Kuinka pitkällle joustatte lapsen ulkonäkötoiveissa..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiraki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiraki"

Vieras
Meillä tyttö 10v joka on aika persoonallinen..haluaa kaikkea muuta kuin tarjolla olisi ns. 10v osoitettua vaatetta yms.
Ei missään tapauksesss prinsessatyyppiä vaan halusi lyhyet hiukset, nyt tosin kasvattanut pidemmät ja haluaa niin pitää.
Halusi lävistys "feikki"korvikset ja ostin sille..sanoin ettei tule saamaan alle 18 aitoja..
Hiusväri sovittu että kun menee yläasteelle..
Miehen kanssa juteltiin, hän ei kauheesti tykkää että lapsella isoja vapauksia (nuo edellä mainitut siis mm.) ulkonäön suhteen..
Mää sanoin sit että ei mene montaa vuotta kun tyttö tulee irookeesissa, mies sanoi ettei varmaan tule (ei tarkoita etteikö kotiin saa tulla vaan sitä että ilmeisesti aikoo sen vaan kieltää...)
Mun mielestä saa jos haluaa, hänen ulkonäkönsä --> kunhan ei mitään peruuttamatonta tee (lävistys, tatuointi...)

Eihän vanhemmat voi muokata lasta itsensä näköiseksi mallinukeksi..

vai mitä mieltä te oleette? Rehellisiä ja asiallisia vastauksia :)

Tiettyjen rajojen sisällä mun lapset saavat suht vapaasti toteuttaa itseään ulkonäkönsä suhteen.

Jotkut asiat on EI. Esimerkiksi pissishoratsuvaatteet 8-vuotiaalla tytöllä olisi ehdoton nou-nou.

Olen aika joustava kyllä. Vaikka nyt pidän esim. hiusvärin alaikärajana yläasteelle menemistä, niin voin siitä ehkä joustaa kuitenkin jos on ns. tarvetta, ja jos lapsi asian tarpeeksi hyvin perustelee ja sisäistää.

Mulla voi olla vaikeuksia tämän muuttuneen maailman kanssa. Mun mielestä 10v on vielä lapsi joka tekee just niin kuin mä sanon. Katellaan sitten n.15v enemmän sitä omaa tahtoa ja omia haluja.

Joo, mun lapsi on vielä 6v ja kauhulla odotan mitä edessä on jos 10v alkaa tuo ulkonäön turha tarkkailu. Toki vaatteissa voi joustaa muttei lävistyksissä taikka korviksissa.

Tiedän, mä olen dinosaurus enkä ymmärrä maailman muuttumista

Tiettyjen rajojen sisällä mun lapset saavat suht vapaasti toteuttaa itseään ulkonäkönsä suhteen.

Jotkut asiat on EI. Esimerkiksi pissishoratsuvaatteet 8-vuotiaalla tytöllä olisi ehdoton nou-nou.

Olen aika joustava kyllä. Vaikka nyt pidän esim. hiusvärin alaikärajana yläasteelle menemistä, niin voin siitä ehkä joustaa kuitenkin jos on ns. tarvetta, ja jos lapsi asian tarpeeksi hyvin perustelee ja sisäistää.

Juu, samaa mieltä olen kanssasi vaatteista, tai saa pitää vaatteita mitä haluaa mutten myöskään hyväksyisi mainitsemiasi vaatetuksia..

Antaisin tuon ikäisen itse päättää hiustyylinsä ja vaatteensa, siis toki jossain rajoissa kuitenkin. Korvikset antaisin tytön laittaa, mutta muita lävistyksiä en kuin vasta hieman vanhempana (15-16v) jos jonkin nenä tai kulmalävistyksen haluaa, kieleen en antaisi laittaa. Tatuointeja ei tietenkään ennen 18v ikää. Hiuksiin antaisin tuon ikäisen ehkä laittaa raitoja tms. mutta koko pään värjäyksiin en vielä suostuisi.

Kyllä lapsillakin pitää jotain oikeuksia olla mitä tulee omaan ulkonäköönsä. Ulkonäkö on usein kannanotto ja kertoo paljon ihmisestä ja nuorena haluaa kokeilla kaikenlaista niin miksipä ei saisi.

