Olisiko tässä mitään järkeä? (laihdutuksesta asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "omppupomppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"omppupomppu"

Vieras
Ylipainoa löytyy 45 kg. Olen kokeillut kaikki mahdolliset laihdutuskeinot, yrittänyt muuttaa elämäntapoja terveellisemmiksi, mutta en ole siinä onnistunut. Nyt ajattelin kokeilla sellaista, että korvaan päivän aterioista aamiaisen, lounaan, välipalan ja iltapalan nutriletilla, ja syön perheen kanssa samaa ruokaa päivällisellä. Nutrilettia olen kokeillut joskus aikaisemmin (pelkkiä jauheita) enkä siihen pystynyt kun teki mieli pureskella jotain. Mietin, että tämä voisi muutaman viikon toimiakin, kun ei tarvitse miettiä mitä seuraavaksi syö, vaan ottaa joko pirtelön tai patukan. Ruokakeskeisyys on ainakin minun tuhoni alussa. Sitä vaan koko ajan miettii mitä saa seuraavaksi syödä, ja syömishimo yltyy kovaksi.
Onko kukaan kokeillut tällaista, ja toimiko? Tippuiko paino?

Nutriletin ideahan on suuri kalorivajaus ja ketoosi, eli kannattaisi varmaan syödä päivällinen karppihenkisesti?!

[QUOTE="vieras";25526334]No nuolla dieeteillä saat painoa hetkellisesti alas? mitä hyötyä? Elämäntapamuutos on se ainoa toimiva.[/QUOTE]

Koska en tähän mennessä ole elämäntapamuutokseen pystynyt, ajattelin ikäänkuin "nollata" tilanteen nutriletilla, ja sen jälkeen/aikana opetella niitä terveellisiä tapoja. Tarkoitus olisi muutaman viikon päästä ottaa yksi oikea ateria kerrallaan lisää, ja samalla opetella pienemmät annoskoot.

No mä en tiedä miten toi sulla toimisi. Mä itse en voi itse kuvitella että vaihtaisin ruuan johonkin Nutriletteihin kun terveellinen ruoka on herkullista eli mieluummin syön hyvää ruokaa.

Sinun täytyy syödä normaalia ruokaa ja tehdä pysyvä elämäntapamuutos. Ruokamääräsi ovat olleet melkoiset, jos ylipainoa 45kg. Tie on hidas ja nuo nutriletit ei sinua saa laihtumaan tai jos saakin niin kilot tulevat takaisin, kun jatkat entistä syömistä sitten. Yksinkertaisesti alat laskea kaloreita. Syö 1500 kcal/pvä ja yritä harrastaa liikuntaa esim. kävelyä vähintään 3x40 minuuttia viikossa. Tee paljon hyötyliikuntaa, kesällä liiku pyöräillen ja kävele mahdollisimman paljon.

Ei laihdutus ole helppoa. Tiedän kokemuksesta ja laihdutus parhaillaan menossa, mutta tämä on hidasta.

[QUOTE="omppupomppu";25526314]Ylipainoa löytyy 45 kg. Olen kokeillut kaikki mahdolliset laihdutuskeinot, yrittänyt muuttaa elämäntapoja terveellisemmiksi, mutta en ole siinä onnistunut.
Nutriletin ideahan on suuri kalorivajaus ja ketoosi, eli kannattaisi varmaan syödä päivällinen karppihenkisesti?![/QUOTE]

Onko tämä Kiloklubi tuttu?
Kiloklubi
Jos ei, niin suosittelen kokeilemaan, se kannattaa. Opettelet saamaan kaikki pallukat vihreiksi ja samalla opit syömään oikein ja terveellisesti. Ja foorumilta saat samanhenkistä vertaistukea. :)

Noista ateriankorvikeista mulla ei ole kokemusta, mutta tuolla Kiloklubissa on niitäkin jotka sellasia ovat kokeilleet.

