Miksi jotkut vanhemmat jättää maksamatta lapsensa osuuden leirikouluun tmv.???

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetys ja kummitus
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25478216:
Leirikoulu kiristää munkin hermojani.

Juu, onhan se lapsille elämys kenties, mutta koska jatkuvasti kinutaan vanhemmilta rahaa milloin mihinkin, kun mennään elokuviin pakollisina lauantaipäivinä, mennään laskettelemaan, mennään uimaan, tarttis saada xylitol pastilleja, luokkaretkelle jonnekin helvetin kauas jne, eikä kaupunki kustanna enää juuri mitään, mitä esim on aikaisemmin koululaisillemme tarjonnut mm tuon laskettelureissun.

MIKSI, oi miksi ei jokin vähempi riittäisi?
Miski ei voisi tehdä luokkaretkeä jonnekin lähelle, ettei aina tarvitsisi olla käsi ojossa että OPETTAJAT on nyt näin päättäneet, antakkee rahaa, avustuksia ei kaupunki myöntänyt.

Me olemme perhe, jossa rahatilanne kiristää, joillekin pieniä summia, joillekin isoja.
Mutta lähinnä kiristää periaatteesta, kun oppivelvollisuuden suorittamisesta on tehty jotain ihme sirkusta...
Höh, onneksi täällä ei oo koulussa tommosia ohjelmanumeroja. En muista ainakaan, että luokkaretken lisäksi, olisi koskaan ollut mitään muuta maksullista, mutta "pakollista" ohjelmaa.
 
nyky
Sillon kun minä olin koulussa niin ne lapset joilla ei ollut leirikoulua/luokkaretki maksettu viimeistään lähtöpäivänä. Ne jäi rannalle ruikuttamaan. Ja pakkomyöntää että niitä jäi ja yleensä yksi ja sama poika :( ja itsekkin olin työttömästä perheestä, (JUOPOSTA) mutta usein pääsin. Taisi olla kerran että jäin pois. Ei ne maksut usein ollut edes kovia. joskus myytiin jotain tai pidettiin discoja joissa oli esim, 5 markan pääsymaksu yms.. ja loppu summa jäi kotiväen maksettavaksi.
 
Köyhä yksinhuoltaja
Tämä on ihan ikuisuusaihe. Leirikoulua ei saa rahoittaa niin, että jokainen vanhempi maksaa oman lapsensa osuuden. Ei vaikka vanhemmat suostuisivat siihen. Opettajat ovat virkamiehiä eivätkä saa suostua. Kouluajalla ei pidä tehdä sellaisia retkiä. Opettajat eivät saa osallistua rahan keräämiseen. Jos rahaa kerätään, sitä on kerättävä yhteiseen pottiin. Ne jotka eivät kerää on otettava mukaan. Jos nämä säännöt eivät nappaa NIIN SANOKAA SIELLÄ VANHEMPAINILLASSA ETTÄ ANTAA OLLA. Tehkää itse ne retkenne lastenne kanssa, mokomat ahneet rikkaat mäntit, jotka ette ymmärrä, että kaikilla ei ole varaa.
 
"henni"
Jokainen oppilas pääsee luokkaretkelle vaikka ei oli sentin senttiä maksaneet. Ja eihän teidän tarvitse lisää maksaa, jätätte maksamatta tekin.

Muutatte sitten suunnitelmia luokkaretken suhteen..
 
Ihmetys ja kummitus
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25478038:
Moniko oikeesti kehtaa sanoa, jossain luokan vanhempainillas, kun asiasta on puhuttu, että hei, meillä ei oo varaa/halua sitä maksua maksaa?
No ei kait sitä siellä tarvii sanoakaan, voi ihan vaan ilmoittaa, ettei heiltä lähdetä! Ennemmin nolottas se, että oman maksamattomuuden takia, toiset joutus miettimään uusia keinoja ja sovitella hintaa ylöspäin tommosten kuspäitten takia!
 
