Koira-ihmiset, lenkkeilettekö pakkasella???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuli vain mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuli vain mieleen

Vieras
Nyt viikon ajan kestäneet pakkaset ja yhtenäkään päivänä ei vastaan ole tullut ristin sielua! Eikö kaikki tosiaan käytä koiria lenkillä pakkasilla?

Meillä koirat saa takit ja tossut päällensä ja hyvin pärjäävät 1-2h ulkona koko ajan liikkuen.

Kyllä täällä koiria näkyy melkein entiseen tahtiin. Tottakai koiria pitää lenkkeilyttää vaikka olisi pakkastakin paljon. Tosin lenkit yleensä lyhyemmät. Tosin jotkut koirat eivät välttämättä suostu lähtemään kun korkeintaan pissat ja siinä se.

Omistajista en sitten tiedä, pelkäävätkö pakkasta, mutta koira ei saisi kärsiä tämän takia.

pieni lenkki tehdään, sen verran että pisut ja kakut kerkee tehhä...ja vähä ottaa spurtteja juosten...muuten ei tuolla kyllä viihdy. Meillä käytän koiralla lämpömanttelia suojaamaan isompia lihaksia hiukan...kun pakkaset hellittää niin sitten lenkkeillään. :) Nyt vaan sitten sisällä keksin koiralle aktiviteettia enemmän mitä normaalisti...

mie kyllä lenkkeilisin vaan kun nuo lyö jarrut pohjaan :D Pikaisesti hoitavat asiansa ja ryntäävät kilpaa uunin viereen pötköileen :) Tassut paleltuu, ja töppöset on ehkä maailman kamalin asia :(

Riehuvat sitten energiansa pois keskenään täällä sisällä. Onneks on tilaa :D

Lisätääs vielä et meillä täällä on pakkasta melkeen 30 astetta. Parinkympin tienoilla jos olis niin sillon nuokin suostuis liikkuun. Tuo "kova pakkanen" kun on eri asia eri puolilla suomea.

Viimeksi muokattu:
Meilläkin mennään just tasan sen verran että saa asiansa tehtyä ja heti takaisin sisälle lämmittelemään. Meidän koiralla ei ole alukarvaa, eikä viihdy takissakaan, tossuista puhumattakaan. Joten nämä on hyvin nopeita käyntejä, max viisi minuuttia.

kun meillä oli koira, ei se ihan hirveesti halunnu lenkkeillä tällasillä -25--> pakkasilla... siis käytiin pikku mutkia, yleensä kilometrin, mutta ei se kauheen innokas ollu käymään viiden kilsan lenkkejä.

toiseksi, mun lapset oli siihen aikaan pieniä, joten he eivät olis tarennu viiden kilsan lenkkejä istua pulkassa tai rattaissa.. no rattaissa ehkä, mutta niihin mahtu vain yksi. Eli kävimme lyhyitä lenkkejä (esim. kun mies oli iltavuorossa niin tulihan siinä 1-2 lenkkiä meillä lasten kanssa).

Me tehdään lyhyempiä lenkkejä, ja sitten pari ylimääräistä! Ja mä ainakin henk.kohtasesti olen juuri se, jota kukaan ei näe! Yleensä käytän koiran ennen kuin "toimisto-ihmiset" käyttää omansa, samoin juuri Salkkareiden aikaan ja vikan kerran joskus yhdentoista maissa.. Aamulla taas ennen seiskaa, ja lapset käyttää koulusta tultuaan..

Meidän terrieri menee melkein samaa tahtia kuin jos ei olisi pakkasta. Tosin välillä hypitään vain kolmella tassulla.

On meillä välillä käytetty tossuja, mutta eivät tahdo pysyä. Mantteli tietty päällä.

