Lasten yökyläilystä isovanhemmilla

Joka toinen viikonloppu suurinpiirtein vanhempani haluavat poikia kylään, useimmiten mieluiten vain pelkän esikoisen kun on niin helppoa olla hänen kanssa. Eli 2 kertaa kuukaudessa, valikoidusti osa lapsista on mummilassa, osa kotona.

Tytölle taas mieheni vanhemmista on tullut jo alkuunsa tosi läheinen mummila, vaikkei olekaan biologinen mummila. Tyttö on tottunut reissaamaan toiseen kaupunkiin jo muutaman kerran yökylään ja viihtynyt mainiosti. Etenkin kun tuolla mummilassa tapaa silloin tällöin miehen siskon lapsia, joista on seuraakin. Tarjolla tytölle siis myös tyttöseuraa tän veljien välissä kasvamisen vastapainoksi. :) Pojilla taasen on toisessa mummilassa oman sukupuolensa kavereita naapurissa.

Tuntuu että oma äitini ei halua mukavuussyistä ottaa kuopustyttöä kun pelkää että valvottaa ym. Kaksi isompaa menettelee, mutta kolmen kanssa äiti ei havaintojeni mukaan enää pärjää.

Viimeksi muokattu:
Mä olen myös isoisän nykyinen vaimo, jolla ei omia lapsenlapsia vielä ole. Isoisä ei pärjää lastenlasten kanssa yötä ilman minua.

Meillä on isoisän viidestä lapsenlapsesta yötä joku noin 6-8 yötä vuodessa. Tähän sisältyy kesäaika, jolloin saattavat olla muutaman yön peräperää.

Ja minusta se on itse asiassa aika paljon.
Paljon tai vähän on kovin suhteellisia käsitteitä.
Minä kuvittelin, että se kun kukin neljästä lapsenlapsestani on luonani 1-2 yötä viikossa, olisi suhteellisen "paljon", mutta tämänpäiväisissä keskusteluissa se osoittautui "vähäksi."
:)

Minun äitini luona lapset (tai joskus vaan tyttö) ovat keskimäärin kaksi viikonloppua kuukaudessa, eli aika paljon. Toisen mummon luona harvemmin. Molemmille mummoille nämä lapset on ainoat lapsenlapset, joskin tällä toisella mummolla käy esim. teini-ikäinen sisarentytär välillä.

"Minä"
vanhemmat asuu 300km päässä ja lapset ovat vanhempieni kanssa n.4yötä vuodessa.
4-vuotias on pari yötäkuussa täällä miehen vanhemmilla ja 1-vuotias on n.kerran kuussa.

Meillä saa olla kun mummolle+lapselle sopii, vanhempi lapsi on niiiiin mummon poika että <3 Joskus voi olla useamman yön/vko, joskus taas pari yötä/kk.

Meillä siis on maailman ihanin mummo, ++erinomainen hoitaja ja siitä ollaan kyllä kiitollisiä. Se jaksaa myös juosta, harrastaa kaikenlaista - ja hiihtääkin! oikea supermummo ;)

• Tykkää
Reactions: nokkimus
ukin uusi
Paljon tai vähän on kovin suhteellisia käsitteitä.
Minä kuvittelin, että se kun kukin neljästä lapsenlapsestani on luonani 1-2 yötä viikossa, olisi suhteellisen "paljon", mutta tämänpäiväisissä keskusteluissa se osoittautui "vähäksi."
Varmasti näin onkin.

Tämä määritelmä liittyy tietysti lasten ikään; ja myös isovanhempien elämänolosuhteisiin ja kuntoon.

Oma mieheni ei kykenisi tosiaan selviytymään pienten lastenlastensa hoidosta yön yli ollenkaan ilman tervettä aikuista.

Ja itse olen työssäkäyvä ja terve; työtunteja viikossa noin 50-60 - omasta halustani; teen nyt uraa kun on sen aika.

Mielestäni kyseessä olevassa tilanteessa mieheltäni on todella paljon hoitaa lastenlapsiaan näinkin paljon vuodessa, vaikka ymmärrän että se ei nuorten vanhempien mielestä paljon olekaan... Itse en ole kuitenkaan halukas tinkimään omasta urastani ja lepoajastani tämän enempää näiden sinänsä kovin mukavien, mutta minun elämääni ei vielä kovin pitkään kuuluneiden lastenlasten vuoksi. Semminkin kun välit näiden lastenlasten vanhempien kanssa eivät ole kovin hyvät.

Soory.

"mamm"
meillä on kohta kaksi vuotias lapsi, hän on nykyään ehkä keskimäärin kerran kuussa minun vanhemmilla, muualla ei ole ollutkaan vielä hoidossa.. (päiväkodin lisäksi:) ) ekaa kertaa oli yön yli n. 9kk

Varmasti näin onkin.

