Ekaluokkalainen ja luokalle jättäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut

Vieras
Eli siis lapsemme on ekaluokkalainen. Tänään tuli viestiä, että täytyy suunnitella ensi vuotta. Riittääkö tukitoimet vai jätetäänkö luokalle (kokous kyllä tulossa, mutta olen itse vain niin hämilläni tilanteesta, että pakko purkaa jo nyt)

Syy tietenkään ei ole täysin selvä vielä, koska tätä kokousta ei ole järjestetty vielä. Mutta oletettavasti lukemisen kanssa on ongelma. Käy lukiopetuksessa ja on sielä kehittynytkin viimeisen 2kk aikana niin, että osaa jo lukea hieman, mutta monesti arvailee sanoja ja joskus tulee väärin. Mutta harjoittelee iltaisin aina omien kirjojensa kanssa. Toinen ongelma on matematiikka, jossa osaa tehtävät tehdä, mutta niihin menee todella kauan aikaa. Muissa aineissa ei ole ongelmaa ja pitää koulunkäynnistä.

Myös uskoakseni tällä meidän ekaluokkalaisella on ongelmana keskittymisen puute ja tykkäisi enemmän piirtää ja terottelee kyniä vähän turhan innokkaasti. Toisinaan häiritsee tunnin kulkua, koska yrittää jutella. On ilmeisesti saanut tästä jo pidemmän aikaa huomatuksia. Jotenkin en lastani pahantahtoiseksi osaa ajatella, että hän villiyttään vain luokkaa häiritsisi, vaan lähinnä keskittymisen puutteeksi.

Itse olen melko lailla vastaan luokalle jättämistä, siitä syystä että mieheni on jätetty luokalle ja hänellä on todella vaikea paikka asia. Hän kärsii siitä syvää häpeää. En vain itse osaa ajatella, kuinka paljon tässä on perusteita luokalle jättämisessä. Ymmärrän toki, että kypsyys ei ole kohdallaan lapsellani, koska tuo häirintä on systemaattista. Onko teillä kokemuksia ekaluokkalaisen luokalle jättämisestä ja niistä syistä, minkä vuoksi se on oikein välttämätöntä.

Siskoni poika kävi eskarin kaksi kertaa (opettaja ehdotti,ei tietenkään voi jättämällä jättää)..veljeni vaimon poika jäi toisella luokalla luokalle, häntä ei ole häirinnyt.
Kaikille tuntemilleni lapsille jotka on "jätetty" luokalle ihan alkuvaiheessa se on oikeasti ollut vain hyvästä. Enemmän tulee ongelmia myöhemmin jos ei opi nyt alussa kunnolla.
Ja ainakin minun koulu aikana ei ekalle ja tokalle voinut jättää vaan se oli vanhempien suostumuksen alainen päätös.

Kyllähän nuo mun mielestä on semmoisia asioita jotka pitäisi nyt jo olla hanskassa.
Eiköhän se ole myös lapsen oma etu että pääsee vähän harjoittelemaan lisää, koska vaatimuksethan vaan kasvaa ja jos ei nyt osaa kunnolla niin turhatuuko sitten enemmän ja tule häiritsemään tunnilla enemmän?

Onkohan miehesi vanhemmatkin hävenneet sitä että poika jäi luokalle? Olisiko teidän nyt vanhempina otettava se kannustava asenne ettei häpeää tarvitse tuntea?

• Tykkää
Reactions: waninka
Onko lapsi ollut koulukypsyystesteissä tai onko hänelle harkittu starttiluokkaa? Kovasti kuulostaa siltä, että lapsi ei ole ollut kypsä menemään kouluun. Siksi olisi paljon viisaampaa nyt tuplata ekaluokka ja antaa lapselle myönteisiä onnistumisia koulussa kun lukemnen aloitetaan alusta kuin päästää eteenpäin jolloin homma on vielä vaikeampaa ja tuskaisempaa.

Ekaluokkalaista ei käytännössä taitojen takia luokalle jätetä. Lukemisen oppiminen ei ole välttämätöntä ekalla vaikka toki sujuva lukutaito helpottaa tokalla olemista.

Ja tämä asiahan on sellainen, mitä vanhemmat eivät (onneksi) päätä.

[QUOTE="vieras";25611943]Minkä ikäisenä miehesi jäi luokalle?[/QUOTE]

Hän jäi kertaamaan kolmatta luokkaa. Itse en osaa arvioida kumpi olisi pahempaa ykkösen vai kolmosen kertaaminen. Toki sosiaalisia suhteita ajatellen kolmonen, mutta jos ollaan hieman siinä hilkulla, niin kannattaako silloin kerrata sen uhalla, että ei vain joudu myöhemmin kertaamaan. Vai onko mahdollista, että lapsen kypsyys tulee esille, niin että oppiminen alkaa kiinnostamaan muita häiriötekijöitä enemmän.