"vieras"
minä maksan lapsen leirikoulun "könttäsummana" lähtö ajankohtana siitä syystä, että vanhemman sisaruksen aikana rahaa kerättiin kolme vuotta 5 e kuukaudessa + myyjäis ym tulot. lapsi sairastui eikä päässyt retkelle. latin latia koulu ei palauttanut lapsen rahoja
 
Ihmetys ja kummitus
Täällä on ainakin sellainen sääntö, että jos vanhemmat keräävät rahaa, jotain tapahtumaa / asiaa varten,
on sillä katettava kaikkien oppilaitten kustannukset- vaikkeivät kaikki vanhemmat sitten kustannuksiin osallistuisikaan.
Juu, mutta kun tässä tapauksessa nimenomaan vanhemmat halusivat, että ei kerätä rahaa vaan jokainen mieluummin maksaa suoraan ko.summan! Ja asia tiedusteltiin ihan jokaiselta perheeltä ja KAIKKI olivat halukkaita ko.summan maksamaan.. Ja eräpäivä ekalle erälle oli jo pari kk:tta sitten. Nyt on erääntymässä toinen erä, joka siis nousee per lapsi näiden vapaamatkustajien vuoksi..(Ja juu, ei ole lapsen vika, jos ei ole rahaa, muttei sekään ole oikein, että lapsen oletetaan muiden kustantamana lähtevän matkaan.. Jos kyse olisikin jostain talkootyöstä; myymisestä, discon järjestämisestä tmv., niin ihan ok, mutta kun suoraan maksetaan OMAN lapsen kustannukset, niin miksi mun tarttis silloin maksaa toisen lapsen reissu???)
 
"vieras"
Ja sitten kun se sattuu vielä niin, että ne jotka ilmoittavat, etteivät pysty maksamaan eivät myöskään suostu osallistumaan MILLÄÄÄN tavalla rahankeruuseen. Jos rahaa yritetään kerätä myymällä jotakin, se ei sovi tai myyjäisillä, niin ei ole aikaa jne. Ja sitten ne muut ovat niitä ahneita ja itsekkäitä paskoja...
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
mama the strange
Leirikouluun on kaikkien luokan lasten päästävä riippumatta siitä millaiseen perheeseen on sattunut syntymään.
Kuvottavia nämä lapsia koulun taholta eriarvoistavat asiat. Elämä on kovaa ja epäreilua, se tiedetään, mutta koulun tehtävä ei ole jaotella lapsia perheen perusteella.

Retkelle joko lähtevät kaikki tai sitten ei kukaaan. Jos summa on noinkin kova on ihan ymmärrettävää, että kaikki sitä eivät voi maksaa. On sitten maksajavanhempien päätettävissä, että maksavatko korotettua maksua vai perutaanko retki/vaihdetaan halvempaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä yksinhuoltaja;25478285:
Tämä on ihan ikuisuusaihe. Leirikoulua ei saa rahoittaa niin, että jokainen vanhempi maksaa oman lapsensa osuuden. Ei vaikka vanhemmat suostuisivat siihen. Opettajat ovat virkamiehiä eivätkä saa suostua. Kouluajalla ei pidä tehdä sellaisia retkiä. Opettajat eivät saa osallistua rahan keräämiseen. Jos rahaa kerätään, sitä on kerättävä yhteiseen pottiin. Ne jotka eivät kerää on otettava mukaan. Jos nämä säännöt eivät nappaa NIIN SANOKAA SIELLÄ VANHEMPAINILLASSA ETTÄ ANTAA OLLA. Tehkää itse ne retkenne lastenne kanssa, mokomat ahneet rikkaat mäntit, jotka ette ymmärrä, että kaikilla ei ole varaa.
Mä en yleensä ole ilkeä, mutta nyt mua sapettaa.
Ja anteeksi vaan sulle mutta mä en käsitä miksi joidenkin mielestä kaikki pitää saada ilmaiseksi. Mokoma köyhä mäntti MENE TÖIHIN

Mulle lapseni on tärkein asia maailmassa ja mä olen iloinen siitä että lapseni saa kokea elämyksiä. Ei se raha puussa kasva, mutta mä olen ymmärtänyt että mulla itselläni on paljon josta tinkiä. Joten ne summat joita noihin leirikouluihin tarvitaan niin tulee tiukasta rahatilanteesta huolimatta kerättyä kasaan. Enkä mä kaipaa siihen vapaamatkustajia.
 
Onneksi itse kävin koulua siihen aikaan kun ei ollut pakko ottaa kaikkia mukaan.

