Mä en ole koskaan ajatellut, ettei pieni lapsi voisi olla erossa äidistään esim. reissun ajan.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mummeliisa, muistelen samantapaisesta aiheesta joskus lukeneeni sun kommentteja, ja en silloinkaan tajunnu. Se tais olla se tarviiko vastasyntynyttä antaa muiden syliin tai ottaa vieraita heti vastaan.

Jos sun lapsesi tai lapsesi puoliso ilmoittaisi että ei halua sinua tai muitakaan lähisukulaisia kylään vastasyntyneen luokse ekoihin viikoihin tai ei haluaisi antaa lastaan/lapsiaan yökylään vaikka alle kouluikäisenä, pitäisitkö sitä lapsen pahoinpitelynä?
Pystyisitkö kunnioittamaan sitä että lapsesi haluaisi kasvattaa omat lapsensa sellaisilla periaatteilla?

Itse siis toimni noin, ollaan muuten tekemisissä sukulaisten kanssa enkä koe yökyläilyä tai pienen vauvan hoitoon antamista itselleni sopivaksi tavaksi kasvattaa.
Mutta jos mun lapset haluaa tuoda vauvansa mulle hoitoon ihan pienenä, niin toki sen hyväksyn ja hoidan. Ja otan yökylään. Eli kunnioitan toisenlaista kasvatustapaa kuin omani, vaikka tämä on mulle sopivin.
 
"xXx"
Mun mielestä jos lapsi on isänsä kanssa, ei hän ole hoidossa vaan toisen vanhempansa kanssa. Sama asia, kuin kaksistaan äidin kanssa.
Juu, sori taisin kirjoittaa epäselvästi kiireessä. En mäkään niin ajattele, isä on yhtälailla tasaveroinen vanhempi äidin kanssa. Kommentoin vain tuohon nimenomaiseen _äidistä_ erossa oloon, monihan täällä palstalla ei kykene isää vanhemmaksi mieltämään ja siksi noin sarkastisesti koitin asiaa ilmaista (hieman epäonnistuneena vaan) :)

Niin ja myös se että mä en todellakaan kuole ikävään ja lakkaa hengittämästä jos olen lapsesta erossa, toki ikävöin jne mutta ilman omantunnon tuskia voin reissuun lähteä.
 
[QUOTE="vieras";25581481]Mummeliisa, muistelen samantapaisesta aiheesta joskus lukeneeni sun kommentteja, ja en silloinkaan tajunnu. Se tais olla se tarviiko vastasyntynyttä antaa muiden syliin tai ottaa vieraita heti vastaan.

Jos sun lapsesi tai lapsesi puoliso ilmoittaisi että ei halua sinua tai muitakaan lähisukulaisia kylään vastasyntyneen luokse ekoihin viikoihin tai ei haluaisi antaa lastaan/lapsiaan yökylään vaikka alle kouluikäisenä, pitäisitkö sitä lapsen pahoinpitelynä?
Pystyisitkö kunnioittamaan sitä että lapsesi haluaisi kasvattaa omat lapsensa sellaisilla periaatteilla?

Itse siis toimni noin, ollaan muuten tekemisissä sukulaisten kanssa enkä koe yökyläilyä tai pienen vauvan hoitoon antamista itselleni sopivaksi tavaksi kasvattaa.
Mutta jos mun lapset haluaa tuoda vauvansa mulle hoitoon ihan pienenä, niin toki sen hyväksyn ja hoidan. Ja otan yökylään. Eli kunnioitan toisenlaista kasvatustapaa kuin omani, vaikka tämä on mulle sopivin.[/QUOTE]

Tietenkin lapseni tekevät omat päätöksensä omien lastensa suhteen ja kunnioitan niitä päätöksiä. Jos joku katsoisi että on lapselle hyvästä että ensimmäisinä viikkoina, kuukausina tai vuosina lapsen elämässä ei ole muita läheisiä kuin vanhemmat, saattaisin mielessäni ihmetellä, mutta en sitä ääneen mainitsisi saatikka puuttuisi asiaan.

