Sektion kokeneet vastatkaa(suunniteltu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "fanny"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"fanny"

Vieras
Mulla sektio edessä parin viikon päästä. Kertokaa omat kokemuksenne, hyvät ja huonot puolet ja sairaalassaoloaika, parantuminen, ihan kaikkea. Millä vkolla tehtiin, oliko jotain yllättävää? Ihan koko rumba siitä kun menitte aamulla sairaalaan. Kiitos paljon. En mä mitenkään jännitä ja mieti asiaa....

Just tänään johonkin viestiin vastasin... Mulla sektio kiireellisenä kesken käynnistyksen (sydänäänet huononi), mutta itse tiesin jo pitkään että sektio tulee, ennen lääkäreitä :) eli iso vauva, ei laskeutunut, ei supistuksia siis yhtäkään, yli lasketun ajan jne.

Joka tapauksessa, ihan rauhassa tippa käteen, tais kyllä jo ollakin, katetri, siirto leikkuriin. Miestä en halunnut mukaan, odotti ulkopuolella. Aivan mahtava anestesialäääri kertoi mitä tehdään. En tuntenut oikeastaan kuin pientä " tönimistä" vatsalla kun vauva otettiin pois. Sitten vauva näytettiin kapaloituna ;) vauva oli samassa huoneessa koko ajan mut tarkistivat voinnin heti. Sitten ommeltiin, mies meni vauvan mukana punnituksille. Sitten heräämöön, vauva rinnalle, imetystä autettuna. Kaikessa rauhassa osastolla, syöttelin välillä. Pidin vauvan ihan vierellä kainalossa koska liikkumaan ei päässyt.

Lääkkeitä niin paljon kuin sai nassuun! Aika kivut oli, sängyssä kääntyillessä. Apua tarvi kun suihkuun seuraavana päivänä pääsi. Sairaalassa oltiin 5pv.

Mä olin fyysisesti kipeä, olen aina vatsan alueen toimenpiteistä. Mut lääkkeitä napaan niin paljon kuin sai.

Mulla oli aivan ihana synnytyskokemus.

Netsitsä löytää http://onneajahuolta.blogspot.com/2012/01/meidan-nelihenkisen-ydinperheen-synty.html

http://btiiperonelama.blogspot.com/2010/03/minun-kokemukseni-sektiosta.html
http://perheenipieni.blogspot.com/search/label/sektio

Tuossa kolme erilaista.

Kolmesti on leikattu..eka kerta suju ok.Toisella kerralla muuten kans ok,mutta puudute vaikutti mun hengitykseen.Kolmannelle kerralla mun leikkaushaava repes kun kottiin pääsin..eivät tikanneet uudelleen,vaan laittivat teipillä.

Ekalla kerralla menin saikkuun jo ed iltana,muilla kerroilla leikkuuaamuna.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ihana ja turvallinen kokemus. Mies oli mukana ja koko homma oli nopeasti ohi, mitään ei tuntunut, korkeintaan pientä painetta. Sain hyvät kipulääkitykset, joten en kipuillut pahemmin. Sairaalassa oltiin 4 päivää. Parin kuukauden päästä olin jo ihan kuosissa. Itse pystyin myös syömään vapaammin kipulääkkeitä kotona, kun en imettänyt, joten missään ei tuntunut.

Jos me jostain syystä haluaisimme toisen lapsen, niin sekin syntyisi ehdottomasti sektiolla. Ei ole kyllä mitään tarvetta kokeilla alatietä:D

Kolme sektiota takana, joista ensimmäinen kiireellinen. Kiireellinen tehtiin 41+4 ja suunnitellut 41+2 (synnytyksen spontaania käynnistymistä odoteltiin yli lasketun ajan) ja 39+6.

Sairaalaan olen mennyt sektiopäivän aamuna, toiseen sektioon pääsin heti aamulla ja toiseen vasta alkuillasta, koska kiireellisiä meni koko ajan eteen. Salissa kanyloidaan ja puudutetaan, Taysissa virtsakatetri laitetaan vasta puudutuksen jälkeen joten sekään ei tunnu. Kun vauva on ulkona, isä pääsee mukaan kun häntä mitataan. Haavan sulkemisessa menee puolisen tuntia, minkä jälkeen Taysissa yleensä pääsee näkemään vauvan jo tarkkailuhuoneessa, missä odotetaan puudutuksen häviämistä.

