Saako teillä perheenjäsenet kotona piereskellä missä huvittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viiraska";25641125]No miten ketään voi estää pieremästä? Eli totta kai. Ruokapöydässä pieremisestä ja jatkuvasta hajusta tulee kyllä huomauttelua.[/QUOTE]

Siis etkö pysty pidättämään pierua sen verran, että käyt päästämässä sen vaikka muutaman metrin päässä muusta porukasta? Minusta tää on lähinnä etikettikysymys ja myös siitä, että kunnioittaa toisia. Mutta tää ketju taas todisti sen mitä olen aina tienny, suomalaiset ovat todella sikoja. Sama pätee röyhtäilyyn, täällä se on ihan normaalia, että päräytetään isosti ruokailun päätteeksi kun taas muualla ei tulis kysymykseen koska se on epäkohteliasta.

No, saa varmaan sit kaivella nenää toisten nähden myös ilman, että sitä pidetään iljettävänä/epäkohteliaana? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;25641166:
Meillä mies tuhnuttelee kotona missä sattuu.. ja usein. Todella epäkohteliasta ja ällöttävää.
Mielestäni kyllä sen verran pitää opettaa jo lapsena tapoja että ottaa muut ihmiset huomioon!

Huh, olihan täällä näköjään pari muutaki, kenen mielestä se on nimenomaan EPÄKOHTELIASTA.

No jos ehtii, on kaunis tapa mennä sivuun.
Toisaalta jos toinen ei ole ehtinyt poistua vaikka vessaan, on myös kaunis tapa olla olevinaan kuin ei toisen ilmavaivoja huomaisi - ettei turhaan toista nolostuttaisi.

Ukolle olen tosin joskus makuuhuoneessa uhkaillut, että jos vielä syö allergisoivia muonia, niin hankin puutarhaletkun palan josta toisen pään laitan ulos ikkunasta ja toisen sinne, mistä se ilma ulos karkaa...

:)

SIIS MITÄ IHMETTÄ? Missä on teidän käytöstavat? Pienet lapset ymmärrän joo. Mutta ei tulisi ikinä koskaan mieleenikään piereskellä julkisesti, samaa käytöstä odotan mieheltäni ja sen myös lapsilleni opetan.

No kotiporukan kanssa vähän rennompi ote, mut ruokailutilasta hus pois. Jatkuvasti tahallaan tuhnuttelu on eri juttu kuin lapsen vahinkopieru. Harvoin tätä sattuu, kun ei niin kummallista syödä...

[QUOTE="vieras";25641208]Missä teillä kotona sitten piereskellään, onko joku tietty, sallittu paikka, pitääkö juosta kylppäriin, pihalle, parvekkeelle, vaatehuoneeseen...?[/QUOTE]

No ihan sama missä kunhan siinä ei oo just sillä hetkellä muita. Jos koko muu perhe istuu tiiviisti olohuoneessa niin menkööt vaikka keittöön. Tai eteiseen. Tai ihan mihin vaan muualle. Eikä kyse oo siitä, että sitä pierua pitäs hävetä vaan siitä, että toisten tukehduttaminen on törkeän epäkohteliasta mielestäni.

[QUOTE="a p";25641180]Siis etkö pysty pidättämään pierua sen verran, että käyt päästämässä sen vaikka muutaman metrin päässä muusta porukasta? Minusta tää on lähinnä etikettikysymys ja myös siitä, että kunnioittaa toisia. Mutta tää ketju taas todisti sen mitä olen aina tienny, suomalaiset ovat todella sikoja. Sama pätee röyhtäilyyn, täällä se on ihan normaalia, että päräytetään isosti ruokailun päätteeksi kun taas muualla ei tulis kysymykseen koska se on epäkohteliasta.

No, saa varmaan sit kaivella nenää toisten nähden myös ilman, että sitä pidetään iljettävänä/epäkohteliaana? ;)[/QUOTE]

eikös tuo röyhtäily kiinassa(?) ole kohteliaisuus ruoan päätteeksi

Mua vaivaa enemmän jos joku pidättelee pierua ja sille tulee vatsa kipeäksi siitä... Mä muistan niin monet kerrat kun nykyään tiedostettu laktoosivamma aiheutti mulle ihan älyttömiä ilmavaivoja ja niitä pidättelin naama punasena joka paikassa ja vatsaan sattui niin pirusti... En tosiaan halua että kukaan joutuu niin epämukavassa tilassa oleskelemaan täällä meidän kotona.

Tietenkin saa, mutta ruokapöydässä ei sellaista kukaan tee, siinä on pikkuisen jokaisella sellainen kirjoittamaton sääntö, että niin on mukavampi syödä.

Sanoohan jo vanhakansakin, että ""Joka pierua pidättellöö, sillä on muutaki vilppiä mielessä"

Pystyn pidättämään jos haluan. Tarkoitan toisia, ei voi laittaa korkkia toisen pyllyyn. Jos joku haluaa pierrä kotona, eipä sille mitään voi, paitsi valittaa. Onko se sen parempaa? Onko se sen arvoista?

[QUOTE="vieras";25641208]Missä teillä kotona sitten piereskellään, onko joku tietty, sallittu paikka, pitääkö juosta kylppäriin, pihalle, parvekkeelle, vaatehuoneeseen...?[/QUOTE]

Juosta? Ei mulla ole koskaan ihan niin pahoja ilmavaivoja ainakaan ollut. :O
Tai sitten en muista... En tiedä missä mieheni sitä tekee, eipä ole kertonut ja harvemmin tästä puhutaankaan.
Ei ole mitään tiettyä paikkaa, mutta toisten lähellä ei ole ok meillä, kumpikaan ei tykkää. Ei myöskään röyhtäilystä, joskus on tullut pieni röyhtäysääni vahingossa mieheltä mutta on pyytänyt anteeksi. Eikä siinä mitään.