[QUOTE="vieras";25470886]Mulla voi olla vaikeuksia tämän muuttuneen maailman kanssa. Mun mielestä 10v on vielä lapsi joka tekee just niin kuin mä sanon. Katellaan sitten n.15v enemmän sitä omaa tahtoa ja omia haluja.

Joo, mun lapsi on vielä 6v ja kauhulla odotan mitä edessä on jos 10v alkaa tuo ulkonäön turha tarkkailu. Toki vaatteissa voi joustaa muttei lävistyksissä taikka korviksissa.

Tiedän, mä olen dinosaurus enkä ymmärrä maailman muuttumista[/QUOTE]

Mut mun mielestä säännöt on ihan eri asia.. siis

-Tulet kotiin 20.00
-Panet tuon puseron päällesi

Ovat täysin eri asioita..mun mielestä :D

Mä sain korvisreiät 8-vuotiaana jo 80-luvulla... kyllä mä antaisin reiät laittaa, kun ne todennäköisesti tulee kuitenkin olemaan ja eihän ne nyt oo mikään ihme juttu. Ja mitä väliä sillä irokeesillakaan olisi, hiuksiahan ne vaan on, tuskin se enää yli 20-vuotiaana viittii sellasta pitää. mä olenkin sitten vissiin aika avarakatseinen... mitään ihan liian tiukkoja/paljastavia vaatteita en kovin nuorella hyväksyis, mutta kai tollanen yli 13v jo vähän tajuaa mitä päälleen haluaa.

Korvikset olis saanu tyttö jo 7v, mutta ei uskalla vieläkään.
(On nyt 10v)
Jonkin verran sanelee, mitä päällensä laittaa, mutta aika keskilinjassa mennään.
Erikoisuuksia ei halua, mutta toisaalta ei mitään massakamaakaan, niin sanotusti,
eli jos luokkalaisella on joku sama vaate, käy sitä hylkimään.

Hiusvärit saa joko yläasteella tai lain mukaan jos siihen tulee muutos ja jos kotona värjää,
on ensin testattava käteen väriä, ettei sitten kuolo tai kohtaus iske.
Lävistykset/tatuoinnit yli 18v, TAI ehkä jopa vasta kun muuttaa kotoa pois ;)

Sama koskee tietty poikaakin.

Korvikset meidän tyttö sai jo 2½-vuotiaana kun ne halusi :)

(asiaa edesauttoi luonnollisestikin se, että minä ja mies oltiin jo kauan haluttu lapselle korviksia - tai etenkin minä, mies oli lähinnä "en vastusta, mikä ettei"- linjalla)

Saavat melko pitkälle päättää omasta ulkonäöstään. Muistan kun lapsena inhotti pitää liian isoja tai liian pieniä toppahousuja vaikka.

tai jos äiti kampasi liian tiukat letit päähän,silmät vinossa menin kouluun. Ei kiva. Saavat siis näyttää siltä kuin haluavat.

Sen sijaan pidän jöötä sen suhteen miten toisia kohdellaan, ketään ei kiusata, ei puhuta pahaa, ...

[QUOTE="Kiraki";25471012]Siis tyttö halusi lävistykset..siis onko niillä joku muu nimitys...ne jotka ISONTAA sitä korvareikaa..normi reijät siis on ollut 8v. asti :D[/QUOTE]

Ai, no toi onkin eri asia. En sellasiin suostuis, normireiät toki voi olla.

ensimmäisen irokeesini leikkasin itse 12-vuotiaana ja viimeisimmän puoli vuotta sitten :xmas: meillä saa kakarat todellakin ilmaista itseään ja vaikka teiniangstiaan ulkonäöllisesti, kunhan pysytään "hyvän maun rajoissa" (ei paljastella) eikä tehdä pysyviä asioita nuorena.

Mun pojalla on kyllä ollut jonkinmoinen irokeesi monestikin, viimeeksi kesällä 5 v iässä;

Mutta tytölle en sellaista sallisi ainakaan vielä vuosikausiin...olen kauhea sukupuolinatsi.