Toisaalta on varmasti totta sekin että jos joku lapsista tai vävyistä tai miniöistä päättäisi käyttää lastaan hyväkseen seksuaalisesti, emotionaalisesti tai henkisesti, pyrkisin- toivottavasti todellakin - auttamaan lasta.

Palstalla kuitenkin parveilee tietty "äitiletyyppi" joka ilmoittaa että he ja heidän oma läsnäolonsa ovat kaikki mitä lapsi koskaan tarvitsee ja kertoilee laveasti esimerkiksi sellaisia, että "on lapsella toimivat ja läheiset suhteet isovanhempiinkin" - kun melkein joka kk soitellaan ja kahdesti on nähtykin.

Usein sama tyyppi on se jonka mies "auttaa" joskus lapsenhoidossa. Lapsi ei siis ole isänsä lapsi vaan äidin lelu, jolla isä saa joskus äidin valvonnassa leikkiä. Lisääkin esimerkkejä voisi antaa.
Sellaista kavahdan.

Lapsen henkinen hyväksikäyttö ei mielestäni ole pienempi paha kuin pedofilia - vaikka muodikkaampi onkin.

:)
 
J.Ketkupolkka harmaana
Jopas.. Täältä sitä oppii joka päivä jotain uutta..
Että ihan lomaa haluaisi lapsi omista vanhemmistaan?
Minun on vähän vaikea uskoa, että oma 2-vuotiaani haluaisi äidistään lomaa, kun hän ei osaa edes nukkua kuin minun vieressäni. :D
Enkä kyllä todellakaan koe olevani huono äiti sen takia, että lapseni ei ole ollut yöhoidossa tai "lomalla minusta".
Mummeliisa puhuu kyllä toisinaan ihan hirvittävää kakkaa.. Vai että lapsen pahoinpitelyä, jos hän ei saa vanhemmistaan vapaata.. :D
 
"vieras"
Tuo on muuten ihan totta.
Minä reagoin aina lasten pahoinpitelyyn.
En hyväksy sitä missään muodossaan.
:)
Me ollaan vähävaraisia eikä meillä oo varaa mihinkään lomiin edes yhdessä saati erikseen. En oo koskaan tullut ajatelleeksi että pahoinpitelen lastani kun en roudaa häntä varta vasten jonnekin että saan olla hänestä erossa tai hän minusta. Molemmat isovanhemmat asuvat satojen kilsojen päässä.

Mulle ei oo koskaan tullut sellaista oloa että mun täytyisi väkisin keksiä joku paikka minne työntää lapset tai palkata kotiin joku MLL:n hoitaja,ihan vaan siksi kun muuten ulkopuoliset ajattelee jotain pahaa.

Toistaiseksi kumpikaan lapsistani ei ole ilmaissut haluaan päästä meistä eroon,mutta jos näin joskus tapahtuu niin yritän tietysti keksiä jotain. Se että sulla ovi käy kuin kyläkapakassa ja sukuun kuuluu 400 ihmistä ja kaikki on serkkuja ja miniöitä keskenään ei todellakaan oikeuta sua halveksimaan muiden elämäntapaa tai syyttämään jostain pahoinpitelystä!

Se on ihan ok että teillä on kaikki kylän kakarat samassa huushollissa ja vanhemmat lomailee monta kertaa viikossa ilmeisen raskashoitoisista lapsistaan,mutta ois ihan ok tajuta että kaikki ei halua eikä kaikilla ole tarvetta.
 
[QUOTE="vieras";25581835]Me ollaan vähävaraisia eikä meillä oo varaa mihinkään lomiin edes yhdessä saati erikseen. En oo koskaan tullut ajatelleeksi että pahoinpitelen lastani kun en roudaa häntä varta vasten jonnekin että saan olla hänestä erossa tai hän minusta. Molemmat isovanhemmat asuvat satojen kilsojen päässä.

Mulle ei oo koskaan tullut sellaista oloa että mun täytyisi väkisin keksiä joku paikka minne työntää lapset tai palkata kotiin joku MLL:n hoitaja,ihan vaan siksi kun muuten ulkopuoliset ajattelee jotain pahaa.

