Sairaslomakäytännöt lapsen sairastaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sanna";25580041]Ne vieraat hoitajat eivät osaa viedä lasta lääkärille, eivätkä osaa selittää lapsen sairaushistoriaa. Enkä voi edellyttää, että joku vieras hoitaja esim. menisi röntgenkuvaan pitelemään lastani kiinni. Eikä se edes onnistuisi käytännössä, koska lapsi pelkäisi vieraan seurassa.

Sairaana lapsi tarvitsee lohtua omalta läheiseltä ihmiseltä. Jokainen järkevä ja inhimillinen ihminen ymmärtää tämän.[/QUOTE]

No et kyllä ole korvaamaton tuossa asiassa :) Monessa työpaikassa on tällainen sairaanlapsenhoitopalvelu! Ja eipä niistä ole mitään pahaa kuulunut. Onhan sun lapsi päivähoidossakin.

Olen itse joutunut olemaan puolen vuoden aikana yli 6 vkoa pois töistä sairastamisten takia, joten olisi todella kohtuullista myös minun työnantajaani kohtaan jos mies voisi vuorostaan ottaa osaa saikkuihin.

Lisäksi mies on työpaikallaan n. 1/20 joka sitä samaa työtä voi tehdä, minulla on vain 1 samaa tehtävää tekevä työkaveri, joten poissaoloni vaikuttaa AINA myös toisen vuoroihin. Joskus joudumme jopa sulkemaan työpisteen.

Kurjaa.[/QUOTE]

Ei kai sun miehes aina ole töissä? Onko niillä 7/7 työvuorot öisin?

[QUOTE="Sanna";25579976]Niinpä. Enkä haluaisi myöskään olla sellaisen lääkärin tai kirurgin hoidettavana, joka on nukkunut vain pari tuntia vuorokaudessa viikon putkeen.

[/QUOTE]

Mä itse asiassa tiedän yöpäivystyksiä tehneen lääkärin, joka ollut noitten ketjussa mainittujen käytäntöjen takia siinä pisteessä, että on valvonut lähes pari viikkoa putkeen (siis nukkunut tunnin pari yössä). Ei ole nimittäin helppoa perheessä, jossa useita pieniä lapsia, jotka sairastuvat peräkanaa. Sanoi, ettei olisi itse suostunut omaksi potilaakseen enää ekan viikon jälkeen.

[QUOTE="Sanna";25580041]Ne vieraat hoitajat eivät osaa viedä lasta lääkärille, eivätkä osaa selittää lapsen sairaushistoriaa. Enkä voi edellyttää, että joku vieras hoitaja esim. menisi röntgenkuvaan pitelemään lastani kiinni. Eikä se edes onnistuisi käytännössä, koska lapsi pelkäisi vieraan seurassa.

Sairaana lapsi tarvitsee lohtua omalta läheiseltä ihmiseltä. Jokainen järkevä ja inhimillinen ihminen ymmärtää tämän.[/QUOTE]

So, mikä estää järkkäämästä lomapäivää tai palkatonta vapaata itselle, jos on "pakko" olla paikalla. Etukäteen tiedettyjä menoja vartenhan tuota palkatonta vapaata ei juuri missään tesissä taida ollakaan... Ei se ole työnantajan ongelma, jos sä väkisin haluat tehdä itsestäsi korvaamattoman.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25573676:
Palkattomalle kaiketi nykyisin jo on? Tosin voin olla väärässäkin.

Jos on yhteishuoltajuus, myös etävanhemmalla on oikeus hoitaa palkallisestikin lasta, kunhan tosiataa ettei toinen vanhempi voi hoitaa. Ja puolison yötyö ei ole syy saada hoitaa lasta palkalla päivällä, eli jos eri vuorot niin töihin vaan saan työlainsäädäntö. Ja lappuja saapi pyydellä, jotkut työnantajat niitä kaikilta pyytääkin, minäkin olen esimiehenä kirjoittanut työntekijäni puolisolle todistuksen, että lapsen toinen vanhempi on ollut minulla töissä eikä lapsen kanssa kotona.

[QUOTE="vai niin";25574052]Koskas se yötyötä tekevä vanhempi nukkuu, jos heti työvuoron perään pitää hoitaa koko päivä lapsia?

Yksi päivä varmaan sujuisikin jotenkin ihmeen kaupalla, mutta mitä jos lapset on sairaana viikon? Isä ei nuku koko viikkoon? Tekee työtä joka yö ja hoitaa sairaita lapsia kaikki päivät?