Ymmärrän hyvin sen, että oppiminen on vaikeaa kun muut menee eteenpäin ja itsellä ei suju niin mallikkaasti. Olin vain todella yllättynyt, että lukutaito olisi pitänyt hallita jo syksyllä. Ja tämän hetkinen lukutaito on riittämätön, koska se ei ole sujuvaa.
Ja myös tämä matematiikka minua hämmästyttää, koska lapsi osaa tehtävät, mutta ei vain yksinkertaisesti tee niitä juurikaan vauhdilla. Keskittyminen on siis se ongelma. Haluaisi tehdä muita juttuja.

Tokalle luokalle lienee vaatimuksena, että osaa lukea. Oletko pyytänyt lapsellesi tutkimuksia? Jos on vaikka ADD tai joku muu muodikas kirjainyhdistelmä.

Luuletko että luokalle jättäminen auttaisi niin, että selviäisi jatkossa koulussa ilman suurempia ongelmia? Jos uskot että luokalle jättäminen ei suuremmin auttaisi ongelmissa vaan siirtäisi vaan niitä vuodella, silloin ei kannata jättää luokalleen, vaan harkita avustajaa/erityisluokkia.

Penaaliin vaan muutama valmiiksi teroitettu kynä, ei terotinta. Kaikki muutkin häiritsevät tavarat pois repusta/penaalista. Palkintoja kun on selvinnyt hyvin tehtävistä jne.

Tässä vaiheessa vuotta ei vielä tarvitse osata lukea mitenkään täydellisesti.

Mutta ekan luokan tärkeimmät aineet ovat ehdottomasti lukeminen ja matematiikka. Jos molemmissa on ongelmia - ei varmasti ole helppoa jatkossa koulussa.

Minä haluaisin tuossa tilanteessa, että koulupsykologi testaisi lapsen. Ja haluaisin niistä keskittymisongelmistakin testeihin, haluaisin varmistaa, mistä keskittymisongelmat johtuvat. Onko opiskeltava aine lapselle vaikeaa - ja häiritsee sen vuoksi, kun ei jaksa keskittyä. Vai onko lapsella mahdollisesti keskittymishäiriö ADD, googlaa tämä.

Mun keskimmäiselläni on lukihäiriö, ja lukemaan oppiminen on ollut todella vaikeaa, oppi lukemaan vasta ekan luokan lopulla. Edelleenkin lukee heikommin kuin luokkatoverinsa. Mutta kaikki muut aineet sujuvat. Matikka vahvaa, muissa aineessa muistaa hyvin kuulemansa, mutta tietysti lukeminen on työlästä muissakin aineissa. Ekalla vaikeuksien yhteydessä poika testattiin, on testattu uudestaan tänäkin vuonna, koska vaikeudet siis jatkuvat edelleen. Mutta poika tullee jatkamaan edelleen oman luokkansa mukana.

Hän jäi kertaamaan kolmatta luokkaa. Itse en osaa arvioida kumpi olisi pahempaa ykkösen vai kolmosen kertaaminen. Toki sosiaalisia suhteita ajatellen kolmonen, mutta jos ollaan hieman siinä hilkulla, niin kannattaako silloin kerrata sen uhalla, että ei vain joudu myöhemmin kertaamaan. Vai onko mahdollista, että lapsen kypsyys tulee esille, niin että oppiminen alkaa kiinnostamaan muita häiriötekijöitä enemmän.

Ymmärrän hyvin sen, että oppiminen on vaikeaa kun muut menee eteenpäin ja itsellä ei suju niin mallikkaasti. Olin vain todella yllättynyt, että lukutaito olisi pitänyt hallita jo syksyllä. Ja tämän hetkinen lukutaito on riittämätön, koska se ei ole sujuvaa.
Ja myös tämä matematiikka minua hämmästyttää, koska lapsi osaa tehtävät, mutta ei vain yksinkertaisesti tee niitä juurikaan vauhdilla. Keskittyminen on siis se ongelma. Haluaisi tehdä muita juttuja.

Ei meillä päin ainakaan tarvitse osata ekaluokkalaisten vielä lukea sujuvasti. Vaadi siirtoa tokalle ja vie lapsi tutkimuksiin.