[QUOTE="Kiraki";25470923]Mut mun mielestä säännöt on ihan eri asia.. siis

-Tulet kotiin 20.00
-Panet tuon puseron päällesi

Ovat täysin eri asioita..mun mielestä :D[/QUOTE]

Ei sitä noin voi rinnastaa. On ihan eri juttu käyttää veto-oikeutta, että tuossa paidassa et kulje, kuin sanoa, että justiinsa tuo sen on oltava.

Minulla on kaksi poikaa, joista toinen tahtoo olla osa tapettia ja toinen ei. Jälkimmäinen on saanut värjäyttää hiuksensa 3-4 vuotta, ei itse, vaan kampaajalla. Nyt vaihtoi juuri värin lähelle omaa luonnonväriään, vietti joululomalla 5 tuntia parturissa, rankka värinpoisto ja uusi malli JA shokkivihreitä läikkiä tukkaan. Olen sitä mieltä, että jos teiniangsti meillä hoituu vihreällä värillä, niin mulle passaa. Esikoinen täyttää piakkoin 18, joten teinimyrskyjä ei ilmeisesti ole enää edes tulossa. Lävistyksiä ja tatuointeja en antaisi ottaa alaikäisenä, eivät ole kyllä tahtoneetkaan. Korvakorun antaisin ottaa.

Vaatemaku on tällä viherpäällä vaihtunut muutamaan kertaan suht kalliilla kertarysäyksellä, muttei mitään ylivoimaista silläkään saralla.

No mulla on poika, ja hänkin on vasta vajaa 2v, mutta kyllä mä voin hänelle laitattaa vaikka toisen korviksen jos haluaa, mutta aikasintaan kun on mennyt ala-asteelle. Ei taida tosin enää pojilla olla korvikset muotia, kuulostaa ainakin musta kovin ysäriltä. :D Vaatteista ja niiden tyylistä voidaan alkaa keskustelemaan myös ala-asteelle mentyään, ja vaikka ei poikaa niinkään iinnostaisi mitä pukee päälleen, niin kyllä mä aion hänet "tyylikkäästi" vaatettaa, jos niin voi lapsesta sanoa. Voi kuulostaa pinnalliselta, mutta mä en halua että mun lasta aletaan kiusaamaan liian lapsellisten tai muuten nolojen vaatteiden takia. En silti myöskään aio ostaa hänelle mitään himokalliita merkkivaatteita vaan sen takia että muillakin on tai sellaiset "pitää" olla. Mä haluan että poikani oppii sen ettei joku ihan tavallinen vaate ole sen hienompi kuin se halvempi versio vain sen takia että siinä on joku tietty logo, jos kukaan tajuaa mitä ajan takaa. En halua että hän kasvaa siihen kulutushysteriaan joka täällä nykyään vallitsee, enkä halua että hän kuvittelee ihmisen olevan parempi kuin muut jos hänellä on jonkun kalliin muotimerkin vaatteita. Tyylikkäitä vaatteita saa edullisestikin, ja varsinkin jos vähänkin seuraa muotia, kuten teinit usein tekevät, ei ole mitään mieltä ostaa niitä kalleimpia vaihtoehtoja, koska kohta ne onkin jo taas tosi noloja. Tukkaa tulee pojalla olemaan varmaan jos jonkin moista, itse nimittäin olen parturi-kampaaja, joten voin helposti toteuttaa pojan toivomuksia, alkuun leikkaamalla ja teini-ikäisenä värjäämälläkin. :)

Mää kans :D. Ja poika. Mutta ei ihan toimi talvella pipon alla. Kesällä sit taas...

Iskä & iskän kaveri tuon leikkasivat. Vähän osui korvaankin muttei haittaa :cool:

No mä katsoinkin ettei tuota ainakaan ammattilainen oo leikannut, kauhea kulma tuossa päälaen kohdalla. Mutta keesi kyllä sopii pojallesi tosi hyvin, eikä tuota mogaa varmaan monetkaan edes huomaa, mulla vaan on tää ammattitauti. :D