Huh huh..[/QUOTE]

tämän kysymyksen teimme mieheni työnantajalle samanlaisessa tilanteessa. kyselivät todistuksia mun työvuoroista ja totesivat että kyllä mies voi valvoa yön töissä ja sitten hoitaa lapset kun vaimo töissä ja sitten uuteen vuoroon... kun sitten monen päivän putken valvominen kostautui niin että hyvä kun ei ihmisvahinkoja tullu niin loppu lappusten kysely ja mies sai pitää sairaanlapsen hoitovapaata. mä tulin töistä kuuden aikaan ja mies lähti töihin puol ysin pintaan, nukkumiseen jäi näin ollen aikaa vajaa 3tuntia. sillon oli molemmilla pitkät työmatkat.

Täällä on käytössä tämä ihana todistuksen vaatiminen. On vain hieman hassua, kun molemmat tekee vuorotyötä ja vuorot menee ristiin vain muutaman tunnin päällekäin . No saadaan toki itse valita vielä ottaako äiti lapsisairaspäivän vai lähteekö ennakkoon töistä ja tekee sitten tunteja sisään.

So, mikä estää järkkäämästä lomapäivää tai palkatonta vapaata itselle, jos on "pakko" olla paikalla. Etukäteen tiedettyjä menoja vartenhan tuota palkatonta vapaata ei juuri missään tesissä taida ollakaan... Ei se ole työnantajan ongelma, jos sä väkisin haluat tehdä itsestäsi korvaamattoman.

Sinäkö siis laitat sairaan lapsesi vieraan ihmisen matkaan lääkärille? Uskotko tosiaan, että hän osaa vastata lääkärin kysymyksiin lastasi koskien? Pysyykö sinun lapsesi vieraan ihmisen kanssa rauhallisena esim. röngenkuvauksen ajan? Enpä usko.

[QUOTE="vieras";25582286]

Mutta tuosta yötyöstä kannattaa todella ottaa selvää, koska se lepoaika on lakiin perustuva![/QUOTE]

Valitettavasti laki ei tunne mitään lepoaikaa. Se on iso epäkohta vuorotyöläisille.

Näyttäkää tai linkittäkää mulle se kohta jonkin alan tes:sistä missä työntekijän puolisolta vaaditaa todistus työssäolosta.

22§
a) Alle 10-vuotiaan tai vammaisen lapsen äkillinen sairastuminen siltä osin kuin poissaolo on välttämätöntä hoidon järjestämiseksi. Palkallinen poissaolo ei kuitenkaan voi jatkua kolmea työpäivää pidempään sairastumisen alusta lukien. Poissaolon syy on vaadittaessa todistettava lääkärin todistuksella tai muulla työnantajan hyväksymällä selvityksellä ja vaadittaessa on annettava selvitys toisen huoltajan esteestä hoitaa lasta.

Allekirjoittajajärjestöt toteavat, että yhteiskunnassa pyritään perhevelvoitteiden nykyistä tasaisempaan jakautumiseen naisten ja miesten kesken. Tämän mukaisesti kahden työssä käyvän huoltajan perheissä tulisi pyrkiä jakamaan työstä poisjäännit tasapuolisesti molempien vanhempien kesken.

b) Muun perheenjäsenen äkillinen hoitoa vaativa sairastuminen. Poissaolon syy on vaadittaessa todistettava lääkärin todistuksella tai muulla työnantajan hyväksymällä selvityksellä ja vaadittaessa on annettava selvitys hoidon välttämättömyydestä.

[QUOTE="Sanna";25586354]Valitettavasti laki ei tunne mitään lepoaikaa. Se on iso epäkohta vuorotyöläisille.[/QUOTE]

Työntekijällä on oikeus 11 tunnin keskeytymättömään lepoaikaan 24 tunnin aikana. ja tämä nimenomaan yötyössä oleville!

[QUOTE="vieras";25582309]Olen itse joutunut olemaan puolen vuoden aikana yli 6 vkoa pois töistä sairastamisten takia, joten olisi todella kohtuullista myös minun työnantajaani kohtaan jos mies voisi vuorostaan ottaa osaa saikkuihin.

Lisäksi mies on työpaikallaan n. 1/20 joka sitä samaa työtä voi tehdä, minulla on vain 1 samaa tehtävää tekevä työkaveri, joten poissaoloni vaikuttaa AINA myös toisen vuoroihin. Joskus joudumme jopa sulkemaan työpisteen.

Kurjaa.[/QUOTE]

Ei kai sun miehes aina ole töissä? Onko niillä 7/7 työvuorot öisin?[/QUOTE]

Mieheni ei ole töissä aina, ja hänen kotona ollessaan (lukuunottamatta lepoaikaa yövuoron jälkeen) myös lapset ovat hänen kanssaan kotona.
Lisäksi hän hoitaa lasten sairasajat silloin kun se on tämän keskustelun aiheen puitteissa mahdollista.