[QUOTE="vieras";25526366]Sinun täytyy syödä normaalia ruokaa ja tehdä pysyvä elämäntapamuutos. Ruokamääräsi ovat olleet melkoiset, jos ylipainoa 45kg. Tie on hidas ja nuo nutriletit ei sinua saa laihtumaan tai jos saakin niin kilot tulevat takaisin, kun jatkat entistä syömistä sitten. Yksinkertaisesti alat laskea kaloreita. Syö 1500 kcal/pvä ja yritä harrastaa liikuntaa esim. kävelyä vähintään 3x40 minuuttia viikossa. Tee paljon hyötyliikuntaa, kesällä liiku pyöräillen ja kävele mahdollisimman paljon.

Ei laihdutus ole helppoa. Tiedän kokemuksesta ja laihdutus parhaillaan menossa, mutta tämä on hidasta.[/QUOTE]

joo... olen laihduttanut 20 vuotta, ja tulos on tässä. Olen vuosia ollut Keventäjien jäsen kuten myöskin Kiloklubin jäsen ja ainoa mikä päässäni pyörii on ruoka. Haluan pois tästä ruokakeskeisyydestä ja jatkuvista syömisen ja syömisten laskemisen paineista. Kaloritaulukot muistan ulkoa.

Kyllä mäkin liputtaisin sen elämäntapamuutoksen puolesta ennenmmin kuin nutriletin.
Otat ittestäsi niskasta kiinni ja teet sen päätöksen etkä lipsu.

Lisää salaattia ja kasviksia ruokaan, täytät lautasen ekaksi puolilleen salaatilla ja sitten vasta muita. Osta vaikka pienempi lautanen itsellesi niin annoskoko pienenee helpommin. Niin ja lisää liikutaa.

Itselläni on tämä muutos myös edessä. Tiputettavaa semmoiset 15-20kg..

Mun mielestä Nutrilett on hyvä tapa käynnistää laihdutus. Ap:llä on epäterveellinen suhde ruokaan ja Nutrilett auttaisi häntä miettimään vähemmän ruokaa ja mitä seuraavaksi syödä. Siinä myös annoskoko pysyy kohtuudessa ja vatsalaukku pienenisi. Lyhyen Nutrilett-kuurin jälkeen on helpompi tulla kylläiseksi kohtuullisesta määrästä ruokaa.

Pakko vastata. Mulla on 30kg ylipainoa ja aloin vähentää hiilareita.. En tod. karppaa tai mitään muutakaan, mutta en syö enää leipää,pastaa,riisiä,perunaa.. Teen paljon ruokaa kasviksista ja käytän oikeeta kermaa ja voita. Maku on hyvä ja nälkä lähtee vähällä. Tummaa suklaata otan palan tai kaksi päiväkahvin kanssa..
Viikonloppuisin herkuttelen; silloinkin kyllä teen pizzapohjan karppaajien ohjeella, mutta saatan vähän syödä sipsejä ja suklaatakin. :) Painoa tippunut nyt 3viikossa 4,5kg.

Mun mielestä sun kannattaa kokeilla sitä Nutrilettia, että saat laihdutuksen vauhtiin. Tsemppiä pitkälle taipaleelle, kyllä sä vielä tavoitteeseen pääset! :)

Eli... olen kokeillut Painonvartijat, Keventäjät, Kiloklubin, Nutrisin (?), Personal trainerin, kahden kuntosalin laihdutusryhmät, karppauksen, muutaman "ihmedietin" yms.
Personal trainerin avulla sain kahdessa kuukaudessa vajaa 5 kg pois (1500kcal/päivä), muiden avulla max 5 kg/6kk. En kuitenkaan pysty jatkamaan 5-6krt/vko treenejä ja ruokien jatkuva laskeminen ahdistaa. Jos en laske tosi tarkkaan, paino ei laske.

[QUOTE="vieras";25526406]Pakko vastata. Mulla on 30kg ylipainoa ja aloin vähentää hiilareita.. En tod. karppaa tai mitään muutakaan, mutta en syö enää leipää,pastaa,riisiä,perunaa.. Teen paljon ruokaa kasviksista ja käytän oikeeta kermaa ja voita. Maku on hyvä ja nälkä lähtee vähällä. Tummaa suklaata otan palan tai kaksi päiväkahvin kanssa..
Viikonloppuisin herkuttelen; silloinkin kyllä teen pizzapohjan karppaajien ohjeella, mutta saatan vähän syödä sipsejä ja suklaatakin. :) Painoa tippunut nyt 3viikossa 4,5kg.[/QUOTE]

Karppausta kokeilin 2,5 kk. Tulos +3kg :( Muuten kyllä tykkäsin :D

[QUOTE="vieras";25526414]Ap, kai tiedät, että mitä useammin vastustat kiusauksia, sitä todennäköisemmin sorrut seuraavalla kerralla?[/QUOTE]

Tiedän. Ja kun en vastusta, lihon hetkessä useamman kilon. Koettu on.