Meidän luokka siis teki aikoinaan melko paljon hommaa luokkaretken eteen; myytiin kaikennäköistä, pidettiin myyjäisiä ja varsinkin esiinnyttiin (musiikkiluokka). Lisäksi kerättiin kuukausikymppiä (markka-aikaan). Tämä toiminta siis mahdollisti sen, että päästiin luokkaretkelle ala-asteella (kolmannesta kuudenteen luokkaan) neljä kertaa (viides luokka jätettiin väliin, koska kuudennen syksyllä oli leirikoulu). Leirikoulun jälkeenkin jäi vielä rahaa yli sen verran, että tehtiin keväällä vielä pienempi luokkaretki ja tilattiin meille koululle pitsat ;P

Ala-asteella kukaan ei jäänyt pois luokkaretkiltä. Yläasteen leirikoulu ulkomaille taas verotti kaksi oppilasta pois (heidän todellisia poisjäämissyitään en tiedä, ainakin he saivat rahansa takaisin). Ja tämänkin reissun jälkeen jäi rahaa yli, joka jaettiin jokaiselle.

Nykyisin varmaan kustannukset ovat nousseet, sillä kyllä minun yksinhuoltajaäitini (silloin työtönkin) onnistui osallistumaan noihin maksuihin ja leipomisiin yms. Ja olen kyllä siitä hänelle kiitollinen, sillä ilman hänen panostustaan olisin jäänyt ilman monta mahtavaa kokemusta!
 
uik
Meidänkin esikoisen luokalla kerätään leirikoulumaksua lukukausittain ja järjestetään monenmoista juttua. Eivätkä kaikki ole maksaneet tai osallistuneet muutoinkaan rahan keräämiseen. Ja meillä kaikilla vanhemmilla on toki tiedossa se, että kaikilla lapsilla on oikeus osallistua, vaikka eivät penniäkään maksaisi tai mihinkään tempauksiin osallistuisi. Kuten jo ketjussakin sanottu, laki on laki.

Mua ärsyttää kovasti yksi juttu tässä leirikoulupuuhailussa. Tavoitteet ovat ihan jumalattomat! Viikoksi pitäisi lähteä pois kauas kotiseudulta ja sen lisäksi vielä rahan pitäisi kuulemma riittää erilliseen huvipuistomatkaan. Mä en oikeasti tajua! Miksei vähempi riitä? Miksi pitää olla niin suuruudenhullua puuhaa?
 
"huh huh"
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä yksinhuoltaja;25478285:
Tämä on ihan ikuisuusaihe. Leirikoulua ei saa rahoittaa niin, että jokainen vanhempi maksaa oman lapsensa osuuden. Ei vaikka vanhemmat suostuisivat siihen. Opettajat ovat virkamiehiä eivätkä saa suostua. Kouluajalla ei pidä tehdä sellaisia retkiä. Opettajat eivät saa osallistua rahan keräämiseen. Jos rahaa kerätään, sitä on kerättävä yhteiseen pottiin. Ne jotka eivät kerää on otettava mukaan. Jos nämä säännöt eivät nappaa NIIN SANOKAA SIELLÄ VANHEMPAINILLASSA ETTÄ ANTAA OLLA. Tehkää itse ne retkenne lastenne kanssa, mokomat ahneet rikkaat mäntit, jotka ette ymmärrä, että kaikilla ei ole varaa.
Voi että pistää silmään asenteesi, eli jos emme tätäKÄÄN halua köyhemmille maksaa omista rahoistamme, olemme rikkaita ahneita mänttejä? Kuule ihan haluamme pitää edes jotain niistä rahoista joista verottaja on jo ison lohkon ottanut, jotta sulla olis vähemmän veroa ja mahdollisesti jotain tukiakin. Onko ahneutta jos omat rahansa haluaisi pitää, siis ne jäljelle jääneet netot? Ja kyllä minä älähdän oikein kuuluvasti, että haluan maksaa tasan omasta lapsestani en muiden, se ei ole oikein.
 
Ihmetys ja kummitus
Haluan vielä tarkentaa sitä, että tähän maksuun suoraan tilille kahdessa erässä, oli jokainen halukas!!! Jos olisi tullut ilmi, ettei jollakin ole varaa, olis luokka varmasti miettimyt muitakin vaihtoehtoja! Mutta nyt kun tilanne on muuttunut salakavalasti niin, että tietyt perheet ei vain maksa osuuttaan, edelleenkän selittämättä mitenkään tilannettaan tai muuta, niin on aika tympeä tilanne.. Jos ko.tapaukset edes sanoisivat, ettei pysty maksuun, niin olisin halukaskin mahdollisesti avustamaan, mutta tällainen "luuserointi" saa aikaan sen, että ketutus vie voiton, ja meiltäkään ei ylimääräisiä maksella..
 