[QUOTE="a p";25641235]No ihan sama missä kunhan siinä ei oo just sillä hetkellä muita. Jos koko muu perhe istuu tiiviisti olohuoneessa niin menkööt vaikka keittöön. Tai eteiseen. Tai ihan mihin vaan muualle. Eikä kyse oo siitä, että sitä pierua pitäs hävetä vaan siitä, että toisten tukehduttaminen on törkeän epäkohteliasta mielestäni.[/QUOTE]

Kysymys oli kyllä esitetty ensisijaisesti Tiirulle, jonka viestiä omaani lainasin mutta mielenkiintoista oli kuulla myös sinun vastauksesi koska teidän perheen käytäntö tässä asiassa ei käynyt suoraan avauksestasi ilmi.

Mua vaivaa enemmän jos joku pidättelee pierua ja sille tulee vatsa kipeäksi siitä... Mä muistan niin monet kerrat kun nykyään tiedostettu laktoosivamma aiheutti mulle ihan älyttömiä ilmavaivoja ja niitä pidättelin naama punasena joka paikassa ja vatsaan sattui niin pirusti... En tosiaan halua että kukaan joutuu niin epämukavassa tilassa oleskelemaan täällä meidän kotona.

Onko teillä talo niin tupaten täynnä väkeä, ettei voi siirtyä muutamaa metriä kauemmas toisista piereskelemään?

munkin mielestä kotona pitää saada olla semmonen ku on pieruineen päivineen. :D
Ihan normaaliahan tuo on ja kuka oikeesti yleensä tuleekaan työntämään persiinsä toisen naamaan sillon ku pierasee?

• Tykkää
Reactions: Kerpele
[QUOTE="mörkö";25641214]SIIS MITÄ IHMETTÄ? Missä on teidän käytöstavat? Pienet lapset ymmärrän joo. Mutta ei tulisi ikinä koskaan mieleenikään piereskellä julkisesti, samaa käytöstä odotan mieheltäni ja sen myös lapsilleni opetan.[/QUOTE]

Veikkaus: Sinulla ei pahoja allergioita ja sen myötä ilmavaivoja?
:)

[QUOTE="a p";25641180]Siis etkö pysty pidättämään pierua sen verran, että käyt päästämässä sen vaikka muutaman metrin päässä muusta porukasta? Minusta tää on lähinnä etikettikysymys ja myös siitä, että kunnioittaa toisia. Mutta tää ketju taas todisti sen mitä olen aina tienny, suomalaiset ovat todella sikoja. Sama pätee röyhtäilyyn, täällä se on ihan normaalia, että päräytetään isosti ruokailun päätteeksi kun taas muualla ei tulis kysymykseen koska se on epäkohteliasta.

No, saa varmaan sit kaivella nenää toisten nähden myös ilman, että sitä pidetään iljettävänä/epäkohteliaana? ;)[/QUOTE]

Kyllä mun ulkomaalaisetkin tutut piereskelee. Ei nyt tietenkään missään kaupoissa tms, mutta kavereiden kesken kyllä joo.

Ja joissain maissa on kohteliasta röyhtäistä ruoan päälle, tarkoittaa että ruoka oli hyvää. :D

Ja totta kai saa nenää kaivella perheenjäsenten kesken?
Ei siitä silti mitään numeroa tehdä.

[QUOTE="minä";25641220]No kyllä saa! Herranen aika, jos omassa kodissa ei pystyisi olemaan rennosti. Ei meilläkään ruokapöydässä pieretä, mutta sehän nyt on itsestäänselvyys.[/QUOTE]Kyllä me ollaan ihan rennosti ja meillä se itsestäänselvyys on, ettei toisten läheisyydessä sitä tehdä.

Ai tää olikin aloittajalta sellainen arvosteluketju - sun aloitukses haisee!

Meillä saa paukutella melkein missä vaan, eikä sitä koirien ja kissojen seassa edes huomaa. Meillä kyllä huolehditaan ruokailuistakin sillä tavalla, että mitään mätänemisiä ei oikein pääse tapahtumaan eli reagoidaan heti, jos jotenkin oudon tiheetä tai pahanhajuista. Ruokaa syödessä ei haista kuin spontaanisti :)

Me miehen kanssa välillä vastaillaan toistemme pieruihin <3 ja röyhtäyksiin <3 ja ukko saattaa työntää nenänsä mun kakkosposkien väliin, jos oikein yritän vältellä ja mennä nätisti pieraisemaan :D Ja välillä kerrotaan myös, millaista pökälettä tuli, kun vessassa käydään. Se tapa on varmaan tullut siitä, että keskustellaan myös lapsen ja koirien hengentuotteista päivittäin.

Ja mä kaivelen nenääni oikein urakalla! Rekkamiehen pastillit <3 -Ja ihan missä vain kotona tai autossa. Ja mä sheivailen myös miehen nenäkarvat, mutten syö niitä.

Ja turha varmaan mainita, ettei olla pöpökammoisia. Mutta ei me olla ikinä kipeitäkään.

Ja sitten mä olen istunut 15 vuotta "liituraidassa" ulkomaisten ja kotimaisten liikemiehien kanssa lounastamassa, eikä koskaan ole tullut sanomista - eli siellä ei sitten ollakaan kotona, vaan noudatetaan tiettyä etikettiä. Syödään myös perheen kesken paljon ravintoloissa, ja vieraiden läsnäollessa noudatetaan perushyvää käytöstapaa :)

Yhteistyössä