[QUOTE="vieras";25526417]Oletko ap kokeillut laihdutuslääkkeitä? Noin suuren ylipainon kanssa ne tekisivät hyvää...[/QUOTE]

Mä en ole samaa mieltä. Lisää liikuntaa turhat hiilarit pois (valkoset jauhot, sokerit, pastat, riisit, perunat). Kevyttuotteiden tilalle aitoa tavaraa..

Mutta onnistuisiko ihan vaan perusruoan vähentäminen ja keventäminen?
EN minäkään halua laskea ruokia ja kaloreita se ei vaan ole mun juttu.

Mutta jos ajattelee, kermapohjainen kastike vai esim kasvisliemi -pohjainen? Voissa paistettu vai keveämmässä kasvislevitteessä paistettu?
Suuren osan ruokia voi paistaa myös ilman rasvaa.

Uunissa hauduttaminen ennenmmin kuin paistaminen.. Niin ja se salaatti.. meneehän sen tekemiseen aikaa mutta aika hyvin kerkee pilkkomaan siinä ajassa kun valmistaa liedellä jotain ruokaa samalla.

En pidä noita ateriankorvikkeista senkään vuoksi, koska lapset on kotona päivisin ja kyllä 3v:kin jo tajuaa jos äiti syö eriruokaa kuin lapset. Kuitenkin heidän silmissään pitäisi elää suht normaalia elämää eikä puhu mitään laihduttamisesta.

Säännöllinen syöminenkin on tärkeää. Ettei sitten tule ihan tolkuton nälkä ja syö ruoalla sitten ihan älyttömän annoksen.

[QUOTE="a p";25526435]Karppausta kokeilin 2,5 kk. Tulos +3kg :( Muuten kyllä tykkäsin :D[/QUOTE]

Aika jännä.. Mun kaverilla varmaan yli 50kg ylipainoa ja 3kk karppauksella reilu 20kg pois..

Mutta onnistuisiko ihan vaan perusruoan vähentäminen ja keventäminen?
EN minäkään halua laskea ruokia ja kaloreita se ei vaan ole mun juttu.

Mutta jos ajattelee, kermapohjainen kastike vai esim kasvisliemi -pohjainen? Voissa paistettu vai keveämmässä kasvislevitteessä paistettu?
Suuren osan ruokia voi paistaa myös ilman rasvaa.

Uunissa hauduttaminen ennenmmin kuin paistaminen.. Niin ja se salaatti.. meneehän sen tekemiseen aikaa mutta aika hyvin kerkee pilkkomaan siinä ajassa kun valmistaa liedellä jotain ruokaa samalla.

En pidä noita ateriankorvikkeista senkään vuoksi, koska lapset on kotona päivisin ja kyllä 3v:kin jo tajuaa jos äiti syö eriruokaa kuin lapset. Kuitenkin heidän silmissään pitäisi elää suht normaalia elämää eikä puhu mitään laihduttamisesta.

Säännöllinen syöminenkin on tärkeää. Ettei sitten tule ihan tolkuton nälkä ja syö ruoalla sitten ihan älyttömän annoksen.

