Te, joiden lapset harrastavat joukkuepelejä....

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Minä"
Kyllä, sen mikä on pakko, mutta ei yhtään ylimääräistä!!
Elli meillä mm. kahvilanhoito kuuluu seuran joka pelaajaperheelle, vuoroja tulee n. 2 per perhe per kausi, toimitsijatehtävät kuuluu jokaiselle jne.
Myyjäisiin, muihin myynteihin (wc:paperit, vaatteita, ilotulitteita jne) ei juurikaan osallistuta ja talkoisiin talkoista riippuen joskus.
Meillä 3 lapsta pelaa jääkiekkoa, 14v, 11v ja 8v.
Aika vain ei riitä minkään ylimääräisen tekemiseen.

"juu"
[QUOTE="juu";25490945]Tietenkin osallistutaan! Mikään ei ole niiiiiin ärsyttävää kuin palaverissa kysytään vapaaehtoisia ja kaikki vaan kattelee lattiaa![/QUOTE]

Ai niin, ja 9-v. pelaa jääkiekkoa...

Tulipas muuten kirjoitusvirheitä tuohon alkuperäiseen :(

ohis
[QUOTE="juu";25490945]Tietenkin osallistutaan! Mikään ei oleniiiiiin ärsyttävää kuin palaverissakysytään vapaaehtisia ja kaikki vaan kattelee lattiaa![/QUOTE]

Mutta onko niitä sitten pakko järjestää ollenkaan, jos ei vapaaehtoisia ole?

Mun poika pelaa jalkapalloa... Joulukuussa pojan oma joukkue lopetettiin, kun joitakin poikia ei enää kiinnostanut pelata ja joukkueen pelaajamäärä jäi pieneksi. Olin silloin joukueessa joukkueenjohtajana, kesäisin Jkl cupissa oon ollu kenttävastaavana (talkootyönä tehtiin tämä), kävin peleissä ja harkoissa.
Nyt poika sitten siirtyy vanhempiin poikiin pelaamaan. Vielä en tiedä kuinka aktiivisesti olen sen joukkueen toiminnassa. Sen näkee sitten kun on ensimmäinen vanhempainpalaveri :)

Poika pelaa kesällä jalkapalloa, talvella sählyä. Tuo sähly ei vaadi vanhempien osallistumista. Jalkapallohomissa on toivottu vanhenpien osallistumista, mutta mulla ei ole intoa eikä jaksamista siihen hommaan, valitettavasti.

mutta
Onko se hirveää, jos ei osallistu mihinkään? Makselee vain kausimaksut ja pysyttelee taka-alalla? Meillä näin sillä mies töissä aamusta iltaan ja minä lapsilauman kanssa kotona. Kuljettaa voin lapsen (10v.) harkkoihin, mutta muuhun toimintaan en ehdi.

"yx vaan"
[QUOTE="juu";25490978]Siis pakkohan kotiturnauksissa on olla kahviossa, kirjureina, kellossa, kuuluttamassa jne. porukkaa mutta kukaan ei suostu![/QUOTE]

Selkeät vuorot, aakkosjärjestyksessä ja jokainen osallistuu, piste!! Jos ei pääse, niin itse hoitaa vaikka mummon kummin kaiman tuuraamaan, piste!!
Näin se meillä menee....

"juu"
Onko se hirveää, jos ei osallistu mihinkään? Makselee vain kausimaksut ja pysyttelee taka-alalla? Meillä näin sillä mies töissä aamusta iltaan ja minä lapsilauman kanssa kotona. Kuljettaa voin lapsen (10v.) harkkoihin, mutta muuhun toimintaan en ehdi.
Mutta kun muidenkin täytyy maksaa ne kausimaksut ja vielä tehdä teidänkin puolesta talkoot?! Tämä on just ihan hanurista että aina ne yhdet ja samat joutuu kaikki hommat tekemään kun osa on niin vätyksiä!!!

"ninni"
Kuka esim. kioskeja sitten pitää jos ei ole vapaaehtoisia. Kioskilla kumminkin kerätään joukkueelle sitä omaa rahaa.
Oli kyseessä mikä joukkuelaji tahansa kyseessä.
Minä en ymmärrä tuota, että vanhempien on PAKKO osallistua lapsensa harrastukseen. Mieluummin vaikka korotukset kausimaksuihin, kunhan nuo "pakolliset" talkoohommat jäisivät. Ihmisillä on muutakin hommaa, kuin myydä arpoja ja kahvia monta kertaa vuodessa viikonloppuisin. Itselläni on vaativa työ ja viikonloput haluan olla rauhassa. Sitten selän takana varmasti puhutaan, että se ja se ei tee mitään... Huoh!

"yx vaan"
[QUOTE="juu";25491015]Mutta kun muidenkin täytyy maksaa ne kausimaksut ja vielä tehdä teidänkin puolesta talkoot?! Tämä on just ihan hanurista että aina ne yhdet ja samat joutuu kaikki hommat tekemään kun osa on niin vätyksiä!!![/QUOTE]

Just tän takia pitää olla ne vuorot, jokainen tekee!!! Ja jos ei pääse, niin hommaa tuuraajan, vaikka rahalla.....

