Onko teillä palstalaisilla tapana kiikuttaa kuumeinen lapsi heti..

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
labraan ja lääkäriin eka kuumepäivänä??

Siis jotenkin niin hullulle tuntuu, että tuttavapiirissäni on äitejä, jotka heti vie lääkäriin. Kuume nousee yöllä, aamulla soitto lääkäriin, eka labraan ja sitten lääkärille. Siis lapsen kunto kuulostaa olevan ok. Ovat siis kotiäitejä, että ei ole kyse mistään sairaslomalapun hakemisesta!!

Yks kaveri soitti toissa päivänä, että pojalla nousi kuume 37.5, ja "heti otin yhteyttä terveyskeskukseen, päästään labraan samantien..." SIIS HÄ?? eihän tuo ole vasta kuin lämpöä kun kainalosta mittaa!?!?

Eikö yleinen sääntö ole, että jos vointi on ok, niin ensin kotona seurataan se 3vrk. Ja jos kuume ei laske niin sitten lääkärille. Mutta tottakai, jos vointi sen vaatii niin hetihän se on lääkäriin mentävä, en sitä tarkoita.

Jotenkin vain tuntuu maalaisjärki kaikonneen taivaantuuliin osalla : /

"vieras"
Ei ole maalaisjärkeä enää ihmisillä nykyään. Eihän virukseen mikään auta, lepoa vaan. Viiden päivän kuumeen jälkeen yhteys lääkäriin ja tietty jos vointi kaikin puolin huonoa, mut normi kuume-flunssa yms. ei kaipaa lääkärinhoitoa, mut eihän ne ylihuolehtijat sitä usko vaikka sanoo, heti pitäisi saada lääkekuuri!

kysymys
Lapsella nyt kolmatta päivää kuumetta .. ollut 37,4 - 38,9 astetta vaihdellen. En ole kiikuttanut lääkäriin, neuvolasta sain todistuksen työnantajaa varten.
Just tätä niin kuin tarkoitin, että ei sinne lääkärin tarvitse joka kuumeen takia kiikuttaa.. Tottakait jos kuume ei lähde, niin onhan se tulehduksen merkki.
Ei siis näköjään tarvitse ihmetellä miksi siellä terveyskeskuksessa on AINA pitkät jonot..

"vieras"
jos alkaa viikon kestää niin sitten EHKÄ käytän lääkärissä... riippuu yleiskunnosta . jos heti menee huonoon kun toon (infektioastmainen lapsi) niin sitten menneen heti, mutta en normaalisti huolestu viikostakaan.

kysymys
[QUOTE="Lilli";25519423]Miten ne edes pääsee lääkäriin? Vai meneekö ne aina yksityiselle?[/QUOTE]

Ei ne millekään yksityiselle mene, vaan ihan terveyskeskukseen.. sinne on muutenkin hankale päästä, joten ihmettelen että miten sinne heti voi päästä?!?

*slsls
Missä pääsee labraan ENSIN lääkäriä... ihmeellistä tosiaan.

Meillä pääsee kyllä lääkärille jos oikein asiansa esittää ja liioittelee oireita (jos yhden päivän kestänyt kuume lapsella, ne ei edes ota sisälle!) ja sitten vasta, ehkä, ne määrää labraan.

Sitten viedään jos laps on vetopois ihan täysin ja niin kaukana normaalista itsestään kuin voi olla, jos sattuu korviin tms... Onneks yleensä riittää soitto tutulle lääkärille joka antaa neuvot, kyselee rutiinikysymykset ja käy vilasemas ku tarvetta on. Ei tarvi roudata terveyskeskukseen ja miettiä, et tultiinko ny turhan takia...

Ihmettelen ihan samaa.
Heti kun lapselle nousee kuume, niin viedään lääkärin näytille. Öö.. Jos on kyse ihan normaalista kiertävästä kuumetaudista, niin kuumetta alentavaa lääkettä ja seurailua. Eipä se lääkärikään ekalla käynnillä muuta tee kun kirjota burana reseptin, jos on siis vain kyse pelkästä kuumeesta ilman muita vakavia oireita.