Jos meille olis tullut moinen lappu niin ok. Eikai se niin paljoo tuu maksamaan (joku kymppi ylimääräistä, max 100e?) Kyseessä kuitenkin lapset..
En sano että hyväksyisin asiaa kuitenkaan, siis sitä maksamattomuutta.

Toivottavasti myös se lapsi jonka vanhemmat (jostain syystä, syy tuskin on lapsen) eivät ole maksaneet niin oikeasti pääsee reissuun mukaan!!!
 
mama the strange
Mua ärsyttää kovasti yksi juttu tässä leirikoulupuuhailussa. Tavoitteet ovat ihan jumalattomat! Viikoksi pitäisi lähteä pois kauas kotiseudulta ja sen lisäksi vielä rahan pitäisi kuulemma riittää erilliseen huvipuistomatkaan. Mä en oikeasti tajua! Miksei vähempi riitä? Miksi pitää olla niin suuruudenhullua puuhaa?
peesi tähän. Mun mielestä on myös älytöntä tehdä näitä kauhean kalliita leirikoulumatkoja. Pitäisi olla sanomattakin selvää, että kaikki eivät voi/halua maksaa suuria summia eivätkä kaikki voi/halua osallistua leivonta- vessapaperinmyynti- sukankudonta- ymstalkoisiin.

Retkeilköön perheet vapaa-ajallaan. Koulun ei tarvitse eriarvoistaa.
 
no niinpä
Voi taivahan talikynttilät teitä. :D Ne jotka lähtee leirikouluun maksaa, ne jotka ei lähde ei maksa, kukaan ei maksa ketään toista ja leirikouluun ei ole pakko osallistua. Joku lapsi ei esimerkiksi vain halua lähteä matkalle. Pitäisikö silti maksaa osuus jotta se muu porukka saisi matkan hinnan halvemmalla?
Mikä ihmeen ongelma tää on?
 
Ihmetys ja kummitus
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;25478510:
Voi taivahan talikynttilät teitä. :D Ne jotka lähtee leirikouluun maksaa, ne jotka ei lähde ei maksa, kukaan ei maksa ketään toista ja leirikouluun ei ole pakko osallistua. Joku lapsi ei esimerkiksi vain halua lähteä matkalle. Pitäisikö silti maksaa osuus jotta se muu porukka saisi matkan hinnan halvemmalla?
Mikä ihmeen ongelma tää on?
Juurikin näinhän sen pitäisikin mennä! Mutta tässä tapauksessa oletetaan, että muut maksavat nekin oppilaat sinne, joiden perhe ei osallistumisesta maksa! Aivan sama nouseeko per oppilas maksu, jos joku ei lähde, mutta ei niin, että maksua nostetaan sen takia, että maksellaan muiden kuluja!
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;25478510:
Voi taivahan talikynttilät teitä. :D Ne jotka lähtee leirikouluun maksaa, ne jotka ei lähde ei maksa, kukaan ei maksa ketään toista ja leirikouluun ei ole pakko osallistua. Joku lapsi ei esimerkiksi vain halua lähteä matkalle. Pitäisikö silti maksaa osuus jotta se muu porukka saisi matkan hinnan halvemmalla?
Mikä ihmeen ongelma tää on?
Minusta se on itsestäänselvää.
Mä en esimerkiksi lapsena päässyt kuin yhdelle reissulle mukaan, kun äidillä ei ollut varaa. Olihan se ikävää, mutta ymmärsin varsin hyvin että meillä nyt ei ole siihen rahaa. Opin tästä sen, että itse pitää tienata jotta saa luksusta ja töitä tehneelle se kuuluukin, opiskelemalla ja valitsemalla hyvän ammatin saa sitä materiaa jos siitä tykkää, ilmeisesti aika hyvinkin opin tämän kun nykyään menee loistavasti. ;) En jäänyt siihen kierteeseen mihin moni köyhän perheen lapsi tottuneena liialliseen hyysäykseen ja muiden maksamisee, vaan päinvastoin otin siitä opikseni. Elin onnellisen lapsuuden, ei siihen tarvita sitä kaikke mitä muillakin on muiden rahoilla, se vasta olisikin hävettänyt ja opettanut minulle vääriä asioita.
 
