Miksi ihmeessä kukaan äiti tahtoo käydä töissä? Miten te edes raaskitte?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En olisi vielä joku aika sitten kuvitellutkaan olevani tätä mieltä, mutta oikeasti tykkään työstäni ja tekisin töitä myös vaikka saisin lottovoiton niin ainakin jonkin verran. Luulin olevani sellainen kotiäitityyppi ja olinkin kotona melkein 6 vuotta kolmen lapsen kanssa. Sitten opiskelemaan ja töihin ja yllätys viihdyn töissä.

Meillä minä olen ollut nyt monta vuotta se, joka tuo rahan taloon. Mies on opiskellut ja hoitanut jonkin verran kotia ja käy nyt töissäkin osa-aikaisesti, mutta palkka on paljon pienempi kuin minulla.

"heh"
Minä uskon, että moni perhe on onnellinen jos vain yksi käy töissä ja toinen hoitaa kodinhoidon ja lapset. =)
Minä en halua puhua mitään siitä mitä on olla yh koska en ole kokenut sitä mitä se on koska en ole yh.

Suoraan sanottuna sinun höpinät kuulostavat aivan sairaan tyhmiltä.

Kokeilepa elättää 4-5 ihmistä sillä palkallasi. ja maksaa isomman asunnon kulut.

1 palkasta menee iso vero suomessa. jos 2 ihmistä tekee jonkin verarn töitä, siitä jää paljon enemmän koska pienest palkasta menee vain tosi pieni vero.

Sitä paitsi on henkisesti todella raskasta tehdä työtä mistä ei jää mitään käteen, ei rahaa, ei arvostusta, eikä myöskään työn jälki näy. siis lasten kotihoito on raskasta. sitä ei arvosteta enää vauvaiän jälkeen (joka useimmille äideille on helpointa aikaa) eikä siitä saa enää korvausta sen jälkeen (kotihoidontuki on niin pieni että sitä ei voida korvauksena pitää, sillä ei elä, muualla palkat ja lapsilisät ovat paljon suuremmat jayhdellä palkalla elää)

M Kun molemmat vanhemmat ovat kodin ulkopuolella töissä, päävastuu kasvatuksesta lasten hereilläoloajan on muilla ihmisillä kuin vanhemmilla.
Oho, rankka yleistys. Meillä ja usealla muulla perheellä jotka samanlaisia vuorotöitä tekevät, on lapset pääsääntöisesti jommankumman vanhemman kanssa kotona ja vahtivuoro vaan vaihtuu kun toinen tulee / lähtee töihin.

[QUOTE="heh";25561091]Tuo kuulostaa aivan täysin naurettavalta. Eihän mitään kotitöitä ole jos asuu yksin tai kahdestaan. Tai niitä on niin sairaan vähn että ne tekee 5 minuutissa. Kun on kodinkoneet ja varsinkin jos syö lounaan jossain muualla.

Lapsista aiheutuu ne kotityöt ja koti on 100 kertaa sotkuisempi kun hoitaa lapsia päivät kotona kui se oli silloin kun oli päivät töissä tai koulussa eikä lapsia ollut.

joku 1 alle 2v toki menee niin että koti on puhdas ja jää aikaa lehtien lukuun, kun yhdesta lapsesta ei tule vielä paljon pyykkiä tai siivousta tai astioita ja tuollainen pieni torkahtaa. mutta siitä eteenpäin.[/QUOTE]

Kyllä minulla jonkin aikaa menee päivästä siivoukseen kuten astioiden peseminen, vaatteidenpesu, imurointi. Ei minulla ole mitään sen kummempia kodinkoneita, imuri löytyy ja mikro sekä pesukone. Tietenkään kaikkia näitä siivouksia ei ole joka päivä. Ruoan teen kotona, sekään ei valmistu ihan hetkessä. Ja jos olisi lasten kanssa kotona niin sitä aikaakin jäisi enemmän. Nyt menee todellakin vähintään 10 tuntia päivästä siihen, ettei ole kotona. Kotona olemiseen jää muutama tunti päivässä.

"vieras"
Sellaiset asiat kiinnostais kuin: Paljon on ap:n miehen palkka? Onko ap:lla itsellään mitään ammattia opiskeltuna? Paljon ap saa rahaa kuussa? Ja mitä tukea se on nimeltään?

"heh"
Kyllä minulla jonkin aikaa menee päivästä siivoukseen kuten astioiden peseminen, vaatteidenpesu, imurointi. Ei minulla ole mitään sen kummempia kodinkoneita, imuri löytyy ja mikro sekä pesukone. Tietenkään kaikkia näitä siivouksia ei ole joka päivä. Ruoan teen kotona, sekään ei valmistu ihan hetkessä. Ja jos olisi lasten kanssa kotona niin sitä aikaakin jäisi enemmän. Nyt menee todellakin vähintään 10 tuntia päivästä siihen, ettei ole kotona. Kotona olemiseen jää muutama tunti päivässä.
onhan sinulla kaikki kodinkoneet jos on pesukone ja imuri.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="heh";25561149]Minä en halua puhua mitään siitä mitä on olla yh koska en ole kokenut sitä mitä se on koska en ole yh.

