Oisko palstalääkäreitä paikalla? (kova kipu ranteessa ilman loukkaantumista tms.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ensin oli oikea ranne kipeä pari päivää ja samaan aikaan kipeytyi vasen ranne. Olen oikeakätinen, enkä muutoinkaan ole vasenta rannetta mitenkään rasittanut.

Nyt tuo vasen ranne on mennyt kipunsa osalta jo ihan överiksi. Se ei sinänsä särje levossa, mutta jos sitä liikuttaa hiukkaakaan, kipu muuttuu melko ikävälle tasolle.

Se on (kivun vuoksi?) voimaton, eli en saa nostettu vasemmalla kädellä esim. paistinpannua.

Mikä hitto tuossa kädessä on?! Mikään jännetuppitulehdus ei käy päinsä, koska en ole sillä kädellä mitään tehnyt, mistä moinen voisi tulla.

Kipu on rannetta liikuteltaessa viiltävä ja kipu kohdistuu ranteen pääliosaan, ns. ranneluun kohtaan. Kun painelen kättä, kipua ei ole. Eli kipu liittyy vain liikkeeseen.

Mikä mun kättä vaivaa?

Onko jännetupintulehduksessa kipu samanlainen ja samassa kohtaa mitä kuvailin?

Ja mikä siinä on hoitona?

Olen pitänyt kättä pari päivää sidottuna, mutta ei ainakaan vielä ole ollut tästä hyötyä.

Joo, ei kipua muuten kun liikuttaessa tai painoa pidellessä. Mullakin se kipu on ranteen päällä ja ulkosyrjään säteilee ku pahaksi äityy. Fysioterapeutti neuvo etsimään käsivarren lihaksista kipeitä kohtia ja hieromaan niitä kovaa. Kylmä käärö auttaa niin kipuun kuin tulehdukseen. Itselläni kun tämä on todella usein, olen ostanut rannetuen minkä laitan niin tiukalle kuin voi, häiritsemättä verenkiertoa. Myös totaalinen lepo on paikallaa kun oikein pahaksi menee. Mulle joskus lääkäri kirjoitti 10 päivän sairasloman, silloin olin huoltsikalla töissä.

Joo, ei kipua muuten kun liikuttaessa tai painoa pidellessä. Mullakin se kipu on ranteen päällä ja ulkosyrjään säteilee ku pahaksi äityy. Fysioterapeutti neuvo etsimään käsivarren lihaksista kipeitä kohtia ja hieromaan niitä kovaa. Kylmä käärö auttaa niin kipuun kuin tulehdukseen. Itselläni kun tämä on todella usein, olen ostanut rannetuen minkä laitan niin tiukalle kuin voi, häiritsemättä verenkiertoa. Myös totaalinen lepo on paikallaa kun oikein pahaksi menee. Mulle joskus lääkäri kirjoitti 10 päivän sairasloman, silloin olin huoltsikalla töissä.

OK, kyllä se sitten hyvin samalta kuulostaa.

Mulla tekee kivun ranteeseen, jos on niskat tai olkapää jumissa. Myös jännetupin tulehdus aiheuttaa kipua. Jännetupin tulehdusta oon hoitanu kylmällä ja tulehduskipuvoiteella.

• Tykkää
Reactions: chef
Ilman minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta suosittelisin:

Kuumaa niskaan ja kylmää ranteeseen, mobilatia molempiin ja lisäks tulehduskipulääkettä sekä lepoa. Jos ei parissa päivässä helpota yhtään niin sitten lääkäriin.

• Tykkää
Reactions: chef
Ilman minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta suosittelisin:

Kuumaa niskaan ja kylmää ranteeseen, mobilatia molempiin ja lisäks tulehduskipulääkettä sekä lepoa. Jos ei parissa päivässä helpota yhtään niin sitten lääkäriin.

Kiropraktikko ja OMT fysioterapeutti suositteli kylmää niska-hartio vaivoihin. Ja vaikka kuullostaa hullulta niin jos asiaa miettii niin esim. nyrjähtäneeseen nilkkaan pitää laittaa kylmää, jotta nestettä ei keräänny. Sama pätee niskaan, jos lihas on kipeä kylmä supistaa sitä ja verenkierto vilkastuu. Kuuma toki tuntuu rentouttavalta, mutta se laajentaa lihasta milloin myös jumi voi pahentua.

Kiropraktikko ja OMT fysioterapeutti suositteli kylmää niska-hartio vaivoihin. Ja vaikka kuullostaa hullulta niin jos asiaa miettii niin esim. nyrjähtäneeseen nilkkaan pitää laittaa kylmää, jotta nestettä ei keräänny. Sama pätee niskaan, jos lihas on kipeä kylmä supistaa sitä ja verenkierto vilkastuu. Kuuma toki tuntuu rentouttavalta, mutta se laajentaa lihasta milloin myös jumi voi pahentua.

Käsikirurgian ja ortopedian erikoislääkäri suositteli kylmää jos on tulehdus tai joku muu vika (venähdys, revähdys, leikaus jne.), mutta kuumaa jos on lihakset jumissa.

Yhteistyössä