Tämä määritelmä liittyy tietysti lasten ikään; ja myös isovanhempien elämänolosuhteisiin ja kuntoon.

Oma mieheni ei kykenisi tosiaan selviytymään pienten lastenlastensa hoidosta yön yli ollenkaan ilman tervettä aikuista.

Ja itse olen työssäkäyvä ja terve; työtunteja viikossa noin 50-60 - omasta halustani; teen nyt uraa kun on sen aika.

Mielestäni kyseessä olevassa tilanteessa mieheltäni on todella paljon hoitaa lastenlapsiaan näinkin paljon vuodessa, vaikka ymmärrän että se ei nuorten vanhempien mielestä paljon olekaan... Itse en ole kuitenkaan halukas tinkimään omasta urastani ja lepoajastani tämän enempää näiden sinänsä kovin mukavien, mutta minun elämääni ei vielä kovin pitkään kuuluneiden lastenlasten vuoksi. Semminkin kun välit näiden lastenlasten vanhempien kanssa eivät ole kovin hyvät.

Soory.
Niihän se on, että elämäntilanteet ovat kovin erilaisia ja se määrittää sen, mikä kullekin on "vähän" ja "paljon".

• Tykkää
Reactions: Dynamiitti
"vieras"
Mitenköhän meillä...
Miehen vanhempien luona ei varmaan ole ollut kukaan ilman vanhempia yökylässä, mummu on kyllä käynyt tyttäriensä kotona tarvittaessa ja ollut yötä. Meidän muksuja mummu on tarpeen vaatiessa katsonut päältä, eipä nuo enää niin hoitoa tarvitse. Lähinnä silloin kun miehen kanssa työvuorot ei satu yksiin oikeen mitenkään. Ja vaikka ovatkin jo alaluokilla niin en tahdo heitä tänne periferiaan yksin jättää.

Mun äitini ja isäpuoleni pitävät lapsia yökylässä epäsäännöllisesti, viime kuussa yht. 5 yötä (joka on paljon yleensä ehkä 2 yötä/kk) tässä kuussa ei kertaakaan todennäköisesti. Siskon lapset ovat usein yökylässä, välillä jopa joka toinen viikonloppu. Silloin usein kysytään kaveriksi meidän lapsia siskon vanhimmalle pojalle. Itse pyydän apua jos on hankalia työvuoroja ja joskus lapset intoutuvat kysymään itse yökyläilyä. Mutta ylivoimaisesti eniten niin, että isovanhemmat pyytävät lapsia yökylään.

Ja mun isän luona me ollaan useimmiten yhdessä yökylässä, olisko viime kesänä olleet siellä yhden yön nuo muksut.

Kiitos kaikille ihanille isovanhemmille jotka jaksavat lasten kanssa touhuta, on se vaan sellaista extraa lapsille ja sitä lasten ja isovanhempien suhdetta on niin kiva seurata!

Minun omat vanhemmat ovat kuolleet ja tyttö 6v on ollut isän äidillä 3kertaa yökylässä ja en usko lisää tulevan.
Joskus sitä kaipaisi hieman omaa aikaa eikä kyse oikeastaan ole siitäkään, onhan se kiva seikkailu mennä rakkaaseen paikkaan yökylään, nukkua ja herätä siellä eikä vain piipahtaa kylässä.
Harmittaa myös kun tietäisin omien vanhempieni ottavan riemumielin tytön luokseen mutta elämä vain meni toisin.

"xXx"
Mun äidillä on yksi lapsenlapsi, miehen vanhemmilla kaksi. Keskimäärin kerran kuussa on tuo vähän vajaa 2v äidilläni yökylässä, usein hänen pyynnöstään. Nähdään muutenkin viikoittain. Ottaisi varmaan useamminkin, mutta itse en ole raaskinut enempää. Uskoisin että tuo miehen vanhempien toinen lapsenlapsi on useammin heillä yötä, arvioisin pari kertaa kuussa. Omamme ei ole ollut vielä kertaakaan yötä siellä. Enkä anna, ihan liian epävakaata menoa :/

en tiedä onko ajat sitten kovasti muuttuneet, vai johtuuko siitä että itse olin usein viikonloppuja, lomat ja kesiäkin 150km päässä mummolassa, ihan pienestä asti (pidempiä aikoja varmaan vasta kouluikäisenä), mutta tuntuu jotenkin hassulta että se on äidin napanuoran kireydestä johtuvaa ettei mummola ole ns. toinen koti.. oletuksena että välit kunnossa ja jaksavat isovanhemmat tietenkin.

ei ne lapset sitten enää murrosiän kynnyksellä sinne isovanhemmille halua, ja silloin on myöhäistä läheiselle suhteelle kenenkään kannalta =)

• Tykkää
Reactions: männinkäinen
Minä tässä laskeskelin, että lapsenlapsista luonani on yökylässä /päivisin tällä viikolla
- 6-vuotias; 2 yötä ja 2 päivää
- 4-vuotias; 2 yötä ja 2 päivää
- 2-vuotias; 1 yö ja 5 päivää
- 1-vuotias; 1 yö ja 4 päivää

Minä olen siis sairaslomalla eli siksi useampia päiviä kuin normaalisti.
Mutta ... vähän vai paljon?
Riippuu kokonaan siitä, mihin vertaa?