Meillä tehään pienempiä lenkkejä ku normaalisti, eihän tuolla kukaan tervejärkinen viihdy. Koirat saa sitten lisäksi ulkoilla niin paljon kun haluavat aidatulla pihalla

tervetuloa kokeilemaan meidän chihuahuan kanssa ulkoilua kun on yli -10 astetta pakkasta. Se voi olla vähän eri mieltä "reippaasta ja raikkaasta" pakkasilman lenkistä kuin minä. Hyvä ettei ovenrakoon jäädy kiinni vaikka on haalaria ja tossua.

Tänään oli tämän talven eka päivä kun ei lenkkeilty, pakkasta -27. Koiralla tassut alkoi heti palelemaan eikä viihtynyt ulkona. Tossuja turha laittaa kun ei ne jalassa pysyis :P

Ei meidän terrieri tarkene. Tassut sillä palelee, nostelee niitä ja linkuttaa. Tutiseekin. Ja sillä piti olla goretex-karva! Ja pah sanon mä! :D

Ethän säkään paljain jaloin ulkona pakkasella kulje, tossu/villasukat jalkaan niin johan tarkenee.
Meijän terrieri käy ihan/melkein normaalisti lenkillä aamulla noin 20min, iltapäivällä tunnin ja ehtoolla noin 30 min. Jos lapset on kotona niin käyttävät koulun jälkeen jonkunlaisen lenkin siihen lisäksi.
Tietty kesällä ulkoillaan paljon enempi mutta en mä häntä nyt pakkasella laita yksin ulos.

No, meillä on vaan tollasia keskikokosia sekarotusia, molemmilta löytyy ihan ok turkkikin. -30 on aamusin ollu, mut toi nuorempi koira tuntuu olevan niin sitkee sissi, et vaikka välillä on pakko pysähtyy tassuja "lämmittämään", se puskee itsensä silti aina siihen tiettyyn mutkaan asti minne normaalistikin mennään. Sisulla noi siis lenkkeilee näillä pakkasilla.

Mut ymmärrän täysin ettei kaikki koirat pakkasista tykkää tai niissä pärjää.

Ei ne tossut autuaaksi tee, jos koiralla on kylmä. Meidän koiran sais pukea johonkin avaruuspukuun, niin ehkä se sitten suostuisi menemään kauemmas. Jos se siis suostuisi liikkumaan niissä vetimissä.

Jos koira ei oikeasti halua siellä ulkona olla, niin eikö se mene eläinrääkkäyksen puolelle, jos sitä väkisin siellä lenkittää? Ja mä kyllä väitän tuntevani koirani sen verran hyvin, että tiedän, milloin se ei siellä oikeasti halua olla. Hulluahan se olisi lenkittää koiraa ihan vaan siksi, että kun koira nyt pitää jonkun kirjoittamattoman säännön mukaan lenkittää.

Ei ne tossut autuaaksi tee, jos koiralla on kylmä. Meidän koiran sais pukea johonkin avaruuspukuun, niin ehkä se sitten suostuisi menemään kauemmas. Jos se siis suostuisi liikkumaan niissä vetimissä.

Jos koira ei oikeasti halua siellä ulkona olla, niin eikö se mene eläinrääkkäyksen puolelle, jos sitä väkisin siellä lenkittää? Ja mä kyllä väitän tuntevani koirani sen verran hyvin, että tiedän, milloin se ei siellä oikeasti halua olla. Hulluahan se olisi lenkittää koiraa ihan vaan siksi, että kun koira nyt pitää jonkun kirjoittamattoman säännön mukaan lenkittää.

Totta toinen puoli, mutta miksi Suomessa on koiria jotka eivät kestä näitä sääolosuhteita? esim turkkinsa puolesta

[QUOTE="vieras";25583905]Totta toinen puoli, mutta miksi Suomessa on koiria jotka eivät kestä näitä sääolosuhteita? esim turkkinsa puolesta[/QUOTE]

Jaa-a, en mä vaan tiedä. Niitä nyt vaan on. Ja ne on just näitä seurakoiria, joista ei ole ihmiselle muuta hyötyä kuin se seura. Niitä vaan on joskus alettu tuomaan Suomeen ja täällä ne nyt sitten ovat. Eikä niitä vissiin oikein voi karkottaakaan...

