Ihan mielenkiinnosta, mistä on tullut tuo käsitys ihmisille, että helsinkiläiset on tylyjä, kiireisiä, ei puhu toisilleen saatika muualta tulleille? Onko omakohtaista kokemusta, miten tää kaikki ilmenee?
Tähän nyt pakko mainita, et kaikki ei välttämättä osaa sanaakaan englantia.. Mun mies ainakin varmasti seisoisi tuppisuuna, koska ei oikeasti osaa englantia. Itse yrittäisin kyllä tällä tankeroenglannillanikin auttaa..toinen tapahtuma oli,kun olin paikallisjunassa ja sinne tuli englantia puhuva mies ja meni kauemmas kysymään meneekö juna sinne,minne hän on menossa,niin kaikki vaan tuijotti eteenpäin,ikään kuin ei kuulisi kysymystä..tosin,heistäkään en voi tietää oliko he muualta muuttaneita,mutta itse olen jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä,että jos kerran voin ja osaan auttaa/neuvoa,niin miksi olla tuppisuuna?
No hyvä!Tiekkö, mä oon jopa käynyt kehä3 ulkopuolella, viettänyt siellä paljon aikaa ja oppinut lypsämään lehmää Eikä tästä meiltä ole montakaan kilsaa, kun on peltomaisemat lehmineen päivineen
Totta kai kaikenlaisia tyyppejä löytyy kaikkialta. Ainahan näissä on kyse jossain määrin yleistyksistä, sellaisesta "yleisestä ilmapiiristä".Kiire ehkä selittyy sillä, että kun olet menossa töihin tai töistä kotiin, niin on ehdittävä siihen seuraavaan kulkuneuvoon, tai muuten on puoli tuntia myöhässä.
Vittuilua, tönimistä tai ylimielisyyttä en ole havainnut edes sivusta seuraamalla, itse en sitä harrasta.
Jotkut ei auta hädässä olevaa. Uskoisin, että näitä löytyy ihan joka paikasta.
Useimmat ihmiset tervehtii bussikuskia kyytiin noustessaan, ainakin sillä linjalla mitä minä käytän. Se on sitten eriasia, tervehtiikö se kuski takaisin
Mua henkilökohtaisesti ei kiinnosta alkaa rupattelemaan ventovieraiden ihmisten kanssa metrossa. Ainakin työpäivän jälkeen kaikki energia menee siihen että pysyy sen verran hereillä tajutakseen koska pitää jäädä pois. Jos joku alkaa mulle juttelemaan, tietenkin juttelen takaisin. Kaikki näin ei tee, sen olen pistänyt merkille.
Mun yks kaveri haki johonkin kouluun, jossa hakutilaisuudessa oli myös muualta Suomesta tulleita ihmisiä. Olivat kuulemma hyvin hämmästyneitä kun kävi ilmi, että kaveri on helsinkiläinen Kun olikin ihan mukava tyyppi.
Jos mä astun metrosta ulos ja tiedän että mun bussi lähtee kahden minuutin kuluttua, niin en todellakaan jää rupattelemaan, edes tutun kanssa Ei kait kukaan muukaan, missään, näin tee? Vaikka seuraava bussi lähtee 12 minuutin päästä, niin hyvin voin myöhästyä sen puoli tuntia. Ehkä niillä metroon rynnivillä on kiire siihen omaan bussiinsa.Totta kai kaikenlaisia tyyppejä löytyy kaikkialta. Ainahan näissä on kyse jossain määrin yleistyksistä, sellaisesta "yleisestä ilmapiiristä".
Itse en noilla esimerkeilläni mitään juttelua tarkoittanutkaan, enemmänkin sellaisia pieniä nyökkäyksiä - vaikka kun toinen väistää, jotta pääset bussista ulos.
Mutta sen voin sanoa (ihan ilman sarvia ja hampaita), että tuo kiireeseen vetoaminen vaan lisää noita yleistyksiä. Kun kyllä meillä täällä muuallakin on niitä töitä ja aikatauluja ja arki ja hoppu. Ja täällä pääkaupungin ulkopuolella niitä yhteyksiä saattaa oikeastikin olla helposti vain yksi tai kaksi tuntiin - monesti vähemmänkin.
(Siitä kai se hoppunen olo monille tulee, ku jengi kiiruhtaa paniikissa metroon, jonka seuraaja tulis minuuteissa.)
Mutta joo, yleistykset on silti inhoja. Yksipuolisia nää ei kyllä ole: kaikenlaista saa Helsingissä(kin) kuulla ja suhtautumista kokea, kun tulee Lapista ja puhuu ehkä murteella. Osa positiivista toki, osa sitten vähemmän.
Huhuu, en ole puhunut mistään rupattelusta. Toi oli vain kommenttiisi:Jos mä astun metrosta ulos ja tiedän että mun bussi lähtee kahden minuutin kuluttua, niin en todellakaan jää rupattelemaan, edes tutun kanssa Ei kait kukaan muukaan, missään, näin tee? Vaikka seuraava bussi lähtee 12 minuutin päästä, niin hyvin voin myöhästyä sen puoli tuntia. Ehkä niillä metroon rynnivillä on kiire siihen omaan bussiinsa.
Itse en tosiaan usko tuohon paljasjalkaisuuteen. Kalskahtais ajatuksenakin aika leimaavalta. Uskon ympäristöön ja sen vaikutuksiin.Kuinka moni näistä "ei juttelevista -tervehtivistä - lehtisiä ottamattomista" ovat syntyperäisiä stadilaisia, eikä muualta tulleita? Itse paljasjalkaisena stadilaisena tunnen kuuluvani "omieni" joukkoon, koska huomaan olevani monessa samanlainen, mitä täällä yleistetään. Mutta saan myös keskustelua aikaan vaikka kenen kanssa, ja olen sosiaalinen ihminen muutenkin.
Välillä jaksaa jutella, ja välillä ei vaan jaksa