Ei ole onnistunut. Suhde ruokaan on aina ollut vääristynyt. Meillä syödään joka aterialla kasviksia, laitan kastikkeisiin, patoihin yms. kasviksia. Minulla ei ole päivisin lapsia paikalla. Iltaruoka on ainoa joka syödään yhdessä, siksi ajattelinkin sen pitää normaalina vaikka muut korvaisin noilla korvikkeilla. Tarvitsisin varmaankin jonkun laittamaan minulle ne valmiit annokset ja ilmoittamaan koska seuraavan kerran saa syödä. Aika toivottomalta tämä tuntuu :(

[QUOTE="vieras";25526472]Aika jännä.. Mun kaverilla varmaan yli 50kg ylipainoa ja 3kk karppauksella reilu 20kg pois..[/QUOTE]

Samaa olen kuullut monelta, ja moni tuttu on laihtunut tosi hyvin "sinne päin" karppauksella. Itse tutustuin netin ja kirjojen kautta aiheeseen tosi tarkasti (niin kuin aina kehoitetaan), mutta eipä toiminut.
Personal trainer laittoi ensin minulle 2400 kcal dietin (+5 krt viikossa treeniä, 3 rankkaa ja 2 kevyttä), mutta sillä tuli kilo lisää painoa. Kun ruokamäärä tiputettiin 1500 kcal ja treenit oli samat, paino tippui 400-700 g/vko. Aineenvaihdunta on siis ilmeisesti tosi hidas (painoa minulla siis 115kg, eli kulutus pitäisi olla kohtalaisen suurta)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25526481:
Mitenkä sun ruokailuvälit, minkä pituisia ne on, ja mitä syöt?
Miten liikut/kuntoilet?

Syön yleensä n. klo 9, 12, 15, 17 ja 21. Tähän rytmiin olen päässyt todella suurella vaivalla. Aiemmin saatoin syödä klo 8-9 ja seuraavan kerran joskus 17-19 välillä. Ruoat vaihtelee kovasti. Suurin virhe on varmasti liiallinen leivän syönti (+rasvaisten päällisten) ja siitä kun pääsisi eroon, niin auttaisi varmasti. Monesti käy niin, että päätän ottaa vain yhden (esim. juuri leivän), mutta sen syötyäni en pystykään enää kontrolloimaan itseäni, vaan vetelen puoli pakettia saman tien. En juurikaan syö ns. herkkuja.
Liikkuminen vaihtelee kovasti, nyt on ollut pidempään lähinnä lasten kanssa touhuamista.

[QUOTE="a p";25526582] Aineenvaihdunta on siis ilmeisesti tosi hidas (painoa minulla siis 115kg[/QUOTE]

:wave:Onhan ap sun kilppari arvot tsekattu??

Jos kilpirauhasen vajaatoiminta, se mm. hidastaaa aineenvaihduntaa ja "lihottaa"

Juotko tarpeeksi?
Sun täytyy tehdä se päätös. Sitähän mäkin vielä n. kuukausi sitten ajattelin, etten pysty kontrolloimaan itseäni.
Peruskotiruokalla keveneminen ei vaan yksinkertaisesti onnistu.

Mutta, jos aina ajattelee samalla tavalla niin ei voi koskaan onnistua.

Laita vaikka kännykkään hälytys "syö nyt se ja se" jätä kauppaan ne houkutukset (osta vain silloin kun on lupa ja kohtuullinen määrä niin ettei jämiä jää kaappiin kiusaamaan).

Hyvä että syöt kasviksia, mutta kuinka paljon? Onko kasvikset/salaatti puolet lautasesta (älä laske siihen mukaan niitä mitkä on kastikkeen seassa)
Montako perunaa? paljonko riisiä/pastaa lautasella?
Voisiko niistä vähentää? Kun olet syönyt ensmmäisen annoksen odota 5-10min ja kuulostele onko oikeasti vielä nälkä (yleisemmin ei ole).

Mullakin on ongelmana se, että suu söis enemmänkin (kuin on oikeasti tarve)..

Kukaan muu kuin sinä itse ei voi tehdä valintoja sun puolesta. Sinä itse teet ruoan, tee omat valinnat. Sinä itse lapaat ruan lautaselle, tee omat valinnat.
Sinä itse päätät mitä syöt välipalalla, kahvin kanssa ja miten paljon.

Sinä itse.

Aina täytyy myös muistuttaa itseä siitä, että sinä itse olet aiheuttanut sen tilan missä nyt olet.. (tätä minäkin mietin) Minä itse.. ja vain minä itse voin tehdä sen muutoksen. SE LÄHTEE ENSIMMÄISENÄ OMASTA AJATUKSESTA.

Yhteistyössä