[QUOTE="vieras";25586804]Työntekijällä on oikeus 11 tunnin keskeytymättömään lepoaikaan 24 tunnin aikana. ja tämä nimenomaan yötyössä oleville![/QUOTE]

Vartiointialan TES määrittelee työvuorojen väliseksi lepoajaksi 10 tuntia. Sehän tarkoittaa vain pakollista vapaa-aikaa vuorojen välissä, käytti sen sitten lepäämiseen tai ei.

Mä itse asiassa tiedän yöpäivystyksiä tehneen lääkärin, joka ollut noitten ketjussa mainittujen käytäntöjen takia siinä pisteessä, että on valvonut lähes pari viikkoa putkeen (siis nukkunut tunnin pari yössä). Ei ole nimittäin helppoa perheessä, jossa useita pieniä lapsia, jotka sairastuvat peräkanaa. Sanoi, ettei olisi itse suostunut omaksi potilaakseen enää ekan viikon jälkeen.

No eivätkös lääkärit juuri tämän erikoisen päivystyskäytännön takia valvo välillä ihan työnsä puolestakin aivan älyttömiä pätkiä. Haluavat kuitenkin pitää kiinni päivystyskäytännöstä, koska taloudellisesti paljon kannattavampaa kuin tavallisen vuorotyöhön siirtyminen. Korjatkaa jos olen väärässä.

[QUOTE="vieras";25586804]Työntekijällä on oikeus 11 tunnin keskeytymättömään lepoaikaan 24 tunnin aikana. ja tämä nimenomaan yötyössä oleville![/QUOTE]

Joo, ja lepoajaksi lasketaan se aika,kun työntekijä ei ole töissä. Ei se työnantajalle kuuluu miten tuo aika käytetään.
Ymmärrän, että vuorotyöläisille tuottaa tuskaa lasten sairastaminen, mutta ei sen pitäisi minään yllätyksenä kenellekään tulla. Kyllä ne perheen toimintatavat kannattaisi siis etukäteen miettiä, jotta vältyttäisiin näiltä valvon viikon putkeen-tilanteilta.

Sitä ei sitten näköjään noudateta suomessa. Turun sanomissa oli juuri pieni artikkeli, jossa jotain SAK:n ihmistä haastateltiin. Tämä sanoi, ettei yötyössä oleva saa sairaan lapsen hoitovapaata. Palkatonta tietysti voi pitää.

[QUOTE="alma";25586914]Joo, ja lepoajaksi lasketaan se aika,kun työntekijä ei ole töissä. Ei se työnantajalle kuuluu miten tuo aika käytetään.
Ymmärrän, että vuorotyöläisille tuottaa tuskaa lasten sairastaminen, mutta ei sen pitäisi minään yllätyksenä kenellekään tulla. Kyllä ne perheen toimintatavat kannattaisi siis etukäteen miettiä, jotta vältyttäisiin näiltä valvon viikon putkeen-tilanteilta.[/QUOTE]

Yllätys tai ei, yhtä epäinhimillistä se silti on, jos ei saa nukkua. Valvottaminen on yksi kidutuskeino.

[QUOTE="sanna";25586334]Sinäkö siis laitat sairaan lapsesi vieraan ihmisen matkaan lääkärille? Uskotko tosiaan, että hän osaa vastata lääkärin kysymyksiin lastasi koskien? Pysyykö sinun lapsesi vieraan ihmisen kanssa rauhallisena esim. röngenkuvauksen ajan? Enpä usko.[/QUOTE]

En tietenkään. Käyn siellä lääkärissä lapsen kanssa illalla tai aamulla ennen töihin menoa. Etukäteen tiedetyt koko päivän vievät jutut (esim. kitarisaleikkaus) ovat tietenkin minun _lomapäiviäni_, eivät palkallisia sairasvapaita. Täysin järjestelykysymys, eikä kuulu työnantajalle tipan vertaa, ainakaan kustantaa tuota hupia...

En tietenkään. Käyn siellä lääkärissä lapsen kanssa illalla tai aamulla ennen töihin menoa. Etukäteen tiedetyt koko päivän vievät jutut (esim. kitarisaleikkaus) ovat tietenkin minun _lomapäiviäni_, eivät palkallisia sairasvapaita. Täysin järjestelykysymys, eikä kuulu työnantajalle tipan vertaa, ainakaan kustantaa tuota hupia...

Ihan akuuttitapauksessa olen joutunut käymään lapsen kanssa röntgenissä keuhkokuvissa. Ei tässä ole kyse etukäteen tiedetyistä lääkärikäynneistä, vaan äkillisistä sairastumisista.

Yhteistyössä