Pitäisikö pääkaupungiseutulaisilta ottaa pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tiina";25589668]Jos näkyvyys on 8 metriä niin aika helvetin hiljaa saat ajaa että ehdit reagoida saati saat auton jäisellä tiellä pysähtymään kun toisen auton perse onkin just yht'äkkiä sun edessä.[/QUOTE]

Tuossa videossa kuski toimi täysin oikein: Ohjasi auton ojaan.

Jos kaikki olisivat hiljentäneet näkyvyyden huonontuessa, niin kaikki ajaisivat hiljaa, eikö?

Tuskin se auton perse sieltä peruuttamalla vastaan tulee. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

[QUOTE="tiina";25589703]Monikaistaisella tiellä missä minä tänään ajoin olisi väistöliike tarkoittanut sitä että olisin törmännyt viereisellä kaistalla ajavaan autoon.[/QUOTE]

Ok, en voi tietää tilannetta. Mutta esimerkiksi videon perusteella olisi voinut väistää lumipenkkaanki, jos olisivat ajaneet hiljempaa ja pitäneet etäisyyttä..

[QUOTE="tiina";25589668]Jos näkyvyys on 8 metriä niin aika helvetin hiljaa saat ajaa että ehdit reagoida saati saat auton jäisellä tiellä pysähtymään kun toisen auton perse onkin just yht'äkkiä sun edessä.[/QUOTE]

tiina on selkeästi blondi.

Jos näkyvyys on 8 metriä, niin pitää ajaa helvetin hiljaa. Mikäs tässä on se kohta mitä et ymmärrä?

Tuossa videossa kuski toimi täysin oikein: Ohjasi auton ojaan.

Jos kaikki olisivat hiljentäneet näkyvyyden huonontuessa, niin kaikki ajaisivat hiljaa, eikö?

Tuskin se auton perse sieltä peruuttamalla vastaan tulee. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Mä nyt en pelkästään riipinyt tuota videota, puhuin lähinnä omasta ajokokemuksestani tänään.
Länsiväylällä ennen Tapiolan liittymää jossa tie on kolmikaistainen katosi pahimmassa pöllyssä koko tie, en nähnyt edessä ajavaa, en nähnyt vieressä ajavaa enkä sitä tietäkään.
Totta helvetissä hiljensin ja toivoin että takana tuleva tekee sen myös. Edessä ajava oli sitten hiljentänyt vielä enemmän kuin minä, joten yht'äkkiä se auto vaan oli edesssä, näkyvyyttä siinä vaiheessa ehkä metri. Edessä ajavan auton takalamput niin paksussa lumessa ettei niitä valojakaan näkynyt.

No hyvin kävi, en törmännyt kuitenkaan, mutta lähellä kävi. Ja sillä väistöliikkeellä minkä videon kuski teki oikein olisin minä ollut viereisen kaistan auton kyljessä.

Peruutuksia mä en pahemmin harrasta moottorotiellä.

Tuolla kolarisumassa oli muuten mukana yllättävän paljon ammattikuskeja.

[QUOTE="vieras";25589857]Blondi,

tähän sopisi hyvin joki hieno facepalm kuva.[/QUOTE]

Anna palaa jos linkitys on yksi sun taidoista :)

Vai eiks se oo jo vähän vanha juttu..

[QUOTE="vieras";25587898]Jos asuisit täällä, olisit nähnyt millainen sää täällä vielä tunti pari sitten vallitsi... Se selittää.[/QUOTE]

Voi kun ne helsinkiläisetkin oppisivat mitä TURVAVÄLI tarkoittaa :D Se on etenkin hyödyllinen jos on tosipaska sää. Ja tähän on sit turha mussuttaa mitään et ei siellä voi sellasta pitää, liian paljon porukkaa jne. Tarkoitankin sitä, että JOKAINEN helsinkiläinen tajuais et paskakelillä ei kannata ajaa kaverin persiissä. Jäis pikkasen pienemmiksi nuo vahingot...

Voi kun ne helsinkiläisetkin oppisivat mitä TURVAVÄLI tarkoittaa :D Se on etenkin hyödyllinen jos on tosipaska sää. Ja tähän on sit turha mussuttaa mitään et ei siellä voi sellasta pitää, liian paljon porukkaa jne. Tarkoitankin sitä, että JOKAINEN helsinkiläinen tajuais et paskakelillä ei kannata ajaa kaverin persiissä. Jäis pikkasen pienemmiksi nuo vahingot...