Onko lapsi ollut koulukypsyystesteissä tai onko hänelle harkittu starttiluokkaa? Kovasti kuulostaa siltä, että lapsi ei ole ollut kypsä menemään kouluun. Siksi olisi paljon viisaampaa nyt tuplata ekaluokka ja antaa lapselle myönteisiä onnistumisia koulussa kun lukemnen aloitetaan alusta kuin päästää eteenpäin jolloin homma on vielä vaikeampaa ja tuskaisempaa.

Ekaluokkalaista ei käytännössä taitojen takia luokalle jätetä. Lukemisen oppiminen ei ole välttämätöntä ekalla vaikka toki sujuva lukutaito helpottaa tokalla olemista.

Ja tämä asiahan on sellainen, mitä vanhemmat eivät (onneksi) päätä.

Minä olen ollut siinä uskossa, että asia on nimenomaan hyvin pitkälti vanhempien mielipiteiden varassa.

Koulukypsyystestissä kaikki menivät muutamaa pistettä vaille täysiä pisteitä tai täysillä pisteillä PAITSI sanan alkuäänteen tunnistaminen ja kirjainten kirjoittaminen.
Myönteisiä onnistumisia tulee kyllä muissa aineissa. Mutta en sitä tokikaan tiedä, että eikö tällainen ole riittävää.

[QUOTE="...";25612022]Tokalle luokalle lienee vaatimuksena, että osaa lukea. Oletko pyytänyt lapsellesi tutkimuksia? Jos on vaikka ADD tai joku muu muodikas kirjainyhdistelmä.

Luuletko että luokalle jättäminen auttaisi niin, että selviäisi jatkossa koulussa ilman suurempia ongelmia? Jos uskot että luokalle jättäminen ei suuremmin auttaisi ongelmissa vaan siirtäisi vaan niitä vuodella, silloin ei kannata jättää luokalleen, vaan harkita avustajaa/erityisluokkia.

Penaaliin vaan muutama valmiiksi teroitettu kynä, ei terotinta. Kaikki muutkin häiritsevät tavarat pois repusta/penaalista. Palkintoja kun on selvinnyt hyvin tehtävistä jne.[/QUOTE]

Jos on ADD, niin itseasiassa tälläiset lapset hyötyvät siitä, että mukana on jotain luvallista näperrettävää. Mun esikoisellani tämä on, ja keskittyy opetukseen todellakin paremmin, kun saa luvalla näpertää yhtä tavaraa, hänellä tämä on ollut sormiskeitti. Ja esikoiseni pärjää koulussa nykyään erinomaisesti, mutta hänellä nuo keskittymisongelmat näkyivät myös kotona esim. läksyjä tehdessä - ei pystynyt aloittamaan, pieninkin häiriö keskeytti hänet, jos läksy oli lapsen mielestä suuri, sen aloittaminen tuntui ylivoimaiselta, läksyt olivat myös vaikea saada valmiiksi.

Eskarissa ei ollut mitään mainittavaa ongelmaa. Kävi toki kahdella eri paikkakunnalla eskaria, joissa toinen oli hyvin koulumainen ja jälkimmäinen päiväkotimaisempi.

Minuakin hyvin vahvasti kiinnostaa testauttaa lasta koulupsykologilla. Lapsi kun on muutenkin todella huolimaton. Hieman sellainen haahuilija. Ylivilkkautta ei ole.

Voi kun en tuntisi niin suurta ahdistusta lapsen puolesta siitä, että mitä voi itsetunnolle tehdä luokalle jääminen. Olisi paljon helpompaa, kun voisi ajatella lapsen parasta objektiivisesti. Tai jos oppiminen olisi minun silmään selkeästi vaikeaa eikä vain vaikeampaa.

Oppilas voidaan jättää luokalle, vaikka hänellä ei olisi hylättyjä suorituksia, jos sitä pidetään oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi tarkoituksenmukaisena. Oppilaalla saattaa esimerkiksi olla useista oppiaineista välttäviä arvosanoja ja hänen perustietojaan ja –taitojaan sekä oppimisvalmiuksiaan on syytä vahvistaa ennen ylemmälle luokalle siirtymistä. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä.

Oppilaan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen opettaja tai jos heitä on useampia, opettajat yhdessä. Luokalle jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä. Opettajan tulee noudattaa perusopetuslakiin ja -asetukseen, opetussuunnitelman perusteisiin ja paikalliseen opetussuunnitelmaan kirjattuja oppilaan arvioinnin periaatteita ja menettelyjä.

Opetushallitus - Luokalta siirtyminen ja luokalle jättäminen

Eskarissa ei ollut mitään mainittavaa ongelmaa. Kävi toki kahdella eri paikkakunnalla eskaria, joissa toinen oli hyvin koulumainen ja jälkimmäinen päiväkotimaisempi.