Toistaiseksi kumpikaan lapsistani ei ole ilmaissut haluaan päästä meistä eroon,mutta jos näin joskus tapahtuu niin yritän tietysti keksiä jotain. Se että sulla ovi käy kuin kyläkapakassa ja sukuun kuuluu 400 ihmistä ja kaikki on serkkuja ja miniöitä keskenään ei todellakaan oikeuta sua halveksimaan muiden elämäntapaa tai syyttämään jostain pahoinpitelystä!

Se on ihan ok että teillä on kaikki kylän kakarat samassa huushollissa ja vanhemmat lomailee monta kertaa viikossa ilmeisen raskashoitoisista lapsistaan,mutta ois ihan ok tajuta että kaikki ei halua eikä kaikilla ole tarvetta.[/QUOTE]

Alku meni hyvin, mutta "siksi kun ulkopuoliset muuten ajattelee jotain pahaa" ,"kylän kakarat ", "ilmeisen raskashoitoisisista" ... kertoi ihan jotain muuta kirjoittajastaan kuin alku.

;)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Tietenkin lapseni tekevät omat päätöksensä omien lastensa suhteen ja kunnioitan niitä päätöksiä. Jos joku katsoisi että on lapselle hyvästä että ensimmäisinä viikkoina, kuukausina tai vuosina lapsen elämässä ei ole muita läheisiä kuin vanhemmat, saattaisin mielessäni ihmetellä, mutta en sitä ääneen mainitsisi saatikka puuttuisi asiaan.

Toisaalta on varmasti totta sekin että jos joku lapsista tai vävyistä tai miniöistä päättäisi käyttää lastaan hyväkseen seksuaalisesti, emotionaalisesti tai henkisesti, pyrkisin- toivottavasti todellakin - auttamaan lasta.

Palstalla kuitenkin parveilee tietty "äitiletyyppi" joka ilmoittaa että he ja heidän oma läsnäolonsa ovat kaikki mitä lapsi koskaan tarvitsee ja kertoilee laveasti esimerkiksi sellaisia, että "on lapsella toimivat ja läheiset suhteet isovanhempiinkin" - kun melkein joka kk soitellaan ja kahdesti on nähtykin.

Usein sama tyyppi on se jonka mies "auttaa" joskus lapsenhoidossa. Lapsi ei siis ole isänsä lapsi vaan äidin lelu, jolla isä saa joskus äidin valvonnassa leikkiä. Lisääkin esimerkkejä voisi antaa.
Sellaista kavahdan.

Lapsen henkinen hyväksikäyttö ei mielestäni ole pienempi paha kuin pedofilia - vaikka muodikkaampi onkin.

:)
Se ei aina valitettavasti ole mahdollista että koko suku asuisi samalla paikkakunnalla. Sen varmaan jokainen aikuinen ihminen ymmärtää. Sellaisessa tilanteessa varmaan kumpikin osapuoli tekee parhaansa että ne suhteet kehittyvät läheisiksi ja yhteyttä pidetään mahdollisimman usein. Se ei tee ihmisestä yhtään sen huonompaa ja toi oli aika kuiva vittuilun aihe jopa sulta.

Mun mielestä henkinen hyväksikäyttö on ihan jotain muuta kuin normaali perhe-elämä. Jokainen varmaan määrittelee itse sen mikä perheelle sopii ja jos luonteeseen ei kuulu jatkuva reissaaminen tai sukuloiminen eikä sitä tunne omaksi jutukseen niin sit ei.

Tuon,että rinnastit lapsen ja vanhempien yhdessäolon pedofiliaan,ohitan kaikessa hiljaisuudessa vitsinä.

Ja vielä tiedoksi,se että lapsi ei viikoittain vietä öitään eri paikoissa ei tarkoita sitä etteikö hänellä olisi ympärillään rakastavia ja välittäviä ihmisiä joita on mahdollisuus nähdä niin usein kuin olosuhteet antavat myöten.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
Alku meni hyvin, mutta "siksi kun ulkopuoliset muuten ajattelee jotain pahaa" ,"kylän kakarat ", "ilmeisen raskashoitoisisista" ... kertoi ihan jotain muuta kirjoittajastaan kuin alku.