Suoraan sanottuna sinun höpinät kuulostavat aivan sairaan tyhmiltä.

Kokeilepa elättää 4-5 ihmistä sillä palkallasi. ja maksaa isomman asunnon kulut.

1 palkasta menee iso vero suomessa. jos 2 ihmistä tekee jonkin verarn töitä, siitä jää paljon enemmän koska pienest palkasta menee vain tosi pieni vero.

Sitä paitsi on henkisesti todella raskasta tehdä työtä mistä ei jää mitään käteen, ei rahaa, ei arvostusta, eikä myöskään työn jälki näy. siis lasten kotihoito on raskasta. sitä ei arvosteta enää vauvaiän jälkeen (joka useimmille äideille on helpointa aikaa) eikä siitä saa enää korvausta sen jälkeen (kotihoidontuki on niin pieni että sitä ei voida korvauksena pitää, sillä ei elä, muualla palkat ja lapsilisät ovat paljon suuremmat jayhdellä palkalla elää)[/QUOTE]

Tietenkään kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotiäitinä ja sen ymmärrä täysin jos ei sitä mahdollisuutta ole. Eikä mielestäni tarvitse olla isojen lasten kotiäitinä, mutta itse ainakin haluaisin olla lasten ensimmäiset vuodet kotona lasten kanssa jos siihen vaan mahdollisuus olisi.

Minä olen muuten miettinyt ja laskeskellut sitä, että minulla taitaisi jäädä rahaa enemmän jos minulla olisi lapsia. =) Silloin saisin lapsilisän, edullisempi asunto olisi helpompi saada, koska lapsiperheet ovat aina etusijalla asuntojen haussa. Nyt maksan yksin asuessani sellaista vuokraa tästä, että moni perhe asuu perheasunnossa samalla hinnalla. Samoin yksinasuessa menee rahaa mm. ruokaan mielestäni enemmän, kun on mielestäni hankalampi tehdä ruokia, kun hyvin usein jää ruokaa joko yli tai sitten on muuta ongelmaa. Useammalle ihmisille olisi varmasti edullisempaa tehdä.

Mä oon kouluttanut itseni sitä varten,
että saan tehdä kivaa ja mielenkiintoista työtä.

Kotona oon ollut kun lapset olivat pieniä;
esikoinen sai olla kotihoidossa eskariin saakka.
Ja kuopuskin oli yli 3v kun meni päiväkotiin.
Me vanhemmat kyllä kävimme molemmat töissä mutta kotihoidon pystyi järjestämään silloinkin.
Myös mies on ollut hoitovapaalla.

Meidän perheelle ei olisi sopinut ap:n malli.

"mie"
Tietenkään kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotiäitinä ja sen ymmärrä täysin jos ei sitä mahdollisuutta ole. Eikä mielestäni tarvitse olla isojen lasten kotiäitinä, mutta itse ainakin haluaisin olla lasten ensimmäiset vuodet kotona lasten kanssa jos siihen vaan mahdollisuus olisi.

Minä olen muuten miettinyt ja laskeskellut sitä, että minulla taitaisi jäädä rahaa enemmän jos minulla olisi lapsia. =) Silloin saisin lapsilisän, edullisempi asunto olisi helpompi saada, koska lapsiperheet ovat aina etusijalla asuntojen haussa. Nyt maksan yksin asuessani sellaista vuokraa tästä, että moni perhe asuu perheasunnossa samalla hinnalla. Samoin yksinasuessa menee rahaa mm. ruokaan mielestäni enemmän, kun on mielestäni hankalampi tehdä ruokia, kun hyvin usein jää ruokaa joko yli tai sitten on muuta ongelmaa. Useammalle ihmisille olisi varmasti edullisempaa tehdä.
Ruusuiset ovat kuvitelmat :D

Mitäs jos sillä sinun miehelläs ja tulevien lapsien isällä on sama toive? Hänkään ei välitä töissä käynnistä ja olisi mielummin lasten kanssa kotona. Jaksaisitko painaa sitten sitä 10-11tuntia töissä, jotta mies voisi viettää koti-isi vuosia?