Ei mitään ongelmia, sektiot ovat sujuneet hyvin ja vauvat ovat voineet hyvin. Toisen sektion jälkeen sain haavainfektion, mutta se parani suun kautta otettavilla antibiooteilla. Taysissa saa sektion jälkeen tavallisesti kipupumpun, joten kivunlievitys on ollut tehokasta. En siis ole ollut kovin kipeä sektioiden jälkeen. Kokemukset ovat olleet hyviä, ja olen ihan tyytyväinen että jos vielä tulen raskaaksi, synnytystapa on automaattisesti sektio.

minulla ensimmäinen raskaus päättyi hätäsectioon ja toinen lapsi tulikin sitten suunnitellulla sectiolla. Tästä suunnitellustahan halusit kuulla.
Rv36+3 sain sectio päivän tietooni ja vauva syntyi 39+1. sectio päivänä piti olla sairaalassa klo 7 aamulla. Vaihdoin sairaala vaatteet (avopaita) mitattiin verenpaine, katsotiin vauvan sydänkäyrää/supistuskäyrää ja laitettiin virtsakatetri. Vähän vaille 9 pääsin leikkaussaliin ja siellä anestesialääkäri laittoi epiduraalipuudutteen. Itse leikkaus alkoi lähempänä puolta kymmentä. Mies pääsi saliin kun puudute oli laitettu. Leikkauksessa tulikin sitten komplikaatiota sillä puudute ei ollut tehonnut ja tunsin toisella puolella vatsaa viillot. Tässä vaiheessa ane humautti minut ja heräilin kun vauva oli jo ulkona ja alavatsalla tikkaus menossa. Olin siis saanut tosi tujut lääkkeet mutta niitä ei voitu antaa ennen kuin vauva on ulkona jotta ei vaikuta vauvan hengitykseen yms. tämän takia humauttivat siksi aikaa että vauva on ulkona. Isä lähti kätilön ja vauvan kanssa synnytyssaliin pesemään ja punnaamaan vauvaa ja minä olin heräämössä 3,5 tuntia jonka jälkeen minut siirettiin synnytyssaliin jossa vauva ja isä odottivat. Siellä tarjosivat kahvia yms ja illan suussa siirsivät sitten vuodeosastolle. Maito nousi hyvin seuraavana päivänä ja imetys sujui ongelmitta. Itse nousin jalkeille leikkausta seuraavana aamuna. Kävin hoitajan kanssa vessassa ja meinasin jo, että jaksan suihkuunkin lähteä mutta Olin kuitenkin menettänyt verta sen verran, että hb oli tippunut ja tämän seurauksena pökräsin kun nousin sängyltä suihkuun lähtiäkseni. Sain 2yksikköä verta sinä ja seuraavana päivänä ja niiden myötä olo koheni huomattavasti. 5 vrk oltiin yhteensä sairaalassa. Tosi hyvin lopulta kuntouduin ja kävin jo jumpalla 6 viikkoa sectiosta. :)

Mulle tehtiin suunniteltu sektio rv 39+2. Vauva oli perätilassa. Sektio meni hyvin. Se tehtiin perjantai iltapäivällä ja pääsin kotiin maanantaina heti sen jälkeen kun lastenlääkäri oli tarkastanut lapsen.

Alkuun käveleminen oli vähän hidasta ja oli jonkin verran kipua, mutta tosi nopeasti siitä toipui. Kipua olisi tietysti voinut lääkitä särkylääkkein, mutta en halunnut käyttää niitä ensimmäisten päivien jälkeen.

Imetys lähti hyvin käyntiin ja maito nousi ihan samaan tahtiin kuin alatiesynnytysten jälkeen.

Tsemppiä! Minua jännitti sektio myös todella paljon!

Uusimmat

Yhteistyössä