;)
Niin :) Jokainen teksti on kirjoittajansa näköinen. Sä et ole mikään mua arvostelemaan eikä mua kamalasti hetkauta millainen kuva sulla nyt on päässäsi :) Toi sun kommenttisi taas kertoi sen että henkilökohtaisuuksiin meneminen taisikin olla ainoa mitä sulta irtosi tähän väliin. Ilmeisesti et halua edes kommentoida sitä mahdollisuutta että ihmiset voivat todellakin elää eri tavalla kuin sinä ja perheesi ja se sun ei auta kuin hyväksyä :)
 
[QUOTE="vieras";25581908]Niin :) Jokainen teksti on kirjoittajansa näköinen. Sä et ole mikään mua arvostelemaan eikä mua kamalasti hetkauta millainen kuva sulla nyt on päässäsi :) Toi sun kommenttisi taas kertoi sen että henkilökohtaisuuksiin meneminen taisikin olla ainoa mitä sulta irtosi tähän väliin. Ilmeisesti et halua edes kommentoida sitä mahdollisuutta että ihmiset voivat todellakin elää eri tavalla kuin sinä ja perheesi ja se sun ei auta kuin hyväksyä :)[/QUOTE]

Koetko henkilökohtaisiin menemisenä kun kirjoitan, että en kauheasti arvosta tapaasi kutsua lapsiani "koko kylän kakaroiksi" vaan oletan sen kertovan jotain tavoistasi? Tapasi ei olekaan tapasi vaan jotain muuta?

:D
 
"vieras"
Tuo on muuten ihan totta.
Minä reagoin aina lasten pahoinpitelyyn.
En hyväksy sitä missään muodossaan.
:)
Ymmärrätkö sä yhtään kuinka helvetin törkeä sä olet? Miten julmasti lyöt vyön alle niitä jotka on "aina" lasten kanssa? Osa koska hoitajia ei ole, osa koska ovat töissä ja lapset hoidossa (mitä sulla tai sun lapsilla tai lapsenlapsen lapsilla tai lapsenlapsenlapsen lapsilla ei ole ) ja haluavat siksi viettää kaiken mahdollisen ajan lapsiensa kanssa. Lapset ovat lainaa vaan, kasvavat niin älytöntä vauhtia ja alkavat itsenäistymään kovasti kouluiässä jolloin roikkuvat kavereillaan ja pihalla "kaiket illat" joten hemmetin inhottavaa tulla tylyttämään niitä (haukkumaan narsisteiksi ja syyttämään pahoinpitelystä!!!) jotka syystä tai toisesta viettävät lapsiensa kanssa kaiken mahdollisen ajan. Ja arvaas mitä. Mä olen 100 % varma että sinä et ole pätkääkään parempi äiti kuin minä vaikka nostatkin itseäsi jalustalle aina tämän tyylisissä keskusteluissa.
 
[QUOTE="vieras";25582000]Ymmärrätkö sä yhtään kuinka helvetin törkeä sä olet? Miten julmasti lyöt vyön alle niitä jotka on "aina" lasten kanssa? Osa koska hoitajia ei ole, osa koska ovat töissä ja lapset hoidossa (mitä sulla tai sun lapsilla tai lapsenlapsen lapsilla tai lapsenlapsenlapsen lapsilla ei ole ) ja haluavat siksi viettää kaiken mahdollisen ajan lapsiensa kanssa. Lapset ovat lainaa vaan, kasvavat niin älytöntä vauhtia ja alkavat itsenäistymään kovasti kouluiässä jolloin roikkuvat kavereillaan ja pihalla "kaiket illat" joten hemmetin inhottavaa tulla tylyttämään niitä (haukkumaan narsisteiksi ja syyttämään pahoinpitelystä!!!) jotka syystä tai toisesta viettävät lapsiensa kanssa kaiken mahdollisen ajan. Ja arvaas mitä. Mä olen 100 % varma että sinä et ole pätkääkään parempi äiti kuin minä vaikka nostatkin itseäsi jalustalle aina tämän tyylisissä keskusteluissa.[/QUOTE]

