Sairaslomakäytännöt lapsen sairastaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mites sitten niiden kaikkien yksinhuoltajien kävisi, joilla romahtaisi talous joka talvi kun lapset sairastelisi? Taas ei joku pysty näkemään oman elämänpiirinsä ulkopuolelle.
Kyllä se talous voisi romahtaa kahden huoltajan perheissäkin. Harvalla kai tilanne kuitenkaan on se, että toisen puolison työssäkäynti olisi perheelle taloudellisesti merkityksetöntä.

Näyttäkää tai linkittäkää mulle se kohta jonkin alan tes:sistä missä työntekijän puolisolta vaaditaa todistus työssäolosta.

Ei ole minun mieheni TESsissä tällaista, ja käytäntö on alkanut työpaikalla vasta tänä talvena. Tiedän, koska olen myös itse työskennellyt samassa paikassa.

Mieheni on myös työpaikkansa työsuojeluvaltuutettu, ja nyt luottiksen kanssa yhdessä pähkäilevät tähän asiaan liittyvää tiedotusta ja ohjeistusta.

Ongelma kun on myös siinä, että työnantaja tällaisen nyt haluaa, muttei tiedä vielä itsekään mitä siinä pitää ilmetä.

Ps. Samanlaista todistusta oli pyydetty myös miehen työkaverilta, joka on lapsensa yksinhuoltaja.

Ei ole minun mieheni TESsissä tällaista, ja käytäntö on alkanut työpaikalla vasta tänä talvena. Tiedän, koska olen myös itse työskennellyt samassa paikassa.

Mieheni on myös työpaikkansa työsuojeluvaltuutettu, ja nyt luottiksen kanssa yhdessä pähkäilevät tähän asiaan liittyvää tiedotusta ja ohjeistusta.

Ongelma kun on myös siinä, että työnantaja tällaisen nyt haluaa, muttei tiedä vielä itsekään mitä siinä pitää ilmetä.

Ps. Samanlaista todistusta oli pyydetty myös miehen työkaverilta, joka on lapsensa yksinhuoltaja.

Onko työaikalaissa tms. missään mainintaa moisesta?

Mihin työnantajat vetoaa tälläisiä tapoja noudattaessa? Itse kyseenalastaisin tämmösen ja pahasti. Mun mielestä toi osoittaa työnantajalta epäluottamuslausetta työntekijää kohtaan sekä asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan.

Viimeksi muokattu:
Kaupan alan TES, sivu 54

2. Alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa äkillisesti lapsen huoltajalle, huoltajan
avio- tai avopuolisolle tai huoltajalle, joka ei asu lapsen kanssa samassa
taloudessa, maksetaan palkka 1–3 kalenteripäivään sisältyviltä työpäiviltä

16 §:n mukaan.
Palkanmaksun edellytyksenä on, että
• lyhyt poissaolo on välttämätön lapsen hoidon järjestämiseksi tai
lapsen hoitamiseksi ja
• työntekijä on viipymättä ilmoittanut poissaolosta ja jos mahdollista
sen kestosta ja
• lapsen sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus tai muu työnantajan
hyväksymä selvitys.

Muulle kuin yksinhuoltajalle palkka maksetaan, jos
• toisella huoltajalla,
• huoltajan avio- tai avopuolisolla tai
• lapsen huoltajalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa,
ei ole ansiotyön, työajan, välimatkan, asevelvollisuuden tai siviilipalvelun
suorittamisen tai kertausharjoitusten takia mahdollisuutta järjestää hoitoa
tai itse hoitaa lasta. Esteestä on pyynnöstä annettava selvitys.

Tarvittaessa työntekijälle pyritään antamaan 3 kalenteripäivää pidempi
palkaton poissaolo.

Meillä kanssa on lapsen sairastaessa tultava töihin , mikäli ei ole esittää todistusta että puoliso on ollut töissä tai että on yh. Perseestä. Kaupan alalla ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja €;25575286:
Meillä kanssa on lapsen sairastaessa tultava töihin , mikäli ei ole esittää todistusta että puoliso on ollut töissä tai että on yh. Perseestä. Kaupan alalla ollaan.

No on kyllä perseestä. Olis se niin kiva olla koko perhe kotona kun lapsella on nuha. Hirmu itsekkäitä oman edun tavoittelijoita noi työnantajat.

Meki noudatetaan kaupanalan tessiä ja ei onneks pyydetä todistusta miehen työskentelystä.

Vaikka muutoin mennään niin pilkkua myöden että..