no niinpä
Haluan vielä tarkentaa sitä, että tähän maksuun suoraan tilille kahdessa erässä, oli jokainen halukas!!! Jos olisi tullut ilmi, ettei jollakin ole varaa, olis luokka varmasti miettimyt muitakin vaihtoehtoja! Mutta nyt kun tilanne on muuttunut salakavalasti niin, että tietyt perheet ei vain maksa osuuttaan, edelleenkän selittämättä mitenkään tilannettaan tai muuta, niin on aika tympeä tilanne.. Jos ko.tapaukset edes sanoisivat, ettei pysty maksuun, niin olisin halukaskin mahdollisesti avustamaan, mutta tällainen "luuserointi" saa aikaan sen, että ketutus vie voiton, ja meiltäkään ei ylimääräisiä maksella..
Kuule jospa ne perheet on kuten me! Eräpäivää ei ole annettu ja maksu maksetaan kun se eräpäivä sieltä tulee. Jupisetteko te mahdollisesti meidän seläntakana porukalla ettekä kysy asiasta? Kysykää! Itse olette luusereita ja lisäksi paskanpuhujia.
 
Ihmetys ja kummitus
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;25478564:
Kuule jospa ne perheet on kuten me! Eräpäivää ei ole annettu ja maksu maksetaan kun se eräpäivä sieltä tulee. Jupisetteko te mahdollisesti meidän seläntakana porukalla ettekä kysy asiasta? Kysykää! Itse olette luusereita ja lisäksi paskanpuhujia.
No kuule ei jupista eikä puhuttu selän takana, vaan ihan on ilmoitettu jokaiselle niin sähköpostin kautta ja Wilmassakin asiasta jo paljon ennen eräpäivää, kuten myös kohteliaasti muistuteltu muutamaan otteeseen senkin jälkeen.. Mutta onhan toi teidänkin taktiikka ihan osuva; "kun en mistään tiedä, enkä kuule enkä näe, niin ovat muut ilkiöitä!!"
 
Khimaira
Juu, mutta kun tässä tapauksessa nimenomaan vanhemmat halusivat, että ei kerätä rahaa vaan jokainen mieluummin maksaa suoraan ko.summan! Ja asia tiedusteltiin ihan jokaiselta perheeltä ja KAIKKI olivat halukkaita ko.summan maksamaan.. Ja eräpäivä ekalle erälle oli jo pari kk:tta sitten. Nyt on erääntymässä toinen erä, joka siis nousee per lapsi näiden vapaamatkustajien vuoksi..(Ja juu, ei ole lapsen vika, jos ei ole rahaa, muttei sekään ole oikein, että lapsen oletetaan muiden kustantamana lähtevän matkaan.. Jos kyse olisikin jostain talkootyöstä; myymisestä, discon järjestämisestä tmv., niin ihan ok, mutta kun suoraan maksetaan OMAN lapsen kustannukset, niin miksi mun tarttis silloin maksaa toisen lapsen reissu???)
jospa jollain perheellä onkin tullut elämäntilanteeseen muutoksia ja rahat ovatkin tiukalla? Meillä ainakin sovittiin leirikoulusta jo nelosluokalla ja se on kuutosen syksyllä, joten kahdessa vuodessa ehtii tapahtua aika paljon..
 
"sivustaseuraaja"
[QUOTE="huh huh";25478456]Voi että pistää silmään asenteesi, eli jos emme tätäKÄÄN halua köyhemmille maksaa omista rahoistamme, olemme rikkaita ahneita mänttejä? Kuule ihan haluamme pitää edes jotain niistä rahoista joista verottaja on jo ison lohkon ottanut, jotta sulla olis vähemmän veroa ja mahdollisesti jotain tukiakin. Onko ahneutta jos omat rahansa haluaisi pitää, siis ne jäljelle jääneet netot? Ja kyllä minä älähdän oikein kuuluvasti, että haluan maksaa tasan omasta lapsestani en muiden, se ei ole oikein.[/QUOTE]

Kyllä se niin on, että joka itsensä ylentää, se alennetaan.Ei tarvii nostaa itseään jalustalle tyyliin, että kun verottaja on minulta ottanut, jotta sulla ois vähemmän veroa ja jtn tukia.Kyllä tukien saajakin on voinut maksaa aikanaan veroja itse tienaamastaan ja on oikeutettu saamaansa rahaan.SINÄKIN voit olla joskus siinä tilanteessa, että elät tukien varassa.Elämästä kun ei koskaan tiedä.


.."jos emme halua tätäkään maksaa.." oi kuinka sinä haluat loistaa miten sinä maksat ja ikään kuin tallaat köyhemmän jalkoihisi...


asenteessa myös sinulla korjaamisen varaa; joskin joku muukin olisi voinut kirjoittaa ilman nimittelyä
 

Yhteistyössä