Minä en pätkääkään paheksu ihmisiä jotka ovat lastensa kanssa aina , koska heillä ei ole vaihtoehtoja tai joiden vaihtoehdot ovat niin huonoja, ettei niihin turvautuminen ole mielekästä. Sen sijaan paheksun vanhempia jotka syyllistävät niitä joiden tilanne on parempi/huonompi ja nostavat ideaalimalliksi omien traumojensa hoitoon luodun sairaalloisen symbioosin lapsen kanssa joka ei symbioosi-ikäinen enää ole.
Sellainen on kovasti "muotia", mutta rakkauden ja lapsen kunnioittamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Mitä tulee äitinä "parempana oloon" niin minäkin olen varma, etten ole pätkääkään sinua parempi äiti eikä tulisi mieleeni ikinä moista väittää :D
 
"helena"
[QUOTE="vieras";25582000]Ymmärrätkö sä yhtään kuinka helvetin törkeä sä olet? Miten julmasti lyöt vyön alle niitä jotka on "aina" lasten kanssa? Osa koska hoitajia ei ole, osa koska ovat töissä ja lapset hoidossa (mitä sulla tai sun lapsilla tai lapsenlapsen lapsilla tai lapsenlapsenlapsen lapsilla ei ole ) ja haluavat siksi viettää kaiken mahdollisen ajan lapsiensa kanssa. Lapset ovat lainaa vaan, kasvavat niin älytöntä vauhtia ja alkavat itsenäistymään kovasti kouluiässä jolloin roikkuvat kavereillaan ja pihalla "kaiket illat" joten hemmetin inhottavaa tulla tylyttämään niitä (haukkumaan narsisteiksi ja syyttämään pahoinpitelystä!!!) jotka syystä tai toisesta viettävät lapsiensa kanssa kaiken mahdollisen ajan. Ja arvaas mitä. Mä olen 100 % varma että sinä et ole pätkääkään parempi äiti kuin minä vaikka nostatkin itseäsi jalustalle aina tämän tyylisissä keskusteluissa.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä kanssasi. Olen huomannut, että mummeliisa on palstakiusaaja pahimmasta päästä.
 
"vieras"
Minä en pätkääkään paheksu ihmisiä jotka ovat lastensa kanssa aina , koska heillä ei ole vaihtoehtoja tai joiden vaihtoehdot ovat niin huonoja, ettei niihin turvautuminen ole mielekästä. Sen sijaan paheksun vanhempia jotka syyllistävät niitä joiden tilanne on parempi/huonompi ja nostavat ideaalimalliksi omien traumojensa hoitoon luodun sairaalloisen symbioosin lapsen kanssa joka ei symbioosi-ikäinen enää ole.
Sellainen on kovasti "muotia", mutta rakkauden ja lapsen kunnioittamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Mitä tulee äitinä "parempana oloon" niin minäkin olen varma, etten ole pätkääkään sinua parempi äiti eikä tulisi mieleeni ikinä moista väittää :D
Mikä sairaalloinen symbioosi se on jos perheellä on hyvä olla ilman jatkuvaa lasten hoidattamista muilla? Mun parhaan ystävän vanhemmat asuu naapurissa,mutta ihan itse ovat muksunsa hoitaneet,toki näkevät isovanhempia harva se päivä. Oisko se sit ideaalitilanne että ne lapset on mummolassa joka viikko tiistaista torstaihin ihan vaan siks kun on mahdollisuus,vaikka lapset tai vanhemmat itsekään ei tuosta mahdollisuudesta niin suuresti välittäis?

Tuli muuten tuosta sun aiemmasta kommentistasi mieleen että onko esim. Anatolian lapset jotain pahoinpideltyjä raukkoja joiden lapsuus kärsii olemattomista väleistä sukulaisiin,kun puoli sukua asuu TURKISSA? Tuskin sinne lennetään viikoittain pullakahville tai yökylään.
 
