyttären mielestä tosi hienoa). Niitä "timantteja" mitä lieneekään on noin 500 liimattavana.
Pitänee luopua kesälomamatkan suunnittelusta tän harrastuksen hinnan takia.

Kisapuvut ovat tuota hintaluokkaa tosiaan.
Eipä tarvii kuin Piruetin sivuilta katsoa mitä valmispuku maksaa... Ja koska menestyvät joukkueet halauavat erottua edukseen niin saattavat jopa teettää noita pukuja.
Jonkinlaista varainkeruuta voisi tietysti seuralta kysyä, jottei ihan kaikkea tarvise itse maksaa. Myytäväähän löytyy pesuaineista karkkeihin, sukkaa tossua ja muuta sellaista. Noissa on varainkeruu jutuissa on yleensä seuralle hyvät katteet.Yksi jolla on helppo tehdä urheiluseurana varainhankintaa on Lumilyhty arpa.

Mun tytär on aloittanut viime syksynä jv:n, meillä toistaiseksi edulliset maksut. Kisapuvutkin tuunataan valmispuvusta mieleisiksi.
Niin ja eihän siihen kisapukuun voi kasvunvaraakaan hankkia.

Maksuillhan katetan niin lisenssit, salivuokrat, valmentajan palkkiot yms.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Sairaan kallis! Kyllä esiintymispukuja valitessa tulisi miettiä myös puvun hintaa. Taitaa siellä valmentajalla olla rahaa mielin määrin, joten hän ei ajattele, että ehkäpä kaikilla ei olekkaan.

ompelijamama
Kaksi omaa tytärtäni harrastaa myös jv:tä ja olen molempien joukkueille ommellut pariin otteeseen puvut ja voin sanoa, että kankaat maksavat usein yhteen pukuun monta kymppiä ja ne "timantit" eli strassit maksavat myös muutaman kympin. Niin ja aikaa menee kyllä pukujen tekemiseen aikalailla! Tytöt ovat yleensä vähän eri kokoisia, ja siksi pitää tehdä ainakin 2-3 eri kokoiset kaavat. Ei niitä pukuja ihan yhdessä illassa valmisteta, ei edes yhtä pukua. Ensin kaavoitus sitten kankaiden leikkuu ja sitten ompelu. Aikaa vievää hommaa! Tuota hintaluokkaa ne puvut ovat meidän tyttöjen joukkueillakin suunnilleen olleet. Isomman tytön joukkueen puvut jopa 300e, kun tulee niin paljon strasseja (2000kpl). Hän tosin kilpailee jo sm-sarjassa ja aika hyvin menestyneessä joukkueessa.

Rahaa ollaan kerätty esim. vessapaperin myynnillä.

Itsekin aikoinaan voimistellut
Voimistelun, niin kuin tanssin, luistelun jne., kisapuvut teetetään usein ompelijalla mittatilaustyönä, jotta saadaan sellaiset kuin halutaan. Juurikin ohjelman teemaan sopivat, mutta myös kauniit ja tyttöjen päälle sopivat. Jos ompelu tehdään virallisesti kuitilla/verkortilla, niin helposti hintaa kertyy. Virallinen tekeminen kuitenkin lienee sekä tekijän että Suomen valtion toive. Siitä johtuu usein tuo suuri hinta. Yhden puvun tekemiseen menee mallista riippuen esim. 8 h. 8*12e = noin 100 e ja tähän päälle vielä esim. työnantajamaksut. Usein siis itseasiassa kankaiden ja strassien (eli niiden timanttien) osuus on vain muutama kymppi per tyttö.

Virallinen verollinen työ lienee kuitenkin loppuviimeinen kaikkien toive ja sen kanssa kustannukset ovat aina korkeita. Tällaisissa hommissa täytyy kuitenkin muistaa, että kukaan ei vedä mitään välistä eli mitään ilmaa pukujen hinnoissa ei ole.

pökerryksissä!
Swarovskin kristalleja näyttävät olevan nämä tytön pukuun tulevat strassit(kiitos kun kerroitte niille oikean nimen) ja 540kpl maksavat kuulemma melkein 30euroa.

pökerryksissä!
Mun täytyy nyt kai vaan ymmärtää, että harrastus maksaa ja hyväksyä se, kun tyttö on niin innoissaan! Jumppaa kaikki illat, kun ei ole harjoituksissa. Venyttelee hullun lailla ja näyttää taipuvan mihin vaan, mistä lie tuommoisen notkeuden perinyt, kun itse olen kuin rautakanki enkä muutenkaan mikään urheilijaihminen. Mutta kai täytyy vaan toista kannustaa ja kustantaa jumppa, niin täpinöissä hän on. Tänäänkin katsoi nettitv:stä jotain voimistelukilpailuja varmaan kolme tuntia.

"klovni75"
Kyllä se kuitenkin loppuviimeksi kannattaa lapsen harrastusta tukea taloudellisesti ja kaikin muin tavoin niin paljon kuin vain pystyy, se kantaa vaikeiden murrosiän hetkien yli ja tuo mielekästä tekemistä.
...poni 8000 euroa, tallivuokra 650 e/kk+ kengitys n. joka toinen kk, vakuutus, rokotukset, mahdolliset eläinlääkärikulut, varusteet ponille ja ratsastajalle, tarvikkeet, ratsastustunnit yms yms yms...