Meillä ilmoitetaan töihin että laps on kipee ja ilmoitetaan heti kun saadaan tietoon kauanko ollaan pois. Miehen menoista ei kukaa kysele mitään.

meillä näin, itse teen 3-vuorotyötä. Mies maatalousyrittäjä metsää, lypsy- ja lihakarjaa. Työnantajallani on oikeus evätä minulta oikeus olla palkallisella lapseni sairastaessa koska mieheni on kotona! Eli jos olen iltavuorossa, mies iltalypsyllä klo 17-20.30 niin tämän ajan 2 ja 3-vuotiaiden tulisi pärjätä yksin. Kaikilla kun ei ole lypsyasemaa. Pomoni löysi kuitenki porsaanreiän, jos mies on metsätöissä yli 5km päässä kotoa, luokitellaan se kodin ulkopuoliseksi työksi... Ja metsäähän meillä on. Mutta typerä laki joka eriarvoistaa vanhemmat.

[QUOTE="alma";25574154]Ei kukaan ole miestäsi töihin pakottamassa. Ehotettiin vain, että ne lapsenhoitopäivät olis palkattomia. Jännä muuten, miten naiset aina mainostaa , miten vähillä yöunilla on vauva-aika pärjätty, mutta kun miehen valvoa pari yötä, niin jo on kohtuutonta ja mahdotonta.[/QUOTE]

No ei ei, kunhan kommentoin tuota että pärjää ihminen vähemmilläkin unilla jonkin aikaa.
Ja miehet taatusti kykenee valvomaan siinä missä naisetkin. Mutta ei musta ainakaan olis auton rattiin ilman kunnon unia.

[QUOTE="...";25575457]meillä näin, itse teen 3-vuorotyötä. Mies maatalousyrittäjä metsää, lypsy- ja lihakarjaa. Työnantajallani on oikeus evätä minulta oikeus olla palkallisella lapseni sairastaessa koska mieheni on kotona! Eli jos olen iltavuorossa, mies iltalypsyllä klo 17-20.30 niin tämän ajan 2 ja 3-vuotiaiden tulisi pärjätä yksin. Kaikilla kun ei ole lypsyasemaa. Pomoni löysi kuitenki porsaanreiän, jos mies on metsätöissä yli 5km päässä kotoa, luokitellaan se kodin ulkopuoliseksi työksi... Ja metsäähän meillä on. Mutta typerä laki joka eriarvoistaa vanhemmat.[/QUOTE]

Niin, mites muuten yrittäjäpuolisot, kirjoittaako ne itse todistukset että oli töissä, en voinut hoitaa sairasta lasta?

Tää on kyllä tavallaan hauska pykälä: Jos mieheni työpaikka vaatisi moist todistusta, niin sen joutuisin pyytämään pomolta, joka on toisella puolella Suomea ja harvoin edes näemme. Todellisuudessa hän ei edes välttämättä tiedä olenko töissä vai en. Palkanlaskennasta voisi toki tarkastaa mitä olen sinne ilmoittanut, mutta sekin tieto tulee jopa kuukauden jäljessä. Eli käytännössä joutuisi kirjoittamaan todistuksen tietämättä olenko töissä vai en.

[QUOTE="Sanna";25573921]Tämä on totta.

Ei ole ihmekään, että vanhemmat palavat loppuun tai sekoavat ja tappavat koko perheensä, kun ei edes laki puolla riittävää lepoaikaa sairaan lapsen vanhemmille tasapuolisesti.[/QUOTE]

Näin on. Työnantajalta lyhytnäköistä touhua olla antamatta sairauslomaa sairaan lapsen vuoksi, jos toinen vanhemmista on eri vuorossa töissä. Mitä työnantaja tekee työntekijällä, joka ei ole saanut nukkua? Usein kun pieni sairastava lapsikin heräilee pitkin yötä ja päivää, niin kumpikaan vanhemmista ei tällöin saa nukuttua.

Joopajoo. Nyt on kyllä täällä hutut ja vellit sekaisin. Kaikki nämä 0-4 päivää pitkät oikeudet vapaisiin lapsen sairastaessa ovat _lapsen_hoidon_järjestämistä_varten_. Hanki ap siis sairaalle lapselle hoitaja, jos ette jaksa käydä töissä normaalisti!

[QUOTE="vieras";25573967]Minkä ikäiset lapset kyseessä? No voisko se mies kattoa sen aamupäivän sitä sairasta lasta vaikkakin yövuoron jälkeen ja sit kun vaimo tulee kotiin niin painus nukkumaan ja yöks töihin?[/QUOTE]

Hmm. vaimo nukkuu huonosti heräilevän taaperon kanssa. Lähtee töihin, jolloin vuorokauden valvonut mies tulee kotiin ja vahtii päivän lasta ja toivottavasti saa muutamat torkut otettua, kunnes 17.00 tulee väsynyt vaimo kotiin, jolloin voi nukkua muutaman tunnin kunnes lähtee 21.30 ajamaan töihin, jossa pitäisi olla terävänä koko yö ja ajaa vielä autolla aamuruuhkassa kotiin... valvomaan jo toipilaan taaperon kanssa, joka ei nukukaan koko päivänä. Erittäin väsynyt äiti ajaa autolla iltapäiväruuhkassa kotiin taaperon kanssa, jolloin isä pääsee nukkumaan... ja taas töihin ja taas liikenteeseen.