Minuakin hyvin vahvasti kiinnostaa testauttaa lasta koulupsykologilla. Lapsi kun on muutenkin todella huolimaton. Hieman sellainen haahuilija. Ylivilkkautta ei ole.

Voi kun en tuntisi niin suurta ahdistusta lapsen puolesta siitä, että mitä voi itsetunnolle tehdä luokalle jääminen. Olisi paljon helpompaa, kun voisi ajatella lapsen parasta objektiivisesti. Tai jos oppiminen olisi minun silmään selkeästi vaikeaa eikä vain vaikeampaa.

ADD-lapsilla ei ole ylivilkkautta. Mutta en osaa kuvailuasi yhdistää ADD:hen, joka omalla lapsellani on. Hän täyttää seuraavan listan (ADHD-liiton sivuilta) joka ikisen kohdan:

- jättää usein huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa
- usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin
- usein ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa
- jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään suoritetuksi (ei johdu vastustuksesta tai siitä ettei ymmärrä ohjeita)
- usein toistuvia vaikeuksia tehtävien ja toimien järjestämisessä
- välttelee usein, inhoaa tai on haluton suorittamaan tehtäviä, jotka vaativat pitkäkestoista henkistä ponnistelua (kuten koulu- ja kotitehtävät)
- kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä (esim. leluja, kyniä, kirjoja, työkaluja)
- häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
- unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissa.

Diagnoosi on siis ADD, tarkkaavaisuus- tai keskittymishäiriö.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25612102:
Oppilas voidaan jättää luokalle, vaikka hänellä ei olisi hylättyjä suorituksia, jos sitä pidetään oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi tarkoituksenmukaisena. Oppilaalla saattaa esimerkiksi olla useista oppiaineista välttäviä arvosanoja ja hänen perustietojaan ja –taitojaan sekä oppimisvalmiuksiaan on syytä vahvistaa ennen ylemmälle luokalle siirtymistä. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä.

Oppilaan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen opettaja tai jos heitä on useampia, opettajat yhdessä. Luokalle jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä. Opettajan tulee noudattaa perusopetuslakiin ja -asetukseen, opetussuunnitelman perusteisiin ja paikalliseen opetussuunnitelmaan kirjattuja oppilaan arvioinnin periaatteita ja menettelyjä.

Opetushallitus - Luokalta siirtyminen ja luokalle jättäminen

Juu, en sii uskonut, että vanhempien päätösvalta olisi siis opettajien ylitse. Uskoin vain siihen, että vanhempien mielipiteellä on merkittävä painoarvo, jonka vuoksi perusteiden ollessa vain todella kovat, voitaisiin vanhempien arvio ylittää.

Jos se kuitenkin olisi parhaaksi lapselle - kasvaa vielä vuosi ja tuplata ekaluokka?

En usko (en halua uskoa) että se leimaisi lapsen jollain lailla. Ja itsetunnolle voisi olla hyväksi se, että saa onnistumisen kokemuksia kun käy ekaa luokkaa toistamiseen, vrt. että olisi vaikeuksissa oppiaineiden kanssa tokalla luokalla. Ja kyllähän tunneilla häiriköintikin (tahaton tai tahallinen) lapsen leimaa luokkakavereiden silmissä, ehkä opettajienkin: jo lapsia osaa ärsyttää se, jos joku ei anna työrauhaa ja säheltää vaan kun pitäisi olla hiljaa.

• Tykkää
Reactions: cilia ja mlvm äiti
- jättää usein huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa
- usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin (mutta leikkeihin keskittyy

- jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään suoritetuksi (itselläni on kuitenkin ajatus, että olisi oppimisvaikeutta)
- usein toistuvia vaikeuksia tehtävien ja toimien järjestämisessä

- kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä (esim. leluja, kyniä, kirjoja, työkaluja)
- häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
- unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissa.

Nämä pätisivät meillä.

Juu, en sii uskonut, että vanhempien päätösvalta olisi siis opettajien ylitse. Uskoin vain siihen, että vanhempien mielipiteellä on merkittävä painoarvo, jonka vuoksi perusteiden ollessa vain todella kovat, voitaisiin vanhempien arvio ylittää.

Kyllä vanhempien mielipiteellä on iso painoarvo. Yritä nyt muistaa, että myös koulu pyrkii lapsen parhaaseen ja hakee nyt vaihtoehtoja. Juuri sitä tarkoittaa myös tukitoimien lisääminen.