[QUOTE="mie";25561219]Ruusuiset ovat kuvitelmat :D

Mitäs jos sillä sinun miehelläs ja tulevien lapsien isällä on sama toive? Hänkään ei välitä töissä käynnistä ja olisi mielummin lasten kanssa kotona. Jaksaisitko painaa sitten sitä 10-11tuntia töissä, jotta mies voisi viettää koti-isi vuosia?[/QUOTE]

Sitten voisi vuorotella asian suhteen, jos se olisi mahdollista. =) Tosin minun mahdollisten tulevien lasteni isä on niin perinteinen ja vanhanaikainen, että tuskin suostuisi lasten kanssa kotiin jäämään. Ei ole minulla valittamista tässä.

"hmm"
tuohan on hyvä tapa kerryttää sitä eläkettä, ja JOS teille joskus tulisi ero, millä sitten eläisit? kannattaa ajatella vähän pidemmäle...Ja kyllä katson kieroon jos kouluikäisten lasten äiti vielä lojuu kotona, se on vaan puhdasta laiskuutta.

"heh"

en koe asiaa noin. Opiskelijana ja sinkkuna elätin itseni alle 100 eurolla, se riitti ruokaan, nyt menee noin 600 euroa ja meitä on neljä. aikuinen ihminen voi aina omista ruoistaan tinkiä, lasten ruoasta ei voi tinkiä.

ei muuta kuin lapsia tekemään jos lapsiperheellisenä luulet rikastuvasi. Totuus on kyllä usein täysin päinvastainen niiden mielestä jotka asian ovat kokeneet. Lapset vievät kaiken, rahan ja ajan.

Oho, rankka yleistys. Meillä ja usealla muulla perheellä jotka samanlaisia vuorotöitä tekevät, on lapset pääsääntöisesti jommankumman vanhemman kanssa kotona ja vahtivuoro vaan vaihtuu kun toinen tulee / lähtee töihin.
No ei tietenkään mainitsemassasi tilanteessa =) En huomannut mainita, että tarkoitin tilannetta, jossa molemmat vanhemmat ovat töissä samaan aikaan. Ja se lienee se tyypillisin tilanne, koska päiväkoteja kuitenkin jotkut tarvitsevat.

[QUOTE="heh";25561285]en koe asiaa noin. Opiskelijana ja sinkkuna elätin itseni alle 100 eurolla, se riitti ruokaan, nyt menee noin 600 euroa ja meitä on neljä. aikuinen ihminen voi aina omista ruoistaan tinkiä, lasten ruoasta ei voi tinkiä.

ei muuta kuin lapsia tekemään jos lapsiperheellisenä luulet rikastuvasi. Totuus on kyllä usein täysin päinvastainen niiden mielestä jotka asian ovat kokeneet. Lapset vievät kaiken, rahan ja ajan.[/QUOTE]

En minä usko, että rikastuisin, mutta luultavasti melko samanlainen olisi varmaan elintasoni. Missään nimessä en ole kateellinen lapsiperheiden eduista. Ihan mielelläni kaikki tuet heille suon. =)

"shihtzu"
Eipä tässä paljoa vaihtoehtoja ole, jos haluan maksaa asumisen ja ruokaakin pöytään, niin pakko sitä on töissä käydä. Toisaalta töissä käynti on sitä minun omaa aikaa.

"xXx"
Niin. Aikomukseni on kuitenkin kasvattaa lapsistani erillisiä omillaan toimeen tulevia aikuisia, eikä oman itseni ja egoni pönkittämiseen tarkoitettuja jatkeita.

Mä kun en pysty antamaan lapselleni loisen mallia, yhteiskunta ei pyöri ilman että muura-muurahaiset painaa sen eteen duunia. Raha ei kasva puussa jne.Mikä tärkeintä, en kykene antamaan lapsilleni mallia jossa äiti tekee kaikki kotityöt, isä ei ole muuta kuin rahapussi. Uskon, että naisella on muutakin annettavaa yhteiskunnalle kuin imetys ja tiskaus.

Sitäpaitsi töitä tekemällä aivokapasiteetti laajenee ilmeisesti ainakin sen verran, että ymmärtää ettei vanhempien työssäkäynti sulje lapsen kasvatusta pois.

No ei tietenkään mainitsemassasi tilanteessa =) En huomannut mainita, että tarkoitin tilannetta, jossa molemmat vanhemmat ovat töissä samaan aikaan. Ja se lienee se tyypillisin tilanne, koska päiväkoteja kuitenkin jotkut tarvitsevat.
Onhan meidänkin lapsi päiväkodissa, silti kasvatusvastuu on meillä. Samalla tavalla kuin niillä vanhemmilla, jotka samaan aikaan töissä ovat. Vai siirtyykö kasvatusvastuu koululle lapsen sinne siirtyessä, samalla tavalla lapsi on erossa vanhemmistaan silloinkin?