Kenen etu tämä on? Oletko sinä se naapuri, joka soittaa lastensuojeluun, kun perheessä taapero vaeltaa lähes yksin, kun väsyneet vanhemmat yrittävät selviyty taaperon kanssa vai oletko se autoilija, joka pelkää ajaa väsyneen kuskin perässä, joka juuri ja juuri pysyy tiessä. Tai oletko se työkaveri, joka valittaa, kun toinen vain säheltää ja koheltaa, kenties tekee virheitäkin, jotka pitää korjata..

[QUOTE="Sanna";25573762]

Lainsäädännössä on mielestäni tässä iso epäkohta.[/QUOTE]

Totta. Ja jos ihmiset liittyvät työttömyyskassaan eik ammattiliittoon ja jäsenmäärä alalla tippuu ale 50%, ei tes ole enää yleissitova ja kaikki tekstiuudeistuksetkin voidaan unohtaa.

Mitä monet näistä "vapaamatkstajista" harvoin ajattelevat. Kannattaa viestittää liittoon että pyrkivät parantamaan tekstiosaa, joskus jos %-korotukset ovat tiukassa niin txt voidaan vielä neuvotella ;)

Ei oo semmosta vastaan tullu että pitäs puolisostakin lappua olla. Aina riittäny vaa ilmotus että jään hoitamaan ja sitten vasta jos alkaa sama vanhempi aina olla hoitamassa niin kysytään josko toinenkin osallistus joskus.

Kyllä ton pitäisi olla nimenomaan päivämääräkohtainen, ei kellonaikojen mukaan. Pakko on ihmisen joskus nukkua.

Meillä onneksi miehellä ihana työnantaja, joka antaa miehen olla kipeän lapsen kanssa, vaikka minä opiskelen eli ei kai tarvitsisi (mikä on kyllä toinen epäkohta, mulla jos jää tentti välistä niin se voi olla vaikka vuoden viivästys valmistumiseen, eli en ihan oikeasti aina _voi_ jäädä kotiin). Kerran kun oli tiukka paikka, niin tarjoutuivat hankkimaan lapselle hoitajan.

Mun mies ajaa taksia. Olishan se hienoa, kun tuolla olis liikenteessä kuski, joka olisi muutaman vuorokauden sisällä nukkunut muutaman tunnin :whistle:

Niinpä. Enkä haluaisi myöskään olla sellaisen lääkärin tai kirurgin hoidettavana, joka on nukkunut vain pari tuntia vuorokaudessa viikon putkeen.

Samoin työntekijän tapaturma-alttius lisääntyy väsyneenä vaarallisilla aloilla. Voi sattua vaikkapa iso kemikaalionnettomuus tai ydinvoimalaonnettomuus, kun yliväsyneet työntekijät pakotetaan töihin.

[QUOTE="alma";25574154]Ei kukaan ole miestäsi töihin pakottamassa. Ehotettiin vain, että ne lapsenhoitopäivät olis palkattomia. Jännä muuten, miten naiset aina mainostaa , miten vähillä yöunilla on vauva-aika pärjätty, mutta kun miehen valvoa pari yötä, niin jo on kohtuutonta ja mahdotonta.[/QUOTE]

En minä ainakaan olisi ollut työkykyinen nillä vähillä yöunilla, joita sain vauva-aikana. Päivällä sain sentää otettua päiväunet vauvan kanssa samaan aikaan. Ihan sama se on miehelläkin.

Meillä 4 vuotias ei enää nuku päiväunia, mutta häntä kylläkin pitää vahtia, eikä voi jättää yksikseen.

Joopajoo. Nyt on kyllä täällä hutut ja vellit sekaisin. Kaikki nämä 0-4 päivää pitkät oikeudet vapaisiin lapsen sairastaessa ovat _lapsen_hoidon_järjestämistä_varten_. Hanki ap siis sairaalle lapselle hoitaja, jos ette jaksa käydä töissä normaalisti!

Ne vieraat hoitajat eivät osaa viedä lasta lääkärille, eivätkä osaa selittää lapsen sairaushistoriaa. Enkä voi edellyttää, että joku vieras hoitaja esim. menisi röntgenkuvaan pitelemään lastani kiinni. Eikä se edes onnistuisi käytännössä, koska lapsi pelkäisi vieraan seurassa.

Sairaana lapsi tarvitsee lohtua omalta läheiseltä ihmiseltä. Jokainen järkevä ja inhimillinen ihminen ymmärtää tämän.

Meillä yritettiin sellaistakin, että jos on iltavuoro, lapsi sairas, niin pitäisi tulla töihin, kun mies palaa töistä kotiin. :o Eli työvuoro vanhainkodissa olisi matkasta riippuen 17-18 - 21.30. No, onneksi ei mennyt läpi!

Mutta tuosta yötyöstä kannattaa todella ottaa selvää, koska se lepoaika on lakiin perustuva!

Yhteistyössä