her
Minä kyllä ajelen ihan mielelläni 200km kipatakseni lapset lomalle mummolaan. Harmikseni sitä tapahtuu vaan niin harvoin (2-4krt vuodessa). Lapset tarttis todellakin vähän useammin lomaa vanhemmista mumman ja paapan kanssa keskenään.. Mutta ei se mitään, ehkä kun ovat isompia ei tartte kuin laittaa bussilla menemään lomalle. :D
 
jeeeeee
Ja henkinen terveys on mielestästäsi sitä, että oletusarvoisesti ajattelee, että koska äiti ei halua hetkeksikään eroon lapsistaan niin lapsikaan ei voi koskaan haluta tai tarvita hetkeksi eroon äidistään?
Lapsen tärkein merkitys ja aito tarve on olla olemassa toteuttamassa äidin tarpeita ja ajatus että lapsella olisi ihan omia tarpeita, on mahdoton?
mä vähän veikkaan että tuossa haetaan takaa nyt sitä, että ei ole halua olla 2viikkoa lomalla ilman lapsia, eihän se sitä tarkoita, etteikö lapsi voisi olla vaikka mummulassa silloin tällöin yökylässä. mulla on 6v. ja 7v. lapset, jotka ei ole koskaan olleet minusta erossa vuorokautta pidempään, syitä löytyy tasan kaksi: minä ikävöin lapsiani heidän ollessaan hoidossa ja eipä meillä olisi hoitajaakaan tuon pidemmille keikoille.
lisäksi tykätään matkustaa paljon perheenä, meillä on miehen kanssa kyllä kahdenkeskistä aikaa kun lapset nukkuvat.
en paheksu niitä, jotka lomailevat pidemmän aikaa, toivottavasti siis kukaan ei paheksu minuakaan kun en lomaile ilman lapsiani vuorokautta pidempään :)
 
[QUOTE="vieras";25582100]Mikä sairaalloinen symbioosi se on jos perheellä on hyvä olla ilman jatkuvaa lasten hoidattamista muilla? Mun parhaan ystävän vanhemmat asuu naapurissa,mutta ihan itse ovat muksunsa hoitaneet,toki näkevät isovanhempia harva se päivä. Oisko se sit ideaalitilanne että ne lapset on mummolassa joka viikko tiistaista torstaihin ihan vaan siks kun on mahdollisuus,vaikka lapset tai vanhemmat itsekään ei tuosta mahdollisuudesta niin suuresti välittäis?

Tuli muuten tuosta sun aiemmasta kommentistasi mieleen että onko esim. Anatolian lapset jotain pahoinpideltyjä raukkoja joiden lapsuus kärsii olemattomista väleistä sukulaisiin,kun puoli sukua asuu TURKISSA? Tuskin sinne lennetään viikoittain pullakahville tai yökylään.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä jonkun lapset olisivat "jatkuvasti" tai "tiistaista torstaihin" naapurissa ellei kyseessä ole hoitopaikka vanhempien ollessa töissä?
Ja miksi Anatolian lapset olisivat pahoinpideltyjä siksi että toiset isovanhemmat asuvat Turkissa? Tosin, jos oikein muistan niin lapsensa kyllä niin isoja jo, että jos A mainostaisi etteivät he halua olla hetkeäkään erossa äidistään eikä hän heistä, koska äiti rakastaa heitä niin hirrrmuisesti, miettisin kyllä jo mielessäni, että missä mättää...
:)
 
mä vähän veikkaan että tuossa haetaan takaa nyt sitä, että ei ole halua olla 2viikkoa lomalla ilman lapsia, eihän se sitä tarkoita, etteikö lapsi voisi olla vaikka mummulassa silloin tällöin yökylässä. mulla on 6v. ja 7v. lapset, jotka ei ole koskaan olleet minusta erossa vuorokautta pidempään, syitä löytyy tasan kaksi: minä ikävöin lapsiani heidän ollessaan hoidossa ja eipä meillä olisi hoitajaakaan tuon pidemmille keikoille.
lisäksi tykätään matkustaa paljon perheenä, meillä on miehen kanssa kyllä kahdenkeskistä aikaa kun lapset nukkuvat.
en paheksu niitä, jotka lomailevat pidemmän aikaa, toivottavasti siis kukaan ei paheksu minuakaan kun en lomaile ilman lapsiani vuorokautta pidempään :)
En usko, että kukaan tervejärkinen paheksuu - kumpaankaan suuntaan.
Enkä paheksu minäkään, vaikka tämän ketjun tiimoilta moni jo ilmaissut järkeni terveyttä epäilevänsä.
:)
 

Yhteistyössä