"vieras"
[QUOTE="klovni75";25648959]Kyllä se kuitenkin loppuviimeksi kannattaa lapsen harrastusta tukea taloudellisesti ja kaikin muin tavoin niin paljon kuin vain pystyy, se kantaa vaikeiden murrosiän hetkien yli ja tuo mielekästä tekemistä.
...poni 8000 euroa, tallivuokra 650 e/kk+ kengitys n. joka toinen kk, vakuutus, rokotukset, mahdolliset eläinlääkärikulut, varusteet ponille ja ratsastajalle, tarvikkeet, ratsastustunnit yms yms yms...[/QUOTE]

No ehkäpä voi miettiä että pitääkö sitä ostaa koko lehmää jos tarvii litran maitoa?

Aika harvassa on ne harrastukset (varsinkin liikuntaharrastukset) joissa olisi edulliset harrastusvälineet siinä kohtaa, kun harrastus muuttuu vähän totisemmaksi ja aletaan kilpailla.

Mulla on kilpatanssitaustaa ja kisoja varten piti hankkia kahdet kengät ja kaksi pukua. Lattaripuvun vielä saa suht kohtuuhinnalla, mutta vakiopuvut maksaa kyllä hunajaa.

Myös ratsastuskamppeisiin saa uppoamaan satkun jos toisenkin, jos ei halua turvallisuudella leikitellä.

Mun mielestäni 200€/kausi puvusta ei ole iso summa. Tai siis onhan se 200 euroakin rahaa, mutta mielestäni se on sellainen summa, minkä maksaa vielä ihan mielellään :)

Puvut voivat maksaa tuon tai ne voidaan tehdä halvemmista materiaaleista. Joukkueet päättävät itse, mihin hintoihin ovat valmiit ja jos kaikki muut ovat valmiita 200€ maksamaan, niin se on sitten pukuun sijoitettava. Itse en ole voimistelua harrastanut, mutta muodostelmaluistelussa samankaltaiset vaatteet sieläkin. Itse siis olen sitä mieltä, että 10 vuotiaille riittäisi halvempikin puku, mutta jos kaikki on kalliimmasta valmiit maksamaan, niin siinäs maksatte.

"elina"
Anteeksi, kun poikkean aiheesta ja kerron oman tytön (17v) kilpatanssiharrastuksesta, jonka hinta nousi yhtäkkiä aivan pilviin asti. Perus kurssimaksut jakilpailulisenssi kyllä edullisia :)
Aluksi alkeistasolla tarvitsi yhdet kengät (90e) ja harjoitushame(50e) ja paita. Sitten kun harjoiteltiin ja alettiin menestymään otettiin yksäreitä opettajalta joka viikko (yksi tunti 20e) ja sitten nykyään kilpailuvaiheessa maksoin latinalaistanssipuvusta 550e ja 600e vakiopuvusta ja molempiin tansseihin (vakio ja lattarit)eri kengät, yksi pari 125e. Erikseen on kisakengät ja harjoituskengät, treenivakio ja lattarihameet. Kilpailumeikit, rusketus, tekokynnet, ripset, kampauksien lakat ja strassikoristeet maksavat ihan mukavasti.. :D huhhu tätä rahanmenoa

Ja noista kilpailupuvuista vielä, että ei ollut uusia vaan parikertaa käytettyjä (uusi teetetty maksaisi lähemmäs 900e )

Voimistelijan äiti
Mun tyttö(11.v) kilparyhmässä. Harrastaa telinevoimisteluaa. Meillä kisa-asut maksaa noin 50-100 e. Niitä saa ostaa käyttettyinä. Me ostettiin uusi. Ostettiin myös voimistelupampuja, pinnejä ja minishortsit. Oikein sattuu kun katto niitä "flikkejä" ja tuplavolttejaYms sbagaatteja joita meijän pikkunen aloitti harjottelee sitten 2vuotiaan äiti lapsijumpasta harrasteryhmään. 7 vuotiaana taitoryhmään. 9 vuotiaana alkeiskilparyhään ja 11 vuotiaana kilparyhmään.

Pukuja kertynyt jo muutamia
Joukkuevoimistelupuvussa ompelijan palkkio vie suurimman osan, esim. 80€, kankaat n.30€(riippuu onko esim. tuplahelma,ihokangasta jne.), strassit n.30€ (maltillinen määrä). Paljetit ovat edullisempia ja sopivat paremmin nuoremmille.
Kankaissa ns. ihokangas tai kimallekankaat ovat arvokkaimpia. Strassit kannattaa kiinnittää itse, mutta niitä on olemassa HOT FIXeinä jolloin ne kiinnitetään siihen tarkoitetulla raudalla (nopeaa ja kätevää). Joukkuepukuja ei voi ostaa käytettyinä koska ne tehdään mittojen mukaan tietylle määrälle ( ja harva haluaisikaan luopua vanhoista puvuistaan vaan pitää ne mieluummin muistona.) Suomesta saa lycra- ja ihokankaita edullisimmin esim. Kangastukusta.

"Eternity"
Kylläpä ne taitaa maksaa. Ja se että melkein jokaista ohjelmaa varten tehdään jokaisen omien mittojen mukaan uudet puvut. Mutta onhan tuo niin hyvä ja monipuolinen harastus, että kannattaa maksaa.

"hippi"
Kaikkeen saa menemään rahaa, jos haluaa. Voimistelussa saa tungettua rahaa hukkaan jos niin haluaa. Ei se oikeasti mitään kallista ole, mutta kyllä siitä sellaista saa tehtyä, kuten kaikista harrastuksista.

Yhteistyössä