Jaa-a, en mä vaan tiedä. Niitä nyt vaan on. Ja ne on just näitä seurakoiria, joista ei ole ihmiselle muuta hyötyä kuin se seura. Niitä vaan on joskus alettu tuomaan Suomeen ja täällä ne nyt sitten ovat. Eikä niitä vissiin oikein voi karkottaakaan...

Juu ei voi, enkä ketään syytä. Tää on vaan tämmöstä pohdintaa. Sarjassamme ymmärrä lemmikkiäsi / lue sitä.
Meillä on lapinporokoira ja russeli - russelinkin yllättävä kyllä pärjää pakkasella kun on takki ja töppöset (ja tykkää niistä), toisellekin laitan noi sukat jalkaan kun on yli 20 astetta pakkasta, yleensä kävelee pienen hetken jalat tönkkönä mut sit unohtaa ne kokonaan.

Käytin eilen koiraani rokotuksilla, ja samalla keskustelin lääkärin kanssa pakkasesta. Sano, et kyllä näillä ilmoilla suurin osa koirista selkeesti valitsee et sisällä parempi kun ulkona :)

Meidän koira ei oo mitään palelevaa sorttia, mut ei se esim pihassa paria minuuttia kauempaa viihdy toppamanttelikaan päällä, jos pakkasta on lähemmäs 30 astetta... Ja kuten yllä sanoin, tassut sillä alkaa paleleen eikä tossut kyl ton touhuajan jalassa pysy... Puuhastellaan sit vaan normaalia enemmän kotona :)

tässäkin täytyy muistaa se, että mitä rotuja on kyseessä, joku suomenpystykorva tai siperianhusky voi viihtyä tuntikausia pakkasesta huolimatta ulkona, jos taas on jostain eksoottisemmasta maasta kotoisin oleva rotu, niin eihän sellaisen edes kuulu viihtyä tuolla ulkona näillä keleillä.

meillä kaksi sekarotuista keskikokoista koiraa, vanhempi häthätää käy pissat ja kakat tekemässä ja kiitä samantien sisälle, nuorempi möyrii sen sijaan lumihangessa eikä tassujakaan ole kertaakaan nostellut. itse lenkkeilen aamulla noin klo 5.30 päivällä mies vie koiria joskus puol kolmen maissa ja sit kuuden maissa minä ja vielä kympin maissa pikapissat ennen nukkumaanmenoa.

en lenkkeilytä, en tavallisestikkaan käy kun kerran päivässä rauhallisella kävelyllä koirien ja lasten kanssa. mut koirat saa kyllä juosta vapaana ulkona niin paljon kun tykkäävät. kumpikin on tänä aamuna ollu jo tunnin ulkona, nahistelleevat jostain luusta, luultavasti naapurin koiralta anastetusta.. :D ei ne kyllä yhtä pitkään viihy tuolla kun kesäkelissä, mut sisu ei anna kummallakaan periks jättää luuta ulos. :) ja keskikokosia ovat.

En oo käynyt lenkillä kertaakaan näiden pakkasten aikana :( Ei vaan huvita, kun on niin kylmä. Tänä aamunakin 28 astetta.. Pikaisesti hain puita liiteristä, jotta sain uunin tulille ja laitoin auton roikkaan töihin lähtöä ajatellen ja vein linnuille siemeniä, siinä mun ulkoilut. Koirat on käynyt pari kertaa tuolla pihalla tänä aamuna, mutta eivät oo montaa minuuttia siellä viihtyneet vaan ovat luikkineet tuonne yläkertaan sänkyyn nukkumaan.

Meillä koira pärjää vähän kovemmallakin pakkasella mutta eilen illalla ei sitten kyennyt tekemään tarpeitaan ja oli liian kylmä joten laitettiin "potta" hänelle vessaan jos kova tarve tulee. Aamulla sitten meni ihan kivasti tuohon nurkalle asioille ja äkkiä kotiin.

Yhteistyössä