Meillä noilla talkootöinä juurikin tuolla Jkl cupissa kerätään rahaa joukkueille ja samalla saadaan kausimaksut pysymään suhteellisen alhaisina. Joten mielellään olen silloin apuna. Se mikä on äärimmäisen ärsyttävää, nii siellä on aina samat vanhemmat ja muut loistaa poissaolollaan. Tuodaan vaan lapset peleihin ja harkkoihin, sit hävitään kun tuhka tuuleen :(

"yx vaan"
[QUOTE="ninni";25491019]Minä en ymmärrä tuota, että vanhempien on PAKKO osallistua lapsensa harrastukseen. Mieluummin vaikka korotukset kausimaksuihin, kunhan nuo "pakolliset" talkoohommat jäisivät. Ihmisillä on muutakin hommaa, kuin myydä arpoja ja kahvia monta kertaa vuodessa viikonloppuisin. Itselläni on vaativa työ ja viikonloput haluan olla rauhassa. Sitten selän takana varmasti puhutaan, että se ja se ei tee mitään... Huoh![/QUOTE]

Olen niin samaa mieltä!!!!
Toivotsijatehtävät toki peleissä ymmärrän, mutta kaikki muu toiminta pitäisi TODELLAKIN olla vapaaehtoista tai jättää tekemättä kokonaan....

"hmmm"
Meillä noilla talkootöinä juurikin tuolla Jkl cupissa kerätään rahaa joukkueille ja samalla saadaan kausimaksut pysymään suhteellisen alhaisina. Joten mielellään olen silloin apuna. Se mikä on äärimmäisen ärsyttävää, nii siellä on aina samat vanhemmat ja muut loistaa poissaolollaan. Tuodaan vaan lapset peleihin ja harkkoihin, sit hävitään kun tuhka tuuleen :(
Minä olen varmaan sitten se, joka häviää tuhkana tuuleen.... Kun on 4 lasta ja olen yh ja työni viikonloppupainotteista niin millään ei repeä enää talkoohommiin. Näin se vaan menee, ikävä kyllä.

"yx vaan"
Se on LASTEN harrastus kuitenkin.....itse ainakin mielelläni maksaisin vaikka enemmän, jos ei tarvitsisi osallistua mihinkään....kaikki eivät vain tätäkään ymmärrä!!!

"juu"
[QUOTE="yx vaan";25491024]Just tän takia pitää olla ne vuorot, jokainen tekee!!! Ja jos ei pääse, niin hommaa tuuraajan, vaikka rahalla.....[/QUOTE]

Mutta suurin osa ei tule edes palavereihin, hankala niille on vuoroja laittaa.

"Yx vaan"
[QUOTE="juu";25491044]Mutta suurin osa ei tule edes palavereihin, hankala niille on vuoroja laittaa.[/QUOTE]

Palaverissa sovituista asioista meillä laitetaan kaikille vielä sähköpostia, myös niille ketkä ei ollut paikalla, niin hekin tietävät ja sitten joku vastaava vain tekee ne vuorot ja ilmoittaa sähköpostilla kaikille. Yksinkertaista.
Jokainen sitten vaihdelkoot keskenään, jos ei onnistu juuri se laitettu ajankohta.

[QUOTE="ninni";25491019]Minä en ymmärrä tuota, että vanhempien on PAKKO osallistua lapsensa harrastukseen. Mieluummin vaikka korotukset kausimaksuihin, kunhan nuo "pakolliset" talkoohommat jäisivät. Ihmisillä on muutakin hommaa, kuin myydä arpoja ja kahvia monta kertaa vuodessa viikonloppuisin. Itselläni on vaativa työ ja viikonloput haluan olla rauhassa. Sitten selän takana varmasti puhutaan, että se ja se ei tee mitään... Huoh![/QUOTE]

Jos kerran kuussa tai jopa harvemmin kesällä on kotiottelu, nii se ei ole paljon. Mitenkäs sitten kun on muualla pelejä, lykkäätte aina lapset muiden kyydillä ettei itse tarvitse mennä? Talvella katos meillä ei ainakaan ole kuin oman seuran sisäisiä "turnauksia" koulun salissa. Jossa ei sitten tietenkään ole mitään kioskia sun muuta. Mä ainakin haluan näyttää pojalle että olen kiinnostunut sen harrastuksesta, koska se on sille tosi tärkeetä... Kun taas pojan isää ei kiinnosta käydä pojan peleissä ja sen huomaa miten se harmittaa poikaa.

eniten
Naurattaa sekin, että 15-16 -vuotiaiden sarjoissakin äidit ja isit keräävät tuotot seuran toimintaan, vaikka varmasti pelaajatkin voisivat jo varoja kerätä itse. Jotkut näyttävät kyllä myyvän vessapapereita, sukkia, olevan kaupassa inventaarioapuna jne. mutta suurin osa tuotoista tulee vieläkin vanhempien talkootöillä. Nuoret vaan hommiin ja opettelemaan työntekoa ja varainkeruuta!

[QUOTE="hmmm";25491035]Minä olen varmaan sitten se, joka häviää tuhkana tuuleen.... Kun on 4 lasta ja olen yh ja työni viikonloppupainotteista niin millään ei repeä enää talkoohommiin. Näin se vaan menee, ikävä kyllä.[/QUOTE]

Minkä takia kaikki puhuu vkl, kun meillä niitä pelejä on kesällä viikolla. Ja nekin tietty on hirmu hankala homma joidenkin mielestä hoitaa töitten lisäksi. Vaikka itsekin käyn töissä nii olen paikalla pojan peleissä, jopa niinä viikkoina kun poika on isällään...

ohis
Jotkut ihmiset eivät vain ymmärrä, että jotkut pitää niitä vain lasten harrastuksena, tai on erilaisia elämäntilanteita (paljon lapsia jne), useampikin lapsi harrastaa tai muuta, että kaikki eivät vain jaksa tai kykene tai ole aikaa osallistua noihin!!!
Meillä ainakin pahimmat valittajat ja kyttääjät ovat yksilapsisia tai joilla vain yks pelaa, eikä he ymmärrä mikä työmäärä jo muutenkin useampilapsisilla harrastusperheillä on, jos eivät jaksa ylimääräiseen osallistua...

Ejhkä vähän huono ulosanti, mutta jos tajuaa pointin....

Yhteistyössä