:whistle: Niin, Helsinkiläisethän ne neljän ruuhkassa ajelevat Nurmijärvelle ja Vantaalle

[QUOTE="tiina";25589848]Missä helvetin kohdassa mä sanoin ettei pidä ajaa hiljaa?[/QUOTE]

No mä käsitin, että kun sanoit: "Jos näkyvyys on 8 metriä niin aika helvetin hiljaa saat ajaa", että se hiljaa ajaminen on jotenkin ylivoimaista.

Sinähän oot loppupeleissä ajanut oikein hyvin, koska vältit kolaroimisen.

Mutta tosiasiahan on se, että jos kaikki olisivat ottaneet kelin huomioon niin ei noita ketjukolareita olisi tapahtunut, ainakaan tuossa mittakaavassa.

Ammattikuskit taas ovat mukana näissä kolareissa muista syistä kuin omasta ammattitaidosta/taidottomuudestaan. Ainakin yleensä.

[QUOTE="tiina";25589836]Mä nyt en pelkästään riipinyt tuota videota, puhuin lähinnä omasta ajokokemuksestani tänään.
Länsiväylällä ennen Tapiolan liittymää jossa tie on kolmikaistainen katosi pahimmassa pöllyssä koko tie, en nähnyt edessä ajavaa, en nähnyt vieressä ajavaa enkä sitä tietäkään.
Totta helvetissä hiljensin ja toivoin että takana tuleva tekee sen myös. Edessä ajava oli sitten hiljentänyt vielä enemmän kuin minä, joten yht'äkkiä se auto vaan oli edesssä, näkyvyyttä siinä vaiheessa ehkä metri. Edessä ajavan auton takalamput niin paksussa lumessa ettei niitä valojakaan näkynyt.

No hyvin kävi, en törmännyt kuitenkaan, mutta lähellä kävi. Ja sillä väistöliikkeellä minkä videon kuski teki oikein olisin minä ollut viereisen kaistan auton kyljessä.

Peruutuksia mä en pahemmin harrasta moottorotiellä.

Tuolla kolarisumassa oli muuten mukana yllättävän paljon ammattikuskeja.[/QUOTE]

Mä ajoin kanssa Länsiväylää tänään aamulla ja allekirjoitan ton. Ensin edessä oli 2 autoa ja yht äkkiä ei missään muuta kuin valkoista. Ei näkynyt autoja, ei valoja eikä edes tietä. Tiesin että ne autot oli kyllä mun edessä mutta jos ne olis tehny äkkijarrutukseen niin ahterissa olisin ollut ja olen varma että jos olisin paljon vauhtia tiputtanut niin omistaisin puolikkaan auton. Kyllä pelotti!

Älyttömintä oli kyllä ne ohitukset. Siinä ei jäänyt kenellekään aikaa reagoida.

Huh. Mies tuli kotiin! 50km/h olivat ajaneet eli ei voi sanoa, että olisi vauhtiakaan autoilla liikaa.

Juuri tosiaan tuolla ajoin moottoritiellä samaa vauhtia kotiin. Koko matkan ja niin ne muutkin. Vihdoin kotona! Menomatkalla näkyvyys oli puhdas nolla ajoittain ja se alkoi yhtäkkiä siellä motarilla.

Tiesin jo ennen sumaan jäämistä, että tänään tulee sattumaan monta kolaria. siinä vaiheessa alkoi porukka jo hidastaa vauhtia ja ainakin minun edessä ja takana olevilla oli turvavälien pitoyritystä. Ongelmana oli vain se, ettei sinne eteenpäin kunnolla nähnyt. Ajoittain näkyi sumuvalon vilkahdus, josta tajusi että ok, siellä on autoja.

En olisi edes lähtenyt tänään ellei olisi ollut pakko. Vauhtia oli ykköskaistalla jo huomattavasti vähemmän, ohituskaistalaiset otti aika rankkaa jarrutusta, vaikka vauhti ei heilläkään enää lopussa kova ollut, tiet vain ihan peilipintaa. Sanoin tyttärelle, että pistää pään niskatukea vasten, koska jos nyt ei tuolla takana olevat tajua mitä täällä edessä tapahtuu, niin saattaa rysähtää perseeseen joku kiinni. Onneksi(!) melko hännillä ja päästiin siitä rystästä ihmeellä pois.

