Mummolta perityt sanonnat

• Viestiketjun aloittaja nuups
  • Ensimmäinen viesti
"äippä"
Se syö syöttäjäsä kun korva nousee korvan kohalle
Kyllä se taevaanranta relluttaa, jollei muuta niin hittaasti kulukemahan
Mäne männessäs

Näitä olis niin kauheesti... Ei vaan muista sillon ku alkaa muistelemaan... :D

Mitä suurempi pää, sen harvemmassa korvia! Näin joku sukulainen sanoi usein, kun olin pieni, en muista tarkasti kuka, enkä oikein tiedä mitä se oli edes tarkoittavinaan. Ehkä se oli vain hokema, jonka tarkoitus oli olla hauska.

"vieras"
:flower:

Mulle mummo oli rakas ihminen, ja hän oli myös hyvä kaikille läheisilleen. Mutta hänelle elämä ei ollut kaunis - päinvastoin se oli ruma, raadollinen.

Ajattelen niin, että meistä tulee sellaisia, miksi elämä meitä muovaa. Vähän kuten jokainen lumihiutale on erilainen pudottuaan pilvistä omaa reittiään. Kaikki ne ovat lähtökohtaisesti kuusikulmaisia, mutta jossakin on epäsymmetriset sakarat ja jossakin kokonaan puuttuva sakara.
En sinun tai muiden mummojen hyvyyttä epäilekään. Ihmettelen vaan, kun en oo tottunut kuulemaan tuommosia sanoja omien mummojeni suusta...
Niin, eikä ollut elämä helppo heilläkään.

"vieras"
Tuli tuosta "pukeutumisneuvoja" ketjusta mieleen, että mitä sanontoja teillä on käytössä (tai muistatte) joita jo isovanhemmat ovat käyttäneet?
Välillä näitä tulee mieleen ja huomaan että joo samaa sukua olen kuin äitini ja mummoni... :) ja nuoriso tykkää kun "kasvatusmielessä" näitä viljelen :)
karjalasittain sanontoja! Ei viljely! ukki käski meitä että "joko taas"varmaan hermot menitti kun mentii sinne paikkoihin minne ei saanu mennä!

Muistinpa yhden jota mammani oli lapsilleen (mun äidille ja sen sisaruksille) toitottanu ja äiti sitten meille: Maanal ( maan alla = haudassa) on aikaa maata. Tämä kun teininä olis mielummin loikonu sängyssä koko päivän...

"Minniii"
Paskassa sitä kasvaa ku vaan olla jaksaa.

Syökäähän lapset, niin ei tarvi sanoa niinku eilen, ettei annettu. (nyt aikusena tajunnut, että tämän taustalla sota-ajan jälkeinen puute lähes kaikesta)

Sehän on sievä ku sika pienenä.

Yhteistyössä