Samalla ihmettelen sitäkin, jos nuhaista lasta viedään lääkärin luokse. Ei ne lääkärit mitään ihmeiden tekijöitä ole, että siellä käynti parantaa lapsen kuin taikaiskusta.

Itse olen todella surkea viemään lapsia lääkäriin. Pelkkä kuume tai nuha ei saa mua oikeesti istumaan odotus aulaan useammaks tunniksi.

Kaks lasta ja oon kolmesti käynyt lääkärissä. Esikoista vuoden ikäisenä rotaviruksen vuoksi (tarvitsi nesteytystä), sama lapsi murtuneen solisluun vuoksi ja sama lapsi sarveiskalvon haavan vuoksi. :D

kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25519468:
liiottelemalla lapsen oloa? emmä tiiä. meillä ei kukaan juokse turhaan lääkärissä. kuka sinne huvin vuoksi jaksa mennä jonottamaan ja hankkimaan muita tauteja? :kieh:
Toisilla näköjään on tarve sinne lekurille HETI päästä!!!
Sitähän tässä just äimistelen :)
No teillä ei juosta sinne turhaan ja ei kyllä meilläkään :D

tthhrt
4-6v lasten kotiäiti?
En mä ole vienyt lääkäriin kuin sellaisen lapsen, jolla on selkeästi joku tarkempaa tutkimusta vaativa vaiva, siis kun olin kotiäiti.
Kun menin töihin, piti viedä muksu terkkarille heti, jos ei ollut päiväkotikunnossa, koska työpaikka vaati saikkulapun, omalla ilmoituksella ei saanut olla kotona päivääkään.

"Jenis"
No eipä oo meilläkään tapana, mitä hyötyä siitä ois? Ei se lääkäri normaalille nuhakuumeelle mitään voi, turhaa lähteä sinne kökkimään jos voi kotona rauhassa parannella. Meillä saa kans lapun töihin ihan vaan terkkarille soittamalla, eli ei senkään takia tarvis lääkäriin lähteä... ei se ihme oo, että terveyskeskuksissa kiirettä pitelee :-O

der
Missä pääsee labraan ENSIN lääkäriä... ihmeellistä tosiaan.

Meillä pääsee kyllä lääkärille jos oikein asiansa esittää ja liioittelee oireita (jos yhden päivän kestänyt kuume lapsella, ne ei edes ota sisälle!) ja sitten vasta, ehkä, ne määrää labraan.
Meillä pääsee ja käydään yleensä labrassa ennen lääkäriä, mikäli aika lääkärille on vaikka iltapäivästä. Lääkärillä on silloin nähtävillä esim. CRP ja PVK, lähetteet on tehnyt sh, joka on ollut puhelimen toisessa päässä soitettaessa päivystykseen.
Kokemusta tosin vain siitä, kun kuume on jatkunut monta päivää ja sitten on käyty lääkärillä.

kysymys
4-6v lasten kotiäiti?
En mä ole vienyt lääkäriin kuin sellaisen lapsen, jolla on selkeästi joku tarkempaa tutkimusta vaativa vaiva, siis kun olin kotiäiti.
Kun menin töihin, piti viedä muksu terkkarille heti, jos ei ollut päiväkotikunnossa, koska työpaikka vaati saikkulapun, omalla ilmoituksella ei saanut olla kotona päivääkään.
:D Siis heillä on nuorempiakin lapsia, mutta nyt puhun näistä isommista ;)

Ihan lapsen yleistä vointia katson. Normaali pikkukuume ei ole aihe lääkäriin.
Sit jos on ihan velttona, todella korkea kuume joka ei laske kotikonstein, ei juo, ruoka ei pysy sisällä, on epämääräistä ihottumaa, hengitysvaikeuksia, valittaa korvia tms. niin sitten voidaan jo eka päivänä painella lääkärille.

Yksityisellä käydään niin ei tarvi jonotella missään tk:n aulassa.

Yhteistyössä