Varakkaiden vanhempien lapsilla on selvästi korkeampi yleissivistys ja paremmat eväät elämässään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepsus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varmasti aloituksessa on paljon totta. Raha ja varallisuus ei mielestäni ole niinkään se juttu vaan koulutus ja sivistys. Kouluttamattomat usein väheksyvät kirjatiedon merkitystä, mutta omaan kokemukseen nojaten väitän silläkin olevan suuri merkitys. Toki omat kokemukset ja elämänkoulu lisäävät jonkinlaista pääomaa ihmisellä, mutta useimmiten se kuitenkin rajoittuu siihen yhteen eli henkilön omaan näkökulmaan. Minä esim olen aloittanut lukion vasta aikuisella iällä ja sen aikana silmäni ovat auenneet näkemään maailmaa aivan eri näkökulmista. Esim historiaa, yhteiskuntatietoa, psykologiaa opiskeltuani olen saanut aivan uusia oivalluksia ja ymmärtämys sekä näkemys esim politiikkaan, sen historiaan, taustoihin, vaikuttimiin on muuttunut aivan toisenlaiseksi. Aiemmin politiikka oli minulle aivan käsittämätöntä eikä kiinnostanut lainkaan. Ei kiinnostanut, koska en ymmärtänyt.

Olen kouluttamattomien duunari-työtön vanhempien lapsi. Kotielämä oli mitä oli, mutta kyllä meiltä vaadittiin kotitöihin osallistumista, läksyt oli tehtävä ja käyttäytyä piti. Asuinalue oli pikkukaupungin huonoimpia jne. Kaveripiiri muodostui samanlaisten perheiden lapsista. Kaikki olimme nähdäkseni ihan tasapainoisia, tavallisia mukavia lapsia ja nuoria.

Kotoa omilleni lähdettyäni olen pärjännyt ihan kivasti ja ollut tyytyväinen elämääni. Olen huomannut hakeutuvani "paremman väen" sekaan esim juuri asuinalueen valinnalla. Asumme ahtaasti, mutta "hyvällä alueella", mikä on minulle tärkeää etenkin lasten takia. Huomaan ajatuksissani karttavani tiettyjä alueita ja niihin en lähtisi asumaan, en vaikka tarjottaisiin ilmaista asuntoa tms. Koen, että koska näillä alueilla asuu paljon ns. ongelmaperheitä niin heidän kauttaan lapseni voisivat omaksua arvomaailmaansa mallia joka ei vastaa omaani. Haluan lasteni saavan mahdollisimman hyvät lähtökohdat tulevaisuudelleen. Itse toki vartuin juurikin tuollaisessa ympäristössä, mutta silti en halua lapsilleni samaa. Ja tänä päivänä ongelmat ovat mielestäni paljon pahempia noilla alueilla.

Nyt varttuneemmalla iällä iski tiedon jano ja kirjasivistyksen kaipuu jostain. Joskus kuulin jostain tutkimuksesta jossa oli selvitelty, että koulutettujen ja kouluttamattomien aivoissa on eroja. Sitä ei ymmärtääkseni oltu pystytty selvittämään johtuiko tuo ero/muutos koulutuksesta vai johtiko se ero siihen, että ne ihmiset hankkivat korkeamman koulutuksen. Eli oliko heidän kykynsä oppia parempi.

Entäs jos perheen tulotaso vaihtelee vuosien ja vuosikymmenten aikana suurestikin ja useampaan otteeseen?

Ei kyse ole puhtaasti rahasta, vaan niistä SYISTÄ, jotka johtavat hyvään tai huonoon toimeentuloon: Millaiset elämänhallinnantaidot vanhemmilla on? Miten selvitään arjesta? Millainen henki kotona on? Millainen koulutus- ja sivistystaso vanhemmilla on? Millainen motivaatio tehdä asioita elämänsä eteen? Miten paljon arvostetaan omaa elämää ja välitetään ylipäätään mistään? Miten jaksetaan, osataan ja pystytään panostamaan perheen ja lasten hyvinvointiin? Miten vähän tai paljon käytetään päihteitä? Miten paljon tai vähän kärsitään mt-ongelmista? Millaiset sosiaaliset taidot vanhemmilla on? Millaisessa yhteisössä eletään, millaisten ihmisten ympäröimänä lapsi kasvaa? Miten vanhemmat pärjäävät yhteisön jäseninä jne.?

Nämä asiat ovat niitä syitä, joiden ansiosta lapsi saa hyvät eväät kasvuunsa ja kehitykseensä. USEIN tämän kaiken SIVUtuotteena on myös ok tulotaso vanhemmilla pitkällä aikavälillä. Ja näistä syistä myös köyhä perhe pystyy antamaan hyvät eväät lapsilleen - ei se ole pelkästään rahasta kiinni. Voihan nuo em. asiat olla kunnossa ja silti ei ole liiemmälti rahaa tuhlattavaksi.

