Onko teillä palstalaisilla tapana kiikuttaa kuumeinen lapsi heti..

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"Sara"
No en vie. Jos nyt viikon kestää, niin sitten tai nyt mietin viemistä, kun oli 3-4 viikkoa sitten yhden päivän pieni kuume ja siitä asti on ollut yskää, joka alkoi vihdoin menemään ohi, niin viime yönä alkoi taas pahenemaan ja nyt on pientä lämpöä. Saattaa olla vain uusi tauti, mutta toisaalta pelkään, että on joku tulehdus keuhkoissa.

VTI-lapsen äiti
Oletko varma, ettei äidillä ole jotain erityistä syytä toimintaansa? Meillä lapsella oli toistuvia virtsatieinfektioita, jotka nousivat herkästi munuaisiin. Ohjeena on, että jos kuume nousee ilman selkeitä flunssan (tai muita selittäviä) oireita, aina labraan testattavaksi. Ja mieluummin aika nopeasti, munuaistulehdus voi olla hengenvaarallinen. Ei mikään ambulanssiasia, mutta ei kovin montaa tuntia kannata odotella hoitoon aloittamisessa.

Periaatteessa perusterve lapsi muuten, ei tuota alttiutta mistään ulkopuolinen tiedä, jos ei ole tullut puheeksi. Nyt ei ole aikoihin enää ollut tulehduksia, mutta jos tulisi kuume ilman muita oireita, niin kyllä olisin aika nopeasti viemässä labraan.

"lll"
Riippuu aina tapauksesta.. isompia en käytä, mutta tuolla nuorimmaisella on ihan ohjeistus että HETI jos kuume nousee, niin pitää käydä tarkistuttamasa, vaikka muukin perhe olisi kuumetaudissa, niin siitä huolimatta. Enkä ole tätä ohjetta vielä laiminlyönyt, vaikka olen pari kertaa "turhaan" sitä tk:ta ja päivystystä käynyt ruuhkauttamassa...

"Miu"
Mikä ihmeen kilpailu siitäkin on tullut, että kuka antaa lapsen kaikkein pitkään kituuttaa ennen kun vie lääkäriin?
Ja jokainen äiti kai tuntee oman lapsensa ja historian eikä välttämättä ole tutuille tai kavereillekaan tehnyt selkoa kaikesta?
Meillä on ainakin kokemus osoittanut, että jos lapsi on kipeä (enkä puhu nyt mistään nuhasta tai yskästä) vaan oikeasti kipeä ja kuumeinen, niin korvat on tulehtuneet. Ja meillä ei yksikään korvatulehdus ole itsestään parantunut, eikä edes antibioteilla sen puoleen... Vaan putkitukseen on aina johtanut, ennemmin tai myöhemmin.
Ja yksityisellä käydään ja vakuutus kun sen maksaa, niin en koe että minun pitäisi turhaan lasta kiduttaa ja eikä ole kyllä kertaakaan tullut "turhaan" käytyä, oma aavistus on aina osoittautunut oikeaksi.
Itse olen aina, niin lapsena kun nyt aikuisena, ollut sellainen, että kuume ei hevillä nouse. Eli oli tauti minkälainen tahansa, niin kuumetta ei tule. Sen harvan kerran kun kuume sitten nousee, niin sitten on jo kiire, koska se on jo merkki siitä että jotain on oikeasti pielessä. Ja kuumetta ei tarvi olla kun 38 niin on taju pois... Eli jokainen äiti kun tuntee oman lapsensa paremmin kun naapurin akka, niin ei kannata niin kovin ärhäkästi olla arvostelemassa, jos ei tiedä ihan varmasti taustaa...

Mä käytän, mutta juurikin sen takia että saan sen lapun töihin. Käytän aina tossa Pikkujätissä kun menee vakuutuksen piikkiin suurimmaks osaks ja pääsee saman tien ilman jonotusta.

Jatkossa varmaan vielä herkemmin reagoin ihan noin muutenkin kun meille antoivat hyvin tarkat ohjeet, ettei neidin lämpö saa nousta jatkossa (seuraavat vuodet) yli 37,5 asteen missään tilanteessa. Eli sitten lääkitään ja haetaan kovempia lääkkeitä jos on tarvis. Sen verran kyllä säikäytti tuo teholla ja hengityskoneessa käynti, että muut saa ihmetellä jos ei muuta tekemistä ole.

--
[QUOTE="Miu";25524782]Mikä ihmeen kilpailu siitäkin on tullut, että kuka antaa lapsen kaikkein pitkään kituuttaa ennen kun vie lääkäriin?
Ja jokainen äiti kai tuntee oman lapsensa ja historian eikä välttämättä ole tutuille tai kavereillekaan tehnyt selkoa kaikesta?
Meillä on ainakin kokemus osoittanut, että jos lapsi on kipeä (enkä puhu nyt mistään nuhasta tai yskästä) vaan oikeasti kipeä ja kuumeinen, niin korvat on tulehtuneet. Ja meillä ei yksikään korvatulehdus ole itsestään parantunut, eikä edes antibioteilla sen puoleen... Vaan putkitukseen on aina johtanut, ennemmin tai myöhemmin.
Ja yksityisellä käydään ja vakuutus kun sen maksaa, niin en koe että minun pitäisi turhaan lasta kiduttaa ja eikä ole kyllä kertaakaan tullut "turhaan" käytyä, oma aavistus on aina osoittautunut oikeaksi.
Itse olen aina, niin lapsena kun nyt aikuisena, ollut sellainen, että kuume ei hevillä nouse. Eli oli tauti minkälainen tahansa, niin kuumetta ei tule. Sen harvan kerran kun kuume sitten nousee, niin sitten on jo kiire, koska se on jo merkki siitä että jotain on oikeasti pielessä. Ja kuumetta ei tarvi olla kun 38 niin on taju pois... Eli jokainen äiti kun tuntee oman lapsensa paremmin kun naapurin akka, niin ei kannata niin kovin ärhäkästi olla arvostelemassa, jos ei tiedä ihan varmasti taustaa...[/QUOTE]

No ehkä tässä nyt ei mikään kilpailu tainnut olla kyseessä, vaan ymmärsin niin, että miksi lapsi viedään HETI lääkärille kun kuume nousee, jos vointi on muuten ok. Ja kyseessä on perusterve muksu.
Mutta minun puolesta kukanenkin saa käyttää muksuaan lääkärissä vaikka päivittäin... ;)

Yhteistyössä