Tämä on minullekin tuttu lausahdus. Ja tiedän mitä sillä tarkoitetaan, mutten osaa selittää"kauhikstuksen kanahäkki"
"siinä sitä ollan sen puhtaan kaulan kanssa"
Tuttu tämäkin, "no ei sitä (mitä hyvänsä) tartte syödä kuin leipää!" Ei niinkään kuulunut mummon sanontoihin, äiti taisi sanoa, jos mätettiin jotain kaksinkäsin.En muista varsinaisesti mitään sanontoja, mutta sen muistan että mummu kielsi minua syömästä sorbitz -purukumia kuin leipää.
En sinun tai muiden mummojen hyvyyttä epäilekään. Ihmettelen vaan, kun en oo tottunut kuulemaan tuommosia sanoja omien mummojeni suusta...:flower:
Mulle mummo oli rakas ihminen, ja hän oli myös hyvä kaikille läheisilleen. Mutta hänelle elämä ei ollut kaunis - päinvastoin se oli ruma, raadollinen.
Ajattelen niin, että meistä tulee sellaisia, miksi elämä meitä muovaa. Vähän kuten jokainen lumihiutale on erilainen pudottuaan pilvistä omaa reittiään. Kaikki ne ovat lähtökohtaisesti kuusikulmaisia, mutta jossakin on epäsymmetriset sakarat ja jossakin kokonaan puuttuva sakara.
karjalasittain sanontoja! Ei viljely! ukki käski meitä että "joko taas"varmaan hermot menitti kun mentii sinne paikkoihin minne ei saanu mennä!Tuli tuosta "pukeutumisneuvoja" ketjusta mieleen, että mitä sanontoja teillä on käytössä (tai muistatte) joita jo isovanhemmat ovat käyttäneet?
Välillä näitä tulee mieleen ja huomaan että joo samaa sukua olen kuin äitini ja mummoni... ja nuoriso tykkää kun "kasvatusmielessä" näitä viljelen