• Tykkää
Reactions: kookosta
"vieras"
Minä haluan tienata myös ja kerryttää eläkettä. Miehen (tulojen) varaan ei kannata vanhuuttaan laskea...
Olin kolme vuotta kotona esikoisen kanssa ja sitten kouluikään asti tein lyhennettyä työviikkoa. Pitkäksi olisi meillä tuo kotona kökkiminen tullut kun sitä toista lasta ei toiveista huolimatta kuulunutkaan. Isot lapset ovat päivät koulussa ja harrastuksissaan joten ihan hyvin joutaa äiti töihinkin. Nyt on toinen lapsi vihdoin tulossa ja pieni breikki työelämästä tulossa :) Mutta maksimissaan taas vain se kolme vuotta. Sitten samalla kaavalla taas töihinpaluu. Minulla ei ole kummempaa uraputkea vaikka mieleinen ja koulutusta vastaava työ onkin. Uraa tärkeämpi on työn joustaminen perheen tarpeisiin mutta siltikään en olisi valmis jäämään täysin kotiäidiksi ja "miehen armoille". Elämässä kun ei koskaan tiedä mitä yllätyksiä sattuu. Naisen kannattaa taata oma tulevaisuus ja eläke!

"heh"
En minä usko, että rikastuisin, mutta luultavasti melko samanlainen olisi varmaan elintasoni. Missään nimessä en ole kateellinen lapsiperheiden eduista. Ihan mielelläni kaikki tuet heille suon. =)
Lapsiperheet eivät nykyään saa mitään tukia mitä sinä et saisi, sitä 100 euron lapsilisää lukuunottamatta.

kuulostat huonosti koulutetulta juntilta. Lapsiperheet elättävät tmän maan He käyvät töissä enemmän kuin lapsettomat, koska lapset täytyy elättää ja mitään tukia ei enää ole.

[QUOTE="heh";25561341]Lapsiperheet eivät nykyään saa mitään tukia mitä sinä et saisi, sitä 100 euron lapsilisää lukuunottamatta.

kuulostat huonosti koulutetulta juntilta. Lapsiperheet elättävät tmän maan He käyvät töissä enemmän kuin lapsettomat, koska lapset täytyy elättää ja mitään tukia ei enää ole.[/QUOTE]

Osa saa ainakin asumistukea ja sitähän saa "helpommin" asukasluvun mukaan. Enkä väittänyt, että kaikki saavat, mutta mielestäni on hyvä, että on olemassa tukimuotoja lapsiperheille jos perhe niitä tukia tarvitsee.

"mie"
Sitten voisi vuorotella asian suhteen, jos se olisi mahdollista. =) Tosin minun mahdollisten tulevien lasteni isä on niin perinteinen ja vanhanaikainen, että tuskin suostuisi lasten kanssa kotiin jäämään. Ei ole minulla valittamista tässä.
Tietysti näin. Muista tämä sitten, kun tekee mieli siinä kotiäitinä valitella, että miksi mies ei ikinä tee kotitöitä, miksi hän ei ikinä hoida lapsia ja miksi äidillä ei ikinä ole sitä oma aikaa ;) Se vanhanaikaisen perinteinen mies kun on tehnyt jo osuuteensa kantamalla ne rahat himaan....

Töissä ja kotona
Eikös tämän erään julkkiksen vaimokin ollut sitä mieltä että äidit kotiin hellan ääreen, mies on perheen elättäjä jne. Kuinkas sitten kävikään kun mies sairastui? Meillä kaikilla ei edes ole sitä mahdollisuutta että saataisiin rahaa antamalla juorulehdille haastatteluja. Eli töihin vaan. Itse kyllä pidän työstäni, ja erityisesti siitä palkasta. ;) Varsinkin koska palkalla voi ostaa toisen tekemään ne ikävät kotityöt kuten lattianpesun, imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen.

Onhan meidänkin lapsi päiväkodissa, silti kasvatusvastuu on meillä. Samalla tavalla kuin niillä vanhemmilla, jotka samaan aikaan töissä ovat. Vai siirtyykö kasvatusvastuu koululle lapsen sinne siirtyessä, samalla tavalla lapsi on erossa vanhemmistaan silloinkin?
Kasvatusvastuu on periaatteessa aina vanhemmilla. Mutta mitä vähemmän lapsi on vanhempiensa kanssa, sitä vähemmän vanhemmat voivat kasvatustehtäväänsä hoitaa. Eli liioitellen: jos vanhemmat tekevät niin pitkää päivää, että he ovat lapsensa kanssa päivittäin vain esim. tunnin, voidaan todella kysyä, kuka lasta ensisijaisesti kasvattaakaan?

Kun lapsi on koulussa, kouluaikana toki koululla on oma tehtävänsä lapsen kasvatuksen ja opetuksen suhteen ja vanhempi ei ole läsnä. Mutta kouluaika alaluokilla ainakin on jokseenkin lyhyt.

Yhteistyössä