Oltiin jumissa Helsingissä joka tapauksessa tunteja. Ikinä en päässyt sinne minne piti, odotin ihan suosiolla, kunnes on edes mahdollisuus liikkua edes hitaasti ja päästä kotiin vievälle tielle. Tuskainen reissu. Lapset seisoi siellä kauppakeskuksessa soittaen äidille, ettei bussi vienyt heitä perille vaan jätti vain sinne ja nyt eivät pääse kotiin. Samaa tarinaa seuraavilta ja seuraavilta lapsilta. Ihmiset haki autoihin kahvia ja mietti miten pääsevät kotiin, hakemaan lapsia jne. Koko Helsinki täysin tukossa. Se kolaritilanne siellä kehällä on hiukkasen eri asia kuin jossain takahikiällä. Ja minä ajelen normaalisti siellä takahikiälläkin, en vain pääkaupunkiseudulla tai kaupungissa (ja voin muuten sanoa, että monella maalla liikkuvalla on huomattavasti kovemmat vauhdit kuin näillä Helsinkiläisillä verrattuna olosuhteisiin).

Toivottavasti loukkaantuneet eivät ole loukkaantuneet vakavasti.

Viimeksi muokattu:

Totta kyllä, tuolla liikenteessä on usein ihan hemmetin juustopäitä jotka roikkuvat aivan perseessä kiinni kelillä kun kelillä. Itse pidän aika pitkänkin turvavälin kelillä kun kelillä, mutta se tuntuu ruuhkassa näitä ääliöitä kovasti ärsyttävän, ohi pitää päästä jonottamaan siihen mun eteen vaikka mikä olis.

Mutta tänään, oikeasti olosuhteet olivat aivan karmeat, turvaväli oli hankala pitää kun sä et vaan nähnyt kuinka kaukana se edessä ajava on. Itse kun ajaa 30-40km/h moottiritiellä, ja edessä ajava onkin hiljentänyt sinne 20-30km/h ja auton näät kun se on metrin päässä... ja takaa tulee autoja ties millä nopeuksilla. Joo aika jännää välillä oli.

[QUOTE="Vieras";25589917]Mä ajoin kanssa Länsiväylää tänään aamulla ja allekirjoitan ton. Ensin edessä oli 2 autoa ja yht äkkiä ei missään muuta kuin valkoista. Ei näkynyt autoja, ei valoja eikä edes tietä. Tiesin että ne autot oli kyllä mun edessä mutta jos ne olis tehny äkkijarrutukseen niin ahterissa olisin ollut ja olen varma että jos olisin paljon vauhtia tiputtanut niin omistaisin puolikkaan auton. Kyllä pelotti!

Älyttömintä oli kyllä ne ohitukset. Siinä ei jäänyt kenellekään aikaa reagoida.[/QUOTE]

Totta muuten, katselin suu auki vähän aikaisemmin kun jengi paahtaa ohi varmaan satasta, 10 metriä ohituksen jälkeen en nähnyt enää koko autoa. Niin idioottimasta.

No mä käsitin, että kun sanoit: "Jos näkyvyys on 8 metriä niin aika helvetin hiljaa saat ajaa", että se hiljaa ajaminen on jotenkin ylivoimaista.

Sinähän oot loppupeleissä ajanut oikein hyvin, koska vältit kolaroimisen.

Mutta tosiasiahan on se, että jos kaikki olisivat ottaneet kelin huomioon niin ei noita ketjukolareita olisi tapahtunut, ainakaan tuossa mittakaavassa.

Ammattikuskit taas ovat mukana näissä kolareissa muista syistä kuin omasta ammattitaidosta/taidottomuudestaan. Ainakin yleensä.

Olisikohan mahdollisesti mahdollista, että kirjoittaisit ihan omalla nimimerkilläsi?

Kehä 1 ajaa kymmeniä tuhansia autoja vuorokaudessa. Mihinkähän asti ne jonot olis, jos jokainen pitäis sen 80 metriä väliä edellä ajavaan :whistle:

No itseasiassa se saattais jopa sujuvoittaa liikennettä. Ja vaikkei näin oliskaan niin eikö kuitenkin ois kivempi ootella hetki kuin saada auto satasta takapuoleen :D Vai mitä?

Tuo on nimenomaan se asennevamma jonka vuoksi tää ei ikinä tuu muuttuun.