Sinuna ottaisin itse heti yhteyttä koulupsykologiin, kertoisin tilanteesta ja pyytäisin testejä, noiden vaikeuksien vuoksi. Jotta selvitetään onko kyse oppimisvaikeuksista vai löytääkö hän viitteitä esim. siihen keskittymishäiriöön ja laittaa teitä sitten eteenpäin tutkimuksiin. Tosin itse olen joutunut tutkituttamaan esikoiseni yksityisellä ja ihan omalla rahalla. Keskimmäisen lukihäiriön kohdalla ollaan saatu valtavan hyvää tukea koululta.

Ja kyllä meille on tarjottu yhtenä vaihtoehtona luokan uudelleen käymistä sekä tokalla, että nyt kolmannella. Mutta kun ongelmana on se, että lapsella on lukihäiriö, se häiriö ei poistu mihinkään vaikka lapsi kävisikin jonkun luokan uudestaan ja on vaikea arvioida, minkä verran luokan tuplaamisesta olisi apua. Eli meillä lapsen tilannetta seurataan ja hän saa erityisopetusta sekä tukea avustajalta luokassa, ja katsotaan miten mennään eteenpäin.

Minä yrittäisin ehdottaa että siirrettäisiin toiselle luokalle. ja nyt heti aloitettaisiin tutkimukset ADDn, aspergerin tms varalle.

Ehtiihän sen kakkosenkin käymään kahdesti.

Nykyään ei luokan kertaaminen ole ollenkaan niin iso eikä varsinkaan häpeällinen juttu kuin luokalle jääminen oli ennenmuinoin. Älä muiden mielipiteistä huolehdi. lapsi saa kyllä kavereita ja itsetunnolle on parempi, jos pystyy opiskelemaan muiden tahdissa.

Jos nyt menee tokalle, niin voi olla järkevää kerrata toinen luokka, jos osaaminen takkuaa edelleen. Kolmas luokka on jo vaativampi, joten kakkonen on järkevä kertauksen paikka.

Onko nykyinen luokka miten iso? Lapsi voisi hyötyä pienemmästä ryhmästä.

Tiedän, että pitäisi osata ajatella lapsen parasta. Ja ajatella kertauksen olevan se asia joka on parasta, jos näin ammatti-ihmiset kertoo. En vain osaa. Näen vain asian toisen puolen ja vaikka kuinka yritän, niin asia ei onnistu päässäni kääntymään.

No asiaan tulee selvyyttä viikon lopussa, onko mahdollista järjestää tukiopetusta siinä määrin, että se riittää lapsen oppimista ajatellen. Ja saadaan selvyys, että mikä tarkalleen ottaen mättää. Nämä kun olivat vain minun olettamuksiani kokemusten perusteella. Nytkin kuuntelen kun lapse tuola lukee itselleen kirjaa, saa lauseita muodostettua, mutta hyvin pätkien =)

[QUOTE="poikia3";25612235] Tosin itse olen joutunut tutkituttamaan esikoiseni yksityisellä ja ihan omalla rahalla. Keskimmäisen lukihäiriön kohdalla ollaan saatu valtavan hyvää tukea koululta.

[/QUOTE]

Muistatko paljonko tuli maksamaan ja mitä kautta löysitte henkilön, joka teki tutkimukset?

Mielestäni on hyvä, että mahdollisiin ongelmiin puututaan ajoissa. Ei kannata panikoida, vaikka tiedän että tuntuu ehkä ristiriitaiselta tms. Nyt on tärkeää tutkia, mistä ongelmat johtuvat. Koulussa on moniammatillinen työryhmä ja kannattaa vaatimalla vaatia kaikki mahdolliset testaukset, joista ehkäpä selviäisi mistä jokin johtuu. Koulupsykologille voi olla pitkä jono eli kannattaa toimia heti; voihan olla, että sen takia ollaan ajoissa liikenteessä. Kaikki ammattilaiset ajattelevat lapsen etua; mielestäni heihin voi luottaa. Kannattaa olla avoin puolin ja toisin ja kysyä rohkeasti perusteluja. Monesti on helpompaa tuplata ykkönen kuin kakkonen. Ope varmasti loppupelissä näkee kokonaistilanteen ja haluaa ottaa vanhempien näkökannan hyvin vakavasti huomioon. Jos mun oma lapsi menestyisi ykkösellä heikosti niin toivoisin kernaasti että tuplaisi niin olisi vähän aikaa kypsyä eikä olisi niin kituuttamista; eli saattaisin jopa itse pyytää tuplaamista.

Yhteistyössä