"Selina"
Meillä on vanhin 17 v.
Lapsia 7, ketään isovanhemmista ei ole ikinä halunneet ketään lapsista yökylään. Enkä voi pakottaakaan.

Olemme asian kanssa sujut, mutta toki olen positiivisesti kateellinen kuinka monissa perheissä on toisin :)

Lapseni on ainut lapsenlapsi, joten yökylässä ilman minua on noin viikon verran vuodessa äidilläni. Isälläni ei toistaiseksi ole ollut koskaan.

Äidilläni asuu 3 lasta kotona, joista yksi alle kouluikäinen ja tekee vuorotyötä. En siis oleta äitini kauheasti hoitavankaan. Heillä on omaa elämää sen verran paljon. Jouluna oltiin yötä.

Hirveän vaikea sanoa, koska en oikeasti tiedä, miten paljon siskon lapset ovat vanhemmillani. Meidän esikoinen on ehkä kerran kuussa yhden yön, ei aina niinkään paljon. Siskon lapset ovat varmaan vähemmän, luulisin. Joskus loma-aikoina ovat, mutta ovat sitten enemmän kuin sen yhden yön.

Mutta ehkä keskimäärin 2 tai 3 yötä kuukaudessa on mummolla yövieraita.

Toivottavasti sitten kun saan lapsenlapsia, olen vielä sen verran nuori että jaksan heitä hoitaa. Lapsena mummolla ja vaarilla olin kaikki lomat ja viikonloput ja isäni sai kinata vanhempiensa kanssa hoitovuoroista, että sai välillä minua kyläänkin. Mökillä oleilu oli ihanaa silloin, toivon voivani tarjota vastaavaa myös omille lapsenlapsilleni vastaavaa :]

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
kello
meidän lapset ovat isovanhemmillaan yökylässä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Lapset ovat harvoin yötä pois muuten kuin silloin jos meillä on jotain menoa. Muuten kyllä käydään isovanhemmilla useita kertoja viikossa koko perheen voimin, ollaan aika perhekeskeisiä ja meidän perheeseen lasketaan kuuluvaksi myös isovanhemmat.

"..."
meiltä puuttuu se ns. Tukiverkko lähestulkoon kokonaan, ainoat mahdolliset avut tarjoaa mun vanhemmat, joilla taasen 6 lastenlasta ja 7. Tulossa. Jos olen jonku kanssa sairaalassa, on äitini muiden kanssa. Vanhempani ovat huonoja lähtemään kotoaan pois joten joudun viemään lapset aina sinne. Koskaan eivät tule meille. Välimatkaa n. 60km. Ovat terveitä työikäisiä työttömiä. Yritän pitää vähissä heidän hoitoapunsa. Sisarukseni sen sijaan käyttävät hyväksi. Asuvat lähekkäin. Heidän lapsensa ovat viikoittain 1-3 pv kerrallaan ja lisäksi jumppa tai kaupassakäynti ammatukset. Minulla ei ole tähän halua eikä mahdollisuutta. Mutta ajatelkaa, ennenvanhaan kun isovanhemmat asuivat lastensa kanssa, he hoitivat lapsenlapsiaan joka päivä...

"vieras"
Jos joskus voisi lapset mennä mummolaan yökylään niin olisin onnellinen.

Yön yli hoidossa ovat olleet 3.5v ikään mennesäs tasan kerran, olimme ystävien häissä ilman lapsia.

Viime yön oli 2v lapsenlapsi.
Nyt kun äitinsä toi yksivuotiaan hoitoon, tuumasi että hänellä menee illalla niin myöhään, että hakee pikkuisen vasta huomenna. Myös 4 v tyttärenpoika ilmoitti, kun hänet enonsa kanssa kielikerhoon vein, että aikoo olla mummulla yötä.

Karuselli pyörii..
:D

• Tykkää
Reactions: röppö
Mun äiti soitti viime viikolla monen viikon tauon jälkeen lapsille ja kysyi sitten saako nuorimmaista yökylään.
Seuraavana päivänä soitti,että jos vielä yhden yön pitäisi. :D

Seuraavaksi sit menee isompi,kai tällä viikolla.

Yhteistyössä