[QUOTE="ookoo";25534075]Ei kyse ole puhtaasti rahasta, vaan niistä SYISTÄ, jotka johtavat hyvään tai huonoon toimeentuloon: Millaiset elämänhallinnantaidot vanhemmilla on? Miten selvitään arjesta? Millainen henki kotona on? Millainen koulutus- ja sivistystaso vanhemmilla on? Millainen motivaatio tehdä asioita elämänsä eteen? Miten paljon arvostetaan omaa elämää ja välitetään ylipäätään mistään? Miten jaksetaan, osataan ja pystytään panostamaan perheen ja lasten hyvinvointiin? Miten vähän tai paljon käytetään päihteitä? Miten paljon tai vähän kärsitään mt-ongelmista? Millaiset sosiaaliset taidot vanhemmilla on? Millaisessa yhteisössä eletään, millaisten ihmisten ympäröimänä lapsi kasvaa? Miten vanhemmat pärjäävät yhteisön jäseninä jne.?

Nämä asiat ovat niitä syitä, joiden ansiosta lapsi saa hyvät eväät kasvuunsa ja kehitykseensä. USEIN tämän kaiken SIVUtuotteena on myös ok tulotaso vanhemmilla pitkällä aikavälillä. Ja näistä syistä myös köyhä perhe pystyy antamaan hyvät eväät lapsilleen - ei se ole pelkästään rahasta kiinni. Voihan nuo em. asiat olla kunnossa ja silti ei ole liiemmälti rahaa tuhlattavaksi.[/QUOTE]

Tämäkin on suhteellisen yksilöllistä. Mä olen alkoholistiperheen kasvatti, jossa ei pahemmin panostettu perheen tai lasten hyvinvointiin. Päihteitä käytettiin paljon ja äitini kärsi (ja kärsii edelleen) masennuksesta. Sosiaaliset taidot minimaaliset, asuttiin juoppojen slummialueella ja ympäröivät ihmiset oli samanlaista sakkia.

Mä päätin jo varhain etten tule elämään samanlaista elämää ja määrätietoisesti olen onnistunut muuttamaan elämäni erilaiseksi. Pikkuveljeni seuraa vanhempieni jalanjälkiä. Pikkusiskoni yrittää pyristellä esimerkkiä vastaan. Ei ole alkoholisoitunut, mutta talous on kuralla.

Eli kolme lasta, kaikilla samat taustat, mutta jokaisella vähän erilainen elämä.

Siitä nyt ei tietenkään ole mitään hyötyä, että me täällä palstalla asiaa puidaan, mutta tälläisten asioiden tutkiminen ja niistä keskusteleminen on kyllä todella tärkeää jos halutaan muuttaa asioita esim. sitä, että se köyhyys ei periytyisi.

Mä en usko että siihen voi niin vaan vaikuttaa, valitettavasti.

Esimerkiksi mun lapsuudessa, se oli ihan sama mitä kukaan sanoi, mua ympäröivät ihmiset olivat sitä mieltä ettei "Pidä luulla itsestään liikoja". Sellainen köyhien ylpeys on joskus kammottavaa.. Ja siinä sokeassa ylpeydessään ei kehenkään vaikuteta.

Mutta se on totta että niitä ihmisiä tukemalla jotka haluavat vaikuttaa lapsensa tulevaisuuteen, voi ollakin paljon positiivista vaikutusta.

Silti, nämä tutkimukset ym. iskevät kuitenkin aika rajusti arkaan kohtaan eivätkä kannusta mihinkään jos pohjaa siihen lapsen tukemiseen ei jo ole.

Äh.. Taas mä kirjoitan niin monimutkaisesti etä menee omatkin aivot solmuun. Toivottavasti kirjoitin edes jotenkin ymmärrettävästi..

Mä en usko että siihen voi niin vaan vaikuttaa, valitettavasti.

Esimerkiksi mun lapsuudessa, se oli ihan sama mitä kukaan sanoi, mua ympäröivät ihmiset olivat sitä mieltä ettei "Pidä luulla itsestään liikoja". Sellainen köyhien ylpeys on joskus kammottavaa.. Ja siinä sokeassa ylpeydessään ei kehenkään vaikuteta.

Mutta se on totta että niitä ihmisiä tukemalla jotka haluavat vaikuttaa lapsensa tulevaisuuteen, voi ollakin paljon positiivista vaikutusta.

Silti, nämä tutkimukset ym. iskevät kuitenkin aika rajusti arkaan kohtaan eivätkä kannusta mihinkään jos pohjaa siihen lapsen tukemiseen ei jo ole.

Äh.. Taas mä kirjoitan niin monimutkaisesti etä menee omatkin aivot solmuun. Toivottavasti kirjoitin edes jotenkin ymmärrettävästi..

Luulen ymmärtäväni hyvinkin mitä tarkoitat. Lähtökohtani ei ole niin "hyvä", mutta se malli jonka lapsuudessa sain, sai aikaan ajatuksen halusta pyrkiä "parempaan elämään".

Yhteistyössä